Pick-up til VPI Scout

alter603

Medlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
13
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Har endelig skaffet meg en VPI Scout og har til å begynne med satt på en Dynavector 10X5-ingen dårlig kombinasjon. Men hvis jeg skal gå opp i pris på pick-up-hva kunne være en bra match? Scout'en er vel rimelig varm i lyden så den trenger kanskje en "frempå" pick-up? Noen som har erfaring?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har Ortofon Jubilee på min Scoutmaster. Det er en regelrett knallmatch. Prøv gjerne en danske, jeg tror ikke du blir skuffet.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer med flott vinylsnurrer!! Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du sjekke vennetråden for Vpi, det er mange der som har betydelig meir erfaring med Scout enn hva jeg har... Det står en del om valg av p.u'er også.

Jeg har en Scout som jeg kjøpte pent brukt for 1,5 år siden. Kjøpte den ferdig utrustet med Dynavector Karat d3 og Dynavector P75 Mk.II riaa. Jeg liker denne p.u'en kjempegodt, og min erfaring er at den er svært god på det meste, prisen tatt i betraktning. Jeg kan godt tenke meg til storebroren, men prisen er jo til å kveles av...20K for en p.u., er litt i drøyeste laget, IMO - sønnen min anskaffet en pent brukt 98-modell VW Polo stasjonsvogn for et sånt beløp!!

Jeg har en våt drøm om å anskaffe et armrør til, slik at jeg kan montere en Ortofon MC70 Aniversary som jeg har liggende. Ryktet forteller at den skal være i samme klasse som Rohmann. Den er fortsatt ikke innspilt, så det er på tide at den kommer til anvendelse - før den "stivner" heilt!!

Ellers kan jeg anbefale Vpi TNT-Mini-Feet i stedet for de originale konene som Scouten leveres med. Vips, har du en heilt anna spiller.

Enklete hevder at både Benz og Lyra har flere p.u'er som matcher Scout'en svært godt..for øvrig anbefaler jeg internettstedet til Audiophile-Arve, www.Audiophile.no Der finner du mye bra om p.u'er og også om Vpi'er. Blant masse anna bra hifi-stoff. Fort gjort å bli fuktig og drømmende i blikket... :D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Jeg har Ortofon Jubilee på min Scoutmaster. Det er en regelrett knallmatch. Prøv gjerne en danske, jeg tror ikke du blir skuffet.
Se der,ja!! Klart jeg skal ha et komplett armrør til, slik at jeg kan svitsje mellom Karat d3'ern og MC70'en i full fart!! Ikke tvil i mi sjel..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For å gjenta min tilbakevendende 'krangel' med Tor hos Lyric. Jeg tror ikke Benz er tingen på VPI. I mine ører mangler de friskhet og 'bitt' med VPI. Lyra kan muligens være et alternativ, Audio Technica også.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
For å gjenta min tilbakevendende 'krangel' med Tor hos Lyric. Jeg tror ikke Benz er tingen på VPI. I mine ører mangler de friskhet og 'bitt' med VPI. Lyra kan muligens være et alternativ, Audio Technica også.
Har du prøvd Benz i ein arm der kombinasjonen gjev smokk & smell? Eg har vel eit inntrykk av at det er ein ganske god match med VPI, men at pickupen ikkje er av den superdetaljerte og dynamisk nyanserte skulen, uansett arm. Men no har eg vel berre høyrt moderne, nye Benzar i to - tre armar, så eg tek atterhald.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Zomby_Woof skrev:
For å gjenta min tilbakevendende 'krangel' med Tor hos Lyric. Jeg tror ikke Benz er tingen på VPI. I mine ører mangler de friskhet og 'bitt' med VPI. Lyra kan muligens være et alternativ, Audio Technica også.
Har du prøvd Benz i ein arm der kombinasjonen gjev smokk & smell? Eg har vel eit inntrykk av at det er ein ganske god match med VPI, men at pickupen ikkje er av den superdetaljerte og dynamisk nyanserte skulen, uansett arm. Men no har eg vel berre høyrt moderne, nye Benzar i to - tre armar, så eg tek atterhald.
Jeg har bare hørt Benz på VPI. Jeg opplever dem som du beskriver dem, uten å vite at det gjelder alle spillere. Pent, men litt sedat. Jeg ville ikke hatt den lyden selv. For eksempel synes jeg det karakteristiske bittet i gitaren til Albert King blir helt borte.
 
J

J.J

Gjest
Har Classic - og Benz Micro Glider - veldig korrekt - men lite med moro.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JMW-armane er gode armar, til fornuftig pris. Så eg har ein slik ein, utan at eg er heilt sikker på om eg burde oppgradere eitkvart...

Eg likar veldig godt min utgamle ARC SP10 som riaa. Det er så mykje flott med denne antikviteten at eg tviler på at det vert ny forforsterkar/riaa med det fyrste. Problemet er at han for tida er sjuk og må reparerast. Vidare er det ein litt sær dings, pickupane må ha eit absolutt minimum på 0,3 mV, og helst noko meir. Er vi på 0,6 - 0,8 vert det gøy, men då er det avgrensa av pickupar som er verkeleg dynamisk nyanserte. Benz har nokre rimelege eg likar veldig godt, men dynamisk nyanserinsevne er ikkje deira sterkaste side. Og dei dyre.....ja, dei er dyre.

Av og til passar det med ein Benz. Men eg likar å ha eit lite utval pickupar, for å få fram ulike aspekt med musikken. Det er billegare å ha ein slik stall enn å ha ein superpickup, og så kan investeringa splittast opp.

Dette var viktig då eg hadde EPA 100-arm, der pickupskift gjekk på eit minutt eller så. Etterpå fekk eg ET-2-arm, der eg også skifta pickup innimellom, men der eg var storfornøgd med ein VdH. Så fekk eg Linn Akito2, og pickupskift vart tungvint for ein med mine vanar. No, med JMW 9Sig, har eg to armrør, og skiftar på få sekund.

Den siste tida har eg brukt mi fleirårige referanse DV10x5 med svært godt resultat. Musikalsk som ein Benz, men meir rockete. Eg må likevel innrømme at ein xx2 er mykje meir moro, meir detaljar og nyansar, flottare topp, veldig korrekt elles i frekvensområda, flott lydbilde.

Det vert nok til ei utskifting av referansen når DV10x5 er utsliten, men det er mykje kjekt å velje i til JMW-armen. Før eg bestemmer meg, må eg dessutan prøve denne svarte Ortofonen som Gunnar Brekke skryt slik av.... og dei nye Lyra-modellane.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Liker du Benz Glider, men trenger mer trøkk,er Wilson Benesch PLY et kanonvalg. Det er en Glider med karbonramme, og det gjør ting, for å si det sånn.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
For å gjenta min tilbakevendende 'krangel' med Tor hos Lyric. Jeg tror ikke Benz er tingen på VPI. I mine ører mangler de friskhet og 'bitt' med VPI. Lyra kan muligens være et alternativ, Audio Technica også.
Istemmer Zomby på denne. Lyra oppleves ihvertfall her på min SSM som et bedre valg over Benz.
 
Topp Bunn