Pick-up til Rega RP3

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Lurer på hvilken pick-up som passer denne spilleren. Skal man begynne med den man kan få fabriksmontert (Elys2), eller bør man velge en annen?
Den vil mest sannsynlig bli koblet til en Cambridge 640P. Den bør helst ikke koste over 2000,-

S

Stereo_Mono

Gjest
Om du ikke er misfornøyd med Elys 2 hadde jeg bare kost meg med den :) Ingen behov for justeringer annet en vekt og bias siden det er Rega. Synes også 3 punktfeste er fin fint :)

Kjøpte selv Exact 2 på fredag og den låter storveis på en RP1. Litt overkill på RP1, men en hvit RP3 er på vei inn i anlegg 2 om dagen :)

Edit! Lesebrillene sitter litt løst. Du har ikke kjøpt enda ser jeg. Anbefaler å gå for Elys 2 fabrikkmontert uansett jeg, men så liker jeg den dynamiske og fyldige klangen i de.

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Spilleren er ikke kjøpt, men blir nok bestilt i løpet av uken. Blir en hvit her også, da jeg synes den ser best ut. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
eksu skrev:
Spilleren er ikke kjøpt, men blir nok bestilt i løpet av uken. Blir en hvit her også, da jeg synes den ser best ut. :)
Der tok du meg akkurat i forkjøpet :) Redigerte teksten min etter å lest litt grundigere.

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Hehe, ofte så leser man litt fort. ;)

Så kanskje en skal satse på Elys2 til å begynne med. Er jaggu ikke lett dette. :-\

S

Stereo_Mono

Gjest
eksu skrev:

Så kanskje en skal satse på Elys2 til å begynne med. Er jaggu ikke lett dette. :-\
Det er i hvertfall en velprøvd kombinasjon. Mener og tror at Rega tilbyr Exact 2 fabrikkmontert også. Denne har en mere finslipt nål, som sporer bedre en Bias og Elys 2. Den låter fantastisk bra hjemme hos meg. Har snurret vinyl konstant nesten hele helgen på den og er mektig imponert over hva den presterer.

Kan jo være verdt forsøket å høre om du kan få en god pris på den kombinasjonen.

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
eksu skrev:

Det er i hvertfall en velprøvd kombinasjon. Mener og tror at Rega tilbyr Exact 2 fabrikkmontert også. Denne har en mere finslipt nål, som sporer bedre en Bias og Elys 2. Den låter fantastisk bra hjemme hos meg. Har snurret vinyl konstant nesten helgen på den og er mektig imponert over hva den presterer.

Kan jo være verdt forsøket å høre om du kan få en god pris på den kombinasjonen.
Ja jeg kan jo høre om en kan få den kombinasjonen til en bra pris.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg ville tittet på noe helt annet enn Rega PUer om jeg var deg. De er dyktige når det
gjelder grammofoner, men ikke helt der når det gjelder pickuper etter min mening.

Mine anbefalinger er:

Audio Technica AT-95E (Kr. 445,- Big dipper)
Ortofon 2M Red (Kr. 795,- Big Dipper, HiFi Klubben)
Denon DL-110 (Kr. 1.198,- HiFi Klubben)

Lar du budgettet ditt sprekke litegrann kan det kanskje lønne seg å gå for en av disse:

Ortofon 2M Bronce (Kr. 2.298,- HiFi Klubben)
Dynavector 10X5 (Kr. 3.790,- Planet Snapa)
Denon DL-304 (Kr. 3.998,- HiFi Klubben)

Ortofon 2M Bronce bør være midt i blinken og er bare 300 kroner over budgett. Den
passer visuelt og lydmessig perfekt i Regaarmen. Vil du ikke bruke 300 over budgett,
gå for en Ortofon 2M Red, for senere å oppgradere til en 2M Bronce eller 2M Black stift.
Går du for en 2M Bronce nå, kan du senere oppgradere med en 2M Black stift.

mvh
Gunnar Brekke

S

Stereo_Mono

Gjest
Lenge siden du har hørt Rega PU Gunnar?
Series 2 har endret seg betydlig fra forrige generasjon, som var huggorm imo.

Men det er jo en smaksak selvsagt.
Personlig liker jeg dynamikken å trøkket i Exact 2.
Er stor tilhenger av Ortofon 2M serien og Dynavector, men det låter litt tamt i forhold til Rega sine. Trommene smeller det lille ekstra med Exact 2 på en Rega :)

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Jeg ville tittet på noe helt annet enn Rega PUer om jeg var deg. De er dyktige når det
gjelder grammofoner, men ikke helt der når det gjelder pickuper etter min mening.

Mine anbefalinger er:

Lar du budgettet ditt sprekke litegrann kan det kanskje lønne seg å gå for en av disse:

Ortofon 2M Bronce bør være midt i blinken og er bare 300 kroner over budgett. Den
passer visuelt og lydmessig perfekt i Regaarmen. Vil du ikke bruke 300 over budgett,
gå for en Ortofon 2M Red, for senere å oppgradere til en 2M Bronce eller 2M Black stift.

mvh
Gunnar Brekke
Her kom det en del alternativer. Skulle ikke være noe problem med 300,- over budsjett.
Får bruke et par dager før jeg tar valget, men takk for tipsene.

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
digiman skrev:

Er stor tilhenger av Ortofon 2M serien og Dynavector, men det låter litt tamt i forhold til Rega sine. Trommene smeller det lille ekstra med Exact 2 på en Rega :)
Skal ikke være lett dette, så en får se hva det blir til. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eksu skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Mine anbefalinger er:

mvh
Gunnar Brekke
Her kom det en del alternativer. Skulle ikke være noe problem med 300,- over budsjett.
Får bruke et par dager før jeg tar valget, men takk for tipsene.
Mye bra der, liker Denon pu'ene. Mye for pengene. De andre kjenner jeg dårlig. Men kommer sjelden dårlige råd fra Herr Brekke :)

10x5 sitter i kjerringa sin spiller så den kan du få en lytt på til helgen hvis du vil ?

/jan

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Mye bra der, liker Denon pu'ene. Mye for pengene. De andre kjenner jeg dårlig. Men kommer sjelden dårlige råd fra Herr Brekke :)

10x5 sitter i kjerringa sin spiller så den kan du få en lytt på til helgen hvis du vil ?

/jan
Ja, det kan jeg jo gjøre. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eksu skrev:

/jan
Ja, det kan jeg jo gjøre. :)
Mest bare for å forvirre deg mere ;)

Neida, greit kanskje å få hørt litt forskjellig. Så får du heller drøye til over helgen med å ta en avgjørelse.
Ramler vel ett par vinylnisser innom til helga som garantert har ett par "råd" å komme med.

/jan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Neida, greit kanskje å få hørt litt forskjellig. Så får du heller drøye til over helgen med å ta en avgjørelse.
Ramler vel ett par vinylnisser innom til helga som garantert har ett par "råd" å komme med.
Nisseaspirant 1 melder seg! ;)

Hvis du vil, tar sikkert JanR deg med ned til meg også, så kan du få høre en 10x5 i en spiller som likner mer på Regaen enn den flotte Luxman-en til FruR. :) (Pro-Ject Debut).

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
JanR skrev:
Nisseaspirant 1 melder seg! ;)

Hvis du vil, tar sikkert JanR deg med ned til meg også, så kan du få høre en 10x5 i en spiller som likner mer på Regaen enn den flotte Luxman-en til FruR. :) (Pro-Ject Debut).
Alltid kjekt å få hørt andre sine anlegg og etter det kunne danne seg et bilde av hvordan det kan bli hjemme hos seg selv. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
eksu skrev:
digiman skrev:

Skal ikke være lett dette, så en får se hva det blir til. :)
Knall at du har mulighet til å lytte litt på de :)
Enig at det er ingen enkel valg, men litt av moroa er at vi oppfatter ting forskjellig. Jeg falt for den ekstra dynamikken, gnisten og trøkket nedover med Exact 2 på Dire Straits Love Over Gold skiven kontra Ortofon 2M Bronze og Dynavector, som jeg også har hatt gleden av å eie (Ortofon) og låne (Dyna 10x5). Men samtidig er det jo ting de andre gjør bedre en Rega Exact 2, så blir jo uansett totalen av hva som passer best for egne preferanser.

Liker også at jeg ikke trenger å tenke i noe særlig grad på justering av PU med Rega. 3 punkts feste og riktig høyde på PU er kjekt :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Låter DV og Ortofon 2m likt? Ikke på langt nær i mine ører, men du mente kanskje bare at begge var "tammere" enn Rega? Hvis det er tilfelle, tør jeg ikke tenke på hvor freskt Rega må låte.

(Les: DV låter laaaaaangt fra "tamt" her hos meg. Ortofon hadde ikke samme punch, men låt heller ikke tamt. Mer nøytralt/"korrekt", men langt fra tamt.)

Et spørsmål om matching og personlige (p)referanser, antakeligvis.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kan jeg få spørre hva en Rega RP3 koster med fabrikkmontert Elys2 ? (sidene til mono ligger ned,og er litt på Rega-kjøret nå)

Dette er nok mer en bra nok for undertegnede.Fargede finisher på pl.spilleren er vel som vanlig litt dyrere,spiller liten rolle for meg.

På forhånd takk !

mvh. s,

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
mikefish skrev:
Kan jeg få spørre hva en Rega RP3 koster med fabrikkmontert Elys2 ? (sidene til mono ligger ned,og er litt på Rega-kjøret nå)

Dette er nok mer en bra nok for undertegnede.Fargede finisher på pl.spilleren er vel som vanlig litt dyrere,spiller liten rolle for meg.

På forhånd takk !

mvh. s,
Den selges for 6500,- med Elys2 og 5000,- uten pick-up.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takk for svar.Det er nok ikke uoppnåelig!

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:

mvh. s,
Hva er forskjellene mellom RP3 og P3-24?

...Og kan man få en P3-24 til en god pris nå? Da har man jo penger til overs som kan brukes til TTPSU, Groovetracer subplatter og akryltallerken, etc. ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
digiman skrev:
Låter DV og Ortofon 2m likt? Ikke på langt nær i mine ører, men du mente kanskje bare at begge var "tammere" enn Rega? Hvis det er tilfelle, tør jeg ikke tenke på hvor freskt Rega må låte.

(Les: DV låter laaaaaangt fra "tamt" her hos meg. Ortofon hadde ikke samme punch, men låt heller ikke tamt. Mer nøytralt/"korrekt", men langt fra tamt.)

Et spørsmål om matching og personlige (p)referanser, antakeligvis.
Låter ikke likt i det hele tatt, men begge var litt tamme i fohold til Rega Exact 2. Men Exact 2 vil jeg regne som noe eksplosiv i fremføringen sin ;D 10x5 låt mere glatt og litt mindre kornete, men den har en lyd karakter som kjedet meg mere som lytter, så droppet den i mitt anlegg. Merkelig nok var 2M Bronze litt skarp uansett hvor mye jeg justerte den. Er stor fan av Ortofon eller og har eid Jubilee i flere år :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
mikefish skrev:

mvh. s,
Hva er forskjellene mellom RP3 og P3-24?

...Og kan man få en P3-24 til en god pris nå? Da har man jo penger til overs som kan brukes til TTPSU, Groovetracer subplatter og akryltallerken, etc. ;)
Ganske mange forskjeller, som står bra beskrevet i testen linket under. De A/B sammenligner direkte mot P3-24 med samme Rega Exact 2 PU og RIAA med dobbel innganger on the fly. Han klarte fint (blindt) å skille ut at RP3 var bedre på de fleste parametere, noe jeg ikke tviler på da Rega tuller ikke med slikt i sin evolusjon av vinylspillere :)

Husk at RP3 har gått 1000,- ned i pris også. Personlig hadde jeg ikke hvert i tvil om hva jeg hadde (har) kjøpt ;)

http://www.tonepublications.com/review/first-us-review-the-rega-rp3/

Topp Bunn