Pick-up for Syrinx- PU2

B

buster

Gjest
Har stående en Kenwood KD-600 med Syrinx PU2 arm. Den har ikke vært i bruk på mange år. Nesten 20 år. Vurderer å sette den opp til bruk igjen, men trenger da ny pick-up. Vil gi den en sjans før jeg investerer i ny. Noen som kjenner disse tingene? Noen der ute som har forslag innenfor prisramme på ca 3ooo,-
Bjørn

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke tingene, men tenkte det var på sin plass å be om bilde.. ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Fin platespiller! Og glimrende arm! Du kan jo sende en mail til Audio Origami i skottland, der jobber nemlig folkene bak Syrinx nå. De kan vel gi deg ekspertråd, vil jeg tro. Lykke til!

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.469
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Ja, flott spiller & arm! Jeg har en Syrinx-arm på en Oracle Delphi Mk3 spiller, tror det er PU2 den heter.. ( fikk den i uoriginal eske ) Ville du vært brydd med å hive inn et bilde?
Edit: en kjapp googling fikk frem et bilde, og jo-det er PU2 jeg har.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En AT-OC9 tror jeg vil passe, og ca innenfor budsjett.
Både KD-600 og Syrinx er "udødelige" klassikere!

Arne K

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En veldig god arm - med visse forbehold. Den er for det første svært fiklete å sette opp korrekt, siden lagrene for horisontal og vertikal bevelse er på forskjellige akser. mangelen på et ordentlig headshell hjelper heller ikke på brukervennligheten og gjør den enda mer fiklete. Langt fra en arm jeg ville anbefalt for en som nettopp har plukket frem paltespilleren etter mange år, men når du har fiklet deg ferdig kan den låte veldig fint.

Jeg støtter forslaget om å sende den til Audio Origami, som drives av en bekjent av de som jobbet med Syrinx, ikke folkene selv. Han kan mer enn noen om Syrinx armer enn noen per i dag og lager mods (som nye counterweights) fra scratch. Kablingen var også av slett kvalitet og bør skiftes om du gidder og har råd.

Alt i alt en arm det er vanskelig å anbefale andre enn ordentlige entusiaster, men har du tålmodighet og sans for puslearbeid så har den godt potensiale. Ellers ville jeg begynt i de lavere prisklasser ang PU, inntil du vet om du vil beholde den eller ei. En god MM til å begynne med for eksempel. Goldring 1042 kanskje.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.469
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Ok-det forklarer hvorfor armen, relativt ny når jeg overtok den, kom fra rekabling.
Takk for nyttig info.
Ellers er jeg enig i at den er svært omstendig i oppsettet, rett og slett tungvint å jobbe med, men den låter godt når man først får den til, med en Goldring Electro II i mitt tilfelle. ( I den grad den pickupen KAN låte godt, hehehe )
Edit: en Shure V15II står for tur til å prøves på armen. Jeg har blitt mer og mer vintageorientert.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Elektra er vel ikke det helt store nei, men Elite er veldig bra. Den får du hos Mantra Audio billigere enn noe annet sted og også med en god innbytte ordning for Elektraen din. Om det er interessant. Til prisen der er den et ordentlig kupp.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Lykke til med Shure'n. Den passer i alle fall svært dårlig i en PU-3b, men det er jo et helt annet dyr selvsagt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
PU2 har eg aldri sett opp sjølv, men eg har høyrt han ved nokre høve, og må seie at det var imponerande (eine gongen var det på ein KD 500, så det skal ikkje vere så langt unna det du har i hus).
Det er nok fleire aktuelle pickupar til armen, men eg lurer på om ein Sumiko kunne gjort seg (seljast av Lyric). Elles er min referanse DV10x5, som seljast etter måten ganske rimeleg frå Snapa for tida.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.469
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Diskusjonen inspirerte meg til å rote frem kameraet, så her er'n!!
Spiller'n har stått og støva ned et par måneder pga ujevn gange, men igår kveld ble lageret rensa og smurt opp, og den fikk ny strikk. Voila! Helt som ny igjen!

Vedlegg

B

buster

Gjest
Tusen takk for mange gode tips :) :). Bor ikke du i Bergen, Audiophile Arve?
I så fall er du velkommen en tur hjem til meg for å lytte til et spennende oppsett, og en hyggelig hifiprat.....
Bjørn

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
buster skrev:
Tusen takk for mange gode tips :) :). Bor ikke du i Bergen, Audiophile Arve?
I så fall er du velkommen en tur hjem til meg for å lytte til et spennende oppsett, og en hyggelig hifiprat.....
Bjørn
Eg gjer nok ikkje det, men er i byen med ujamne mellomrom. Eg skal ta kontakt om eg har ein tur der ikkje all tid alt er disponert...

Topp Bunn