Pick Up vekt...

O

om.s

Gjest
Har i mange år nå brukt den mekaniske vekta til Ortofon (50-, Nok) og trodd at dette var nøyaktig nok.
MEN bestillte meg en digital vekt igår, og var og hentet den på posten nå ved middags tider (Kjappt levert Robert hos Audio Concept i Stockholm).
Dags for test, etter en enkel kalibrering og batteribytte var det ut i stua med vekta, trodde jeg hadde prikket 2gr på PU, men nei, her var det mye nærmere 1 gr enn de tiltenkte 2gr, å justere seg opp til ønsket 2gr var en lek ;D

Så nå lever jeg i mer nøyaktig visshet, og rådet? Kjøp en dere som ikke har en allerede, for 1200,- Sek er ikke dette store penger, og det er mer nøyaktig enn noen mekanisk jeg har opplevd/hørt.

Her kan den sees:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2692

mvh

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Hvordan kalibrerte du den vekten? Det er et stort avvik du antyder. Jeg ville tro at en så enkel konstruksjon som Ortofon sin vekt var bedre enn som så....

Jeg bruker Shure SFG av og til, men det er stort sett godt samsvar mellom den og skalaen på tonearmsloddet.

Digital medfører vel i første rekke at avlesningen av skalaen er mer pålitelig, men ikke nødvendigvis at skalaen i seg selv er riktigere....?

- Harald

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vil vel tro sensoren i en slik er langt mer presis enn en mekanisk vekt som Shure & Ortofon. Har selv shure-vekten...men dette må jeg tenke på ;D

O.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Dette høres ut som et usannsynlig stort avvik. Jeg ville vel ha testet vektene med et lite lodd med kjent vekt, særlig når det ble såpass avvik.

mvh Trond Kjetil

O

om.s

Gjest
Hvordan kalibrerte du den vekten? Det er et stort avvik du antyder. Jeg ville tro at en så enkel konstruksjon som Ortofon sin vekt var bedre enn som så....

Jeg bruker Shure SFG av og til, men det er stort sett godt samsvar mellom den og skalaen på tonearmsloddet.

Digital medfører vel i første rekke at avlesningen av skalaen er mer pålitelig, men ikke nødvendigvis at skalaen i seg selv er riktigere....?

- Harald
Det var ett medfølgende lodd på 5 gr som man satte på vekten etter å ha nullet det digitale telleverket.

0,8 gr var det helt korrekte avviket mellom vippen og det digitale, lett å blinkse ett halvt gram når vippa brukes ;)

mvh

O

om.s

Gjest
Vil vel tro sensoren i en slik er langt mer presis enn en mekanisk vekt som Shure & Ortofon. Har selv shure-vekten...men dette må jeg tenke på ;D

O.
Det er vel mine første tanker også, at måle sensoren i en slik er mer nøyaktig enn en mekanisk.

mvh

O

om.s

Gjest
Dette høres ut som et usannsynlig stort avvik. Jeg ville vel ha testet vektene med et lite lodd med kjent vekt, særlig når det ble såpass avvik.

mvh Trond Kjetil
Kommer nok senere å dobbelt sjekke vekten på det medfølgende loddet, men i første omgang nå tar jeg det for gitt at det stemmer med kalibrerings vekten som er oppgitt.

mvh

K

kbwh

Gjest
Først er det halleluja for den fabelaktige analoge grammofonen.
Så må man bruke digitalteknik for å sette den opp skikkelig.

Det er ikke lett!

O

om.s

Gjest
Først er det halleluja for den fabelaktige analoge grammofonen.
Så må man bruke digitalteknik for å sette den opp skikkelig.

Det er ikke lett!

;D He he vi lever i paradoksenes tidsalder..........

mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nålevekta til Ortofon er jo temmelig plastikk da, en sånn gratissak som man får nå man kjøpe pickup. Jeg nekter plent å tro at min Shure nålevekt ikke er nøyaktig. Har en digital badevekt, DEN er unøyaktig den. Ikke altid at digialt er bedre tror jeg.

O

om.s

Gjest
Nålevekta til Ortofon er jo temmelig plastikk da, en sånn gratissak som man får nå man kjøpe pickup. Jeg nekter plent å tro at min Shure nålevekt ikke er nøyaktig. Har en digital badevekt, DEN er unøyaktig den. Ikke altid at digialt er bedre tror jeg.
Nå er det vel alikevel en viss forskjell i å måle kg og gr nøyatig, men for all del, bruk du badevekta å still in PUèn du....

mvh

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Der var noe med noe "magnet problem" med Ortofon skalaen for en tid siden, var der ikke ? dette blev avfeiet som umuligt.
Uansett, jeg bruker Shure sin model, stoler på den.

O

om.s

Gjest
Der var noe med noe "magnet problem" med Ortofon skalaen for en tid siden, var der ikke ?  dette blev avfeiet som umuligt.
Shure buddy, go as usual ;)

mvh

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg bruker Pesola fjærvekt. Synes den fungerer greit.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Høres utrolig ut med en slik forskjell :-/

Når du bruker digital vekt må du forresten alltid sørge for at:
- Legge noe umagnetisk på veieplate (som du selvfølgelig tarerer bort) slik at avstanden fra metall på vekten til pickupen blir minimum 1cm.
Om dette har noe å si vil sannsynligvis være inviduelt fra pickup til pickup.
- Sørge for at du måler trykket i nøyaktig samme høyde som pickupen normalt er når den spiller plater.
Dette gjør ihvertfall STOR forskjell på vekten når jeg benytter Schroder armen.
Mindre med Mørch.

Forøvrig var det nettopp et innlegg på AA hvor det ble hevdet at en elektrokjede i US solge slike digitale vekter for $20.
Vet ikke oppløsningen. Mulig at det "bare" var 0,1g.
Man bør vel aller helst ha 0,01g.

O

om.s

Gjest
Det synes som ett overtall er skeptiske til den digitale vekten her, men det er da vel større feilmarginer ved en manuell som man måler ved å sikte slik at noe er over ett?
Selv opplever jeg det slik iallefall.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.717
Forutsatt riktig kalibrering så vil jeg tro at en mekanisk vekt er like nøyaktig som en eletronisk. Det er ikke sikkert digitalt er riktig fordi om den har 4 siffer etter komma.

O

om.s

Gjest
Forutsatt riktig kalibrering så vil jeg tro at en mekanisk vekt er like nøyaktig som en eletronisk. Det er ikke sikkert digitalt er riktig fordi om den har 4 siffer etter komma.
Vel etter den manuelle er det ingen siffre bare målt på skjønn etter ett "over ett" mål på kantene.
Så graden av nøyaktighet, forutsatt riktig kalibrering selvsagt, tror jeg er større på den digitale....

mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Har i mange år nå brukt den mekaniske vekta til Ortofon (50-, Nok) og trodd at dette var nøyaktig nok.
MEN bestillte meg en digital vekt igår, og var og hentet den på posten nå ved middags tider (Kjappt levert Robert hos Audio Concept i Stockholm).
Dags for test, etter en enkel kalibrering og batteribytte var det ut i stua med vekta, trodde jeg hadde prikket 2gr på PU, men nei, her var det mye nærmere 1 gr enn de tiltenkte 2gr, å justere seg opp til ønsket 2gr var en lek ;D

Så nå lever jeg i mer nøyaktig visshet, og rådet? Kjøp en dere som ikke har en allerede, for 1200,- Sek er ikke dette store penger, og det er mer nøyaktig enn noen mekanisk jeg har opplevd/hørt.

Her kan den sees:

mvh
De digitale vektene er vanligvis ganske nøyaktige så lenge de er ordentlig kalibrert. Der er vel i utgangspunktet ment for å selge substanser i pulverform hvor prisen pr gram er enda høyere enn på pickuper og markedet dessverre er større.....

På den annen side vil jeg stille et stort spørsmålstegn ved hvor viktig det er å finstille stifttrykket ved hjelp av en vekt med mange desimaler, kjøp heller en testplate og sjekk at pickupen sporer som den skal. Vippe-vekten til Ortofon er bortimot ubrukelig etter min mening, bortsett fra på pickuper som skal ha enten 1 eller 1.5 grams stifttrykk, men så er den ikke spesielt dyr heller.

Ellers har jeg kontrollsjekket stifttrykksinnstillingen på flere Rega-armer med en digital stifttrykksvekt, den er forbløffende nøyaktig så lenge armen er riktig utbalansert. Så mitt tips er å ikke kaste bort masse penger på en digital stifttrykksvekt, kjøp heller en testplate for å sjekke sporing og bruk resten av pengene til å kjøpe et lass med vinyl på loppemarked samt en god flaske rødvin.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Har en digital badevekt, DEN er unøyaktig den. Ikke altid at digialt er bedre tror jeg.
Er ikke dette bare fornektelse... ;) ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Der var noe med noe "magnet problem" med Ortofon skalaen for en tid siden, var der ikke ?  dette blev avfeiet som umuligt.
Hei
Tok en test mot mine magneter og ortofonvekta hadde ingen innvirkning mot magnetene ergo,så burde det ikke være noe "magnetproblem" med denne
Ortofonvekt til 50,- :

Det var også snakk om at en Technics vekt hadde "magnetproblem" Dette har jeg aldri opplevd med min vekt,heller ikke med min strippede electro II pickup som hadde meget sterke magneter.
Her et bilde av Technics SH-50P1 vekt (Tror denne er utgått)

Ellers så kan jeg jo si at Svalander har Shurevekta (i hvertfall på sidene:
http://www.svalander.se/vinyl/inst.htm
her er shurevekta:

Ellers så ser jo den vekta fra Audio consept ganske bra ut. Slike lettvekts digitale vekter blir vel som regel levert med et kalibreringslodd,og skal vel kalibreres før hver gang den brukes. ( Dette må også gjøres med Technics vekta.
Mvh Jan I

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Det ligger en Shure-vekt ute på ebay nå. Jeg valgte å kjøpe tilsvarende av samme selger til Buy it now pris, og fikk den levert hjem 3 dager etter at jeg hadde betalt.  :)

O

om.s

Gjest
Ellers så ser jo den vekta fra Audio consept ganske bra ut. Slike lettvekts digitale vekter blir vel som regel levert med et kalibreringslodd,og skal vel kalibreres før hver gang den brukes. ( Dette må også gjøres med Technics vekta.
Mvh Jan I
Det var mitt poeng også, ang kalibreringen, og den er ganske god til prisen å være.....

mvh

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Dags for test, etter en enkel kalibrering og batteribytte var det ut i stua med vekta, trodde jeg hadde prikket 2gr på PU, men nei, her var det mye nærmere 1 gr enn de tiltenkte 2gr, å justere seg opp til ønsket 2gr var en lek  ;D

Her kan den sees:

mvh
Stifttrykket behøver ikke å være så nøyaktig. Ørene brukes til å stille nøyaktig verdi. PU fabrikantene oppgir aldri en nøyaktig vekt dette fordi dette varierer etter hvilken type arm som brukes ( tyngde, lagerfriksjon, inertimoment osv.). Da jeg drev med viny, var det vanlig at vi stilte stifttrykket med sikkerhet noe for høyt, og satt på en plate med et dominerende midtstilt soloinstrument, f.eks. saksofon.
Da vil alltid instrumentet "fornemmes" i begge høytalerne. Ved å minke stifttrykket i små intervaller vil du høre at effekten avtar og idet istrumentet klart "setter seg" i midten og høytalerne "forsvinner" har du riktig stiftrykk. Blir stifttrykket altfor for lavt vil feilsporingen naturligvis klart høres i diskantområde. Bruk alltid de ytterste sporene der hastigheten er høyest til stifttrykkinnstilling.

O

om.s

Gjest
Dags for test, etter en enkel kalibrering og batteribytte var det ut i stua med vekta, trodde jeg hadde prikket 2gr på PU, men nei, her var det mye nærmere 1 gr enn de tiltenkte 2gr, å justere seg opp til ønsket 2gr var en lek  ;D

Her kan den sees:

mvh
Nå har det billige blitt enda billigere, 750,- Sek, dette er jeg dessverre snytt for siden min bestilling gikk på forrige pris, men for de andre av dere som var i tvil så må jo dette være ett lite kupp  :-/

Se linken lenger opp....

Edit: og for de av dere som trodde at det bare var kabelpusherene som hadde gode marginer..........
mvh

O

om.s

Gjest
Nå har det billige blitt enda billigere, 750,- Sek, dette er jeg dessverre snytt for siden min bestilling gikk på forrige pris, men for de andre av dere som var i tvil så må jo dette være ett lite kupp  :-/

Se linken lenger opp....

Edit: og for de av dere som trodde at det bare var kabelpusherene som hadde gode marginer..........
mvh
Denne linken kom som nyheter idag fra Acoustic Sound...

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=29730&keywords=NL042606

Nå fremstår jo denne vekten nesten som ett røver kjøp, jfr å hente den fra usa...

mvh

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Sliter litt med brum og slikt, men har bestilt et EC-riia trinn.
Har også ny pick-up liggende,og har idag bestilt "pickupvågen" fra
Audio Concept. Nytt rack og hylle til spiller står og venter!
Julaften snart? Håper det! Ny-brukte Focal-cobalt kommer, og neste blir vel rør-forsterker. Mmmmmm.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
En veldig grei måte å sjekke riktigheten av vekta si på er å bruke Norske penger  :)
En ti-kroning skal veie 7 gram, en tyve-kroning 10 gram. Da har man også to verdier å gå ut fra
(det medfølgende loddet kan jo være noe billig dritt...)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Sliter litt med brum og slikt, men har bestilt et EC-riia trinn.
Har også ny pick-up liggende,og har idag bestilt "pickupvågen" fra
Audio Concept. Nytt rack og hylle til spiller står og venter!
Julaften snart? Håper det! Ny-brukte Focal-cobalt kommer, og neste blir vel rør-forsterker. Mmmmmm.      
Mange har funnet løsningen på slike problemer v.hja. kjøp av pickup etter vekt, i samsvar med armens egenvekt, og tabeller for ressonans (selvsving). Der er en kilde til brum

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4

Her kan den sees:

mvh
Fikk vekt i posten fra Audio Concept i dag. Hadde stilt inn trykket til 1,9 gram på min Linn Ekos. Vekta viste 2,002 gram. Ikke så veldig langt unna...

O

om.s

Gjest
Fikk vekt i posten fra Audio Concept i dag. Hadde stilt inn trykket til 1,9 gram på min Linn Ekos. Vekta viste 2,002 gram. Ikke så veldig langt unna...
Grattis, for 750,- Sek tror jeg dette er en god investering....

mvh

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Takker  OM.S for tips om pick-up vekt. Gikk inn på nett-siden, og fant vekta-nå til kr 750.-!! Vel anvendte penger-nå VET jeg at trykket er riktig. Også nytt riia-trinn. Bedre lyd, ikke bare
psykoakustisk............

O

om.s

Gjest
Takker  OM.S for tips om pick-up vekt. Gikk inn på nett-siden, og fant vekta-nå til kr 750.-!! Vel anvendte penger-nå VET jeg at trykket er riktig. Også nytt riia-trinn. Bedre lyd, ikke bare
psykoakustisk............
Godt å lese at du ble fornöyd, selv var jeg så raskt ute at jeg fikk betale 1200 for min ;), han (importören) fikk visst tak i den til bedre pris etter at jeg hadde handlet, men jeg er fornöyd alikevel selv til den prisen, og for 750,- kan jeg ikke se at det er noe annet enn ett löp og kjöp, om man sammenligner med prisen på andre digitale vekter...

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.855
Torget vurderinger
28
Jeg har en Shure-vekt og lurer på om denne er helt på tur. Har i det siste redusert nåletrykket betraktelig. Anbefalt stiftetrykk er 1,7-1,8 gram. Slik jeg nå har det måler Shure-vekta 1,4g. Det låter glattere, mer behagelig og sporingen er såvidt jeg kan forstå minst like god som da jeg hadde 1,7-1,8. Dessuten samler lydbildet seg til en bedre helhet. Det blir også litt mindre fokus på konturer og kanter i lydbildet. Glattere og mer behagelig. Lettere og luftigere.

Nå vet jeg at vdH anbefaler å gå ned 10-15 % på nåletrykket når pu-en er innspilt (opphenget forandrer seg), men jeg kan ikke skjønne annet enn at vekten min må være unøyaktig. Har resonert som sånn at lavest mulig stiftetrykk sliter minst på plater og stift så fremt det ikke oppstår sporingsproblemer. Dvs, sporer det best og låter best, ja, da er det vel også best.

Noen som har tanker og erfaringer å dele?

O

om.s

Gjest
Jeg har en Shure-vekt og lurer på om denne er helt på tur. Har i det siste redusert nåletrykket betraktelig. Anbefalt stiftetrykk er 1,7-1,8 gram. Slik jeg nå har det måler Shure-vekta 1,4g. Det låter glattere, mer behagelig og sporingen er såvidt jeg kan forstå minst like god som da jeg hadde 1,7-1,8. Dessuten samler lydbildet seg til en bedre helhet. Det blir også litt mindre fokus på konturer og kanter i lydbildet. Glattere og mer behagelig. Lettere og luftigere.

Nå vet jeg at vdH anbefaler å gå ned 10-15 % på nåletrykket når pu-en er innspilt (opphenget forandrer seg), men jeg kan ikke skjønne annet enn at vekten min må være unøyaktig. Har resonert som sånn at lavest mulig stiftetrykk sliter minst på plater og stift så fremt det ikke oppstår sporingsproblemer. Dvs, sporer det best og låter best, ja, da er det vel også best.

Noen som har tanker og erfaringer å dele?
Selv har nesten alltid hørt at man bør legge til ca 10% trykk, det lille xtra dette medfører av slitasje er så å si ubetydelig, men dette praktiseres en på Benz Micro Pick Up.

Forøvrig enig iflg konklusjon; sporer det best og låter best, ja, da er det vel også best.
Det er det spennende, og frusterende med vinyl, disse "lokale" variasjonene...

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.855
Torget vurderinger
28
Forunderlig dette. Og ja, har jo også skjønt at sporing skal være bedre dersom du øker trykket. Det er derfor jeg lurer på om vekten er på tur, for her kan jeg jo vitterlig redusere den betraktlig uten å merke den negative effekten. Og, det låter så vidt jeg kan forstå langt bedre ettersom trykket reduseres. Lyden samler seg mellom ht og gir ikke en "overdreven kanalseperasjon". Mindre av den kunstige fokus på konturer og mer fokus på klang. Dette ble en vag forklaring, men jeg har ikke fått spilt så mye etter justeringen, men forskjellene var lett oppfattbare.

T

tjn

Gjest
Brukte også Shure vekten før, syntes ikke den var nøyaktig nok, alltid litt variasjon når jeg kontroll veide etter en stund, syntes også det var litt "krøkket" å prøve seg fram, det blir litt "dillete" for å si det sånn. Så kjøpte jeg den som er i linken nedenfor og mine bekymringer forsvant, du får vekten akkurat der du vil ha den og det fineste av alt er at det er så lett å prøve deg fram til den optimale vekten, du bruker kun sekunder på å forandre/sjekke, denne anbefales sterkt!

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=29730&section=music

Topp Bunn