pickup til sl 1210 mkll

nippon81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2013
Antall liker
13
Sted
Føya i Sør-Trøndelag
Jeg ønsker å dra det beste ut av mitt HiFi system. Jeg har I dag en ortofon concorde gold på min sl1210 mkll og lurer på hvor jeg skal legge pengene I. Ny pickup eller ny spiller. Kan noen gi meg tips og råd.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Ny pickup ville være min anbefaling. Har selv gode erfaringer med Goldring sin 2000-serie, Ortofon 500-serie (trenger litt ekstra vekt på headshell) og Shure M97xE (evt. med oppgradert stift fra Jico) på SL-1210 Mk II. Mange som bruker Audio-Technica også, f.eks. AT95E, AT120, AT440ML osv. Jico lager SAS-stifter til mange forskjellige pickuper. Vintage Shure M75 eller V15 er populært.

Generellt vil jeg anbefale at du går for en så bra stift som mulig, innenfor budsjett, for maksimal sporingsevne, minimal forvregning og slitasje. Shure M97xE + Jico SAS eller AT440ML er vel billigste måte å få en skikkelig Line Contact-stift på. Evt. se etter noe pent brukt (Goldring 2300/2400/2500, Goldring 1042 Ortofon 540 MkII, Ortofon 2M Bronze el. Black).

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Antall liker
179
Sted
stavanger
har selv en 1210 mk5 her med ortofon concord gold,dette er ikke en god pickup til hifi bruk da den ikke kan kalibreres riktig.gå for et bra headshell,og velg pickup til det.jeg skal sette på orginal technics headshell og kjøpe inn audio technica AT 440 MBL og montere på.
da kan ting i det minste settes opp riktig :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?

nippon81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2013
Antall liker
13
Sted
Føya i Sør-Trøndelag
Jeg har den originale "Technics Stanton 500" så da er det bare å finne en god pickup som passer mine ører. En god pickup som er oppløst uten forvrenging. Kan ikke si meg fornøyd med Ortofon CC gold i det hele tatt. selges billig!!

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
70.983
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har den originale "Technics Stanton 500" så da er det bare å finne en god pickup som passer mine ører. En god pickup som er oppløst uten forvrenging. Kan ikke si meg fornøyd med Ortofon CC gold i det hele tatt. selges billig!!
Som flere ymter om.
Se i den tråden jeg linka til i mitt forrige innlegg.
Der står det flere forslag til pick up (med beskrivelser/omtaler)
på SL 1210 enn du vil rekke å få her i løpet av hele helga.

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
513
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Så så GUTTER trenger ikke å være så smålige i tonen,kan vell legge til en link heller en og altid kritisere alt??:mad:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
70.983
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a.html

Linken lå der alt.
Det er mer for å samle trådene og få det hele mer oversiktlig.
Det er en fordel for alle om ikke flere tråder til stadighet krysser spor eller enda verre kjører parallelt. Det er mange eksempler her på HFS.

Ikke meningen å være smålig eller gi kritikk fra min side
Beklager hvis det oppfattes slik.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Det er mer for å samle trådene og få det hele mer oversiktlig.
Det er en fordel for alle om ikke flere tråder til stadighet krysser spor eller enda verre kjører parallelt. Det er mange eksempler her på HFS.
ChrisAndre har lagt ned et betydelig arbeid i nevnte tråd, og den ligger klistret under viylavdelingen.

mvh

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?
Måske nippon81 ikke ønsker at drukne i en anden mands tråd.:)
Der drukner ingen:) Er det ett sted hvor du kan få hjelp med det meste om verdens mest solgte platespiller, så er det i den klistrede tråden her inne:) Men å ha masse paralelltråder hjelper ingen i ettertid...

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
513
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Der drukner ingen:) Er det ett sted hvor du kan få hjelp med det meste om verdens mest solgte platespiller, så er det i den klistrede tråden her inne:) Men å ha masse paralelltråder hjelper ingen i ettertid...
Så kan det og forklares på en fin måte,ikke alle som finner fram i alt her inne,husker sjøl at jeg slet litt med dette,men som sakt jeg finner ut litt etter litt her inne i sentralen.Vi er her tross alt for og hjelpe hverandre da.?

MVH:Tønnes

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.141
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
@nippon81
Som flere over her prøver å si, kan ett godt tips være å kikke i tråden som handler om akkurat denne spilleren. Men jeg er helt sikker på at du også her (i denne tråden) får gode tips.
Når det gjelder spm "bytte spiller eller PU?" Jeg tror ikke du har noe å hente på å bytte spiller om den virker fint og er helt i orden. Ett annet spm du må stille deg (og gjerne skrive noe om her) er hva er det med den PU du har i dag som ikke er bra hos deg? Hva ønsker du deg? Med litt mer kjøtt på beina er det lettere for folk å gi deg svar.
Utifra at du ikke nevner arm, antar jeg du har standard armen? Om du kikker i tråden til motoren ang denne spilleren ligger det masse info om hvordan forbedre drivverket ditt. Du kan bytte arm og eller pick up og du har en helt annen spiller :) Så utgangspunktet ditt er godt. Søk litt rundt på forumet, lytt til flere erfarne eiere og PU-Guruer før du bestemmer der. Budsjett er også viktig her. Jeg hadde en Ortofon i M serien (Blue) og den spilte meget pent spør du meg :) Den er priset til litt over 1.000,- Hvilket RIAA trinn bruker du?

Lykke til.

Jorwed

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Så kan det og forklares på en fin måte,ikke alle som finner fram i alt her inne,husker sjøl at jeg slet litt med dette,men som sakt jeg finner ut litt etter litt her inne i sentralen.Vi er her tross alt for og hjelpe hverandre da.?

MVH:Tønnes
Nå står Technics SL-tråden som klistret ØVERST på vinyltråden, da, så om man ikke ser den så... Poenget og er at de svarene han søker står allerede der inne. Lager man en ny tråd for hvert spm så blir det utrolig uoversiktlig. Men dersom man nekter å skrive der inne så kan ikke jeg hjelpe.

nippon81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2013
Antall liker
13
Sted
Føya i Sør-Trøndelag
@nippon81
Som flere over her prøver å si, kan ett godt tips være å kikke i tråden som handler om akkurat denne spilleren. Men jeg er helt sikker på at du også her (i denne tråden) får gode tips.
Når det gjelder spm "bytte spiller eller PU?" Jeg tror ikke du har noe å hente på å bytte spiller om den virker fint og er helt i orden. Ett annet spm du må stille deg (og gjerne skrive noe om her) er hva er det med den PU du har i dag som ikke er bra hos deg? Hva ønsker du deg? Med litt mer kjøtt på beina er det lettere for folk å gi deg svar.
Utifra at du ikke nevner arm, antar jeg du har standard armen? Om du kikker i tråden til motoren ang denne spilleren ligger det masse info om hvordan forbedre drivverket ditt. Du kan bytte arm og eller pick up og du har en helt annen spiller :) Så utgangspunktet ditt er godt. Søk litt rundt på forumet, lytt til flere erfarne eiere og PU-Guruer før du bestemmer der. Budsjett er også viktig her. Jeg hadde en Ortofon i M serien (Blue) og den spilte meget pent spør du meg :) Den er priset til litt over 1.000,- Hvilket RIAA trinn bruker du?

Lykke til.

Jorwed
Uff! Ante meg ikke at mitt HiFi spm skule irritere så mange. Jeg var innom linken om SL 1210 men det ble for mye å lete igjenom utallige sider med tips og råd. Jeg legger meg flat og ber om unnskyldning for min uaktsomhet og viljen til gjøre ting enklere for min egen del.

Men siden du insisterer så kan jeg nevne hva jeg tenker, ønsker og budget.

Mitt budget er på 5000,- Jeg har i dag en Ortofon CC gold, synes den ikke er oppløst nok og føles egentlig litt "falsk" i mine ører. Jeg spiller mye harmonisk musikk og føler CC gold'n ikke tilfredsstiller mine ører.
Jeg har Cambridge 551P RIAA (Annbefalt av Geir Norby fra Lyd og Bilde) og original arm.
Vell, da håper jeg dette svaret ikke skaper for mye bry for kritikerne.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Da har jeg svart deg inne på Technics-tråden:) Og det var IKKE slik ment at du må ha pløyet igjennom samtlige sider før du fikk lov å stille et spørsmål i den tråden. Om du oppfattet det slik, var det ikke meningen. Men det er veldig greit å diskutere alt sammen der inne. Mange av oss som er der kjenner godt til spilleren, og i den tråden er alle velkomne; selvutnevne eksperter eller noviser:):):)

Vi møtes i Techy-tråden:cool:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ville ha søkt på nettet etter erfaringer om hvilke pickuper som passer best til Cambridge 551P riaa.
Platespilleren din er ganske fleksibel på pickupvalg, og jeg tror matching riaa/pickup er viktigere.

Hvis din riaa passer i forhold til Ortofon OM/Concorde-serien så har du mange stiftalternativer å velge mellom.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.141
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Jeg har som sagt brukt Ortofon M2 Blue som jeg var veldig fornøyd med. Jeg var ikke fornøyd med Denon 103. Men det er jo en MC pickUp så det spiller ingen rolle for deg. Jeg ville bare nevne det siden anbefalingene i den andre tråden ikke tar hensyn til at du allerede har sagt at du bare har en MM RIAA.
Jeg har også spilt mye med Ortofon M2 Black. En fin PU, men usikker på om den er verd prisdifferansen mellom Blue og Black. I mine ører og på mitt anlegg :)

Problemet med å spørre så åpne spørsmål her inne er at det kommer endel "standariserte" svar fra folk med lang erfaring med sitt eget anlegg. Du har en fin forsterker, fine høyttalere og en flott platespiller. Sett på en god nok pick up og jobb litt med akustikken i rommet dit. Du kan gjøre mye der før du vil få fullt utbytte av pickupbytter.

En fin ting med å stille spørsmålet ditt i en egen tråd er at andre (Som ikke har en hang til akkurat den spilleren) kan se at det handler om PU valg på en vanlig platespiller og kan bidra) Skulle alle de vanligste spiller/forsterkere/høyttalere/kabler osv hatt en egen tråd hadde det blitt lite mangfold her inne :O)

Jørgen

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Det finnes også en funksjon som heter "Søk i Tråd" øverst i trådene, så kan man søke etter pickup eller lignende stikkord om tråden skulle være altfor lang å bla gjennom.

Vedlegg

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2012
Antall liker
322
Hej.

Jag har precis fått hem en Nagaoka MP-500 från Audiokazu.com, han har just nu extrapris på den och MP-300. Den bör ligga innanför din budget nu och jag tycker den låter väldigt väldigt bra. MP-500 trivs "bäst" med medeltunga tonarmar, precis som din SL-1210 MKII. Jag har även läst att den kombinationen låter väldigt bra, själv har jag den på en Denon DP-75M med den (medeltunga) S-formade armen, och som sagt, det låter väldigt fint hemma hos mig.

Jag har ägt både 2M Black och Denon 103 och i mitt tycke så låter MP-500 mer musik.

MP-500 kostar ca 8.600 Svk i Sverige men det blev ca 5.600 Svk inklusive moms & tull från Osaka i Japan (Audiokazu.com). Det är en väldigt bra man att handla av, nogrann, vänlig och packar mycket väl + frakten från Osaka till Stockholm tog 4 (!) dagar. ;)

Lycka till :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg har som sagt brukt Ortofon M2 Blue som jeg var veldig fornøyd med. Jeg var ikke fornøyd med Denon 103. Men det er jo en MC pickUp så det spiller ingen rolle for deg. Jeg ville bare nevne det siden anbefalingene i den andre tråden ikke tar hensyn til at du allerede har sagt at du bare har en MM RIAA.
Jeg har også spilt mye med Ortofon M2 Black. En fin PU, men usikker på om den er verd prisdifferansen mellom Blue og Black. I mine ører og på mitt anlegg :)

Problemet med å spørre så åpne spørsmål her inne er at det kommer endel "standariserte" svar fra folk med lang erfaring med sitt eget anlegg. Du har en fin forsterker, fine høyttalere og en flott platespiller. Sett på en god nok pick up og jobb litt med akustikken i rommet dit. Du kan gjøre mye der før du vil få fullt utbytte av pickupbytter.

En fin ting med å stille spørsmålet ditt i en egen tråd er at andre (Som ikke har en hang til akkurat den spilleren) kan se at det handler om PU valg på en vanlig platespiller og kan bidra) Skulle alle de vanligste spiller/forsterkere/høyttalere/kabler osv hatt en egen tråd hadde det blitt lite mangfold her inne :O)

Jørgen
Litt å snu det på hodet, når det allerede finnes en tråd som er klistret. Om det er vanlig spørsmål om pickup, så kan man jo stille spørsmålet generelt om pickuper i en gitt prisklasse. TS spør her om pickup til SL12xx. Men om du for mangfoldets skyld ønsker flest mulig tråder, så deg om det. Jeg synes bare det blir uoversiktlig å ha 7-8 tråder om Rega platespiller eller 7-8 tråder om Technics SL-12xx... Men vi er vel forskjellig da.

nippon81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.10.2013
Antall liker
13
Sted
Føya i Sør-Trøndelag
Da har jeg fått mange tips og råd i dag og da setter jeg to PU'er opp mot hverandre og lurer på fordeler og ulemper mellom disse.

Goldring 1042 MM vs AT 440 MLb

• Liker
Reaksjoner: KJ

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.348
Denne tråden handler vel mer om pickup enn SL1200. Det er mange her inne som har erfaringer med mange forskjellig pickuper (gjerne på sl1200 også), men jeg tviler på at alle gå innom 1200 tråden for å se om det er noen som har spørsmål om pickuper.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er akkurat her jeg mener mange tar så lett på anbefalinger. Å se på ett enkeltkomponent i kjeden uten å se hvilke andre komponenter det skal brukes sammens med...eller det enkelte av oss kaller synergi. En pickup som låter godt på ett drivverk trenger så absolutt ikke låte så bra i ett annet. Men jeg registrerer jo at fler og fler mener at drivverket er hipp som happ, bare armmassen passer sånn nogenlunde. Vel, jeg er ikke enig. Drivverk innenfor samme teknologi låter anderledes, og så har vi platespillere med vidt forskjellig teknologi og masse som igjen låter anderledes. Trådstarter spør hvilken pu som passer til en SL-1200, som låter ganske anderledes enn feks en Project.

Men for all del. Diskuter gjerne pickuper generelt, men da kunne trådstarter Googlet en hvilken som helst pickup og lagt til ordet "review" etter pickup-søket, og fått svar på det han ønsket. Jeg oppfattet at han ønsket å vite hvilken pu til sin direkte drevne Technics SL1200. Det er noe annet enn en generell pu-diskusjon... Men igjen. Diskuter gjerne generelt om pickuper.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Med fare for å tråkke på tær; 1200-tråden begynner og bli veldig lang, og grenser vel strengt tatt til å være en vennetråd.
Vi får tåle at det postes utenfor denne for spesifikke spørsmål som dette.

Trådstarter har hatt Stanton 500 nål, men er meget misfornøyd med sin Ortofon Concorde Gold.
Jeg har hatt begge disse på min (både mk2 og mk3 av 500 nåla), og concorde gold er MILEVIS skarpere og mer nøyaktig i lydgjengivelse. Sporer bedre gjør den også.
Syns det er rart at en Concorde gold på noen som helst måte skal kunne oppleves som nedtur sammenliknet med Stanton 500, med mindre du har skitne eller slitte plater.

har selv en 1210 mk5 her med ortofon concord gold,dette er ikke en god pickup til hifi bruk da den ikke kan kalibreres riktig.gå for et bra headshell,og velg pickup til det.jeg skal sette på orginal technics headshell og kjøpe inn audio technica AT 440 MBL og montere på.
da kan ting i det minste settes opp riktig :)
Hva mener du med at det ikke kan settes opp riktig?
Concorden er korrekt på 1210 (det er vel hele poenget med den, det eneste du trenger sjekke er VTA), hvis du eller andre har informasjon som tilsier det motsatte så post det gjerne :). Jeg prøvde meg på googling uten å finne noe vettugt rundt dette.

Og for ordens skyld, jeg verken eier eller har tenkt å gå til anskaffelse av concorde gold igjen.
Men skal den slaktes, så syns jeg det skal være godt begrunnet.

Topp Bunn