Jeg ønsker å dra det beste ut av mitt HiFi system. Jeg har I dag en ortofon concorde gold på min sl1210 mkll og lurer på hvor jeg skal legge pengene I. Ny pickup eller ny spiller. Kan noen gi meg tips og råd.
Fordi folk er sløveHvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?
Enig.OFordi folk er sløveHvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?![]()
Som flere ymter om.Jeg har den originale "Technics Stanton 500" så da er det bare å finne en god pickup som passer mine ører. En god pickup som er oppløst uten forvrenging. Kan ikke si meg fornøyd med Ortofon CC gold i det hele tatt. selges billig!!
ChrisAndre har lagt ned et betydelig arbeid i nevnte tråd, og den ligger klistret under viylavdelingen.Det er mer for å samle trådene og få det hele mer oversiktlig.
Det er en fordel for alle om ikke flere tråder til stadighet krysser spor eller enda verre kjører parallelt. Det er mange eksempler her på HFS.
Måske nippon81 ikke ønsker at drukne i en anden mands tråd.Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?
Der drukner ingenMåske nippon81 ikke ønsker at drukne i en anden mands tråd.Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?![]()
Så kan det og forklares på en fin måte,ikke alle som finner fram i alt her inne,husker sjøl at jeg slet litt med dette,men som sakt jeg finner ut litt etter litt her inne i sentralen.Vi er her tross alt for og hjelpe hverandre da.?Der drukner ingenMåske nippon81 ikke ønsker at drukne i en anden mands tråd.Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?![]()
Er det ett sted hvor du kan få hjelp med det meste om verdens mest solgte platespiller, så er det i den klistrede tråden her inne
Men å ha masse paralelltråder hjelper ingen i ettertid...
Nå står Technics SL-tråden som klistret ØVERST på vinyltråden, da, så om man ikke ser den så... Poenget og er at de svarene han søker står allerede der inne. Lager man en ny tråd for hvert spm så blir det utrolig uoversiktlig. Men dersom man nekter å skrive der inne så kan ikke jeg hjelpe.Så kan det og forklares på en fin måte,ikke alle som finner fram i alt her inne,husker sjøl at jeg slet litt med dette,men som sakt jeg finner ut litt etter litt her inne i sentralen.Vi er her tross alt for og hjelpe hverandre da.?Der drukner ingenMåske nippon81 ikke ønsker at drukne i en anden mands tråd.Hvorfor lage en helt ny tråde når vi har en klistret Technics SL-1200/1210-tråd?![]()
Er det ett sted hvor du kan få hjelp med det meste om verdens mest solgte platespiller, så er det i den klistrede tråden her inne
Men å ha masse paralelltråder hjelper ingen i ettertid...
MVH:Tønnes
Uff! Ante meg ikke at mitt HiFi spm skule irritere så mange. Jeg var innom linken om SL 1210 men det ble for mye å lete igjenom utallige sider med tips og råd. Jeg legger meg flat og ber om unnskyldning for min uaktsomhet og viljen til gjøre ting enklere for min egen del.@nippon81
Som flere over her prøver å si, kan ett godt tips være å kikke i tråden som handler om akkurat denne spilleren. Men jeg er helt sikker på at du også her (i denne tråden) får gode tips.
Når det gjelder spm "bytte spiller eller PU?" Jeg tror ikke du har noe å hente på å bytte spiller om den virker fint og er helt i orden. Ett annet spm du må stille deg (og gjerne skrive noe om her) er hva er det med den PU du har i dag som ikke er bra hos deg? Hva ønsker du deg? Med litt mer kjøtt på beina er det lettere for folk å gi deg svar.
Utifra at du ikke nevner arm, antar jeg du har standard armen? Om du kikker i tråden til motoren ang denne spilleren ligger det masse info om hvordan forbedre drivverket ditt. Du kan bytte arm og eller pick up og du har en helt annen spillerSå utgangspunktet ditt er godt. Søk litt rundt på forumet, lytt til flere erfarne eiere og PU-Guruer før du bestemmer der. Budsjett er også viktig her. Jeg hadde en Ortofon i M serien (Blue) og den spilte meget pent spør du meg
Den er priset til litt over 1.000,- Hvilket RIAA trinn bruker du?
Lykke til.
Jorwed
Litt å snu det på hodet, når det allerede finnes en tråd som er klistret. Om det er vanlig spørsmål om pickup, så kan man jo stille spørsmålet generelt om pickuper i en gitt prisklasse. TS spør her om pickup til SL12xx. Men om du for mangfoldets skyld ønsker flest mulig tråder, så deg om det. Jeg synes bare det blir uoversiktlig å ha 7-8 tråder om Rega platespiller eller 7-8 tråder om Technics SL-12xx... Men vi er vel forskjellig da.Jeg har som sagt brukt Ortofon M2 Blue som jeg var veldig fornøyd med. Jeg var ikke fornøyd med Denon 103. Men det er jo en MC pickUp så det spiller ingen rolle for deg. Jeg ville bare nevne det siden anbefalingene i den andre tråden ikke tar hensyn til at du allerede har sagt at du bare har en MM RIAA.
Jeg har også spilt mye med Ortofon M2 Black. En fin PU, men usikker på om den er verd prisdifferansen mellom Blue og Black. I mine ører og på mitt anlegg
Problemet med å spørre så åpne spørsmål her inne er at det kommer endel "standariserte" svar fra folk med lang erfaring med sitt eget anlegg. Du har en fin forsterker, fine høyttalere og en flott platespiller. Sett på en god nok pick up og jobb litt med akustikken i rommet dit. Du kan gjøre mye der før du vil få fullt utbytte av pickupbytter.
En fin ting med å stille spørsmålet ditt i en egen tråd er at andre (Som ikke har en hang til akkurat den spilleren) kan se at det handler om PU valg på en vanlig platespiller og kan bidra) Skulle alle de vanligste spiller/forsterkere/høyttalere/kabler osv hatt en egen tråd hadde det blitt lite mangfold her inne :O)
Jørgen
Hva mener du med at det ikke kan settes opp riktig?har selv en 1210 mk5 her med ortofon concord gold,dette er ikke en god pickup til hifi bruk da den ikke kan kalibreres riktig.gå for et bra headshell,og velg pickup til det.jeg skal sette på orginal technics headshell og kjøpe inn audio technica AT 440 MBL og montere på.
da kan ting i det minste settes opp riktig![]()