Pickup til ca 10 000?

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei,

En av unga reiv av stiften på min splitter nye Lyra Delos-pickup. Jeg skal nå kjøpe ny, og lurer litt på om Lyra'en er den beste, eller om det er sammenlignbare (og kanskje bedre) alternativer. Noen som har formeninger om for eks Clearaudio Talisman eller lignende? Likte Lyraen godt, men man lurer jo alltid. Har Michell Tecnodec platespiller, Trichord Diablo MK2 phonotrinn og Audiophysics Scorpio høyttalere. Spiller mest akustisk/jazz/americana/rock.

Setter stor pris på innspill!

Morten

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Dynavector XX2
Da nærmer vi oss 20.000?!

Prismessig så er det vel 17 D3 som ligger nærmest prismessig, men jeg har ikke hørt den.

Det er vel en modifisert Regaarm i spilleren (Technodec).

Noen som har sammenliknet Lyra Delos med Dynavector 17 D3 eller en av Soundsmiths sine. Alle skulle vel matche armen, etter hva jeg har lest.

morten103

Medlem
Ble medlem
24.06.2014
Antall liker
1
Sted
Oslo
Takk for tilbakemeldinger! Dynavectoren ser jo særs interessant ut. Men noen som har noe å si om Lyraen, da? Var jo veldig fornøyd de to (!) ukene jeg fikk gleden av å ha den.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.119
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
¨Vanskelig å komme uten om dynavektor , de har produsert pu i en manns alder snart,,, har hatt mange og brukt dem opp , XX2 er i særdeles høy klasse , sporer allt og spiller leeenge , de har og ett bra output ,analogt på det beste XX2 er dessuten en av favoritt pickuppene mine som kunne erstatte kiseki og stax cpy mk 2, De liker en load på 100 ohm og lavere

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Även om du hade Delos bara i ca 2 v innan haveriet så uppfattar jag det som du var nöjd med Delos ? På den tiden blev den väl inte mycket inspelad , presterade inte fullt ut vad den kan. Så det är väl inget feltänk att köra den igen ? Om det inte var ngt du var lite tveksam till ?
Tyska Stereoplay gjorde jmf test i nr 8 2010 med resultat 1) Delos 2) Benz Wood SL 3) Kuzma KC 3 ( tror en modif Benz) 4) Ortofon Cadenza Blue 5) Ortofon Cadenza Red
Det är ju ett tag sedan denna test gjordes men fortf ligger Delos mkt högt i deras ranking (prestanda i förh till pris)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Kondolerer med Lyra Delosen. Nok en knakande god pickup har reist til evige vinylmarker... :(

Når det gjelder erstatning for denne, må man vurdere hvilken pickup som klangmessig passer best
til Tecnodec/Tecnoarm, men også hvilken pickup som passer best - teoretisk - til Tecnoarmen.

Michell Tecnoarm "A" (som jeg går ut fra du har) begynner livet som en Rega RB250, som så sand-
blåses, armrøret fylles med skum og bores full av hull, armkabler byttes, motvektslodd byttes, VTA-
justering monteres og kontaktflaten mot pickup maskineres så den er paralell med armbasen (for å
sikre korrekt Azimuth) osv. - før man justerer lagrene - etter Rega prosedyre.

Dette er alle grep som vil forandre armen - og sannsynligvis forbedre den - men jeg lurer litt på det
aller siste punktet; Justeres lagrene til RB250 toleranser, eller til strammere toleranser som på for
eksempel en RB1000. Noen som vet?
-
Om det siste er tilfelle - og Tecnoarmens lagre justeres til RB1000 toleranser (mindre sannsynlig?),
må dette være det klart beste kjøpet der ute og armen bør kunne brukes med det aller meste av
pickuper der ute, også stive MC-pickuper som mange anbefaler her i tråden.
Riktignok vil lettingen av armmassen (lav bevegelig masse) sammen med (den lave compliance på)
stive pickuper gi en høy resonansfrekvens, men dette kan enkelt korrigeres med lodd mellom shell
og pickup. Bare lagrene er stramme nok, vil dette være en utrolig allsidig arm.
-
Men - om det første er tilfelle - og Tecnoarmens lagre justeres til RB250 toleranser (mer sannsynlig?),
bør man være mer bevist på hvilken pickup man velger. Da ville jeg holdt meg langt unna stive (MC)
pickuper og funnet et mykere alternativ.
Førstevalget ville vært en Sound Smith Aida (OBS. budgettsprekk), fulgt av Sound Smith Boheme
og Sound Smith Carmen - alle i versjonen med medium compliance. Disse spiller fantastisk på Rega-
spillere og vil sannsynligvis også fungere utmerket på Tecnodec-en... Videre ville jeg vurdert Ortofon
2M Black
(nøytral) og Ortofon 2M Bronce (varmere) som er gode - billigere alternativer.
Du kan også vurdere Clearaudios utvalg av MM-pickuper, men vær oppmerksom på at disse er en
del stivere i opphenget og krever mer av armlagrene. (Clearaudio oppgir ikke compliance, men anbefalt
stifttrykk på 2,2 gram indikerer stivere oppheng).

(Alle disse pickupene har høyt utgangsignal, noe som gjør jobben enklere for RIAAen din. MM-inngangen
har som regel et (forsterker-)ledd mindre i signalveien enn MC-inngangen, noe som sikrer renere lyd.
Sjekk ut Graham Slee Era V Gold og Graham Slee Reflex M som topp (MM)RIAAer for alle disse pickupene).
-
Før du får et endlig svar på hvor stramme lagrene i Technoarmen er, er det sikreste og enkleste å satse
på en medium myk pickup til denne spilleren. Skygg klar av stive MC pickuper...
-
Les mer om forholdet mellom pickup og arm i Fidelity #44 (s. 96):
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Stemmer i med Soundsmith Aida som forslag! Har Boheme selv og den spiller meget bra til prisen. Aida skal etter sigende være vel verdt de ca 3000 kronene opp som tidligere ble 10000, den har nå steget ser jeg Gunnar skriver, men kanskje ikke så mye?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Informativt og fornuftig fra GB, nok en gang. Skulle bare ønske at du skriver 2M/cadenza bronze. Det er de de heter. Man må tvinge google til å lete etter bronce, og da får man et og annet tyskspråklig funn pluss hifisentralen.no.

:)

Edit: Ikke for å være gretten og bedrevitende flisespikker, men mange googlesøk kunne hatt godt av å finne det du skriver.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn