Pimp my Micro!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fase 1:

Nylig ankommet Micro Seiki RX/RY 1500 :)

Fase2:

Micro Seiki oppe og går, påmontert arm, provisorisk drivrem av gammelt spolebånd. Funket fint! ;D

Faes 3:

Etter besøk i Duisburg hos Mr. Mymicro.de- Mario Pohlmann. Ny motorplattform, ny platematte i kopper (!), ny platestrammer og original Micro Seiki drivremtråd. Forsiktig sagt , en ny og forbedret Micro Seiki.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei tkr
Spennende dette .
Har du lyttet til spilleren mellom hver oppgradering (f.eks løs motordel/ kobber platematte/ drivreimtråd/ strammer) og kan si litt om dette?
Mvh Jan I

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Jada, det har jeg. Pussig nok var det kopperplaten som gjorde det umiddelbart største utslaget. Kanskje ikke så rart- Mario demonstrerte det for meg- den kopperplaten er en helt utrolig resonansdemper. Han slo på platetallerkenen med en nøkkel. Uten kopperplate var det en liten klokkeklang, med kopperplaten var det helt resonansdødt!
I tillegg er den temmelig tung, sikkert med god effekt når det gjelder stabil hastighet.
Platestrammeren ga en litt mer organisk lyd.
Hva angår separat motorhus, er jeg overbevist om at det plutselig ble lettere å høre mikrodetaljer.
Stringen funker upåklagelig, knuten legger seg alltid på utsiden av motorspindelen, slik det skal være iht. Mario, og et er ingen effekt å høre av knuten.
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et bedre bilde av koppermatten:

Jeg trodde i grunn ikke noe særlig på det tweaket. Så feil kan en ta.

Platestrammer og platematte:

mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
572
Sted
Stockholm
Var tøft med kobberplata på..! :D Er det rart å ha armbasen bak tallerkenen?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Var tøft med kobberplata på..! :D Er det rart å ha armbasen bak tallerkenen?
Ja! Men iht. SME V oppsettjig er det der den hører hjemme , hvis avstandene skal stemme. Slet fælt med å få det til.
Det største problemet er at armen peker bort fra platetallerkenen og ut i rommet når armen er parkert. Jeg har mareritt om å suse forbi den og ta med meg cantileveren på ermet når jeg farer forbi. Heldigvis er vi bare 2 voksne mennesker her, med barn tilstede hadde jeg måttet finne en annen og mindre nervepirrende løsning. :)
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Holder meg til hvitvin! ;D
Prøver å holde meg strengt til høyre på tur til doen, og like slavisk til venstre på tur tilbake til sofaen. Krever stadig mer konsentrasjon. ;D ;D ;D
Kan kanskje forsøke å krabbe, da er armen ute av rekkevidde, uansett slingring!
mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
572
Sted
Stockholm
tkr skrev:
Holder meg til hvitvin! ;D
Prøver å holde meg strengt til høyre på tur til doen, og like slavisk til venstre på tur tilbake til sofaen. Krever stadig mer konsentrasjon. ;D ;D ;D
Kan kanskje forsøke å krabbe, da er armen ute av rekkevidde, uansett slingring!
mvh
Hihi!! Lættis..! ;D ;D ;D Du får ta et glass vin i høyre beinet på vei ut, og to i venstre på vei inn igjen -så går det forhåpentligvis bra..! ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Heh! Får sette en pappvindunk ved siden av doskåla.... En på do, en på kjøkkenet. Da går regnestykket ditt opp, og kvelden blir enda mer interessant! ;D
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gratulerer med oppgraderingen tkr.

Ble nesten misunnelig jeg nå. Kopperplate og motorbrakett har stått på min ønskeliste en stund også. Det er bare så mye annen som har blitt prioritert foran.
Men det kommer...

Kjenner igjen problemstillingen med armen. Til tross for mine innsigelser "måtte" min kone absolutt plassere en stol rett under/til høyre side for spilleren. Jeg flyttet stolen når jeg var hjemme, og hun flyttet den tilbake. Det var jo bare et tidsspørsmål før ryggen kom borti armen.
En dag var det plutselig ikke nål på pickupen lenger ???

Hva gjør man så?
Jeg kjøpte en Ortofon MC Rohmann og for en gangs skyld VISTE jeg henne kvitteringen :eek:

Da ble stolen flyttet......

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Erland skrev:
Hva gjør man så?
Jeg kjøpte en Ortofon MC Rohmann og for en gangs skyld VISTE jeg henne kvitteringen :eek:

Hehe du turte det altså ;D

tkr: ser bra ut :)

/jan

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Gratulerer med oppgraderingen tkr.

Ble nesten misunnelig jeg nå. Kopperplate og motorbrakett har stått på min ønskeliste en stund også. Det er bare så mye annen som har blitt prioritert foran.
Men det kommer...

Kjenner igjen problemstillingen med armen. Til tross for mine innsigelser "måtte" min kone absolutt plassere en stol rett under/til høyre side for spilleren. Jeg flyttet stolen når jeg var hjemme, og hun flyttet den tilbake. Det var jo bare et tidsspørsmål før ryggen kom borti armen.
En dag var det plutselig ikke nål på pickupen lenger ???

Hva gjør man så?

Snakk om å gå på med dødsforakt! ;D ;D ;D
Hva angår kopperplaten, så kan jeg bare anbefale å kjøpe den, og å være litt raskt ute. Mario hadde 3 stk igjen, original Micro Seiki, og det blir ikke laget nye.
mvh

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.026
Sted
Nøtterøy
Gratulerer! Misunnelse her også. :) Kan jeg spørre hva du måtte betale for plattformen og matta? Og er finishen bra på plattformen? For dette er kopien ikke sant?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
tkr skrev:
Hva angår kopperplaten, så kan jeg bare anbefale å kjøpe den, og å være litt raskt ute. Mario hadde 3 stk igjen, original Micro Seiki, og det blir ikke laget nye.
mvh
Sendte nettopp en mail via Micro-siden og bestilte kopperplaten "CU180". Siden de likevel skal lage en forsendelse, slang jeg på motorbraketten "RS1500" også :D

Blir mye greier nå.....
-Kasse med 20stk trafoer -interstage og choker til monoblokkene på vei fra UK
-Deler til NLE17 PSU
-Deler til Micro'n

Går nesten surr i hva som bestilles/skal bestilles, ligger på posten......
Det er ikke hver gang jeg utfordrer skjebnen som jeg gjorde med kvitteringa

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Gratulerer! Misunnelse her også. :) Kan jeg spørre hva du måtte betale for plattformen og matta? Og er finishen bra på plattformen? For dette er kopien ikke sant?
Hei, jeg husker ikke helt i detalj hva jeg betalte for hver gjenstand, men for platematte, platestrammer, plattform og string mener jeg at jeg betalte 875 EUR. Det dyreste var nok plattformen, som har en flott finish og innebygget vater. Skal prøve å få kameraet mitt til å samarbeide, så jeg får tatt noen nærbilder.
mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Sendte nettopp en mail via Micro-siden og bestilte kopperplaten "CU180". Siden de likevel skal lage en forsendelse, slang jeg på motorbraketten "RS1500" også :D

Det er ikke hver gang jeg utfordrer skjebnen som jeg gjorde med kvitteringa
Grattis, Erland, jeg tror ikke at du kommer til å angre på det!

Det med kvitteringen synes jeg var MODIG! Jeg pleier å være passelig vag, selv på direkte spørsmål: "Det var ikke så ille dyrt", "Jeg har solgt noe annet", "Oslo Børs har vært grei med meg" , eller min gamle favoritt: "Jeg har byttet det til meg" er mine vanligste utflukter ;D

mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
tkr skrev:
Det med kvitteringen synes jeg var MODIG!
He he, spesielt mtp en PU. Slett ikke lett for fruen å fatte at noe som er på størrelse med en fingertupp skal koste 8995,- før rabatt. (Ortofon opererer jo ikke med retipp, men gir rabatt på ny PU).

Noe helt annet;
Skulle noen lesere av denne tråden gå med en "Micro-i magen", så kom jeg over denne i dag;'
Micro Seiki SX 111 FV (Vacum)

www.hifi4me.de Den står i Druisburg i Tyskland.
Her er direktelinken
http://hifi4me.biz/en/Analog-Turnta...64HIFI-bfd35bf3cfcf5c04f29dbad5e0f63f9dHIFIen

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
38.943
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
tkr skrev:
Et bedre bilde av koppermatten:
Stilig! Kongespiller er det fra starten av, nå har den helt "tatt av", grattis!
Den kobbermatten - er den helt flat? (På bildet ser det ut som det er et eget felt inne i "etikett-området"...
Ja, og hvor tykk er kobberplaten?
Er den festet til underlaget, eller ligger den løst?

Mvh

Lagga

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker!
Joda, en kongespiller er det. Ute regner det, men her inne er det godt og lunt, og på platetallerkenen ligger "The Dark Side of the Moon" ;D. Hører ting på "Time" som jeg aldri har hørt før. (Hjerteslag i utklingingen av klokkesekvensen!)
Kopperplaten har en liten utfresing i etikettdelen, men er ellers helt plan og ca 3 mm tykk. Den er tung! og ligger løst oppå platetallerkenen.
mvh

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
38.943
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for info!

Ser for meg et besøk til et mekanisk verksted....... ::)

Mvh

Lagga

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
denne skiva er val planet,ev dreiet(se fine spor i sirkler,sånn sett er det sikkert ikke haldig å bare bruke en vanlig kobberpate fra et verksted til jobben.Har mange års erfaring,og fagbrev som platearbeider,og tror ikke jeg ville lagt en vanlig plate som er skjært i sirkel,uten en annen form for bearbeiding,på spillern,årsaken er at også i selve plata finnes det små riper,ol.den er heller ikke 100% plan...Men det er bare ett tips fra min side. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ixos_76 har helt rett. Det ser ut som den er dreiet. Den er også dønn plan. Var litt bekymret for at den skulle få et kast under transporten, så jeg la den midt inni en bunke med nyinnkjøpt vinyl og fraktet den liggende.
mvh

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
38.943
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Joda, takk for innspillet, ser den er dreiet, eller dreiet/planet.
Tenkte som sagt og oppsøke et verksted, og høre om de tar utfordringen.
Kommer litt an på pris så klart.....

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ikke legg vinyl oppå plata uten å slipe den først,det kan være bittemå tagger/hakk i plata,da er vinylen din ødelagt hvis en av sånne pigger treffer rillene.

Hvis du får skjært til ei plate,vær nøye med grader.Du kan med hell slipe plata med våtslipepapir,og plan kloss,mot et plant underlag,feks parkett,steinhelle,eller aller helst et glassbord,slipingen kan gi plata di et særpreg i mønster avhengig av dine bevegelser under prossessen,ikke glem å slipe begge sider,platetallerken er heller ikke gla i grader..papir med feks 200-400-800 korning i samme rekkefølge vil gi et bra resutat,slip vått med vann/papir kjøpes hos bilrekvisitaer..hetervannslipepapir/ev våtslipepapir.

Før plata taes i bruk,etter sliping,bruk en dott med polergarn å tørk over plata på begge sider,da vil du avsløre ev pigger og mikroskopiske hakk,da garnet vil henge igjen her,hvitt garn mot kobber syntes godt.får du grovskjært plata og boret senterhull(husk nøyaktighet på 10en delen på senterhull,vil jeg tro du kan få et godt resultat..jeg ville slipt med sirkulære bevegelser,ønsker du en speilblank overflate,kan du polere til slutt med egent polish for kobber,spør på bilrek.sjappa dette finnes...kobberpuss fra konas skuff fungerer sikkert også...polering gir jo en mulighet for at polish kan smitte over på vinylen,men på en annen side det skal jo fjernes...du blir nok ikke feridg på et blunk med prossessen,men du vil få et bra resultat...hva du sparer,og om det er verdt tiden prisen får jo du avgjøre..tror kobberprisen pr kg er høy om dagen..Astrup maskin i Stanseveien på grorud i Oslo har plate,men de klipper nok bare i firkant på oppdrag.Vet noen hva en ferdig plate fra Micro koster her... :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Med forbehold om dårlig husk: ca. 1600 spenn. Verd hvert øre, spør du meg- mvh

Edit: Kjekt å oppleve fagfolk her!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skulle kjøpe en kobberbolt,for dreiing av ny sentermutter til min nyinnkjøpte okk-nokki platevasker i helgen,tok allikevel messing,da det var rimeligere pr.kg..170 pr.kg for messing,mot 220 pr kg for kobber,tok en titt,de hadde plate på leger i flere tykkelser,kan få ordnet med tilskjæring der,dersom noen ønsker en sånn plate trolig.sliping derimot,må nok eiern fikse selv..hadde nok kjøpt en ferdig jeg,men men. :eek:

R

Roysen

Gjest
Tkr,

Spilte du med den kobberplata når jeg var hos deg? Jeg kan ikke huske det, men det er mulig at den gode rødvinen din har hatt en finger med i spillet her.

Mvh
Roysen

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Spilte med kobberplata på, ja! Rødvinen kan nok ha spilt deg et puss, men når jeg tenker meg om så var det meg som la på vinyl. Du ser jo ikke kobberplata når du har en LP på.
mvh tkr

R

Roysen

Gjest
tkr skrev:
Hei,
Spilte med kobberplata på, ja! Rødvinen kan nok ha spilt deg et puss, men når jeg tenker meg om så var det meg som la på vinyl. Du ser jo ikke kobberplata når du har en LP på.
mvh tkr
OK, godt å vite at man ikke er helt på Alzheimer nivå ;D

Mvh
Roysen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Lagga,hva skjedde med plata...... ;)

Et par spm....selges micro som ny snurrer i dag?

hva ligger brukte på? en kompis lurer her,jeg for min del....er blitt vpi frelst.ikkeno galt med micro fordet,dritfine spillere.. ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har nå tweaket Microen ferdig formedelst Laugets besøk hos meg senere i kveld- har stilt inn VTA for n`te gang, nåletrykket ligger litt over det anbefalte, på 1,9 gram, loading endte på 20 ohm, motoren er stilt inn slik at tallerkenen bruker ca. 6 omdreininger før den er oppe i full fart, hastigheten er stilt inn på nytt med stroboskopskive-

Har lagt på Lyle Lovett,

OG DET LÅTER NOE INNI H....... BRA! ;D ;D ;D

mvh

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.916
Sted
Hus
Et par spm....selges micro som ny snurrer i dag?

hva ligger brukte på? en kompis lurer her,jeg for min del....er blitt vpi frelst.ikkeno galt med micro fordet,dritfine spillere.. ;D
[/quote]

De satte i gang med produksjon igjen for en stund i siste halvdel av 90tallet. Lurer ikke på om det var RX/RY 1500 jeg som var modellen de leverte. Med vacuum oxo mener jeg å huske.

Koster vel alt fra noen tusenlapper og oppover vel avhengig av tilstand og alder. Kjøpte min DQX 1000 for 6700 spenn fra Tyskland i original eske med portoen og momsen betalt oxo. Ikke arm, for det hadde jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, nei, den selges ikke lenger som ny. Såvidt jeg vet pakket firmaet inn sånn rundt 1990.

Prisen for en topptilstand RX 1500 uten luftlagring ligger på ca. 2- 2500 Euro inkl arm, iflg Mario Pohlmann.

mvh tkr

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.916
Sted
Hus
De produserte en modell som heter RX/RY 1500 FV så vidt jeg husker. Sto reklame om det i Stereophile på siste halvdel av 90 tallet. Kostet vel ny den gangen rundt 6-7000 Us$.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lar meg gjerne korrigere på det årstallet...men fabrikken eksisterer ihvertfall ikke lenger som platespillerprodusent.
Den modellen du sikter til er vel den med platetallerken i messing og luftlager i spindelen. Nydelig sak!
mvh

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.916
Sted
Hus
Det stemmer nok.....var vel noen ansatte der som tok opp igjen produksjonen for en stund igjen....vet ikke om de lages mere i dag.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
75
Jeg ryddet litt og fant noen gamle (faktisk riktig gamle) hifiblader som jeg bladde litt i. I Hifi & Elektronikk fra 1984 ( :eek:) fant jeg en artikkel om en platetallerken fra Micro Seiki, tenkte at det kanskje var interessant for dere.

Edit: Ser at det ble litt vanskelig å lese.. Spesielt interesserte kan sende meg en pm med epost adressen og jeg kan sende en mer leselig fil på email..

Topp Bunn