Pickup

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Noen her som har formening om hva som kan være det beste pickupkjøpet til rundt 10000 lapper ? Mc
 

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Har en Transrotor ZET-3 og Transrotor 800s arm. Arc ph8 Riaa. Spiller Alt fra Country til rock. Resten av utstyret er fra Arc. Tannoy høytalere G 15.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei Bjørn! Sumiko har en som heter Blackbird.Men er usikker på om den stemmer så bra til Transrotorarmen.Men en knakende god pickup
er det.Du har jo et godt riaa så her er det ellers mye som passer.Jeg tror en slik Blackbird koster rundt 7-8 k.
Er så lenge siden jeg var borti denne men jeg har ikke glemt hvor bra den var.
Mvh Kenneth
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.646
Antall liker
15.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har du Zyx'en enda Bjørn? Jeg får snart en ny Transrotor Merlo Reference. Har andre til innspilling. Derfor kan du gjerne spille inn Merlo'en for meg. Det er ikke usannsynlig at du blir like positivt overrasket som det jeg ble.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
708
Antall liker
248
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Noen her som har formening om hva som kan være det beste pickupkjøpet til rundt 10000 lapper ? Mc
Hei bruker selv At 33ptg 2. som er kjempegod så vist eg går for en oppgradering på den, så må det være denne :,Audio-Technica AT-ART9 ,som også er i prisleiet ditt, aner ikke noe om den ,men sikkert flere der ute som kan si noe om denne .ser på forum denne Mc har Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz).og skal passe din arm.
klippet ut : tone arm 800S (Jelco ST-250) bør ta en pickup som compliance mellom 10 pm / mN og 20 pm / mN.

http://hifi-und-lebensart.de/threads/welchen-toabnehmer-fuer-tonarm-transrotor-800s-jelco.4985/
Mvh Roy

 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har en Transrotor ZET-3 og Transrotor 800s arm. Arc ph8 Riaa. Spiller Alt fra Country til rock. Resten av utstyret er fra Arc. Tannoy høytalere G 15.
Ein ARC PH8 burde ha ein MC med ikkje for svakt utsignal, sånn min 0,3 mV og oppover. Armen har eg ikkje eigne erfaringar med, så her må du høyre rundt kva andre meinar. Snakk med importøren (Det er visst Hifistasjonen? I så fall har han eit spennande repertoar av både Dynavector, Audio Technica, og nokre svært lovande ting i høg prisklasse).
Av altetande pickupar som ikkje skal innom klassisk i særleg grad, er det fleire merke som er aktuelle. Mi referanse er den billegaste Dynavectoren, eit merke eg kan gå god for til den musikksmaken du nemner. Men Lyra, Benz har også sine fortrinn eg for min del set stor pris på. Du kan ta ein kik på Rudis Pickupliste for å få overblikk. Og sjekk gjerne arm/pickupkonstellasjon via Vinylengine sine kalkulatorar. Dei gjev ein grei peikepinn om oppsettet vil verte heilt på bærtur, men du bør uansett høyre det fyrst, eller få ei tilråding frå pickupleverandør.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
denne Mc har Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz).og skal passe din arm.
klippet ut : tone arm 800S (Jelco ST-250) bør ta en pickup som compliance mellom 10 pm / mN og 20 pm / mN.


Pass på. AT-en har oppgitt compliance ved 100Hz, mens ang. armen er det snakk om ved 10Hz, som ikke blir det samme.
 

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Nå bruker jeg en Ortofon Rondo Blue Mc, Jeg synes at det er en brukbar pickup til prisen. Har liggende en Zyx R100, den blir det noe lav gain med. Jeg må gå for riktig pickup i forhold til arm og riaa. Er fort gjort og trå feil regner jeg med. Greit og få noe innputt herifra også.
 
Sist redigert:

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Noen som har vært borti Audio-Technica AT-ART9Hvordan er signaturen ?
Noen her som har formening om hva som kan være det beste pickupkjøpet til rundt 10000 lapper ? Mc
Hei bruker selv At 33ptg 2. som er kjempegod så vist eg går for en oppgradering på den, så må det være denne :,Audio-Technica AT-ART9 ,som også er i prisleiet ditt, aner ikke noe om den ,men sikkert flere der ute som kan si noe om denne .ser på forum denne Mc har Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz).og skal passe din arm.
klippet ut : tone arm 800S (Jelco ST-250) bør ta en pickup som compliance mellom 10 pm / mN og 20 pm / mN.

http://hifi-und-lebensart.de/threads/welchen-toabnehmer-fuer-tonarm-transrotor-800s-jelco.4985/
Mvh Roy

 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva om du øker budsjettet. Tror armen din trenger en dyrere p.u.
Jeg tror ikke det vil by på problemer å få vellyd i et drivverk med den armen med en pickup til 10.000, 5.000 eller for den del 2.000 Kr.

Merkelig råd.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
Basert på egen erfaring med Benz og ARC (Benz Ruby 3 open air og Audio Research PH5), så ville jeg nok sett på noe annet enn Benz, da i hvert fall jeg synes det manglet litt snert i den kombinasjonen. Zyx, Dynavector og Lyra burde derimot kunne passe bra med forbehold om at lydsignaturen i PH8 ikke er vesentlig forskjellig fra PH5.

Men det finnes nok de som har mer peiling enn meg på dette.

Roy
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hva om du øker budsjettet. Tror armen din trenger en dyrere p.u.
Jeg tror ikke det vil by på problemer å få vellyd i et drivverk med den armen med en pickup til 10.000, 5.000 eller for den del 2.000 Kr.

Merkelig råd.
Kjenner verken arm el. drivverk. Og kan ikke foreslå noe som helst. Transrotor pleier å være en seriøs tysk produsent. Kan ikke utdype dette videre, da man er sterkt uenig m. en av partene.


mvh
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ Dazed: Tråden har sporet av.


mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.902
Antall liker
26.770
Sted
Oslo/Grebbestad
Mitt forslag til pu og veldigt allspiselig på musikk er Dynavector XX2 som man kan få før rundt 10k streken om man handlar den over disk på en London tur fex, nå er £ litt ugunstligt men med tax refound så er man rundt 10k.
Cartridges
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Gratulerer oct.

Lyra Etna er vel den neste drømmepickupen etter jeg har hatt Tchurugi
Cerralloy, Lyra Helikon, Lyra Delos og Lyra Kleos fra samme produsent.
Men så var det pengene da...

Du får komme med en omtale av lyden når den endlig er spilt inn;
om noen hundre timer.

mvh
Gunnar Brekke
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Har en Transrotor ZET-3 og Transrotor 800s arm. Arc ph8 Riaa. Spiller Alt fra Country til rock. Resten av utstyret er fra Arc. Tannoy høytalere G 15.
Hei Bjørnendrestad.

Ref; spørsmål om Audio Technica AT-33EV i annen tråd;

ARC Ph-8 RIAAen din har en fast forsterkning på 58 dB eller 794 (x) ganger. Det vil si at man bør
unngå pickuper med alt for lavt utgangsignal.

Deler vi de 2,0 Volt som ARC DACen din har på RCA-utgangen med de 794 x: 2,0 / 794 = 2,5 mV
Deler vi de 4,0 Volt som ARC DACen din har på XLR-utgangen med de 794 (x): 4,0 / 794 = 5,0 mV
(Det er mulig DACen har ennå høyere utsignal da det oppgis maksimalt 3,0/6,0 Volt (RCA/XLR).

Da jeg regner med at du kjører balansert mellom DAC og linjetrinn, må du altså ha en pickup med
et utsignal fra pickupen på 5,0 mV for at RIAAen din skal matche DACen din på lydnivå (volum). Da
trenger du en high output pickup; enten MC, MM, MI eller MMC for å oppnå dette.

ARC Ph-8 har lavt støynivå (og MC resistanslasting) så den kan godt matches med low output pickuper,
men du bør unngå de med aller lavest signal.
Ser vi på MCene til Audio Technica har AT-33EV og AT-33PT-G kun 0,3 mV (knapt mer enn de 0,25 mV
XYZen du prøvde hadde) noe som innebærer mye ratting og faren for støy og dempet dynamikk.
AT-33Sa og AT-OC9 (og Ortofon Cadenza Bronze) er litt bedre med 0,4 mV mens AT-ART-7 og AT-ART-9
(nevnt lenger opp) er ennå et hakk opp 0,5 mV. Men alle low output pickuper innebærer som sagt mer
ratting på volumkontrollen.

Jeg ville sett på high output MCer (mange gode å velge mellom) eller MMCer som Sound Smith Zephyr Mk/II
eller den kommende Electrocompaniet MMC. Sound Smith Aida kan også være et alternativ men blir muligens
litt myk (compliance=22cu) for armen.

mvh
Gunnar Brekke
 
Topp Bunn