Pikant sak: Audiophile 24kt gull CD er mastret fra 80-talls digitalmastertape

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Vi er enige, Vidar. Mange i bransjen bruker "from the original master tapes" ganske lempfeldig. De vet det selger, på samme måte som "re-masters" på coveret også solger godt, uten at den jevne mann vet hva som ligger i begrepet.
"Remastering"-begrepet er jo en klassiker, som enkelte naive sjeler fortsatt utrolig nok sluker rått og tolker til å bety "mer moderne og bedre lyd enn før".

Hehe, hadde jeg vært i bransjen så hadde det garantert vært svært fristende å remastre noe, helt uavhengig om jeg klarte å lage en bedre mastering eller ei, bare for å selge på nettopp det at det er remasteret.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.118
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Hehe, hadde jeg vært i bransjen så hadde det garantert vært svært fristende å remastre noe, helt uavhengig om jeg klarte å lage en bedre mastering eller ei, bare for å selge på nettopp det at det er remasteret.
Du kan jo gå over til plastikkirurgi. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe; man kan jo f.eks garantere at det blir silikonpupper. Om de blir noe bedre enn originalen er en annen sak… det trenger det jo ikke å utferdiges skriftlige garantier på. Mye som i remasteringbransjen ja.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste store kanonene på syttitallet ble mastret på 1/4" eller 1/2" mastertape, ikke et vanlig spolebånd. Ifølge datidens standarder tålte de en eller to kopier før det var mulig å høre generasjonstap. Det er få av våre originale vinylskiver som er gravert ut av den originale masteren, for slikt sendes helst ikke langt avgårde. Selv om graveringen skulle foregå i samme by tror jeg eierne av mastertaper vegret seg mot å gi fra seg den originale tapen.

Faktisk er det mulig at det i dag kan være vanligere, i og med at plateselskapene og artistene ofte vil se den praktiske verdien for framtiden i å gi fra seg tapene til master-guruer som Hoffman. Men at folk som Wonder vegrer seg for å levere fra seg den absolutte originalen ser jeg lett poenget med også.

Det er topp når den absolutte original kan benyttes, men ofte er det nok en ønsketanke. Og i mange tilfeller ikke nødvendig heller. Men en cd-master av en analog utgivelse gjort på åttitallet er definitivt litt for langt fra stammen til at jeg synes det er grei skuring. Noen svindel opplever jeg ikke at ting er, men det har uten tvil vært benyttet feilaktig markedsføring. Noe som kanskje er mer vanlig i det store utland enn her?

Så mye kjekkere det var da jeg jobbet i studio. Da hadde vi allerede gått over til digital master, og etter at vi skiftet ut DAT som format ble alle mastre originaler. Kast platespilleren. :eek: ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.294
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Audio Fidelity er neppe de eneste; andre så som f.eks Sundazed osv skryter også av mastering fra "The Original Masters" på noen av utgivelsene ser jeg, men jeg er ikke overbevist om at de spiller med åpne kort, og at de mener de originale analoge session-masterne.
Tror ikke engang MOFI spiller med åpne kort til tross for "original master recording". Jeg er overbevist om at deres Close to the Edge på vinyl er mastret fra en tredje eller mer generasjon tapekopi!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Voff skrev:
Vidar P skrev:
Audio Fidelity er neppe de eneste; andre så som f.eks Sundazed osv skryter også av mastering fra "The Original Masters" på noen av utgivelsene ser jeg, men jeg er ikke overbevist om at de spiller med åpne kort, og at de mener de originale analoge session-masterne.
Tror ikke engang MOFI spiller med åpne kort til tross for "original master recording". Jeg er overbevist om at deres Close to the Edge på vinyl er mastret fra en tredje eller mer generasjon tapekopi!
Audio Fidelity gir nå ut "Flying Cowboys" med Rickie Lee Jone. I forbindelse med at MoFi for et par år siden utga "Pirates" med Lee Jones på SACD, var det mange som ønsket seg "Flying Cowboys" også. Da hadde MoFi svart i en e-post at siden originalmastertapene ikke var tilgjengelig, ble det ikke noe utgivelse fra dem.
Jeg sitter med det inntrykk av at dagens MoFi har høye ambisjoner med sine utgivelser. Jeg syns ihvertfall MoFi aldri har vært bedre enn nå når det gjelder lydkvalitet (for min del gjelder det fra 1987 og fremover). I gamle dager var det en del rart på vinyl både mht EQ og valg av taper.

Se denne aktuelle tråden:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=220918

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Helt utrolig i 2010: det er flere kjøpere av disse AF discene som har problemer med ulyd fra spillerne.
F.eks:

Peter K
I'm having a funny problem with my Talking Book disc just received in the last week or so. When I load it into my player, a Classe CDP 300 with a teac slot loading mechanism I believe, it was purchased in Jan this year, it makes a very loud whirring noise as it reads the disc. This noise is very loud and seems to be confined to the most recent AF discs, S& G onwards or so. Talking Book and Laura Nyro are the worst offenders. Any thoughts?
og...

Yes, I have noticed it too, the worst offender being Lynyrd Skynyrd, both the original and the replacement. AF sent me another copy which is better but still not perfect.
Can't recall off the top of my head which other discs acted up, maybe PSR&T.

But, I should point out I'm using a Denon 3930. Though I've had no troubles so far (other than 2 or 3 AF discs) this model is known for being temperamental reading discs. So it might be a hardware problem.
Vel, det gikk en tråd på SH-forumet for noen uker siden om at den fysiske kvaliteten på selve CD-plten når er nådd et nytt bunnivå. Discene er nå så dårlig (og billig) laget at digitalservoen i spillerne går "bananas" for å klare å spore discene. Verst er USA, Japan holder ennå et anstendig kvalitetsnivå, sies det.

Ganske pussig...men da jeg her i vinter fikk mine to første (og siste) Audio Fidelity Gold discer, fikk jeg umiddelbart en følelese av at det var usedvanlig billig plastikk jeg hadde i hånda mi, tross gullfarven. Helt ulikt tidlige Mobile Fidelity gold CD's fra 80-tallet hvor jeg hver gang får en kvalitetsfølelse når jeg har en av discene i hånda mi.

Topp Bunn