Pioneer PL-12D / C-4500 - Hastighetsproblemer

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Kjøpte nettopp en Pioneer C-4500 som er et kompaktanlegg med forsterker, platespiller og radio i ett. Anlegget var i meget god stand, men har ikke blitt brukt på mange år.

Har prøvd å søke informasjon om det på nett, uten å finne noe særlig. I et forum sies det at platespillerdelen er basert på PL-12D.

c-4500.jpg


Skulle teste det ut og så at det var et par småbiter av drivreimen under tallerkenen. (Syntes det var litt rart at jeg ikke fant resten).

Hadde en drivreim liggende fra en annen spiller som jeg brukte til å teste med.

Under test kom det en høy skrapelyd da jeg skiftet mellom 33 og 45 rpm. Dette var pga drivreim "guiden" skrapte borti gummihjulet på toppen av "motor pulley"

Så at det var litt rester av drivreimen rundt gummihjulet så jeg skrapte det vekk slik at ulyden forsvant. Spilleren har korrekt hastighet på 45 rpm (målte med app på telefonen). På 33 rpm innstilling var hastigheten på 78 rpm målt med appen.

Spørsmålet mitt - skal det være et gummihjul på toppen av motor pulley - eller er det drivreimen som har smeltet rundt toppen og dannet et slags "hjul" - og forårsaker den voldsomme hastigheten? (Drivreimen legger seg rundt gummihjulet på 33 rpm)

Skal motor pulley være som på bildet under?
pl-12d motor pulley.jpg


Vil ikke fjerne "gummihjulet" før jeg er sikker på at det ikke skal være der. Hvis det er en del av motor pulley regner jeg med at ikke er så lett å få tak i et nytt.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.377
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
0
Det ska inte vara något gummi på "motor pulley".
Bara ren metall.
 

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Her er bildet av "gummihjulet" før jeg fjernet det.
20190403_215604.jpg

Skikkelig drittjobb å fjerne den gamle reimen. Små klissete biter over alt.
Men nå er den borte og motor pulley er helt ren.
Men nå er hastigheten for lav. 32.5 og 44. 5. Så kommer det en lav skrapelyd når tallerken spinner. Både bunnen av motor pulley og spindel er smurt. Motoren er stille uten reim og tallerken på. Kan det være at reimen ikke passer?
Hadde bare en liggende fra en Technics spiller. Kan hende denne er for bred og kommer bort i reim guiden. (Den hadde rett hastighet på 45 rpm før jeg fjernet restene etter reimen... Rart). Må nok bestille ny reim uansett.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.377
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
0
Du bör nog beställa original reim.
:)

"Motoren er stille uten reim og tallerken på." Motorn startar väl när du för ut tonarmen över platen...
 

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Du bör nog beställa original reim.
:)

"Motoren er stille uten reim og tallerken på." Motorn startar väl när du för ut tonarmen över platen...
Ikke denne modellen. Det er en bryter med tre innstillinger. Off, On-Up og Down, Hvis du har den på On-Up begynner motoren å gå uansett om man har tonearmen ute eller i holderen.
(Ser forresten at bildet mitt er oppned..hehehe)
 
Topp Bunn