ayaboh
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 07.11.2005
- Innlegg
- 1.690
- Antall liker
- 7
Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om bootlegs og andre rariteter som vanligvis ikke omtales her på musikkavdelingen, og spesiellt hva som finnes av bootlegs av Pink Floyd. Som gammel Floydianer er slike ting spennende og utvalget er ganske imponerende. Etter internetts inntog er disse innspillingene blitt langt lettere å få tak i, og de aller fleste er tilgjengelige for nedlasting.
Bootlegs er ikke-offisielle utgivelser og spenner fra professjonelle innspillinger, til LP-rips, soundboard innspillinger, og såkalte audience tapes. Kvaliteten på disse innspillingene varierer sterkt og spenner fra helt fantastik og til ren søppel. Såkalte "audience tapes" hører til den siste kategorien, og er vanligvis spilt inn på en vanlig kassettspiller av en tilskuer som var tilstede på konserten. Noen av disse innspillingene er såpass bra at de faktisk er greie nok å høre på iPoden, og er som sådan en dokumentasjon av konserten. Det finnes drøssevis av dem, men jeg hopper over disse innspillingene her, og beskriver heller ting som er bra lydmessig.
En av de viktigste kildene til bra innspillinger er BBC. BBC var veldig aktive innen ny engelsk rock på slutten av 60-tallet og frem til mitten av 70-tallet, og arrangerte mange live konserter som alle ble tapet og sendt på radio. Her er de viktigste:
Sodium Haze Records "High Time" Rome Italy 1968-05-06 and London 1969-05-12
Vinylrip av en svært sjelden bootleg. Opprinnelsen er radio og TV innspillinger fra Italia og England i 1968 og 1969. Kvaliteten er litt varierende, men egentlig bra. Kanskje de beste innspillingene av disse låtene som eksisterer.
BBC Transcription Disc 152509-1 152510-2 (Vinylrip)
Dette er en samling av låter fra 70-71 (post Barret) som presenteres av Richard Skinner og John Peel (BBC). Musikken spenner fra Embryo til Echoes. Den tekniske kvaliteten er fra grei til bra, og eneste etterbehandlingen er manuell fjerning av kicks and pops.
Harvested CDR 001
Dette er fra en konsert i BBC's Paris Cinema i London 30. september 1971, og er en såkalt ROIO eller "Recording of Indeterminate Origin". Konserten ble sendt på radio, men det er uvisst hvordan orginalinnspillingen kom ut i "det fri". Denne konserten ble holdt før Meddle ble utgitt og Echoes og One Of These Days er ikke slik de fremstår på sluttproduktet. Du får også den ultimate versjonen av Fat Old Sun.
Sporene på den skiva er Fat Old Sun, One Of These Days, Echoes, Embryo, og Blues. De to siste er helt klart fra en annen kilde og har ikke den samme lydkvaliteten som de første, men det gjør egentlig ingen ting for de første 50 minuttene her er egentlig helt magiske. Her er det ingen ting av det fyldige og glatte du finner på Meddle. Dette er så å si uprossesert og all dynamikk er i behold, lydbildet er differensiert og puster, og David Gilmours stemme har plutselig stuktur og renhet. Til og med applausen fra tilskuerne i salen høres helt ekte ut. Dette er slik sluttproduktet egentlig skulle ha vært. Dette er et absolutt must-have, og ikke bare for Floydianere!
Harvested Records (HRV CDR 033)
Denne kommer også fra BBC's arkiver, og er en innspilling fra den legendariske konserten på Wembley 16. november 1974. Her får du hele Dark Side Of The Moon, og i tillegg Echoes som ekstranummer. Kan det bli særlig mye bedre?
Det finnes utallige remasteringer av DSOTM som alle stort sett baserer seg på den samme innspillingen med litt varierende nivå i topp og bunn, eller EQ. Trodde du feks at MoFi sin orginale DSOTM var den ultimate utgivelsen? Nope! Dette er den ultimate DSOTM! Igjen er det en nesten uprossesert, uredigert innspilling, med god dynamikk, renhet, og pustende lydbilde. Ekte stemmer med struktur og kropp. Helt fantastisk rett og slett, og igjen et absolutt must-have!
Andre bootlegs det er verd å nevne:
TMQ - PFE 001 - Embryo's Growing At The Playhouse
Paris Cinema i London 16. Juli 1970.
Wall in Progress 1978 - 1979 (CHTS HC 016)
Komplette demospor av The Wall, innspilt i Britannia Row Studios, og Super Bear Studio. Proffinnspilling så lyden er bra!
M-502
Dette er et orginalt ROIO dobbeltlbum fra 70-tallet av en konsert i Grosser Saal Musikhalle, Hamburg 25. februar 1971. M-502 er matrise nummeret på vinylen etter det jeg vet. Svært ettertraktet. Lyden er ganske grei.
Det finnes en drøss av andre som også burde nevnes, men det får jeg ta en annen gang.
Bootlegs er ikke-offisielle utgivelser og spenner fra professjonelle innspillinger, til LP-rips, soundboard innspillinger, og såkalte audience tapes. Kvaliteten på disse innspillingene varierer sterkt og spenner fra helt fantastik og til ren søppel. Såkalte "audience tapes" hører til den siste kategorien, og er vanligvis spilt inn på en vanlig kassettspiller av en tilskuer som var tilstede på konserten. Noen av disse innspillingene er såpass bra at de faktisk er greie nok å høre på iPoden, og er som sådan en dokumentasjon av konserten. Det finnes drøssevis av dem, men jeg hopper over disse innspillingene her, og beskriver heller ting som er bra lydmessig.
En av de viktigste kildene til bra innspillinger er BBC. BBC var veldig aktive innen ny engelsk rock på slutten av 60-tallet og frem til mitten av 70-tallet, og arrangerte mange live konserter som alle ble tapet og sendt på radio. Her er de viktigste:
Sodium Haze Records "High Time" Rome Italy 1968-05-06 and London 1969-05-12
Vinylrip av en svært sjelden bootleg. Opprinnelsen er radio og TV innspillinger fra Italia og England i 1968 og 1969. Kvaliteten er litt varierende, men egentlig bra. Kanskje de beste innspillingene av disse låtene som eksisterer.
BBC Transcription Disc 152509-1 152510-2 (Vinylrip)
Dette er en samling av låter fra 70-71 (post Barret) som presenteres av Richard Skinner og John Peel (BBC). Musikken spenner fra Embryo til Echoes. Den tekniske kvaliteten er fra grei til bra, og eneste etterbehandlingen er manuell fjerning av kicks and pops.
Harvested CDR 001
Dette er fra en konsert i BBC's Paris Cinema i London 30. september 1971, og er en såkalt ROIO eller "Recording of Indeterminate Origin". Konserten ble sendt på radio, men det er uvisst hvordan orginalinnspillingen kom ut i "det fri". Denne konserten ble holdt før Meddle ble utgitt og Echoes og One Of These Days er ikke slik de fremstår på sluttproduktet. Du får også den ultimate versjonen av Fat Old Sun.
Sporene på den skiva er Fat Old Sun, One Of These Days, Echoes, Embryo, og Blues. De to siste er helt klart fra en annen kilde og har ikke den samme lydkvaliteten som de første, men det gjør egentlig ingen ting for de første 50 minuttene her er egentlig helt magiske. Her er det ingen ting av det fyldige og glatte du finner på Meddle. Dette er så å si uprossesert og all dynamikk er i behold, lydbildet er differensiert og puster, og David Gilmours stemme har plutselig stuktur og renhet. Til og med applausen fra tilskuerne i salen høres helt ekte ut. Dette er slik sluttproduktet egentlig skulle ha vært. Dette er et absolutt must-have, og ikke bare for Floydianere!
Harvested Records (HRV CDR 033)
Denne kommer også fra BBC's arkiver, og er en innspilling fra den legendariske konserten på Wembley 16. november 1974. Her får du hele Dark Side Of The Moon, og i tillegg Echoes som ekstranummer. Kan det bli særlig mye bedre?
Det finnes utallige remasteringer av DSOTM som alle stort sett baserer seg på den samme innspillingen med litt varierende nivå i topp og bunn, eller EQ. Trodde du feks at MoFi sin orginale DSOTM var den ultimate utgivelsen? Nope! Dette er den ultimate DSOTM! Igjen er det en nesten uprossesert, uredigert innspilling, med god dynamikk, renhet, og pustende lydbilde. Ekte stemmer med struktur og kropp. Helt fantastisk rett og slett, og igjen et absolutt must-have!
Andre bootlegs det er verd å nevne:
TMQ - PFE 001 - Embryo's Growing At The Playhouse
Paris Cinema i London 16. Juli 1970.
Wall in Progress 1978 - 1979 (CHTS HC 016)
Komplette demospor av The Wall, innspilt i Britannia Row Studios, og Super Bear Studio. Proffinnspilling så lyden er bra!
M-502
Dette er et orginalt ROIO dobbeltlbum fra 70-tallet av en konsert i Grosser Saal Musikhalle, Hamburg 25. februar 1971. M-502 er matrise nummeret på vinylen etter det jeg vet. Svært ettertraktet. Lyden er ganske grei.
Det finnes en drøss av andre som også burde nevnes, men det får jeg ta en annen gang.
Vedlegg
-
43.7 KB Visninger: 382
-
27.5 KB Visninger: 369
-
60.2 KB Visninger: 365
-
42.1 KB Visninger: 377
-
47.3 KB Visninger: 412
-
78.7 KB Visninger: 390
-
66.9 KB Visninger: 377