Pimp my Rega

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vurderer om det er et poeng i å oppgradere min eller meget potente P25.

Så jeg tenkte dere kunne hjelpe meg litt videre.

Her er noe jeg har funnet:

Deepgroove Subplatter til $179.

Noen som har prøvd denne?
Gir en økte prestasjoner i spilleren?

Heed Orbit 1 PSU til motoren. Er dette omtrent den samme som Rega sin? Noen som har prøvd?
Noen formeninger? Passer til P25? På mono.no sine sider står det "oppgradering til P5". Betyr dette at den ikke passer til P25)

Armvekt fra Michell blir mest sannsynlig bestilt.
Eller er det noe annet som er bedre.

Iron Audio acrylic platter. Bedre enn glass? Har lest et eller annet sted at Roy Gandhi mener at mykt meteriale i tellerkenen, gir myk lyd.
Noen formeninger om dette produktet?

Hva vil jeg oppnå? Økt spilleglede, bedre PRaT, større hurtighet osv. Rett og slett en bedre spiller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Hva vil jeg oppnå? Økt spilleglede, bedre PRaT, større hurtighet osv. Rett og slett en bedre spiller.
Sikkert.... og til slutt ender du opp med en LP12.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
En dag skal jeg ha en topp LP12, men det er mange år til.

Enn så lenger synes jeg Rega gir mye glede.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega'en er god den (har en selv). Nyt den og kjøp vinyl. Ikke prøv å modde den sideveis; spar heller pengene til en LP12 e.l. på et tidspunkt, den er mye bedre... så mye at du aldri vil kunne modde din P25 til en slik ytelse, og du vil ikke få igjen dine modde-penger på bruktsalg... heller tvert om.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
OK, kjøper plater for hard livet jeg. ;D

Spørsmålet er vel når man modder, om det blir bedre, eller bare annerledes...

I

ijustpop

Gjest
Hva med Regas egne armlodd? Armloddet er vel den største oppgraderingen fra rb700 på P5 til rb700 på P7. Mon tro om ikke det armloddet passer på din rb600 også?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Hva med Regas egne armlodd? Armloddet er vel den største oppgraderingen fra rb700 på P5 til rb700 på P7. Mon tro om ikke det armloddet passer på din rb600 også?
RB600 armen leveres originalt med samme wolfram (tungsten) armloddet som RB700/P7.

Den utvendige strømforsyningen som brukes til P5/P7 passer for øvrig ikke til motor/motorstyringen på P25.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
OK.

Ser at Heed Audio har en som passer. Nærmeste som har, er Finland eller Tyskland.

Kanskje jeg glemmer hele greia, burtsett fra regulert PSU til RIAAen.

En ny LP12 er bare 26000,- unna. Jeez.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Er det noen armer som har samme monteringsmål som rega. Og passer direkte i armbaser beregnet på rega ?

K

kbwh

Gjest
Origin Live. Trond hos Maxwell Import blir ganske lyrisk når han prater om P25 og Origin Live.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Origin Live. Trond hos Maxwell Import blir ganske lyrisk når han prater om P25 og Origin Live.
Det er jo en rega arm da ;) Tenkte på andre armer. Mørch feks. jeg prøve å sjekke dette men ble ikke noe klokere av Mørch sine sider.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Iron Audio acrylic platter. Bedre enn glass? Har lest et eller annet sted at Roy Gandhi mener at mykt meteriale i tellerkenen, gir myk lyd.
Noen formeninger om dette produktet?
Jeg har en sånn. Jeg har skiftet litt fram og tilbake for å teste. Akrylen gir litt mer ro. Hva var den gamle klisjeen igjen? 'Intertransient stillhet'? Grei beskrivelse. Forskjellen er ikke voldsomt stor, men den er hørbar. I mine ører en entydig forbedring, om ikke dramatisk.

Hvis jeg skal pimpe Regaen noe mer blir det nok BASE-platttform.

Ellers har jeg vurdert å prøve den subplatteren. Det er aldri feil med mindre rumble.

Vidar P har selvsagt rett. Det er grenser for hvor langt man kommer med tweaking av en rimelig spiller, i forhold til å bytte til en dyrere. For meg er det ikke aktuelt å kjøpe LP12. Det er for dyrt. Små oppgraderinger til en tusenlapp her og en tusenlapp der kan jeg greie.

;)

K

kbwh

Gjest
@Berg
Godt mulig jeg rotet det til ang. MaxwellTrond/OL/P25, men dette er iallefall riktig:
Origin Lives egne armer (Fra Silver og oppover) er også kompatible med en armbase preppet for Rega.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har en sånn. Jeg har skiftet litt fram og tilbake for å teste. Akrylen gir litt mer ro. Hva var den gamle klisjeen igjen? 'Intertransient stillhet'? Grei beskrivelse. Forskjellen er ikke voldsomt stor, men den er hørbar. I mine ører en entydig forbedring, om ikke dramatisk.

Hvis jeg skal pimpe Regaen noe mer blir det nok BASE-platttform.

Ellers har jeg vurdert å prøve den subplatteren. Det er aldri feil med mindre rumble.

Vidar P har selvsagt rett. Det er grenser for hvor langt man kommer med tweaking av en rimelig spiller, i forhold til å bytte til en dyrere. For meg er det ikke aktuelt å kjøpe LP12. Det er for dyrt. Små oppgraderinger til en tusenlapp her og en tusenlapp der kan jeg greie.

;)
Prøvde å pimpe Kuzmaen med en BASE plattform.... hørte absolutt nada,zip ingen forskjell som helst.

På den annen side, det hjalp helt utrolig å få satt kuzmaen på en vegghylle istedenfor på stereobenken. Forstå det den som kan.
                            mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Prøvde å pimpe Kuzmaen med en BASE plattform.... hørte absolutt nada,zip ingen forskjell som helst.

På den annen side, det hjalp helt utrolig å få satt kuzmaen på en vegghylle istedenfor på stereobenken. Forstå det den som kan.
                            mvh
Hehe; jeg prøvde det samme (Base) på LP12.. ble en hel del dårligere resultat ja. Men nå er LP12 litt kilen for sideveis fleksing.

Vegghylle med en lett, stiv plate som er adekvat avkoblet derimot; det er et stort løft i klarhet og presisjon. Eksempelvis så er Apollo's WT1 (med glass!!!) utrolig mye bedre enn prisen på drøyt 1kkr gir den noe rett til å være. Skulle likt å prøvd cd-spillere og preamper på en slik også..

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.601
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hvordan er Regas egen hylle kontra for eks Apollo sin?

Har en slik Rega-hylle i skapet....

Den blir vel skrudd opp når jeg får egen leilighet, noe som må skje dette året. (Blir lenge til det kommer en ny stereokomponent da. :( )

Z

Zomby_Woof

Gjest

mvh
Hehe; jeg prøvde det samme (Base) på LP12.. ble en hel del dårligere resultat ja. Men nå er LP12 litt kilen for sideveis fleksing.

Vegghylle med en lett, stiv plate som er adekvat avkoblet derimot; det er et stort løft i klarhet og presisjon.

Mvh Vidar P
At det ikke funker med BASE under Linn hadde jeg egentlig forventet. Sånn jeg forstår teknikken bak skal den massen som står oppå være 'hel', altså ingen avfjærede subchassier. At det ikke virker under Kuzma er litt mer overraskende. De har vel ingen fjæring?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
@Berg
Godt mulig jeg rotet det til ang. MaxwellTrond/OL/P25, men dette er iallefall riktig:
Origin Lives egne armer (Fra Silver og oppover) er også kompatible med en armbase preppet  for Rega.
Ja det kan være, det skal jeg sjekke ut. Var ikke klar over at Origin hadde egen produserte armer. Beklager min uvitenhet.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Hva med sånne? Black diamond racing- BDR Rega kit. Prisen er $ 199,-

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja det kan være, det skal jeg sjekke ut. Var ikke klar over at Origin hadde egen produserte armer. Beklager min uvitenhet.
Joda. De har noen helt egne også. Dog tror jeg at armene til rega tross alt er deres sterkeste kort. Jeg hadde nok ikke kjøpt en av toppmodellene fra OL til en Regaspiller. Men noe å vurdere hvis man har en bedre spiller med Regaarm?

http://www.tonearm.co.uk/index.htm

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
At det ikke funker med BASE under Linn hadde jeg egentlig forventet. Sånn jeg forstår teknikken bak skal den massen som står oppå være 'hel', altså ingen avfjærede subchassier. At det  ikke virker under Kuzma er litt mer overraskende. De har vel ingen fjæring?
God morgen, jo, Kuzma Stabi har fjærende subchassis i motsetning til Kuzma Stabi S. To vidt forskjellige spillere.
mvh

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har nylig bytta motvektslodd og endestubb til Expressimo på min RB 700 arm. Dette var en kanon oppgradering. Anbefales på det sterkeste.

Z

Zomby_Woof

Gjest
God morgen, jo, Kuzma Stabi har fjærende subchassis i motsetning til Kuzma Stabi S. To vidt forskjellige spillere.
                        mvh
Se der ja! Da tror jeg fortsatt på BASE til Regaen min.

Top o' the mornin' til deg også.

;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
At det ikke funker med BASE under Linn hadde jeg egentlig forventet.
Det har du rett i, det var som forventet. LP12 trives ikke når den kan flekse sideveis som sagt, uansett underlag. Det samme gjelder vel den fjærede Stabi.

Mvh Vidar P

I

ijustpop

Gjest
Jeg har nylig bytta motvektslodd og endestubb til Expressimo på min RB 700 arm. Dette var en kanon oppgradering. Anbefales på det sterkeste.
Fra loddet som følger med P5, eller det kompakte bedre som sitter på P7 versjonen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal ikke snakke for affen, men jeg hadde tungstenlodd på min RB-600(som på P-7 utgaven av RB 700). Å bytte til Expressimo er muligens den mest kostnadseffektive oppgraderingen jeg har gjort.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Ja jeg bytta fra loddet som sitter på P7. Det virker som utformingen av loddet med lavt tyngdepunkt som på Expressimoloddet er vesentlig. Isteden for at tyngdepunktet er jevnt fordelt som det er på originalloddet. I tillegg så er endestubben konstruert som et rør, som jo er stivere enn enn en massiv stubb. Det virker som om en slik konstruksjon har en veldig positiv innvirkning på resultatet. Stubbrøret skrus fast med en skrue slik at kontaktpunktet mellom arm og stubb blir veldig rigid. Dette gjør at viberasjoner i armen minimeres ift til originalstubben.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ble litt ekstra på desemberlønninga, og jeg har i dag bestilt:

Rega damping kit fra 3M .
Rega shaft/subplatter replacement fra Deep Groove.
Michell/Reflex record clamp for Rega.
None Felt 'donut' Phono mat.
Expressimo stylus force gauge.

Nå skal det 'pimpes'!

;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm.... Det siste innlegget der husker jeg ikke en gang. Dingsene har jeg aldri hatt, så jeg regner med at ordren på ett eller annet tidspunkt ble slettet. Håper at jeg aldri betalte for det i hvert fall....

To spillere senere er det i hvert fall bare sånn passe nyttig om det plutselig skulle ligge i postkassa. :D

Men nå er jeg nok en gang i tenkeboksen om avkobling av spiller uten flytende oppheng. Neppe noe mer avansert enn hjemmesnekra plattform med SD-føtter eller lignende.

Edit: Eller er dette en kommentar til et innlegg med et sitat som har blitt borte?

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn