Pickup til Ariston RD-40 / Doxa riaa

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hei!

Er nylig blitt eier av en flott Ariston RD-40 spiller!
I den anledning lurer jeg på om noen har tips om en bra pickup til denne. Armen er også Ariston, så det er nok original-armen som står på spilleren. Tror denne er lett eller middels tung, uten at jeg vet sikkert. Den virker lettere enn Rega 250 som stod på min forrige spiller i hvertfall.

Har forsøkt to pickup'er så langt: Benz mc 20 E2, og Ortofon mc 15 super II. Benz har slitt/defekt nål så den brukes ikke,(spiller urent) men ellers mener jeg denne spiller med mer oppløsning og dynamikk enn Ortofon.
Bruker altså den nevnte Ortofon.

Det låter forsåvidt greit, men jeg har jo lyst på en ny pickup med tiden da! :D

Jeg ønsker luftig, oppløst og mektig lyd med skikkelig bass, helst uten hissig diskant. Noen som har tips om pickup i en fornuftig prisklasse? 2-3k....? ;)

Riaa er en Doxa 010 mc.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.806
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
"Jeg ønsker luftig, oppløst og mektig lyd med skikkelig bass".................... og det skal koste 2-3k.

Si endelig i fra hvis du finner det........ jeg er svært intresert i og vite hvilken 2-3k pickup som oppfyller disse kravene................ jeg har alltid måttet betale mye mere for og få alle disse kravene innfridde ;).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi har beklagelegvis rett, men han definerer nok eit par-fem divisjonar høgre oppe enn ein Ariston fiksar, og prioriterer gjerne ein null til på prisen....:)
Eg kjenner ikkje armen din, og for dårleg Doxaen, men tippar det vil gå greitt med t.d. Denon DL160 eller Dynavector DV10x5, dersom Doxaen fiksar 47 kOhm eller 1 kOhm.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
"Jeg ønsker luftig, oppløst og mektig lyd med skikkelig bass".................... og det skal koste 2-3k.

Si endelig i fra hvis du finner det........ jeg er svært intresert i og vite hvilken 2-3k pickup som oppfyller disse kravene................ jeg har alltid måttet betale mye
mere for og få alle disse kravene innfridde  ;).
Prøvte vel bare å forklare hvilken lydsignatur som er ønskelig. Er selvsagt klar over at det beste koster mye mer enn 2-3k, men jeg har ikke tenkt å "ta av" fullstendig. Det er noe med at pickup skal stå noenlunde i stil til resten av utstyret også.

Hvorfor ikke heller komme med et tips i prisklassen om du har?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Rudi har beklagelegvis rett, men han definerer nok eit par-fem divisjonar høgre oppe enn ein Ariston fiksar, og prioriterer gjerne ein null til på prisen....:)
Eg kjenner ikkje armen din, og for dårleg Doxaen, men tippar det vil gå greitt med t.d. Denon DL160 eller Dynavector DV10x5, dersom Doxaen fiksar 47 kOhm eller 1 kOhm.
Jeg har vurdert disse du nevner her ja. Kjenner du lyden fra begge? Hva de er ulike på?
Det gikk greit med Benz som er high output, så Denon/Dynavector funker sikkert de også. Men vil de låte friskere og mer åpent enn Ortofon 15? Synes nemlig Ortofon låter litt lukket og lite engasjerende...

Hva med Benz silver/gold til rundt 2k, er de noe å satse på? Vanskelig dette, når man ikke kan prøve før man kjøper...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har vurdert disse du nevner her ja. Kjenner du lyden fra begge? Hva de er ulike på?
Det gikk greit med Benz som er high output, så Denon/Dynavector funker sikkert de også. Men vil de låte friskere og mer åpent enn Ortofon 15? Synes nemlig Ortofon låter litt lukket og lite engasjerende...

Hva med Benz silver/gold til rundt 2k, er de noe å satse på? Vanskelig dette, når man ikke kan prøve før man kjøper...
110 har forsåvidt typisk Denon-lyd, musikalsk og fin, men med til dels vesentleg meir eigenlyd enn gamle DL103, om du kjenner denne. Ikkje det heilt store lydbildet, men det er kanskje ikkje avgjerande? I så fall er DV10x5 langt betre, som prisen også tilseier. Lett å få til i mange armar, spelar ganske nøytralt, og har eigentleg ingen feil, bortsett frå at dei dyrare syskena er så mykje betre, heitest det...
Benz er kjent for ein fortryllande mellomtone, og spelar veldig vakkert. Ikkje så oppløyst som 10x5 i denne prisklassen, og heller ikkje så dynamisk og rik på lydbildedetaljar. Er litt usikker kor godt dei går i lette armar.
Nei, det beste er å prøve fyrst, før ein betalar.

Eit lite tips: Sumiko har ein enkel billeg sak som heiter Black Pearl. Den er ikkje allverda, men prisen er heilt nede på billeggradonivå. Spør hos Lyric. (Blue point er betre, men kostar meir)

Topp Bunn