Pickup til Pioneer PL-550

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Antall liker
188
Sted
Trøndelag
Har en Pioneer PL-550. Må står det på en Excel MC100 og i tillegg har jeg en Pickering XV-15 DJ med gåen stift. Synes det er litt vanskelig å finne ut hva som er lurt å gjøre, bruke de jeg har eller kjøpe ny.

Er dette pickuper som er brukbare? Skjønner at det spørs på bruk og krav, men setter pris på input 🙂

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Hvis du skal ha ny pickup, så er Audio Technica AT OC9 eller AT-33 et godt kjøp.....

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.239
Sted
Sunndalsøra
Jeg har brukte Ortofon pickup element på den gamle Pioneer PL 71 i sin tid. Var sammarbeid mellom disse to på 70 talet.(quadrafoni tiden) Jeg har villet sett på 2M serien til ortofon. Forskjellig oppbyggning/egenskaper av materialer på de forskjellige farge modellene. Jeg har 75 års jubileums modellen Jubile' fortsatt, og vil komme til å reparere/oppgradere den hos ortofon. Har brukt ortofon MC's siden 76:)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.262
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg har brukte Ortofon pickup element på den gamle Pioneer PL 71 i sin tid. Var sammarbeid mellom disse to på 70 talet.(quadrafoni tiden) Jeg har villet sett på 2M serien til ortofon. Forskjellig oppbyggning/egenskaper av materialer på de forskjellige farge modellene. Jeg har 75 års jubileums modellen Jubile' fortsatt, og vil komme til å reparere/oppgradere den hos ortofon. Har brukt ortofon MC's siden 76:)
Får rette diverse feilinformasioner her :)
Det med sammarbeid mellem Ortofon & Pioneer får du vist overordentligt svært ved at dokumentere = tullprat.
Det finnes et veld av mere vellydende pickup´s end Ortofon´s 2M serie, ovenikøbet til vesentligt bedre priser.
75 års jubileumsmodellen til Ortofon´s MC´er var ikke Jubilee men MC 7500.

Kom igjen nå :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.239
Sted
Sunndalsøra
Får rette diverse feilinformasioner her :)
Det med sammarbeid mellem Ortofon & Pioneer får du vist overordentligt svært ved at dokumentere = tullprat.
Det finnes et veld av mere vellydende pickup´s end Ortofon´s 2M serie, ovenikøbet til vesentligt bedre priser.
75 års jubileumsmodellen til Ortofon´s MC´er var ikke Jubilee men MC 7500.

Kom igjen nå :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Å fyttirakkern :oops:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.276
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har en Pioneer PL-550. Må står det på en Excel MC100 og i tillegg har jeg en Pickering XV-15 DJ med gåen stift. Synes det er litt vanskelig å finne ut hva som er lurt å gjøre, bruke de jeg har eller kjøpe ny.

Er dette pickuper som er brukbare? Skjønner at det spørs på bruk og krav, men setter pris på input 🙂
Hvilken musikk hører du på? det er jo litt viktig når en skal kjøpe ny pu :) Er enig med herren som anbefaler AT men jeg vil også nevne Denon 103r til den armen

mvh

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Antall liker
188
Sted
Trøndelag
Hvilken musikk hører du på? det er jo litt viktig når en skal kjøpe ny pu :) Er enig med herren som anbefaler AT men jeg vil også nevne Denon 103r til den armen
Hører på mye rart innen musikk, men på vinyl er det vel mye pop/rock fra 70 og 80 tallet. Heller mot å like varm lyd (kanskje derav mye vintage utstyr og rørforsterker på vei inn… Er ikke spesielt opptatt av den dypeste av den dypeste bassen, i alle fall hvis den føles ukontrollert ut. Men stram kontant bass liker jeg. Vet ikke om dette ga spesielt mening…

Rørforsterkeren på vei inn mangler RIAA så har tenkt på Parks Audio sin Puffin… Men vil bruke mine Tandberger også (H10, TR1000, TR1040) og kjøper sikkert noen flere gamle saker etter hvert…

På høyttalersiden går det i vintage også med Beovox M75 på topp sammen med Tandberg TL (flere) sammen med noen Patos fra ca år 2000. Har planer om å kjøpe noe bedre men aner ikke hva enda. Men det er jo nok å velge mellom….

Hva med Hana EH? Og budsjettet ja, helst godt under 5000.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.276
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hører på mye rart innen musikk, men på vinyl er det vel mye pop/rock fra 70 og 80 tallet. Heller mot å like varm lyd (kanskje derav mye vintage utstyr og rørforsterker på vei inn… Er ikke spesielt opptatt av den dypeste av den dypeste bassen, i alle fall hvis den føles ukontrollert ut. Men stram kontant bass liker jeg. Vet ikke om dette ga spesielt mening…

Rørforsterkeren på vei inn mangler RIAA så har tenkt på Parks Audio sin Puffin… Men vil bruke mine Tandberger også (H10, TR1000, TR1040) og kjøper sikkert noen flere gamle saker etter hvert…

På høyttalersiden går det i vintage også med Beovox M75 på topp sammen med Tandberg TL (flere) sammen med noen Patos fra ca år 2000. Har planer om å kjøpe noe bedre men aner ikke hva enda. Men det er jo nok å velge mellom….

Hva med Hana EH? Og budsjettet ja, helst godt under 5000.
Kjenner dessverre ikke til Hana men det er det mange andre som kan svare deg på :) Lykke til på jakten

mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du massen på armen?
Puffin er sikkert et godt valg, også veldig fin når det gjelder justering av pickup, man trenger ikke regneark og multimeter lenger!
Er sikker på du vil like AT33EV eller PTG II, veldig fin detaljert lyd for pengene!

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Antall liker
188
Sted
Trøndelag
Har du massen på armen?
Puffin er sikkert et godt valg, også veldig fin når det gjelder justering av pickup, man trenger ikke regneark og multimeter lenger!
Er sikker på du vil like AT33EV eller PTG II, veldig fin detaljert lyd for pengene!
Har ikke massen på armen nei, men spilleren er helt original…Går sikkert an å finne ut av det, har det mye å si?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser ikke kalkulatoren fra Korf på min iPad, kan jo prøve iMac'en, men jeg bruker VinylEngine sin som eksempel fordi den faktisk fungerer, resonansen er spot on, kontrollert med test plate også!
Edit: fungerer med Firefox.
8 arm, 7 pickup, 5 hus og 17 kompliance lagt inn.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.379
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For min del har jeg aldri vært spot on med noen combo og det har gjerne vært avvik på 2-3Hz i forhold til hva den eldgamle tabellen sier resonansfrekvensen burde være.

Det er imidlertid langt fra å være hovedpoenget med å unngå bruken av denne dinosauren. Det er derimot at en rekke kombinasjoner som etter tabellen ikke burde fungert overhode likevel fungerer helt ypperlig. Dermed skremmes de som ikke vet bedre fra å teste kombinasjoner som potensielt er særdeles vellydende.

Årsaken er veldig enkel. På 50-tallet, da disse dataene ble generert, var pickupene ganske så forskjellige fra i dag når det gjelder materialene som ble brukt og dataene hverken passer eller favner de mange nye materialene som er i bruk i dag.

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Antall liker
188
Sted
Trøndelag
Da ble det en Denon DL103R på Pioneeren. Det var litt vanskelig å være sikker på at justeringen ble 100%, men det ser ok ut ift malen.

Ett spm til, hvor god lyd klarer man å presse ut av en slik spiller fra 70-tallet sammenlignet med en ny en? Pickup bør vel ha mye å si? Tonearmen virker jo å være bra på disse gamle også? Og de er jo solid bygd.

Får en sånn lundefugl-riaa jeg tenkte å bruke sammen med den, håper det blir en bra løsning 🙂

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Sterha: Den vil I alle tilfelle være bedre enn en intern fra samme epoke..😎 Langt bedre, også..

Topp Bunn