Piega TC 70 X testet i Lyd & Bilde

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Lasse Svendsen har skrevet en gjennomgående overrstrømmende positiv anmeldelse av denne høyttaleren i siste nr. av Lyd & Bilde. Etter min oppfattning ser dette ut til å være en kjempe spennende høyttaler med et særdeles tiltalende design. Kjenner ikke til dette merket fra før, men Duet har begynt å ta disse inn til Norge. Sveitsisk presisjonshåndverk som definitivt har potensiale til å bli min drømmehøyttaler.  :p Noen som kjenner til denne eller andre høyttalere fra Piega?

http://www.piega.ch

http://www.duet.no/TC70.htm

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
jeg solgte nettopp forjengeren til denne,uansett Piega c3 ltd.
ingen tvil i at dette er en topphøytaler.
om man vil klage( eller om dette er en klage ) så vil vel enkelte hevde at bånd elementer gir for mye i toppen, og muligens er for lyse. JEG ER IKE ENIG I DET....
har altid likt bånd elementer. i riktig oppsett vil disse indvendinger fortone seg som praktfull informasjon nesten ingen andre elementer greier å gjenngi.
de jeg hadde gikk ikke spesielt dypt i bassen, så det er vel det eneste ankepungtet mitt. om de du her refererer til er bedere, vet ikke jeg, men de er vel trolig det.
uansett, så leverer de subber også, med en eller to slike, ville jeg tro at de vil bli vanskelige å komme forbi rent lydmessig, uansett pris....
løp å hør, tror ikke du blir skuffet. :)

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Re: Piega TC 70 X testet i Lyd & Bilde

Hørte litt på disse hos Duet for et par uker siden - svært lovende! Nydelig opløst topp og mellomtone, og (med litt forbehold ettersom jeg ikke kjenner opptaket jeg hørte på) det virket også som de tegnet med stor dybde og bra med bredde i lydbildet. Ser bra ut også - visstnok skåret ut av solide blokker med alu så vidt jeg fikk med meg?

For min del måtte det nok en sub eller to til i tillegg for at jeg skulle vært fornøyd, men det føltes som de hadde bra punch i bassen i det området de dekker. Tror nok det går an å leve med disse ja!

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Dette med bass er forsåvidt kommentert av Lasse Svendsen også. På papiret strekker de seg ned til 26hz, han anslo ca. 30hz i sitt rom. Men til gjengjeld skal jo bassen være sinnsykt kjapp, (må være det for å holde følg med mellomtone/diskant i denne høyttaleren) takket være den såkalte MOM® teknologien (Magnetic Optimized Motor). Dette er noe sånt som ekstra magneter montert i bass elementene..... Men det er klart; "ekte" fullfrekvens er jo ikke dette, til det må det nok større elementer eller sub til. Men det var dette med størrelse og pris, da........

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2

bare av ren interesse, er du en av de som er hos importøren ?..
Dette med bass er forsåvidt kommentert av Lasse Svendsen også. På papiret strekker de seg ned til 26hz, han anslo ca. 30hz i sitt rom. Men til gjengjeld skal jo bassen være sinnsykt kjapp, (må være det for å holde følg med mellomtone/diskant i denne høyttaleren) takket være den såkalte MOM® teknologien (Magnetic Optimized Motor). Dette er noe sånt som ekstra magneter montert i bass elementene..... Men det er klart; "ekte" fullfrekvens er jo ikke dette, til det må det nok større elementer eller sub til. Men det var dette med størrelse og pris, da........

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.216
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Så bra at neste gang jeg er ute på handletur etter nye høytalere så står de på topp 5 listen.
Hørte på slike noen timer under Sveits turen i høst og har bare god ord og si om de.
Hørte også på en prototype av Piega med tri-amping (sep elektronisk deling) og de gjorde ikke akurat lysten til og høre mere mindre ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.216
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Forøvrig har både Piega og Thiel spennende projekter på gang, disse to produsentene konkurerer sterkt innad mot hverandre om sine andeler av det Sveitsiske high-end markedet og det resulterer i stadig nye kreasjoner i den absolutte toppklasse.

RSO

Bransjeaktør
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0

Nei, det er han ikke.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

He-he... i det paranoide hjørnet.... Ich bin nur ein Hi-fi enthusiast  ;)
(Tror forøvrig ikke det er så mye fordekte bransjefolk som lusker omkring her som enkelte vil ha det til....)

Uansett. Tilbake fra juleferie, så jeg håper de har åpent nede hos Duet imorgen slik at jeg kan få meg en aldri så liten prøvelytt ;D

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Lasse Svendsen har skrevet en gjennomgående overrstrømmende positiv anmeldelse av denne høyttaleren i siste nr. av Lyd & Bilde.
Har du noen gang lest en test i Lyd & Bilde som ikke har vært positiv...?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Har du noen gang lest en test i Lyd & Bilde som ikke har vært positiv...?
Pleier forsåvidt ikke lese Lyd & Bilde, men har bare positive opplevelser med skriveriene til Lasse Svendsen som etter min mening er norges beste/mest seriøse hifi skribent. Når Lasse taler, lytter jeg. Mer er det ikke å si om den saken.
Det er uansett de færreste journalister som gidder å lytte til utstyr de ikke liker i ukesvis. Dette er nok hovedgrunn til at du i hovedsak finner positive anmeldelser i verdens hifiblekker. Noen vil selvfølgelig si at dette kun har med reklamepenger å gjøre, I beg to differ.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2

slett ikke, syntes det er positivt om det hadde vert flere bransjefolk. det var bare måten du skrev på som vekket min interesse. man danner seg jo en liten mening om de som er aktive her på forumet, og da er det veldig greit å vite om ærlighet og viten til de jeg eventuelt skulle handle med. som for eks : snikkers-is, som jeg syntes gir et meget hederlig inntrykk uten å vere forsiktig med å si sine meninger. det respekterer jeg...
He-he... i det paranoide hjørnet.... Ich bin nur ein Hi-fi enthusiast  ;)
(Tror forøvrig ikke det er så mye fordekte bransjefolk som lusker omkring her som enkelte vil ha det til....)

Uansett. Tilbake fra juleferie, så jeg håper de har åpent nede hos Duet imorgen slik at jeg kan få meg en aldri så liten prøvelytt ;D

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Forøvrig har både Piega og Thiel spennende projekter på gang, disse to produsentene konkurerer sterkt innad mot hverandre om sine andeler av det Sveitsiske high-end markedet og det resulterer i stadig nye kreasjoner i den absolutte toppklasse.
Kan du utydpe litt her. Thiel er jo amerikansk, så jeg skjønte ikke helt ? Ellers så ser jeg at de skal komme med en modell som heter CL90X, og som jeg tror blir deres nye top of the line modell

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
problemet med denne høytaleren sånn jeg ser det, eller med 7 av 10 høytalere bare for og kaste ut ett tilfeldig valgt nummer, er at de er fysisk for lave. eks. wilson benesch har en gulvstående som spiller råbra. om man sitter å teppekanten og dingler med bena.

selv har jeg alltid hatt høye høytalere og alltid kjøt 70 cm stativer til moitorene mine grunnet 60 cm blir altfor lave.

når jeg hører andre høytalere enn mine egne modifisterte magnepan legger jeg merke til dette om ikke elementene (mellomtone/diskant) er plassert tilstrekkelig høyt.

ser det blir vanskelig og få denne iega konstruksjonen sesielt høyere når den er frest ut av en solid alu blokk (seriøst???) men en slags fot burde jo være mulig og få laget seg.

McLaren

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
når jeg hadde c3 ltd, stod de på en fot som var ca 20cm høy, må vel innrømme at det ikke var toppen som stod for lydforskjellen. det var nok bassen som ble påvirket til det bedere ( marginalt riktignok ). tror nok det du sier kan ver riktig, men det er nok veldig avhengig av høytalrekonstuksjon. de jeg har nå ( swans f1 )er så kilene på høyden at jeg må tilte de litt oppover for ikke å sitte med hodet nede i sofaputa. og på disse sitter diskanten(e) mye lenger opp..
problemet med denne høytaleren sånn jeg ser det, eller med 7 av 10 høytalere bare for og kaste ut ett tilfeldig valgt nummer, er at de er fysisk for lave. eks. wilson benesch har en gulvstående som spiller råbra. om man sitter å teppekanten og dingler med bena.

selv har jeg alltid hatt høye høytalere og alltid kjøt 70 cm stativer til moitorene mine grunnet 60 cm blir altfor lave.

når jeg hører andre høytalere enn mine egne modifisterte magnepan legger jeg merke til dette om ikke elementene (mellomtone/diskant) er plassert tilstrekkelig høyt.

ser det blir vanskelig og få denne iega konstruksjonen sesielt høyere når den er frest ut av en solid  alu blokk (seriøst???) men en slags fot burde jo være mulig og få laget seg.

McLaren

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Jeg var innom Duet før sommeren og hørte på disse.
Veldig behagelig lyd uten spisse topper og som jeg tror det ville være behagelig å lytte på lenge; og det er vel det det dreier seg om ? MEN jeg opplevde lydbilde som noe lukket; de kom ikke helt ut av boksen. Det ble testet med kabler av moderat pris og en rør cd; mulig dette påvirket inntrykket, men jeg ble ikke imponert av åpenheten. Bassen var det imidlertid ikke noe å si på.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
MEN jeg opplevde lydbilde som noe lukket; de kom ikke helt ut av boksen. Det ble testet med kabler av moderat pris og en rør cd; mulig dette påvirket inntrykket, men jeg ble ikke imponert av åpenheten.
Dette er jo en ganske interressant observasjon. Kan det tenkes høyttalerene ikke var ferdig innspillt? For etter mine beskjedne kunnskaper (og erfaring med mine egne Gallo) skal jo styrken til resonansefrie kabinetter være nettopp å "slippe" musikken fri fra høyttalerene. M.a.o "boksene" forsvinner, og musikken blir hengende fritt i rommet.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg tror du er inne på noe jetman. Jeg var hos Duet for et par måneder siden og lyttet til disse høytalerne, så jeg skulle tro de da var mer innspilt. Min opplevelse var at de slapp lyden fortryllende godt. De var utrolig kjappe i transientene, jeg tror dette er noe av det bedre jeg har hørt. Jeg opplevde dette som en spennende høytaler, spesielt oppkoblet med rørutstyr. De byttet over til en integrert rør forsterker, noe jeg opplevde forbedret det hele. Fikk et inntrykk av at disse høytalerne med analytiske transistor forsterkere kan bli noe slitsomme, med alle detaljer og hurtighet. Men med rør var det magi. Jeg hadde en kort lytte seanse, så betraktningene må sees ut fra det.

Et spørsmål jeg satt igjen med var om ikke bassen slet noe med å holde følge med mellomtonen og diskanten. Jeg kunne ikke høre noe galt med bassen i seg selv, men mer at den slet med å holde følge. Dette kan selvfølgelig ha vært en virkning av andre faktorer.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
å kalle denne høytaleren lukket, må enten komme av en feil eller så er de som "klager" ekstremt godt vant. jeg mener bestemt at de er det stikk motsatte. det finnes selvsakt saker som er enda bedere, men da må du virkelig betale.
skjønner ikke riktig dette med rør, jeg bruker transistor, og mine erfaringer tilsier att det ikke blir noe bedere med rør. sammenligner dere i samme pris ??
dettte med bassen er alerede kommentert, de bør ha en sub for å fylle hele bassegionen.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
de beste jeg har hørt av oppsett, har har hatt rør alle mann.

de har vært de mest dynamiske og åpne musikkoplevelsene jeg har hatt så jeg kan godt skjønne det blir bedre med rør.

McLaren

U

utgatt60135

Gjest
Jeg fikk en kort seanse med dem på messa med min egen musikk og samme spiller som min egen. Jeg satt og smilte og tenkte hvor behagelig det låt og hvor detaljrikt det var. Ahh dette var en flott og spennende høyttaler tenkte jeg men smilet mistet litt fasong da prisen ble oppgitt til 88k.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.216
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kan du utydpe litt her. Thiel er jo amerikansk, så jeg skjønte ikke helt ? Ellers så ser jeg at de skal komme med en modell som heter CL90X, og som jeg tror blir deres nye top of the line modell

Ikke noe annet enn at disse 2 produsentene finnes i nesten alle high-end butikkene i Sveits og at dette er 2 merker som er store på det Sveitsiske high-end markedet. F.eks har Thiel og Piega mange modeller ute i Sveits som jeg aldrig har sett snurten av i Norge.

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Noen som sitter på denne testen, finner den ikke på sidene deres.

Topp Bunn