Pioneer vs Yamaha receiver

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
110
Hei,

har hatt Pioneer SX-S30DAB-B en god stund. Den leverer 85 watt i 4 Ohm 1 kanal i drift.

kjøpte i går en Yamaha RX-A4A som skal hver ganske mye heftigere. Men jeg hører knapt forbedringer i lyden. Er det blitt så lite forskjell på disse nå ?

Har kjørt kalibrering på begge.
Noen som har peiling på receivere og kan forklare litt.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Hei,

du kan regne med at den nye forsterkeren har mer headroom til å spille enda høyere, ca. dobbelt så høyt. (+3 dB pga. ca. dobbelt så mye watt) Bortsett fra det så er lyden du hører mye bestemt av høytalerne dine og rom akustikken. Så at det låter ganske likt er ikke så rart. Den nye forsterkeren har nok vesentlig større strømforsyning og bedre evne til kontroll av høyttalere.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
110
Takker for svar.
Det var litt nedtur når jeg koblet opp den nye og var så lite forskjell på disse 2. har prøvd med en roksan stereoforsterker på 2x80 watt og den syns jeg ikke la til noe som helst. Syns det låt litt dårligere faktisk, i og med den ikke har kalibrering.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Takker for svar.
Det var litt nedtur når jeg koblet opp den nye og var så lite forskjell på disse 2. har prøvd med en roksan stereoforsterker på 2x80 watt og den syns jeg ikke la til noe som helst. Syns det låt litt dårligere faktisk, i og med den ikke har kalibrering.
Husk alltid at det er rommet som er enormt viktig og gir mye av lyden, i kombo med høyttalerne som alle har sin egen signatur og kapasitet. Mindre forskjeller på forsterkere men kapasiteten er det stor forskjell på mht. prestanda (watt etc) EQ / romkorreksjon kan være et bra hjelpemiddel om du får det til. Her er jo Yamahaen din genial!! Du kan kopiere korrigert kurve over i manual YPAO og forme lyden akkurat som du vil. Med frekvenser fra 16 hz og helt opp. Og du kan velge Q-faktor og nivå opp eller ned. Jobb med det :) Og gjerne litt fysisk demping i rommet om mulig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.140
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hei,

du kan regne med at den nye forsterkeren har mer headroom til å spille enda høyere, ca. dobbelt så høyt. (+3 dB pga. ca. dobbelt så mye watt) Bortsett fra det så er lyden du hører mye bestemt av høytalerne dine og rom akustikken. Så at det låter ganske likt er ikke så rart. Den nye forsterkeren har nok vesentlig større strømforsyning og bedre evne til kontroll av høyttalere.
Hva er dobbelt så høyt??
Den minnste endringen i lydstyrke, de fleste mennesker oppfatter, ligger på 1-3 dB. Forskjellen mellem 100 watt og 200 watt elektrisk er
3 dB. Det oppfattes langt ifra som "dobbelt så høyt" ;)
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trådstarter skriver vel ingenting om hvilke høyttalere receiveren brukes med!
En får ikke gull ut av gråstein!
Vi må vel vite litt om størrelse på rommet også for å kunne hjelpe litt mer.
 
S

Syncrolux

Gjest
Receivere, og spesielt surround-receivere har ufortjent dårlig rykte i hi-fi kretser, særlig hos de som betegner seg som purister. Men det er totalt misforstått mener jeg. Moderne receivere i dag er veldig bra. Jeg bruker en «billig» surround-receiver i mitt eget anlegg med svært godt resultat.
 

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
124
Antall liker
110
Jeg valgte og returnere den.
jeg har byttet frem og tilbake på disse 2 receiverene og synes det var minimalt med forskjell.
Spilte på dali oberon 9

Yamaha hadde mye bra ting på den men synes ikke den var hvert prisen lydmessig.
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Receivere, og spesielt surround-receivere har ufortjent dårlig rykte i hi-fi kretser, særlig hos de som betegner seg som purister. Men det er totalt misforstått mener jeg. Moderne receivere i dag er veldig bra. Jeg bruker en «billig» surround-receiver i mitt eget anlegg med svært godt resultat.
Enig!
 

supercharger2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2003
Innlegg
272
Antall liker
377
Torget vurderinger
1
Hva er dobbelt så høyt??
Den minnste endringen i lydstyrke, de fleste mennesker oppfatter, ligger på 1-3 dB. Forskjellen mellem 100 watt og 200 watt elektrisk er
3 dB. Det oppfattes langt ifra som "dobbelt så høyt" ;)
Kan ikke si meg enig men joda det er den populære forklaringen. I underkant av 6 dB derimot er nok noe jeg kan være med på. :p
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Jeg valgte og returnere den.
jeg har byttet frem og tilbake på disse 2 receiverene og synes det var minimalt med forskjell.
Spilte på dali oberon 9

Yamaha hadde mye bra ting på den men synes ikke den var hvert prisen lydmessig.
Høyttalerne dine som helst trenger en oppgradering om man skal ha en "annen lyd" eller "bedre lyd".
Forsterkere er det gjerne liten forskjell på, spesielt om impedansen er snill på høyttalerne over hele frekvens registreret.
 
Topp Bunn