Pioneer SX-939 spørsmål

Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Hei, har en pioneer SX-939, som jeg nylig har fått tilbake fra reparasjon, noen andre som har en slik her.
Hadde den med orginalhøyttalerne, men disse er historie, nå blir det vel til at jeg bruker den med ett sett Jamo D-365 som søstra mi har stående, hadde ikke noen problemer med å dra dem iallefall.
Og noen som kan forklare meg litt om den 4kanals multiplexutgangen(4Ch mpx output), er det kvadrofoni, hvordan fungerer det?
Finnes det noen passende forforsterkere som kan brukes med den og hva må man regne med å gi for dette, har også en orginalt tilhørende kassettspiller som jeg tror er CT-F7171, denne er i perfekt tilstand med unntak av slakke reimer, fungerer perfekt, men telleren går ikke og spoling tilbake går tregt, forsterkeren er vel i nærmest perfekt tilstand, med unntak av ikke korrekte skruer(noen "rydda" rommet mitt), tuningknotten sitter litt skeift på og 3 defekte pærer(belysning og speaker A).

Hadde vært moro med litt info om den, kopi/scanning av orginale brosjyrer og sånt.
Vet iallefall at de 4x70 watta er tatt i underkant sett i dagens målestokk.


Forfra


Bakfra, helt lik, med unntak av nett tilkoblinga, jeg har bare en inn, og det er en "datakabel" i høyre hjørne opp sett bakfra.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Den finns med i HiFi Handboken 1976. Kostade 4100 SEK. Den är inte 4-kanalig. Pioneers 4-kanalare det året hette QX 474.
939:an är på 75 W i 8 ohm och 100 W i 4 ohm. Slutsteget är dc-kopplat och komplementärt.
Jag vet tyvärr inget om mpx-utgången, men troligen var det så att man kunde koppla en extra förstärkare till 939 och få 4-kanal på det viset. 939 har 2 kanaler i slutsteget, inte 4.
Jämför priset 4100 SEK med Tandberg TR 2075 som kostade 4200 SEK.
Pioneer hade en större modell: SX1010. Den gav 120 W i 8 ohm och kostade 5100 SEK.
Varför vill du koppla ett annat försteg till den?
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Det er 4 kanaler på forsterkeren, ellers kunne jeg nok ikke brokoblet.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
4ch MPX output er fra den tiden man forsøkte å innføre FM-sendinger kodet for firekanals lyd. 4 ch MPX output kan brukes til å sende det 'rå' sammensatte audiofrekvenssignalet fra radiomottakeren til en ekstern firekanals dekoder. Nå ble vel ikke firekanals FM noen hit, men i prinsippet kan du ta 4 ch MPX signalet og sende til en ekstern stereodekoder hvid du ikke synes den innebygde gjør en god nok jobb.

Jeg tror heller ikke du har fire kanaler. Hva mener du forresten med brokobling'?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
HiFi Handboken anger 2 kanaler. Jag minns att hela SX serien hade 2 kanaler. Däremot kanske det är 4 högtalarutgångar så att du kan parallellkoppla två högtalare per kanal.
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Sånn ja det er jeg enig i, det er ikke 4 forskjellige utganger, for å prøve å forklare det så har jeg 6 høyttaler-terminaler, hvorav jeg kan kjøre 4 samtidig, hvorav 2 og 2 går parallelt, i stereo.

ha_ha, du har vel hørt om brokobling, der man kobler sammen utganger for å få mere effekt til høyttalerne, her er er det brokobling, +til + og - til -(parallellkobler utgangene), og da bør man ikke bruke høyttalere med lavere impedans enn 8 ohm på denne. Står anvisning ved høyttalerterminalene.
Tror ikke den bare henter signal fra tunerdelen, prøvde og måle/kjøre signal inn på den en gang, men husker ikke helt resultatet.

Er det ingen her som har kjennskap til den, eller er jeg alene om den her..
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Er det ingen her som har kjennskap til den, eller er jeg alene om den her..
http://www.classicaudio.com/forsale/pio/SX939.html

http://www.silverpioneer.netfirms.com/900_series_receivers.htm

osv osv......det er plenty av stoff der ute.

Tviler forresten sterkt på at denne reciveren lar seg brokople med seg selv. Da må du ha 2 stk. for å få stereo!

Hensikten med brokopling er:  Kople to forsterkerkanaler sammen til en kanal med høyere utgangseffekt. Dette betyr at du også må kople sammen inngangene - og hvordan gjør du det?
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Disse har jeg funnet, men ikke så mye mere seriøst, er litt på jakt etter brosjyrer etc...
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Du ser at det står noe under høyttalerterminalene.
Der står brokoblingsprosedyren, kan kobel sammen a+b, b+c eller a+c, + til + og - til -
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det du kan göra med SX 939 är att parallellkoppla utgångarna på olika sätt. Det fungerar precis som du beskriver: + till + och jord till jord.
Brokoppling betyder att du gör en monoförstärkare av en stereoförstärkare. Det är vanligt på PA-slutsteg. Man kopplar ihop ingångarna på slutsteget och kör in en monosignal från t ex en mikrofon.
Höger respektive vänster kanal kopplas i slutsteget ihop via en transistor som delar upp signalen i en positiv och en negativ halva. Den ena slutstegskanalen (vänster) förstärker den negativa halvan av signalen. Den andra slutstegskanalen (höger) förstärker den positiva halvan av signalen. På utgången kopplas de båda i hop. Signalen ut på högtalaren är mono.
Vid brokoppling ökar effekten en del.
För att få stereo måste du alltså ha två bryggkopplade slutsteg.
På bryggkopplingsbara förstärkare finns det på baksidan en omkopplare där du kan välja stereo eller bryggkopplad mono. Någon sådan omkopplare finns inte på SX 939.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det var väl det jag visste...
Men varför vill du koppla ett annat försteg till den?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det var väl det jag visste...
Men varför vill du koppla ett annat försteg till den?
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Hvorfor jeg vil ha en forforsterker på den, nei, har litt lyst til å bruke tilkoblingene til noe nyttig, + at jeg har mere effekt tilgjengelig, og at jeg liker "duppeditter" og egenheter.
 
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
0
Artig, kikka godt der ja, ligger i favoritter nå...
Sånne ting er mor å finne, fant både kassettspiller, forsterker og høyttalere der.
 
Topp Bunn