Pick up

Fredag

Medlem
Ble medlem
08.03.2016
Innlegg
40
Antall liker
7
Sted
Tjøme
Hei kan jeg bruke en Denon DL 160 på en Kenwood 2055
Armen er litt tung ? Mvh
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

Kenwood armen kan takle det meste av pickuper så Denonen DL-160 bør fungere utmerket.
Det samme med Denonen DL-110 (som du kan kjøpe over disk i Norge / HiFi Klubben).

Andre pickuper du bør vurdere - som gir mye for pengene - er MM pickuper fra Audio Technica
(som f. eks. AT-440) og som alltid Dynavector DV-10X5 (noe dyrere - men mye bedre - har
selv brukt forgjengeren DV-10X2 på denne spilleren med godt resultat)...

Har du en RIAA som fungerer greit med lo output MC, bør dette også vurderes f.eks. i form av
en Audio Technica AT-33EV...

mvh
Gunnar Brekke
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Hei.

Kenwood armen kan takle det meste av pickuper så Denonen DL-160 bør fungere utmerket.
Det samme med Denonen DL-110 (som du kan kjøpe over disk i Norge / HiFi Klubben).

Andre pickuper du bør vurdere - som gir mye for pengene - er MM pickuper fra Audio Technica
(som f. eks. AT-440) og som alltid Dynavector DV-10X5 (noe dyrere - men mye bedre - har
selv brukt forgjengeren DV-10X2 på denne spilleren med godt resultat)...

Har du en RIAA som fungerer greit med lo output MC, bør dette også vurderes f.eks. i form av
en Audio Technica AT-33EV...

mvh
Gunnar Brekke
Håper det er ok for trådstarter at jeg "kupper" tråden litt :)
Men lurer på hvem som selger DV-10X5 som du anbefaler Gunnar Brekke?
Og hvordan er denne sammenlignet med 2M Sort fra Ortofon.
Jeg har SL1210, 12 g effektiv masse på arm vel.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DL 160 vil funke godt på spelaren. Mindre kritisk til arm enn klassikaren dl 103. Men sidan DV10x5 også er nemnt: Dette er også ein høgoutput MC-sak, som passar i dei fleste armar, og som er vesentleg betre (og dyrare, rimelegvis). Seljast av Planetslapa. Skal du ha betre pickupar på denne spelaren vert det gjerne ein MC med lågt output, og til endå dyrare pris. Då bør aktuelle kandidatar prøvast i praksis i eige anlegg.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Men lurer på hvem som selger DV-10X5 som du anbefaler Gunnar Brekke?
Og hvordan er denne sammenlignet med 2M Sort fra Ortofon.
Jeg har SL1210, 12 g effektiv masse på arm vel.
Hei.

Dynavector selges av Planet Snapa og Duet Audio som nevnt.

10X5,3.jpg

Fidelity#48 - PDF s. 43: http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/48_hele.pdf

DV-10X5 er litt mer livlig og dynamisk enn 2M Black. Særlig om du har muligheten til å belaste den med 2k i stedet for 47k. Dessuten er
Dynavectoren veldig "enkel å få til", den spiller bra i de aller fleste armer/spillere. 2M Black er en fantastisk god pickup, men kan bli litt
kjedelig (tør jeg si CD-aktig) om ikke armen/spilleren den monteres på har en litt "livlig" lyd. Dessuten krever den skarpe Shiabata nålen
at monteringen/justeringen er 100%.

Technicsarmen vil som Kenwoodarmen takle det meste av pickuper, men spilleren din vil gjerne ha en litt dynamisk livlig PU så DV-10X5
(eller Sound Smith Carmen) vil være et bedre valg enn 2M Black. Dessuten en mengde low output MCer, om RIAAen din takler det...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Men lurer på hvem som selger DV-10X5 som du anbefaler Gunnar Brekke?
Og hvordan er denne sammenlignet med 2M Sort fra Ortofon.
Jeg har SL1210, 12 g effektiv masse på arm vel.
Hei.

Dynavector selges av Planet Snapa og Duet Audio som nevnt.

Vis vedlegget 401089

DV-10X5 er litt mer livlig og dynamisk enn 2M Black. Særlig om du har muligheten til å belaste den med 2k i stedet for 47k. Dessuten er
Dynavectoren veldig "enkel å få til", den spiller bra i de aller fleste armer/spillere. 2M Black er en fantastisk god pickup, men kan bli litt
kjedelig (tør jeg si CD-aktig) om ikke armen/spilleren den monteres på har en litt "livlig" lyd. Dessuten krever den skarpe Shiabata nålen
at monteringen/justeringen er 100%.

Technicsarmen vil som Kenwoodarmen takle det meste av pickuper, men spilleren din vil gjerne ha en litt dynamisk livlig PU så DV-10X5
(eller Sound Smith Carmen) vil være et bedre valg enn 2M Black. Dessuten en mengde low output MCer, om RIAAen din takler det...

mvh
Gunnar Brekke
Tusen takk for svar, da vet jeg hva jeg har lyst på :)
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
DV-10X5 er litt mer livlig og dynamisk enn 2M Black. Særlig om du har muligheten til å belaste den med 2k i stedet for 47k

mvh
Gunnar Brekke
Ser at mitt RIAA ikke går lemger ned enn 17k, vil dette da likevel være bedre enn 47k?
 
Topp Bunn