Pick-up for tung arm

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.411
Hei
Trenger litt anbefalinger ang. valg av ny pick-up for min nye platespiller combo. Vi snakker om en gammel tung Ortofon arm, med en total lengde på 400mm. Lav compliance er en selvfølgelighet, men hvilke alternativer finnes i f.eks Denon 103 prisleie, eller litt mere? Jeg legger absolutt mest vekt på mellomtone og bunn. Jeg heller også til den varme side, så den trenger ikke være analytisk og fokusert på de øverste frekvenser.
Innspill helst fra de som kjenner det de anbefaler, tas imot med takk.
Steen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ortofon SPU, Steen. ;D Nærmest så innlysende at det er en fryd. Passer til armen, låter nydelig og har utrolig fine musikalske kvaliteter. Den koster riktignok noe mer enn Denon 103. I det leiet finnes bare ett alternativ, og det er et j...ig godt et, særlig om den musikalske dietten aller mest går i retning av rock og pop. Selvfølgelig netopp Denon DL103. Markedets beste pickupkjøp om man har en arm som din.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.411
impulse skrev:
Ortofon SPU, Steen. ;D Nærmest så innlysende at det er en fryd. Passer til armen, låter nydelig og har utrolig fine musikalske kvaliteter.
Jau, jau, jeg så vel den komme, men hadde håpet å slippe litt billigere unna.
Men selvfølgelig er jeg villig til å ta imot tilbud på slike ;)
Steen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Steen skrev:
impulse skrev:
Ortofon SPU, Steen. ;D Nærmest så innlysende at det er en fryd. Passer til armen, låter nydelig og har utrolig fine musikalske kvaliteter.
Jau, jau, jeg så vel den komme, men hadde håpet å slippe litt billigere unna.
Men selvfølgelig er jeg villig til å ta imot tilbud på slike ;)
Steen
Exellence is never cheap, my friend. ;D Men Denon 103 er slett ikke noe dårlig alternativ, altså! Den har også kvaliteter som får deg til å miste haka, dessuten kan du sende den bort for å få laget en ny "kropp" til den som ikke er så resonant som den svarte plasten. Da blir den endel bedre.. :)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.411
impulse skrev:
særlig om den musikalske dietten aller mest går i retning av rock og pop. Selvfølgelig netopp Denon DL103. Markedets beste pickupkjøp om man har en arm som din.
Her spilles både rock og pop, men det går mest i alle typer klassisk og opera. 103'eren ser ut til å dele opponionen i enten elsk eller hat. ???
Steen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ikke glem en std EMT TSD 15 ! litt mere løssluppen og kanskje mere rølpete enn SPU og lettere å få tak i brukt til en nogenlunde normal pris
tror nok og en cantilverløs Decca London kunne klart seg brukbart
i den virkelig dyre enden har vi IKEDA 8)
mvh
Leif

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
EMT TSD 15 er et strålende forslag, Leif. Veldig bra pickup. Dessuten har vi jo Zu Audios hotrod-versjon av 103, med modifisert motor, epoxyinnbakt innmat, bedre oppheng og kropp i 6065-aluminium. Det er et helt annet dyr, med klart bedre oppløsning. Denon 103 på speed, rett og slett.

Går det mye i opera og klassisk hos deg Steen, ville jeg nok ikke hatt 103 øverst på lista. Den er litt for summarisk i toppen til å gi strykere og treblås den rike klangen de trenger.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det gikk en ZU 103 på Hifimagasinet eller Blocket i Sverige for 2K2 SEK for en dag eller to siden!
mvh
Leif

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.253
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
impulse skrev:
.... Dessuten har vi jo Zu Audios hotrod-versjon av 103, med modifisert motor, epoxyinnbakt innmat, bedre oppheng og kropp i 6065-aluminium. Det er et helt annet dyr, med klart bedre oppløsning. Denon 103 på speed, rett og slett.
...
Nåvel...ingeting er "modifisert", og ikke innbakt i epoxy.
Plast-huset er byttet ut med et alu-hus, og den er limt fast med epoxy-lim i dette.

Arne K

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det står nå i alle fall det i den medfølgende informasjonen..

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.253
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ikke på hjemmesiden, eller spec-bladet...heller ikke nevnt i noen fora?

Arne K

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.411
LMC skrev:
ikke glem en std EMT TSD 15 ! litt mere løssluppen og kanskje mere rølpete enn SPU og lettere å få tak i brukt til en nogenlunde normal pris
tror nok og en cantilverløs Decca London kunne klart seg brukbart
i den virkelig dyre enden har vi IKEDA 8)
mvh
Leif
EMT og spesielt Decca har stått på interesse-lista mi en stund. Er det en trykkleif, eller kan du utdype "cantilverløs"? Kan begge disse retippes på vanlig måte, og i så fall, hvor skal dette gjøres?
Steen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.379
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
cantileverløs, som i at diamanten er koblet vertikalt rett opp i coilene
mvh
Leif

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Cobra2 skrev:
Ikke på hjemmesiden, eller spec-bladet...heller ikke nevnt i noen fora?

Arne K

Da er det kanskje så enkelt som at det er jeg som husker feil, Cobra. Det er en stund siden den var i hus. ;)

Nei, Leif. Det var ikke mitt kjøp, men jeg må nok si jeg liker Zu 103 godt.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Om du fortsatt er på jakt etter PU og DL-103 er interessant har jeg en som er ubrukt til overs etter at jeg fikk ny på garanti. Bare ta kontakt om det skulle bli interessant.

Topp Bunn