Pioneer SE-Master 1 anbefalt kjøpe ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det triste blir når du angrer og bruktprisen er høyere enn ny ;)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Litt redd for det ja. Men jeg kan si at jeg har eid dem og jeg vet akkurat hvordan de låter osv. Slikt sett lærer jeg mye. Men jeg kommer til å savne bassen. Drive å angre gjør jeg egentlig ikke da denne hobbyen er gøy mens jeg driver på som jeg gjør. Tester noe og selger, leser masse og prøver noe nytt. Jeg har flotte folk på min lokale Soundgarden som forer meg med godbiter så fort de får sjans. Og da får jeg jo testet litt også.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
ADHD ja! Her er planen videre. Beyerdynamic T1 MKII Sennheiser HD800s og en ny subwoofer. Ny amp til SR-507 Samt pusse opp badet ;) Jeg trenger litt cash. Ja, de er innmari gode, men det var Stax 009 også. Jeg begynner å bli rastløs.
Jo, og så har jeg kjøpt ett sett til med HD800..Planen var å modde det ene. EDIT: Det var vel Tylls Big Sound 2015 som fikk meg på det sporet. Samt sende inn gugnir på oppgradering. Selv om jeg er litt redd for sistnevnte da jeg føler jeg har den perfekte lyden til HD800 akkurat nå. Og det har vært en del prøving og feiling før jeg kom dit.
Jeg skulle kjøpe Sennheiser 630VB før jeg hadde dem på test og de dugde dessverre ikke. Første produktet til Sennheiser som for min del er en real stinker.

Det er så sinnsykt mye spennende at jeg må selge noe for å finansiere noe nytt, selv om jeg bare taper penger.
Skjønner hvordan du har det. Hvilken amp til 507?
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Litt redd for det ja. Men jeg kan si at jeg har eid dem og jeg vet akkurat hvordan de låter osv. Slikt sett lærer jeg mye. Men jeg kommer til å savne bassen. Drive å angre gjør jeg egentlig ikke da denne hobbyen er gøy mens jeg driver på som jeg gjør. Tester noe og selger, leser masse og prøver noe nytt. Jeg har flotte folk på min lokale Soundgarden som forer meg med godbiter så fort de får sjans. Og da får jeg jo testet litt også.
Har du lagt ut Pioneer Se Master'n for salg? ??? men som du selv skriver så lærer man endel på veien, selv om veien kan være kronglete og ikke minst dyr, selv har jeg virkelig funnet "en" som virkelig har gitt en masse gode lytte stunder, hehe hørtes litt feil ut men regner med dere skjønner hva jeg mener ;) og snart kommer desember..! kombien Naim og Stax fungerer utrolig godt sammen..! som ardilla skriver hvilken amp har du tenkt på til SR-507 da? :cool:
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Skjønner ikke at det har vært så mye skriving om lang ventetid. Bestilte på torsdag, fikk de i dag. :eek:
Gikk så fort at jeg rakk ikke avbestille. Er veldig fornøyd med MDR-Z7 men etter en kjapp sammeligning så er nok SE-Master 1 hakket bedre totalt sett.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Skjønner ikke at det har vært så mye skriving om lang ventetid. Bestilte på torsdag, fikk de i dag. :eek:
Gikk så fort at jeg rakk ikke avbestille. Er veldig fornøyd med MDR-Z7 men etter en kjapp sammeligning så er nok SE-Master 1 hakket bedre totalt sett.
Grattis med nok en hodetelefon, ja SE-Master 1 er vel i en litt annen liga kan jeg tenke meg..! :cool:
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hør litt rock med mye dynamikk. Gode Trommer osv. Herremin så bra det er
 

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Innlegg
304
Antall liker
169
Synes SE-Master 1 er en veldig god match med Bryston Bha 1 . Står nå på innspilling .
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Sitter og hører på SE Master 1 på Bryston BHA-1 nå. Åpent og dypt rett fra boksen. Bruker balansert drift forresten.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Ser at Tyll slakter SE-Master1. Har fyren fått et defekt eksemplar eller kan vi ikke ta ham seriøst lenger? Begynte å tvile da han puttet Fidelio X2 på Wall of fame.

Oh my...I doesn't look good for the latest Pioneer flagship. The SE Master 1 has a pretty significant spike at 6kHz, but more worrying to me is the amount of ringing I see and hear. I'd characterize these as "zingy". I didn't hear the distortion in the bass, mostly because I wanted to stop listening. Zing!
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ser at Tyll slakter SE-Master1. Har fyren fått et defekt eksemplar eller kan vi ikke ta ham seriøst lenger? Begynte å tvile da han puttet Fidelio X2 på Wall of fame.

Oh my...I doesn't look good for the latest Pioneer flagship. The SE Master 1 has a pretty significant spike at 6kHz, but more worrying to me is the amount of ringing I see and hear. I'd characterize these as "zingy". I didn't hear the distortion in the bass, mostly because I wanted to stop listening. Zing!
Tyll liker ikke ting som måler litt rart - og han lytter etter de feilene han ser på målingene. Jeg tar målingene hans seriøst so m bare det, men lytteinntrykkene hans er subjektive som alle andres.

Det er fullt mulig å elske hodetelefoner som måler rart!

Jeg har desverre fått sabotert muligheter til å ha en personlig mening om denne hodetelefonen av folk som åpenbart prøver å unngå at jeg får lyttet til den med det første (......), så personlig er jeg helt uten formening, men frykter et komplott.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Ja denne Tyll, hørselen forandrer seg vel med årene også, men som nevnt av ardilla så er jo lytteinntrykkene subjektive, har ikke selv hørt på SE Master 1 men leser en del meget gode tester på denne, men som med mye annet det er lov å ha sin egen mening..! :cool:
hmm hvem er det som har sabotert for deg ardilla, det er ikke bra..! :confused:
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ja denne Tyll, hørselen forandrer seg vel med årene også, men som nevnt av ardilla så er jo lytteinntrykkene subjektive, har ikke selv hørt på SE Master 1 men leser en del meget gode tester på denne, men som med mye annet det er lov å ha sin egen mening..! :cool:
hmm hvem er det som har sabotert for deg ardilla, det er ikke bra..! :confused:
Nevner ikke navn - Den det gjelder vet hvem det er :p (og tar nok mitt lille sleivspark med et smil og vet at jeg ikke bærer nag, må jeg føye til for sikkerhets skyld - det hender jo man blir tatt mer alvorlig enn man ønsker både her inne og i verden forøvrig).

Tyll har gitt litt samme tilbakemelding på AKGK812, (som han heller ikke tok inn til review). Han anmelder aldri ting han kommer til å slakte. Det er jo en slags bransjenorm, desverre. Men samtidig er det noe fornuft i det, for man kan ødelgge mye. Alle ører er forskjellige, og vi er disponert for overfølsomhet eller underfølsomhet i forskjellige frekvensområder.

Denon AHD7100 fikk også myyyye tyn rundt omkring. Den er på mange måter en veldig bra hodetelefon - men har en bassboost ingen high-end hodetelefon kan ha.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ja denne Tyll, hørselen forandrer seg vel med årene også, men som nevnt av ardilla så er jo lytteinntrykkene subjektive, har ikke selv hørt på SE Master 1 men leser en del meget gode tester på denne, men som med mye annet det er lov å ha sin egen mening..! :cool:
hmm hvem er det som har sabotert for deg ardilla, det er ikke bra..! :confused:
Nevner ikke navn - Den det gjelder vet hvem det er :p (og tar nok mitt lille sleivspark med et smil og vet at jeg ikke bærer nag, må jeg føye til for sikkerhets skyld - det hender jo man blir tatt mer alvorlig enn man ønsker både her inne og i verden forøvrig).

Tyll har gitt litt samme tilbakemelding på AKGK812, (som han heller ikke tok inn til review). Han anmelder aldri ting han kommer til å slakte. Det er jo en slags bransjenorm, desverre. Men samtidig er det noe fornuft i det, for man kan ødelgge mye. Alle ører er forskjellige, og vi er disponert for overfølsomhet eller underfølsomhet i forskjellige frekvensområder.

Denon AHD7100 fikk også myyyye tyn rundt omkring. Den er på mange måter en veldig bra hodetelefon - men har en bassboost ingen high-end hodetelefon kan ha.
Vi finner han der fyren og bankern opp Ardilla, makan! 😜 Ja jeg synes alt i alt tyll er dyktig i sine anmeldelser. Men hans korte slakt av Master 1 lurer jeg litt på.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Helt topp med litt kritikk fra Tyll :)
Eneste head-fi-nissen som konsekvent leverer tester som delvis kan etterprøves, i motsetning til resten av røkla som bare driver med subjektiv synsing.

Jeg var helt enig med Tyll og hans "slakt" av K812 og AH-D7100.
I forhold til at dette ble markedsført som "mest påkostede"/"flaggskip"/"beste modell" fra AKG og Denon, fikk man lite for pengene i forhold til tidligere/rimeligere modeller fra samme produsent;
K812 pga. "merkelig" øvre mellomtone (høy forvrengning i toneområdet),
AH-D7100 pga. ekstrem bassboost.


Fidelio X2 er på "Hall of Fame" fordi det er en god "allrounder" i sin prisklasse, noe SE M1 ikke er.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Vi finner han der fyren og bankern opp Ardilla, makan! ?????? Ja jeg synes alt i alt tyll er dyktig i sine anmeldelser. Men hans korte slakt av Master 1 lurer jeg litt på.
Jeg ser for meg at det et mer passende med buksevann, men godt å vite at du er på min side!

Får se da, om Tyll sier noe mer eller forholder seg taus.. Hvis han har målt dem uten å si det kommer en review er det sannsynlig han gjør det siste...
 

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Jaja... dere som har kjøpt dem beholder dem jo ikke akkurat... :p
 
  • Liker
Reaksjoner: oOF

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jaja, jeg tar Pioneer-slakten med knusende ro fordi jeg liker de og da betyr hans smak nada :). En fordel med å bli eldre er å gi mer faen i uvitende tølpere :):):)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jaja, jeg tar Pioneer-slakten med knusende ro fordi jeg liker de og da betyr hans smak nada :). En fordel med å bli eldre er å gi mer faen i uvitende tølpere :):):)
Hehe, ja Tyll Hertsens er utvilsomt arketypen på en «uviten tølper» i hodetelefonsammenheng.... :rolleyes:
 

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Innlegg
304
Antall liker
169
Jeg har kjøpt kimber axios kabel til mine Audeze lcd 3 . Det ble så mye bedre at jeg vil bestille til se -master 1 også . Det vil være mulig å få tak i den til våren .Er det flere som er interessert kan vi bestille sammen . Kjøpte min hos Nat .

Tore
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Å kjøpe kabler for 12k til en hodetlf til 20k stemmer ikke for meg så jeg står over :). Jeg sover godt om natten med de balanserte Pioneer-kablene.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Ga 4000 for Sony MDR-Z7 så da er det ihvertfall galskap å kjøpe en kabel til tre ganger prisen. :p
Minuset med Pioneer kabelen for min del er at den ikke finnes med 4 pin XLR sjøl om det så klart går an å lage en overgang. Hadde vært fint å fått testet SE-Master1 balansert vs ubalansert en gang. Forskjeller?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Forskjellen ligger i forsterkeren. Jeg skjønner poenget med 4-pins. Har heldigvis både 3- og 4-pins på Bryston. Til Aurelic benyttes overgang.
 

manpowre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
191
Antall liker
50
Sted
Bergen
:)

Tror jeg skjønner hvem som selger SE1 på finn.no for øyeblikket etter å ha lest de siste svarene hehe.
Synd jeg skal vekk 3 uker. Ellers hadde jeg tatt bilen og kjørt over til deg på østlandet og "blitt enig".
 

manpowre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
191
Antall liker
50
Sted
Bergen
XLR kabel

Får jeg tak i SE1 i slutten av mars,/april så skal jeg få laget ekstremt gode XLR kabler. Har en god venn som jobber med produksjon av kretskort og han har tilgang på riktig utstyr som kobler XLR kontaktene og kontaktene til høretelefonen på riktig måte.

for ett par tusenlapper kan man få tak i veldig gode signalkabler og twinne de og så tilpasse den lengden man trenger. Kunststykket ligger i tilkobling fra kabel til kontaktene på riktig måte slik at man ikke får forstyrrelse i signalbanen. Dette er nok derfor det finnes signalkabler med XLR kontakt til 12k og 4k. forskjellen ligger i detlajene i monteringen av kontaktene og kontaktene i seg selv samt kabelen selvssagt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Tror jeg skjønner hvem som selger SE1 på finn.no for øyeblikket etter å ha lest de siste svarene hehe.
Synd jeg skal vekk 3 uker. Ellers hadde jeg tatt bilen og kjørt over til deg på østlandet og "blitt enig".
Det kan se ut som om det er meg, men det er det ikke. Mine blir værende.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Får jeg tak i SE1 i slutten av mars,/april så skal jeg få laget ekstremt gode XLR kabler. Har en god venn som jobber med produksjon av kretskort og han har tilgang på riktig utstyr som kobler XLR kontaktene og kontaktene til høretelefonen på riktig måte.

for ett par tusenlapper kan man få tak i veldig gode signalkabler og twinne de og så tilpasse den lengden man trenger. Kunststykket ligger i tilkobling fra kabel til kontaktene på riktig måte slik at man ikke får forstyrrelse i signalbanen. Dette er nok derfor det finnes signalkabler med XLR kontakt til 12k og 4k. forskjellen ligger i detlajene i monteringen av kontaktene og kontaktene i seg selv samt kabelen selvssagt.
what? Det som trengs er å vite hvordan pinnene kobles og en loddebolt i tillegg til ledning og kontakter. Og loddetinn selvsagt. Dette er håndverk og ikke rakettforskning. Og slettes ikke noe som forsvarer 5-sifrede priser.
 

manpowre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
191
Antall liker
50
Sted
Bergen
Nei ikke helt lodding med vanlig loddetinn på analoge kabler. Utifra frekvensnivå så flytter impuls kurvene seg ulikt gjennom kabelen.
Bass og dypere toner flytter på seg som strøm i dypere inne i kabelen, mens 15-20khz ligger ytterst i kabelen. Derfor mange dyre kabler er sølv belagt for at den luftige tonen skal flytte seg enklest mulig med mindre motstand. (Sølv leder godt strøm men er dyrt).

Lodder du da en slik sølvbelagt kabel med en knekk på kabelen som mange gjør, så flytter strømmen i de forskjellige frekvensene seg ulikt og man får da ett lydbilde som kan virke annerledes enn om man tar samme kabel og kontakter og monterer de annerledes, altså uten beknipning og knekk, med en lodd som er jevnt fordelt rundt hele kontakten mellom plugg og kabel. Da flytter strømmen på seg optimalt. Det er dette man betaler for i dyrere kabler. Det finnes og forskjellig type "loddetinn".

Nå har jeg ikke testet dette selv på headfi utstyr. Men for 15 år siden når jeg og mine venner drev med hifi og dempet rom for å få bedre resonanser, så testet vi egenlagde kabler med forskjellig type montering. På anlegg som den gang kostet 20-25k så hørte vi en forskjell i lydbildet.

Siden Headfi er blitt så sinnssykt bra, så kan SE1 og HD800 avsløre en dårlig montert kabel om man sammenligner den med en tilsvarende kabel montert riktig. HD650 og 700 avslører nok dette glatt og.

Så har man diskusjonen om USB kabler da !!! hehe.. en 79 kroners kabel fra Clas Ohlsson eller 3k kabel for lyd.! Her snakker vi digital signalbane til DA konverter fra PC.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvor har du dette fra? Skineffekt er ikke hokuspokus og ikke forstår jeg hvordan du mener lederne deformeres i billige kabler for det skal få en teoretisk relevans? Eller hvorfor man skal bruke tid og energi på å deformere :). Og det koster slett ikke mange 1000-lapper å lodde korrekt. Hvis man ikke skal avskrive en Metcal loddestasjon på en lodding da ;)
 

manpowre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
191
Antall liker
50
Sted
Bergen
Hvor har du dette fra? Skineffekt er ikke hokuspokus og ikke forstår jeg hvordan du mener lederne deformeres i billige kabler for det skal få en teoretisk relevans? Eller hvorfor man skal bruke tid og energi på å deformere :). Og det koster slett ikke mange 1000-lapper å lodde korrekt. Hvis man ikke skal avskrive en Metcal loddestasjon på en lodding da ;)
Har dette fra testing for 15 år siden med eget anlegg før unger og karriere. Da laget jeg og en kompis 2 kabler, 1 med knekk og skvis i kabelen så ett drypp loddetinn, og med en hvor vi forsiktig la kabelen inn i en sirklet kobling med loddetinn jevnt fordelt rundt koblingen. Det var merkbart hørbart i lydbildet.

Angående pris, ofte er det totaliteten på valg av kontakter, selve kabelen, twinning, bruk av støydempende materiale osv.. som utgjør totalprisen. Det også at enkelte produkter lages det få av og da er det en stiv pris. Tar man selve kosten på kabel, koblinger og arbeidet med å få dette sammen pluss innpakning så er det ikke så gale. Men så er det markedsføringskostnader for å få produktet ut til forbrukerne. Alt dette koster.

Når jeg omsider får meg high end høretelefon og forsterker så skal jeg lage 2 versjoner av samme kabel med samme tilkoblinger for å teste konseptet igjen. Utstyret er jo vesentlig bedre nå enn for 15 år siden, så da kan jeg vel peke finger på eksakt hvor i lydbildet forskjellen ligger.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg forstår prinsippet for markedsprising og småserier, men svarte opp din påstand om at det var produksjonsteknikken som var årsaken til prisdifferanse :). Det jeg ikke forstår er hensikten med å lage en "defekt" kabel for å bevise at en normal kabel er bedre .... Jeg har aldri sett en kabel produsert slik du beskriver den. Riktig terminering av kabler er enkelt og normalt det man får. Jeg opplever problemet som konstruert.

Skineffekt er forøvrig ikke noe som har betydning i audioområdet, men i høyfrekvente signaler, les MHz og oppover.
 
Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Lengesiden jeg har lest så mye vas på hodefon-forumet. Manpowre du prater tull.
 
Topp Bunn