pickup-vekt , hva finnes ?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , etter ei fin vekt fra clearaudio som brastfor mkeg på børsen , vurderer jeg å bytte ut den " vanlige digital" vekta mi ala den hifistasjonen selger.

Den er grei den , for all del , men min arm/spiller tillater ikke å bygge opp vekta på plintet , og dermed må jeg veie oppå tallerken , veieplaten er noe tykk , og veiepungtet er høyere enn spillepungtet på en 180 gr for eksempel.

Derfor titter jeg etter ny vekt , Wally har en fin en , med justering i forhold til underalget , men han har gått under jorden for lenge siden , og vektene er det sikkert ikkemer igjen av( snakka med veteran-hifi for over ett år siden , og i det senere har jeg slett ikke hørt no derfra heller.

Dermed søker jeg i en tråd , hva finnes rundt forbi og hvor....

Har du ei vekt du liker godt , så legg det inn her , jeg er ute etter digitale presisjonsvekter , slik at typen shure etc vippeanordninger ikke faller innunder hva jeg søker etter.

fyr løs i vektens tjeneste....

Mvh Espen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Kinavekt for presisjon.
Technics sh50 for følelsen og the good old analogue touch. Dessuten trenger man neppe 1/100g nøyaktighet heller ......
At målepunktet i y er avvikende fra vinyls overflate er uinteressant hvis man kan litt trigonometri og er fortrolig med realisme :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det det Trondmeg ?

vekten i rillen blir vel ikke helt identisk dersom man veier høyere enn spillepungt ,? dette har vært tatt opp før----

Hvor mye avvik det er å snakke om er en annen ting ,

Jeg vil uansett har de forskjellige tilgjenglige vektene på banen , slik at det kan for meg , og andre som skal kjøpe gi en enkel og fin oversikt , lett tilgjenglig.

Mvh Espen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Derfor nevner jeg trigonometri. Det kan enkelt regnes om hvis man kjenner avviket. Som du selv sier så har det vel mest akademisk interesse (jeg kalte vel tilnærmingen realisme). Hva med vinyl av differensiert tykkelse? Samme utfordring. Bruk din venn cosinus og beregn utslaget. Betydningsfullt eller urealisme?

Gutter, skriv punkt. Pung er noe annet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig. Man stiller inn et stifttrykk etter øret som man tilser er innenfor produsentens rammer. Hvilke desimaler det ender opp med på vekta er hverken allmenngyldig for alle plater eller lufttrykkforhold, eller interessant forsåvidt på noen måte annet enn at det er innenfor pu-produsentens rammer. Nøyaktige stiftvekter er en finfin måte for bransjen å lure penger av folk på.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Funker helt sikkert bra, men technichs sh50 er kul hvis man gidder bla opp noen hundrelapper for en slik. Nostalgi og feelgood tenker jeg. :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEt er lik den svalandervekta digital jeg har....

Så ja den er god nok , men siklet for en tid tilbake på wally sin , den er ikke enkel å få fatt i , så stiftvekt alternativer er fortsatt avinteresse.

Joda jeg klarer fint å justere inn uten bedre verktøy , men det er en ting som irriterer meg med denne vekta , lyset slukker altfor raskt , og må skru av og på for å få lyset på igjen....

Noen som har fleretips ?

Å lure penger av folk er vel kanskje ikke rettpåstand her , det er trossalt fritt om man vil kjøpe slikt utstyr eller ikke....

de som stiller inn på øret uten slikt "fjas" er sikkert mye flinkere enn meg.

Men jeg liker nå å ha kontroll på hva jeg driver med.

Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kontroll har du med en Ortofon vippevekt til en 50-lapp også.

Jeg mener at det med dyre stiftvekter fort kan bli litt å lure penger av folk ja, godtroende og velmenende nybegynnere som gjerne vil investere i nødvendig basisutstyr, forhandlere som skaper kunstige behov og benytter seg av at folk ikke har drevet mye med vinyl, selge slikt unødvendig tøv i dyre dommer, "dette-og-dette trenger du". Klassisk latterlig scenario; jeg ser for meg når Lasse Åberg (i Selskapsreisen) skal innom sportsbutikken for å kjøpe utstyr, og kommer ut med haugen på av siste skrik av hitech topputstyr.

Ingen trenger en stiftvekt som er nøyaktig på 2 desimaler, det er et helt ubrukelig presisjonsnivå, og et overdrevet redskap. Ikke blir det hverken bedre lyd eller mer nyttig informasjon enn med en rimelig vekt heller.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Ortofon DS-1 er vekta for meg. Har bare et desimal, og det holder for min del. Det viktigste er at den måler vtf i rett høyde. Er ellers enig med Vidar i betydningen av antall desimaler. Rett vtf er hva øret foretrekker. Så får vi stillet nevrosene ved å se hvilken vtf man ender opp med å foretrekke. Kan være kjekt å vite for å kunne gjenskape lyden hvis man må bytte pu, eller demontere arm/pu av en eller annen årsak. For nybegynnere som kanskje kjøper pu til to tusen kroner, er det overkill å kjøpe vekt til tusenlappen. For oss som legger både tid og penger i vinylavtasterne, er en tusenlapp for en pu vekt mer spiselig. Tror jeg betalte 1200 for min Ortofon vekt i Tyskland.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Vidar , jeg ser denne,.....

Allikevel klarer jeg ikke å finne en begrunnelse for at jeg liker å bruke digitale saker.

Jeg har både ortofon i plast , shure vippevekt og den digitale til svalander....

sistnevnte er helt grei , men lyset slukker for fort , og veieplata er noe tykk ( som tidligere nevnt )

Innen hi-fi er det mye man ikke trenger-men som mange vil ha , sånn er det litt med denne vekten også.

Når det gjelder å sette opp på gefylen , uten vekt protractor osv , har jeg desverre sett noen spillere der de som ahr satt opp har spillt på sin erfaring og nærmest tatt alt på frihånd , med det resultat at alt ble helt på trynet.....

påstander som " jeg hører " stifttrykket , sikt bare inn cantilever etter armen osv....

Joda alt går vel , jeg vil ikke gjøre dette , selv om jeg helt sikkert kunne klart det også( da jeg har veldig godt gangsyn)

Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Ortofon DS-1 er vekta for meg. Har bare et desimal, og det holder for min del. Det viktigste er at den måler vtf i rett høyde. Er ellers enig med Vidar i betydningen av antall desimaler. Rett vtf er hva øret foretrekker. Så får vi stillet nevrosene ved å se hvilken vtf man ender opp med å foretrekke. Kan være kjekt å vite for å kunne gjenskape lyden hvis man må bytte pu, eller demontere arm/pu av en eller annen årsak. For nybegynnere som kanskje kjøper pu til to tusen kroner, er det overkill å kjøpe vekt til tusenlappen. For oss som legger både tid og penger i vinylavtasterne, er en tusenlapp for en pu vekt mer spiselig. Tror jeg betalte 1200 for min Ortofon vekt i Tyskland.
Denne ser jo fin ut Gutman.....rett og slett.

vil det si at den skiller mellom feks 1,7 gram og 1,8 somfineste avlasning ? klønete forklart men....

altså ett siffer etter komma....?

Denne syntes jeg var kjempefin , til en helt høvlig pris....

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.495
Torget vurderinger
28
Opplever at J.Allaerts pickupen min fungerer absolutt best på presist 1,8 gram og synes for egen del at det er greit med 2 desimaler, men man skal jo lytte seg frem. Med J.A. har presis nåletrykksavlesning vært fordelaktig med hensyn til mulighet for å gjenfinne det anbefalte trykk. Nå oppgir jo J.A. også lite spillerom http://users.telenet.be/jallaerts/welcome.htm .
På min vekt må jeg justere VTA for avlesning og tilbake etterpå, det er trolig en ulempe større enn ett desimal, jeg skulle veldig gjerne sett at den hadde tykkelse lik en LP.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
LPer varierer veldig i tykkelse. Fra de tynneste tynne der du nesten hører begge sider samtidig til solide 200g som er veldig tykke.

Hvorfor ikke finne en snittykkelse på en lp og bygg opp en plattform ved siden av tallerkenen der veiepunktet havner i rett høyde.

Angående nøyaktighet. Måleavviket for høyt veiepunkt er veldig lite og kalkulerbart. Ett siffer etter komma er nok tilstrekkelig i praksis. Regn litt på det å se. Kanskje lufttrykk og støv også bør regnes inn for at det skal bli nøyaktig nok ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.495
Torget vurderinger
28
Jo, det er klart Trondmeg, men om man setter stiftetrykket på en vekt som måler f.eks i høyde med en 180g plate så tror jeg ikke stiftetrykkavviket er så stor til en plate med ulik tykkelse. Jeg vil uansett ikke justere VTA og VTF for plater av ulike tykkelse.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Helt enig Fosse. Jeg bare pirket litt.

P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:
Funker helt sikkert bra, men technichs sh50 er kul hvis man gidder bla opp noen hundrelapper for en slik. Nostalgi og feelgood tenker jeg. :)
MC-puer gjør utslag på vekta før de treffer «puta» på Technichsen. Gjør det litt vanskelig å vite hva stifttrykket egentlig er. Men den har følegodtfaktor.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ssm skrev:
Jeg har både ortofon i plast , shure vippevekt og den digitale til svalander….
Når du allerede har tre perfectly useable stiftvekter, gode sådanne også, så er en fjerde grensende til temmelig unødvendig vil jeg si. Det er nettopp disse former for "må-ha-fordi-det-kan-være-bedre"-nevrosene som deler av stash-bransjen livnærer seg på. Det virker på meg som om det er en hel del andre vinyl-relaterte ting man da heller kunne ha anskaffet (hvis man da ikke har det) f.eks et stroboskop-instrument til hastighet, en skikkelig stiftbørste, minitommestokk til VTA, en bråte gode inner/yttercover etc etc. For ikke å snakke om skiver.

For all del, det er enhver sine penger og man får sløse de bort som man vil, vil bare få notere at jeg ikke vil oppfordre andre til å hive seg på en slik karusell.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
;D ;D

Fint innlegg Vidar...

P

Parelius

Gjest
Den dagen du har flere vekter enn PU-er, så er du på feil vei…

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
LPer varierer veldig i tykkelse. Fra de tynneste tynne der du nesten hører begge sider samtidig til solide 200g som er veldig tykke.

Hvorfor ikke finne en snittykkelse på en lp og bygg opp en plattform ved siden av tallerkenen der veiepunktet havner i rett høyde.

Angående nøyaktighet. Måleavviket for høyt veiepunkt er veldig lite og kalkulerbart. Ett siffer etter komma er nok tilstrekkelig i praksis. Regn litt på det å se. Kanskje lufttrykk og støv også bør regnes inn for at det skal bli nøyaktig nok ;)
Hvis du leser lhøyere opp , redegjør jeg for at jeg ikke har mulighet til å bygge opp noe på plindh , da min arm er skrått montert , og fra armviler til pu er utpå over tallerken , er det ikke mulig å slippe ned armen utenfor armhviler og før tallerken.

Espen

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.036
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det Trondmeg prøver å fortelle er vel at det ikke er så fettnøye om du måler VTF i høyde med gjennomsiktige plater eller skiferheller.

Selv måtte jeg ha vekt og kjøpte første og beste:
http://www.needledoctor.com/Pro-Ject-Measure-It

Er happy med den, og kalibreringsfunksjonen med medfølgende lodd føles betryggende.
Jeg er selv ikke der at jeg hører når ting sitter, og må få mer erfaring før det blir slik tenker jeg.
Men jeg tror på at erfarne vinylfolk kan stille like godt inn på øret som med mangedesimalutstyr.

Mvh
Rolf

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.495
Torget vurderinger
28
RoDa skrev:
Det Trondmeg prøver å fortelle er vel at det ikke er så fettnøye om du måler VTF i høyde med gjennomsiktige plater eller skiferheller.
Men det er ikke universelt riktig. Mye mulig dette vil avhenge om du setter stiftetrykket statisk eller dynamisk og om armlengden i vertikalplanet er lang eller kort, men her stemmer det altså ikke.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
.. Men jeg tror på at erfarne vinylfolk kan stille like godt inn på øret som med mangedesimalutstyr.

Mvh
Rolf
Bare en liten utfylling; man skal jo ingenting med flere desimaler, man vet jo allikevel ikke hva som er optimalt stifttrykk for en gitt setting. En annen person med samme pu kan gi oss et tall på hva som fungerer i hans arm, platespiller, hifianlegg og smak; men det trenger slett ikke være det samme som vi vil synes hos oss.

Så en vekt fører oss ingen sted mot svaret på hva som vil låte best; vi vet at trykket bør være f.eks mellom 1.5g - 2.0g (produsentens rammer for en eksempel-pu), men bør det være 1.6? 1.7? 1.75? 1.8? osv osv. Dette stiller man ikke inn ved hjelp av en vekt, men ved hjelp av øret. Man hører litt på det ene trykket og på det andre, bytter litt plater og hører påny, og så velger man det man synes låter best og legger saken i bero. Så kan man si at når man endelig har funnet sitt stifttrykk så kan det være greit å lese det av til senere, og da kommer en vekt inn i bildet.

Det er i mitt syn tre ting en vekt kan brukes til;

1) å se til at stifttrykket holder seg innenfor rammene gitt av pu-produsent
2) hjelp til å bevege seg gjennom disse VTF-rammene ved lytting når man skal stille inn
3) dokumentasjon av det valgte stifttrykk for senere, dersom man skulle ha behov for det

Til dette trengs en vekt som er rimelig nøyaktig på desimalen så man kan skille f.eks 1.7 fra 1.8 eller 1.9, og det er omtrent alle vekter på markedet evig nøyaktige nok til, inklusive Ortofons vippevekt og liknende.

Så kommer det til at forskjellige plater kanskje burde ha forskjellige VTF osv osv… vinylavspilling er ingen nøyaktig vitenskap uansett, det er en rekke variabler som hindrer det, og man får bare finne seg i at omtrentligheter er regelen innen vinylavspilling.
Jakten på nøyaktighet i så måte er meningsløs imo, og dette er kanskje et eksempel på at perfeksjon er det godes fiende.

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
17
...enig med VidarP. En annen ting som jeg synes er nyttig i denne sammenheng er tesplate hvor en selv kan sjekke/høre ved hvilket stifttrykk det sporer best.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.036
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for utfyllende svar, VidarP.

Selv fant jeg det meget interessant hva Fremer sa om VTF sin betydning for VTA.
En liten endring i VTF gir større effekt på VTA enn hva en hva flere millimeter ved armbasen gjør.

R

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det siste der er også et ledd i denne trip'en til et sted hvor omtrentlighet mange ganger er bedre enn nøyaktighet og forsøk på perfeksjon. Især er det et poeng med pu'er med høy compliance. Alt henger sammen med alt her, og det er helt umulig å gjøre ting nøyaktig med vinyl. Det fins ingen muligheter for å sette opp en vinylspiller helt nøyaktig, uansett teknisk prinsipp. Setter man opp et nøyaktig overheng iht en beregning, så blir den unøyaktig iht en annen osv.

Nei, i vinyloppstillingssammenheng er det greit å lære seg å gi slipp på ideen om faste sannheter, heller lære seg kunsten å ikke henge seg opp i nøyaktige verdier og mål, siden de uansett er feil eller uetterprøvelig i en eller annen sammenheng.

F

fjellvåk

Gjest
Og endrer du VTA så endrer du vel også VTF? som enda engang endrer VTA, som igjen....puh... Og så har en det gående....

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.036
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
fjellvåk skrev:
Og endrer du VTA så endrer du vel også VTF? som enda engang endrer VTA, som igjen....puh... Og så har en det gående....
;D

Topp Bunn