Pinadø flaks!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde flaks her forleden... i forbindelse med et dødsbo ble det solgt et hus, og jeg fikk se om det var noe jeg kunne ta med meg, ellers ble det kastet.
    Blant ting der fant jeg en strøken Technics VX220 forsterker, en perle av en liten 2x30W integrert fra 1992 (klistremerke på baksiden). Samtidig en like gammel Samsung cdp, men den er ikke på langt nær noe å skrive om. Technics'en derimot, den låter fabelaktig bra, og fremstår som ny. Med MM-inngang, Source Direct, New Class A og det hele som Technics drev med på den tiden... et funn! Bedre enn NAD 3020... på nivå med Rotel 930 og muligens enda bedre.

    I en annen leilighet der fant jeg et sett Tandberg TL 2520 høyttalere; 3-veis trykkammerhøyttalere uten et hakk eller ripe, bare litt matt teak her-og-der... ikke noe litt olje ikke vil fikse. Bak trekkene er kantoppheng og membraner tilsynelatende helt som nye. Koblet det hele opp på kjøkkenøya mi, og fikk meg en svært positiv overraskelse. Du milde for en lydkvalitet... og da jeg satte inn min Cambridge bdp istedet for Samsungen løftet det hele seg mange hakk ytterligere. Disse høyttalerene er suverent gode når de er i slik forfatning. Bedre enn entrylevelmodeller av idag iallefall..!

    Som om ikke det var nok, så hadde den eldre herren en samling klassiske plater, vedlegger bilde av Supraphon LPM 1 i førsteutgivelse!! Pinadø flaks!!

    P1010327.jpg
    P1010328.jpg
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.814
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Vintage Technics fra "gullalderen" er ikke noe å kimse av! Grattis
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er sant... denne var kjempegod! Spiller stort, nøytralt og åpent. Ikke helt på nivå med f.eks Audiolab 8000A fra samme tid, men den var da også dyrere med en rikere tone, men som budsjettmodell hadde den plenty hifikvaliteter!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som om ikke det var nok, så hadde den eldre herren en samling klassiske plater, vedlegger bilde av Supraphon LPM 1 i førsteutgivelse!! Pinadø flaks!!
    Trist å tenke på at neste generasjon så godt som aldri vil oppleve slike situasjoner der man får litt musikalsk arv i et faktisk spillbart format.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Som om ikke det var nok, så hadde den eldre herren en samling klassiske plater, vedlegger bilde av Supraphon LPM 1 i førsteutgivelse!! Pinadø flaks!!
    Trist å tenke på at neste generasjon så godt som aldri vil oppleve slike situasjoner der man får litt musikalsk arv i et faktisk spillbart format.
    Si ikke det - LP-er er helt klart noe hipp ungdom vet hva er. Skal ikke se bort fra at flere unge lovende roter gjennom loft og garasjer etter foreldre eller besteforeldres sorte gull.

    De selger plutselig LP-er på min lokale Coop OBS. ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For et herlig funn, VidarP!
    For meg er det platene som gir aller mest.
    Der ser jeg også noen plater som lå i min far sin lille samling, gode barndomsminner.
    Det slår meg hvor mye fin grafikk og kunst som ble brukt på omslagene på den tiden. Se for eksempel den Debussy/Janacek-platen, og den med Oistrakh. Utsøkt.
    Den tyske juleplata fra Ariola spilte jeg her for en stund siden, den er nydelig.

    Som om ikke det var nok, så hadde den eldre herren en samling klassiske plater, vedlegger bilde av Supraphon LPM 1 i førsteutgivelse!! Pinadø flaks!!
    Trist å tenke på at neste generasjon så godt som aldri vil oppleve slike situasjoner der man får litt musikalsk arv i et faktisk spillbart format.
    Det skal såvisst ikke bli noe problem her i familien.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Trist å tenke på at neste generasjon så godt som aldri vil oppleve slike situasjoner der man får litt musikalsk arv i et faktisk spillbart format.
    Si ikke det - LP-er er helt klart noe hipp ungdom vet hva er. Skal ikke se bort fra at flere unge lovende roter gjennom loft og garasjer etter foreldre eller besteforeldres sorte gull.
    Håper du har rett, og at dette ikke bare er et forbigående fenomen. Man kan snakke mye om kulturarv og den slags, men siden det ikke er mulig å grave frem bestefars gamle streamingtjeneste fra en bortgjemt skoeske på loftet, så føler jeg at det er ganske sårbart.
    Hadde aldri trodd at jeg skulle si dette, men ja: hipsterne ser ut til å være de som kan redde fremtiden.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Håper du har rett, og at dette ikke bare er et forbigående fenomen. Man kan snakke mye om kulturarv og den slags, men siden det ikke er mulig å grave frem bestefars gamle streamingtjeneste fra en bortgjemt skoeske på loftet, så føler jeg at det er ganske sårbart.
    Hadde aldri trodd at jeg skulle si dette, men ja: hipsterne ser ut til å være de som kan redde fremtiden.
    Nå er vi vel farlig off topic, men ang. gamle klassikere så har streaming nesten snudd musikkbransjen på hodet. Alt streamet innhold genererer inntekt - ved salg av skiver så er det en engangsinvestering. Dette betyr nå at plateselskapene plutselig får mye av inntekten av gammelt innhold. Det gjør også mindre nisjer mer tilgjengelig for et bredere publikum. Sier seg jo selv at ompa-dubstep hybridmusikk kanskje ikke treffer alle verdens platesjapper, men enkelt å treffe alle verdens streaming-klienter. Ikke tenger små selskaper å pushe skiver til butikker og kjeder som koster tid og penger.

    Så alt var ikke bedre før. Kanskje lage noen playlists til avkommet? ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn