Pioneer PLX1000 eller Funk Firm LSD?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Noen som har kjennskap til begge disse og kan si noe om eventuelle styrker/svakheter dem imellom? Hva kan være smarteste kjøp? Hvem spiller best, forutsatt samme pickup? Spør fordi jeg har lyst å sammenligne noe nytt med min gode gamle Thorens TD126 III.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Pioneer er her en sportsbil med høy akselerasjon å regne; gode bremser og artig å kjøre:)
Funk blir Mercedes E-klasse, med masse komfort, gode kjøreegenskaper og flott design:)
Best? Umulig å svare på for de er hver for seg gode. Pioneer har noe av den samme drive som Technics SL-1210mk2. Dersom du vil ha engasjerende musikk hvor du tramper takten og drar frem luftigitaren; Pioneer. Funk, er litt snillere og passer til å sette seg ned med et glass rødt og nyte god lyd.

Når du ser signaturen min, så skjønner du hva jeg råder deg til:) E.I.A har en Pioneer og kan sikkert utdype...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Noen som har kjennskap til begge disse og kan si noe om eventuelle styrker/svakheter dem imellom? Hva kan være smarteste kjøp? Hvem spiller best, forutsatt samme pickup? Spør fordi jeg har lyst å sammenligne noe nytt med min gode gamle Thorens TD126 III.
Jeg har eid begge 2.
Jeg kan godt like analogien til ChrisAndre om Pioneeren, men ikke om Lsd'en, men det er fordi jeg mener E-klassen er godt skrudd sammen. Lsd'en kan virke litt "flimsy" Litt skjør og stakkarslig som en en eldre veteranbil. Låter bra og ser bra ut på avstand, men synes det er en lettvekter hva utstrålt/opplevd kvalitet angår.
Pioneeren er litt som en plastikk tanks som overbeviser musikalsk, men er ikke særlig pen. Likevel har jeg aldri snurret flere plater enn det jeg gjør nå.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har du hørt Funk LSD, Chris Andre? Jeg har hatt den i hus noen uker, og i aller beste mening, jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Vel er Pioneeren god, men den koster en hel del mindre. Utrolig god til prisen, men at den er bedre enn en Funk LSD, som også er et funn til prisen, og som har sine styrker netopp på driv, dynamikk og stabilitet? Nei du, det tror jeg ikke.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@impulse:
Ja jeg har hørt den på demo hos Mala Audio med AT150MLx. Men du må lære deg å lese snart og ikke trekke så forhastede konklusjoner hele tiden! Noen ganger virker det som om du hopper over setninger før du setter din egen to-streker-under-svaret konklusjon.

Les en gang til hva jeg skrev, du. Om du ikke er enig med mine beskrivelser, lever jeg godt med. Men les denne gang ord for ord uten å hoppe over annen hver setning....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.760
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
@impulse:
Ja jeg har hørt den på demo hos Mala Audio med AT150MLx. Men du må lære deg å lese snart og ikke trekke så forhastede konklusjoner hele tiden! Noen ganger virker det som om du hopper over setninger før du setter din egen to-streker-under-svaret konklusjon.

Les en gang til hva jeg skrev, du. Om du ikke er enig med mine beskrivelser, lever jeg godt med. Men les denne gang ord for ord uten å hoppe over annen hver setning....
Her må det være en feil et sted. Det virker som det handler om noen andre enn impulse, eller en annen tråd.
Atferden det refereres til kan ikke jeg lese i denne tråden ihvertfall.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@impulse:

Her må det være en feil et sted. Det virker som det handler om noen andre enn impulse, eller en annen tråd.
Atferden det refereres til kan ikke jeg lese i denne tråden ihvertfall.
Lese en gang til du også da:) Og, for øvrig; jeg refererer ikke til hans adferd. Den vet jeg ingenting om...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel, først og fremst reagerte jeg på merkelappene du satte på begge spillerne. Jeg har eid både sportsbil og E-klasse, og kjente meg som nevnt ikke igjen, fordi netopp driv, oppløsning og spilleglede er åpenbare Funk-karakteristikker. Den noe mer sedate lydensom implisitt ligger i din sammenlikning er den jeg overhode ikke kjenner igjen. Tvert imot, faktisk. Å få en Funk lsd til å låte sånn, tyder på dårlig justering, i tilfelle. At jeg dermed tilla deg en preferanse her, tar jeg på min kappe. Uten at jeg dermed tror det handler om at jeg ikke kan lese. Det hender nok at jeg trekker noe forhastede konklusjoner, men at jeg gjør det hele tiden, har jeg ikke hørt før. Heller ikke fra deg.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Nei, men noen ganger går det kanskje an å puste litt med nesa før du konkluderer for meg. Du skrev blant annet at
impulse skrev:
Utrolig god til prisen, men at den er bedre enn en Funk LSD, som også er et funn til prisen, og som har sine styrker netopp på driv, dynamikk og stabilitet? Nei du, det tror jeg ikke.
Syntes jeg var ganske klar i mitt svar til trådstarter at det for meg er vanskelig å si hvilken som er best. Ergo, jeg sa ikke hvilken som var best. Jeg vet bare at direkte drift fra Pioneer-spilleren er ganske lik en 1210mk2, og med det jeg hørte fra Funk minnet den om andre remdrevne spillere i samme vektklasse. En remdrevet spiller i lettere vektklasser/ prisklasser synes ikke jeg når helt opp til drivet som bor i DD-spillere. Derfor sammenligningen mellom sportsbil og en bil som er mer komfort. Jeg foretrekker lyden av direct drive fremfor lette belt drive (mine ører osv).

Samma det. Det jeg hengte meg opp i var at du konkluderte med at jeg sa den ene var bedre enn den andre. Det gjorde jeg ikke, da begge er gode spillere på hver sin måte:)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Nei, men noen ganger går det kanskje an å puste litt med nesa før du konkluderer for meg. Du skrev blant annet at
impulse skrev:
Utrolig god til prisen, men at den er bedre enn en Funk LSD, som også er et funn til prisen, og som har sine styrker netopp på driv, dynamikk og stabilitet? Nei du, det tror jeg ikke.
Syntes jeg var ganske klar i mitt svar til trådstarter at det for meg er vanskelig å si hvilken som er best. Ergo, jeg sa ikke hvilken som var best. Jeg vet bare at direkte drift fra Pioneer-spilleren er ganske lik en 1210mk2, og med det jeg hørte fra Funk minnet den om andre remdrevne spillere i samme vektklasse. En remdrevet spiller i lettere vektklasser/ prisklasser synes ikke jeg når helt opp til drivet som bor i DD-spillere. Derfor sammenligningen mellom sportsbil og en bil som er mer komfort. Jeg foretrekker lyden av direct drive fremfor lette belt drive (mine ører osv).

Samma det. Det jeg hengte meg opp i var at du konkluderte med at jeg sa den ene var bedre enn den andre. Det gjorde jeg ikke, da begge er gode spillere på hver sin måte:)
ChrisAndre; siden du anser begge som gode, på hver sin måte, mener du da likevel at Funk Firm LSD gjør noe bedre enn Pioneer?

Pioneer-spilleren kan man vel også oppgradere på forskjellige måter, i likhet med Technics, antar jeg? I så fall kan en i utgangspunktet rimelig og bra spiller, bli enda bedre.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, og det kommer helt an på egne preferanser og hva du ønsker. Armene på Funk er jo gode, og de passer med svært mange pickuper. Armen på Pioneer er nok ikke i en like god klasse dessverre. Pioneer er heller ikke noe å oppgradere slik SL1200-serien kan, men skaffer du deg en Pioneer med feks en 2M Bronze eller en AT120E så har du god nok lyd lenge.

Dersom du ønsker å utforske med litt dyrere pickuper ala 2M Black, og en god Riaa så har du så klart mer å gå på å velge en Funk:)

Men, når du først har nevnt Pioneer så forstår jeg deg at du i hvertfall ikke hater det designet:) Da har du jo Technics SL1210mk2 da, eller enda bedre en 1210M5G (vanskelig å få tak i, men verdt å vendte på). Med noen få oppgraderinger på en 1210M5G så gruser den Funk i alle fall:)

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Armen på Pioneer kan vel byttes i en Jelco 750, uten større problemer? Er du sikker på at armen på M5G er vesentlig bedre enn den på Pioneer? Synes de ser temmelig like ut.

Jo, jeg liker designet på Technics/Pioneer, som jeg finner klassisk på sin måte. Er også litt fristet til å prøve en DD-spiller. De var jo på mange måter bannlyst i den tida jeg var mest aktiv på platespillerfronten, antakelig svært ufortjent.

Har vært på utkikk etter en M5G lenge, men synes de er altfor dyre, i alle fall som et oppgraderingsobjekt. Hadde en slik for noen få år siden og betalte da knapt kr.6.000,- for den ny. Synes derfor prisen i dag er kunstig høy, men det har vel med etterspørselen å gjøre. Rett ut av esken og med samme pickup, syntes jeg ikke den spilte bedre enn Thorens 126 III, så den ble værende her kort tid. I dag angrer jeg på at jeg ikke ga den mer tid.

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Nå er det tilbud på Funk LSD, klin til :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@KH:
Jeg regner med at man kan bytte ut til en Jelco 750D dersom man finner armbord som passer. Armen på 1210M5G kan jeg garantere er bedre. Lageret på 12xx-serien er av meget høy kvalitet og det samme er armkablene.

Prisen på en en 1210M5G til 6000kr var nok kunstig lav den tiden de ble solgt. Husk at Technics solgte til sammen 4 mill spillere og de hadde en meget avansert produksjon som for lengst var nedbetalt. Se hvilie spillere du får i dag for 10.000 eller 20k for den saks skyld (har en Rega RP-8 til 20k og sett ift kvaliteten til en standard 1210M5G så er den jo milevis over imo).

Går du for en 1210mk2, så kan jeg gi råd og hjelpe deg til å få en meget habil spiller:)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hele poenget mitt er netopp at Funk lsdriktig satt opp ikke låter som en lettvekts remdrevet spiller. Å avfeie den som en ville være særs uklokt om poenget er å få mest mulig godlyd for pengene.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
...og tvert imot så avfeide jeg den heller ikke, Impulse. Men det kommer an på hva man er ute etter og hvor langt man tenker å gå med pickup:)

Det er også en vesentlig prisforskjell her. Funk LSD med F6 arm: 14.500kr og med F5 arm: 20.500kr. Pioneer 6500kr (evt en 1210mk2 til 4000kr og bruke noen tusenlapper på Jelco 750D samt ny PSU)

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Hele poenget mitt er netopp at Funk lsdriktig satt opp ikke låter som en lettvekts remdrevet spiller. Å avfeie den som en ville være særs uklokt om poenget er å få mest mulig godlyd for pengene.
Litt forskjellige oppfatninger her tydeligvis. Griffenfeldt som har eid Funk LSD har jo en annen opplevelse. Uansett, tusen takk for synspunkter.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
@KH:
Jeg regner med at man kan bytte ut til en Jelco 750D dersom man finner armbord som passer. Armen på 1210M5G kan jeg garantere er bedre. Lageret på 12xx-serien er av meget høy kvalitet og det samme er armkablene.

Prisen på en en 1210M5G til 6000kr var nok kunstig lav den tiden de ble solgt. Husk at Technics solgte til sammen 4 mill spillere og de hadde en meget avansert produksjon som for lengst var nedbetalt. Se hvilie spillere du får i dag for 10.000 eller 20k for den saks skyld (har en Rega RP-8 til 20k og sett ift kvaliteten til en standard 1210M5G så er den jo milevis over imo).

Går du for en 1210mk2, så kan jeg gi råd og hjelpe deg til å få en meget habil spiller:)
Hvorfor byttet du til Jelco på din M5G når originalarmen er så vidt god? 1210 kan nok være et bra alternativ, ja, siden jeg allerede sitter med en ubrukt Jelco.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Technics-armen er nok bedre enn Pioneer-armen. Jelco 750D med intern sølvkabling og vertikalvekt fra Isokinetik er en arm i en annen klasse. Det er en grunn til at du ser igjen Jelco-armen under andre navn: Koetsu, Ortofon, Transrotor etc :) Rett og slett en glimrende arm:)

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Nå er platespiller en lydkilde, og for meg er det da lyden som er det viktigste. LSD med Audio Technika PU låter fabelaktig. Jeg vil knote minst mulig og kose meg med musikk mest mulig.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Nå er platespiller en lydkilde, og for meg er det da lyden som er det viktigste. LSD med Audio Technika PU låter fabelaktig. Jeg vil knote minst mulig og kose meg med musikk mest mulig.
Nå var jo spilleren din såpass "knot" at impulse måtte sette den opp for deg da:):) Flott at du er fornøyd!

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
126
Sted
Halden
Helt riktig kos deg med musikken. Det er ikke så store forskjeller som enkelte vil ha det til. ;)

Roar

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg
Hei.

KH - sitter du i dag med en Thorens TD-126 Mk. III med Jelco SA-750D(/B), tror
jeg du må titte i en mye høyere prisklasse enn disse - for å finne noe bedre - nytt.

-

Har du gjort alt som trengs for å få det beste ut av spilleren du har i dag?

- Jeg anbefaler demping av ytterchassiset med bitumen, ny MDF bunnplate,
en tykk Funk Firm platematte og gjerne et godt underlag for å forbedre drivverket
ytterligere.

- Tonearmen forbedrer du med en bedre armkabel (gjerne en av Kimber sine) og
kanskje et (lettere) Technics headshell for å gjøre armen mer kompatibel med
et større utvalg pickuper.

Den drivverk/arm-kombinasjonen skulle være vansklig å slå - sør for 30 lapper...
- Så legg heller pengene i en best mulig pickup!

-

Om du absolutt vil ha noe nytt (om "trangen" har kommet over deg - kjenner
den følelsen), ville jeg tittet på spillere som Linn LP-12 Majik (bytt ut ProJect
armen med Jelco), VPI Scout eller Classic (begge med tonearm) og kanskje
særlig Von Feichert...

Om du ser etter en spiller som bare er "ny for deg", så finnes det masser av
(rimeligere) klassikere på bruktmarkedet som kan bære Jelcoarmen på en
utmerket måte. Tenk Luxman, Micro Seiki, Kenwood, Linn, Pink Triangle,
Systemdek, Goldmund osv. osv.

Lykke til.
Gunnar Brekke

Znerken

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
269
Torget vurderinger
1
Spilt masse med LSD her i kveld. Platespilleren altså, og ikke det andre greiene. Denne låter så rått akkurat nå at jeg ikke kunne tenke meg noe annet! Moro :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Hei.

KH - sitter du i dag med en Thorens TD-126 Mk. III med Jelco SA-750D(/B), tror
jeg du må titte i en mye høyere prisklasse enn disse - for å finne noe bedre - nytt.

-

Har du gjort alt som trengs for å få det beste ut av spilleren du har i dag?

- Jeg anbefaler demping av ytterchassiset med bitumen, ny MDF bunnplate,
en tykk Funk Firm platematte og gjerne et godt underlag for å forbedre drivverket
ytterligere.

- Tonearmen forbedrer du med en bedre armkabel (gjerne en av Kimber sine) og
kanskje et (lettere) Technics headshell for å gjøre armen mer kompatibel med
et større utvalg pickuper.

Den drivverk/arm-kombinasjonen skulle være vansklig å slå - sør for 30 lapper...
- Så legg heller pengene i en best mulig pickup!

-

Om du absolutt vil ha noe nytt (om "trangen" har kommet over deg - kjenner
den følelsen), ville jeg tittet på spillere som Linn LP-12 Majik (bytt ut ProJect
armen med Jelco), VPI Scout eller Classic (begge med tonearm) og kanskje
særlig Von Feichert...

Om du ser etter en spiller som bare er "ny for deg", så finnes det masser av
(rimeligere) klassikere på bruktmarkedet som kan bære Jelcoarmen på en
utmerket måte. Tenk Luxman, Micro Seiki, Kenwood, Linn, Pink Triangle,
Systemdek, Goldmund osv. osv.

Lykke til.
Gunnar Brekke
Hei Gunnar. Har nok tenkt i samme baner selv også, men det er jo alltid spennende å prøve noe nytt. Takk for tips til forbedringer av min Thorens 126. De er jo overkommelige å få til og koster ikke all verden heller. Spilleren er nå påmontert en Sumiko Premier MMT, som er veldig lik Jelco 750. Ser derfor foreløpig ingen grunn til å bytte til sistnevnte, men har en ubrukt liggende om det skulle bli aktuelt.

Ellers har jeg også en LP12 med Jelco 750 i hovedanlegget i stua. Derfor litt artig at du nevner akkurat denne kombinasjonen. I opplag ligger også en strøken Telefunken Hifi-600 med original Ortofonarm og Shure V15III med Jico-nål. Sistnevnte spiller er mest av nostalgiske grunner, men greit å ha som reserve hvis de førstnevnte skulle trenge service i lengre tid. Samme type spiller brukte jeg for øvrig fram til Thorens ble anskaffet, sammen med en Audiocraft AC300 MkII arm. Begynner å bli lenge siden...

Topp Bunn