Pickup valg?

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Nei...tror jeg handler meg en Goldring 1042. Den har en høy output pluss et godt rykte. I første omgang.. ;)
Helge

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei...tror jeg handler meg en Goldring 1042. Den har en høy output pluss et godt rykte. I første omgang.. ;)
Helge
1042 har jo vært en pressefavoritt i mange år.. jeg liker den godt iallefall; den låter som en god mc; åpen og musikalsk.. selv synes jeg nok at AT440 ligger litt bak i feltet for denne 1042, selv om den gir fornøyelige resultater til en lav pris..
NAS Hyperspace/Spacearm fortjener (imho) den gevinsten i klangfarger, romoppløsning og ekspressivt uttrykk som 1042 gir over AT440.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei AA. Tror nok du husker litt feil,eller også så har du fått kjøpt denne på extra-extra tilbud.
Betalte selv ca 750,-  for en Yamaha MC9 i sin tid.
Denne var faktisk rimeligere enn MC 7
(jobbet i en hifi butikk som solgte disse)
For å være sikker så slo jeg opp i Danske Hifi årboken for 1985. der er følgende priser for Yamaha pickuper:
MC-21  :500,-
MC-11  :800,-
MC9     :900,-
MC 7    :1600,-
MC5     :1800,-
MC3     :1900,-
MC-1000  : 2200,-
Mener å huske at MC 1 var prissatt mellom MC-3 og MC-1000
Mvh Jan I
Lurer på om vi ikkje var ein gjeng som bestilte pickupar frå Japan. Så det kan godt hende du har rett..

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei Dere!

Linn Addict er en lite kjent rakker her. Den spiller med fynd og klem på alle områder. Det er en MM og den svinger rått - også helt der nede så vidt jeg kan bedømme.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei Dere!

Linn Addict er en lite kjent rakker her. Den spiller med fynd og klem på alle områder. Det er en MM og den svinger rått - også helt der nede så vidt jeg kan bedømme.
Adikt er imho en god pu, og bedre enn mine egne K9 og K18; men er ikke denne best i de bedre Linn-armene (ie Ittok, Ekos)?
Hvordan blir den i en Space-arm tro...?

Mvh Vidar P

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Denne kan man få tilsendt på mange kreative måter for de som ikke vil bidra med MVA til statskassa (fy!), ikke minst som deklarert til $10, eller som "warranty return".. og da blir totalprisen ca 1800-1900 NOK med frakt (som er nesten ingenting, synes jeg å huske).
Ba gjentatte gongar om å få merka pakka mi som "warranty return" hjå Needle Doctor, men til inga nytte. Måtte ut med momsen likevel... Men var det verdt det? For OC9 ML/II - ja!  ;D Ellers er eg storfornøyd med servicen der!

Helge
Trur IvarN kun var middels begeistra for denne utan at det nødvendigvis skal vere avgjerande for ditt val av pick-up. Alt kjem an på matching her!

Mvh. Karl

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, la ut et spørsmål om HO pick-up til Space/Hyperspace på audioasylum, se
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/464519.html

Noen svar:

Denon DL301 + step-up, Denon DL 160
Grado, Dynavector, Benx Ace
Dynavector 10x5, Grado Reference Platinum

Digiman "her inne" byttet vel nettopp ute en 1042 med sistnevnte (Grado Ref Platinum). Se tråd kort tid tilbake.

Følg med, følg med  :)

Mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Hei, la ut et spørsmål om HO pick-up til Space/Hyperspace på audioasylum, se
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/464519.html

Noen svar:

Denon DL301 + step-up, Denon DL 160
Grado, Dynavector, Benx Ace
Dynavector 10x5, Grado Reference Platinum

Digiman "her inne" byttet vel nettopp ute en 1042 med sistnevnte (Grado Ref Platinum). Se tråd kort tid tilbake.

Følg med, følg med  :)

Mvh
Der er jo utrolig mange interessante pickupper, rudi vidar m.fl. har vel prøvd det meste tror jeg..., jeg bruker selv nu Denon DL301 MK II og synes den er et varp til prisen, US 199,-, men ja, dette med ouput kan gjøre noen og enhver nervøse.
Jeg kan ikke sige jeg mangler bass med min Denon DL 301 MK II og Lehmann Black Cube med PWX strømforsyning, jeg føler tvertom den spiller det der er på platen og det rent og artikulert.
Etter montering av PWX, og 100 uf Solen polypropylene kondiser i bass sektionen i høyttalerne holdt trommerne flyttedag gitt.
De løftet sig fra gulvet, litt variasjon fra plate til plate selvfølgelig, men jeg er meget fornøyd, akkurat nå da !
Matching med arm avgjør vel oplevd mengde av bass osv., så å uttale sig generelt om pickups finder jeg litt vanskeligt, men er det bass du mangler kan du prøve en Shure !
Med en Shure med 5mv banker stereo´en løs på veggene og man får en helt anden grad av gain med en mc, men også, synes jeg, bedre lyd med mc, mere raffinert.
Dynavector 10x5 er en av de jeg gjerne ville prøve....

Men nu til det jeg egentlig ville sige, i Danmark har mange brukt en TekniFi K1 lenge, og alle skryter uhemmet av denne, selv i dyre spillere. Denne koster vel 5-600 kr tror jeg.
Jeg kjender ikke denne, er dette en variant av en anden kjendt pickup ?
Jeg kunne tenke mig du skulle prøve denne .....

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Antall liker
0
Der er jo utrolig mange interessante pickupper, rudi vidar m.fl. har vel prøvd det meste tror jeg..., jeg bruker selv nu Denon DL301 MK II og synes den er et varp til prisen, US 199,-, men ja, dette med ouput kan gjøre noen og enhver nervøse.
Jeg kan ikke sige jeg mangler bass med min Denon DL 301 MK II og Lehmann Black Cube med PWX strømforsyning, jeg føler tvertom den spiller det der er på platen og det rent og artikulert.
Etter montering av PWX, og 100 uf Solen polypropylene kondiser i bass sektionen i høyttalerne holdt trommerne flyttedag gitt.
De løftet sig fra gulvet, litt variasjon fra plate til plate selvfølgelig, men jeg er meget fornøyd, akkurat nå da !
Matching med arm avgjør vel oplevd mengde av bass osv., så å uttale sig generelt om pickups finder jeg litt vanskeligt, men er det bass du mangler kan du prøve en Shure !
Med en Shure med 5mv banker stereo´en løs på veggene og man får en helt anden grad av gain med en mc, men også, synes jeg, bedre lyd med mc, mere raffinert.
Dynavector 10x5 er en av de jeg gjerne ville prøve....

Men nu til det jeg egentlig ville sige, i Danmark har mange brukt en TekniFi K1 lenge, og alle skryter uhemmet av denne, selv i dyre spillere. Denne koster vel 5-600 kr tror jeg.
Priser fra Danmark:
Tekni-fi K1 Pick-up 495,00
Tekni-fi K3 Pick-up 1.495,00
Tekni-fi K78 Pick-up 595,00
http://www.tekni-fi.dk/

Mvh Erik

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg har en TekniFi K1 i en rigg som består av en Thorens TD 150 og en SME3009 serie2 improved arm. (Ikke akkurat det nyeste av det nye, men...) Som riaa har jeg en Creek OBH-18.
Hva jeg opplever er meget bra perspektiv, presis og fyldig bass og god dynamikk, men jeg savner noe i øvre mellomtone som gjør at det virker litt lukket. Jeg leter imidlertid etter andre årsaker enn selve elementet.

Har for øvrig en tråd annet sted på avdelingen hvor jeg etterlyser alternativer til den gamle originale SME-kabelen.

mvh

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hva med Denon DL 103? Fikk knalltest i HiFi News.
Mvh
Olav

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Vurderer selv Denon DL103 som olav her nevner (1300,-) men kan strekke meg til 3000,-, og har vurdert Ortofon Rondo RED....? Noen som har meninger rundt Rondo'n?

mvh Kai

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DL 103 er ein kjempegod pickup, manglar perspektiv, men har det meste andre du kan ynskje deg. Men han er relativt krevjande til arm, må ha ein relativt tung sak med gode presisjonslager. Og du må ha ein MCstepup av god kvalitet (eller NAD PP2, som fungerer rimeleg godt)
Dynavector 10x5 er eit alternativ som er tredimensjonalt, og lettare å ha med å gjere; går rett i MM-inngang og funkar godt på normale armar som Rega RB 250/300 eller Linn Aktito. Og spelar tredimensjonalitet i massevis.

D

dig_it_all

Gjest
Hei.

Bruker selv en 300B- bestykket forsterker, og har noe av den samme tendensen på mitt anlegg - lydbildet ligger litt frempå.
Har prøvd forskjellige kombinasjoner f.eks Rega med Elys / Michell med Goldring og nå Thorens med Goldring. Noe av den samme klangkarakteren går igjen på samtlige spillere. Det mangler noe i bunnen.
Etter diverse undersøkelser på nettet tyder ting på at de nevnte kombinasjoner kan gi denne karakteren lydmessig.
Noe av det bedre jeg har erfart er med Kenwood KD-600 påmontert Dynavector 10x pickup. Har gitt fyldig og varm lyd selv med stativhøyttalere, men med en annen forsterker enn den som brukes nå.

Mitt neste trekk for å få til en varmere klang blir Grado- Shure eller Dynavector 10x.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaring m Ortofon Rondo Blue?

Hvordan oppleves den i såfall?

Topp Bunn