Høyttalere Piano forvrengning på Martin Logan Vantage

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har kjøpt et sett med brukte ML og de låter meget bra naturligvis men det er et problem med piano. Noen frekvenser høres forvrengt ut og det ligger ikke i kildematerialet. Sliter elektrostater med enkelte pianolyder?

Det er likt i begge kanaler så det kan ikke skyldes feil/skade på et panel. Det er både på høyt og lavt (og meget lavt) volum så da kan det vel ikke være skade generelt (?) eller rommet som lager problemer. Det kommer ikke på de gamle høytalerne som også er svært oppløselige, noe som skulle utelukke problemer med forsterkeren (?)

Satte opp de gamle Celestion sl 700se igjen og fikk sammenlignet åpningssporet på Domestic Songs av Solveig Slettahjell. Ingen problemer med piano og holografien var langt bedre og alt hang sammen men en artist av kjøtt og blod som stod i stuen.

Ellers er jo Vantagene svært gode, utrolig god på meget lavt volum, imponerende at bassen er så pass bra med den aktive wooferen (satt ned 4 db og brukt litt tid å finne god plassering) og jeg hører jo nå dypbass som jeg tidligere ikke har fått gjengitt og det uten at den ekstra dypbassen er av dårligere kvalitet (da ville jeg heller ha vært uten).

Har lyst å få dette til. Et søk på nettet kom det opp at noen som koblet elpiano direkte til ML var misfornøyd med piano forvrengning men det hørtes ut som en for dårlig forsterker. Eller er piano nevnt som noe ML skulle være god på.

Noen som har erfaringer eller ideer? Tenkte jeg skulle finne noen test toner og genrelle tester og se hva jeg finner ut derfra.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Hei.
En ren pianotone faktisk noe av det vanskeligste å gjengi på anlegget ditt. Ingen overtoner og annen musikk som maskerer lydbildet. Du sier ikke noe om kilden. Spiller du analogt eller digitalt?
Steen
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Min første tanke er at slike ting som regel ligger i selve opptaket.
 
L

Lassencad

Gjest
Nu har jeg ikke så meget forstand på den type højttaler.og selv om du nævner (Det er likt i begge kanaler så det kan ikke skyldes feil/skade på et panel)
Men jeg havde engang et sæt Manepan 2,7QR hvor elementer løsnede sig og måtte limes. I den forbindelse læste jeg lidt om rammen på netop Martin Logan som kunne vride sig eller blive skæv eller bare løs. Om det har noget på sig i dit tilfælde ved jeg ikke men vil lige nævne det :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei.
En ren pianotone faktisk noe av det vanskeligste å gjengi på anlegget ditt. Ingen overtoner og annen musikk som maskerer lydbildet. Du sier ikke noe om kilden. Spiller du analogt eller digitalt?
Steen
Ja, dette har vært tatt opp diverse tråder tidligere. Elektrostater er en høyttalerkonstruksjon som er avslørende både på godt og vondt.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Kan også være at panelene er slappe og trenger å strammes.
Sier det siden du nevner at andre høyttalere låter bra på det opptaket.
Hvis ikke er elektrostatene mye mer avslørende . Som også er en mulighet.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Jeg har kjøpt et sett med brukte ML og de låter meget bra naturligvis men det er et problem med piano. Noen frekvenser høres forvrengt ut og det ligger ikke i kildematerialet. Sliter elektrostater med enkelte pianolyder?

Det er likt i begge kanaler så det kan ikke skyldes feil/skade på et panel. Det er både på høyt og lavt (og meget lavt) volum så da kan det vel ikke være skade generelt (?) eller rommet som lager problemer. Det kommer ikke på de gamle høytalerne som også er svært oppløselige, noe som skulle utelukke problemer med forsterkeren (?)

Satte opp de gamle Celestion sl 700se igjen og fikk sammenlignet åpningssporet på Domestic Songs av Solveig Slettahjell. Ingen problemer med piano og holografien var langt bedre og alt hang sammen men en artist av kjøtt og blod som stod i stuen.

Ellers er jo Vantagene svært gode, utrolig god på meget lavt volum, imponerende at bassen er så pass bra med den aktive wooferen (satt ned 4 db og brukt litt tid å finne god plassering) og jeg hører jo nå dypbass som jeg tidligere ikke har fått gjengitt og det uten at den ekstra dypbassen er av dårligere kvalitet (da ville jeg heller ha vært uten).

Har lyst å få dette til. Et søk på nettet kom det opp at noen som koblet elpiano direkte til ML var misfornøyd med piano forvrengning men det hørtes ut som en for dårlig forsterker. Eller er piano nevnt som noe ML skulle være god på.

Noen som har erfaringer eller ideer? Tenkte jeg skulle finne noen test toner og genrelle tester og se hva jeg finner ut derfra.
Hørte igjennom hele plata du nevnte. ( Digitalt Spotify ) Opptaket høres ikke optimalt ut i forhold hvordan pianoet er satt opp. Hvor har de plassert mikrofonene, antall osv. Plate Tittel "Arven" fra samme artist er etter min oppfatning mye bedre, bortimot perfekt. Hadde brukt denne som referanse i forhold til flygel / piano kan høres. Spesielt sporet " Velt alle dine veie"
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hei og takk til alle for innspill.

Jeg tror ikke det ligger i kildematerialet selv om elektrostater er avslørende og slike ting kan komme frem. Jeg har ikke rukket å lytte så mye ennå men dette var noe som kom frem i flere forskjellige innspillinger. Bredbåndet musikk hvor piano var et bi-instrument (nevnte Slettahjell, Garbarek, Bjørnestad etc) og 1971 innspillingen av Goldberg variasjonene med Glenn Gould. Skal sette på noe nyere rene pianoinnspillinger (Andsnes) og høre hvordan det går.

Testet kildene med Stax hodetelefoner (som jo også er en elektrostat) og gjenskapte ikke problemet der. Heller ikke med Celestionene og da skulle forsterkeren være inkludert (DP600).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hybridkonstruksjonar av elektrostatar og konvensjonell bass har gjerne ein eigenresonans i elektrostatpanelet ein stad som kan trigge t.d. pianokpptak. Dette skjulast gjerne ved eit relativt bratt delefilter, slik at det konvensjonelle basselementet spelar denne tonen, og elektrostaten slepp. Det kan likevel vere slik at tonen triggast
av basselementet, og elektrostatpanelet skranglar med....
Men eg har ikkje høyrt høgtalarane, og det er sannsynlegvis noko heilt anna.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Fruen hørte på og syntes Celestionene var klart best men klarte ikke helt å bestemme seg om det var en tilsiktet effekt (eller dårlig mic settings som nevnt overfor) på Slettahjell. Men når vi satte på Andsnes så hørtes pianoet hans ikke helt optimalt det heller.

Dersom duken trengs å strammes, er dette en vanskelig/dyr affære? Hvor/hvem gjør slikt?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hybridkonstruksjonar av elektrostatar og konvensjonell bass har gjerne ein eigenresonans i elektrostatpanelet ein stad som kan trigge t.d. pianokpptak. Dette skjulast gjerne ved eit relativt bratt delefilter, slik at det konvensjonelle basselementet spelar denne tonen, og elektrostaten slepp. Det kan likevel vere slik at tonen triggast
av basselementet, og elektrostatpanelet skranglar med....
Men eg har ikkje høyrt høgtalarane, og det er sannsynlegvis noko heilt anna.
Det var noe slikt jeg lurte på selv.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har gjort sånt med gamle Quad ELS 57, Då var det berre å bruke ein hårtørkar, og vere forsiktig med kor nær folien ein held han. Elles kan det ofte vere behov for å skifte panela på elektrostatane. Har ikkje gjort det sjølv med ML, men dei skal visstnok måtte skiftast relativt ofte, sånn kvart tiande år, kanskje. 'Andre som les dette, har kanskje erfaring med sånt?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Satte på Arven av Slettahjell og jeg har ikke hørt denne før. Nydelig. Ingen problemer på åpningssporet og det er i de dypere, brede akkordene jeg hører forvrengningen, ikke de lysere.

Prøvd med bassregulering innenfor +-10 db som er i 35-50Hz området og det påvirket ikke dette her.

Ingen klirring med tonegenerator og sinuskurve uten at jeg har tatt et fullstendig tonesveip. Skal prøve med Audicity senere, men brukte en nettressurs jeg fant (Audio Test)

Skal teste ut med kobling og annet. Men kanskje er jeg bare veldig godt vant. Celestionene er veldig kabinettdød med F-16 flyskrogmateriale og er noen tungdrevne saker (82db) og ble beskrevet i sin tid som en dynamisk CLS uten dens manglende vekt.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Eg har gjort sånt med gamle Quad ELS 57, Då var det berre å bruke ein hårtørkar, og vere forsiktig med kor nær folien ein held han. Elles kan det ofte vere behov for å skifte panela på elektrostatane. Har ikkje gjort det sjølv med ML, men dei skal visstnok måtte skiftast relativt ofte, sånn kvart tiande år, kanskje. 'Andre som les dette, har kanskje erfaring med sånt?
Men det var nok støvfolien du strammet opp da og ikke membranen.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Har du prøvet at støvsuge panelerne?
Nei, men de ser fine ut. Et lite fremmedlegeme (sesamfrø i størrelse) ligger i et hull (metalgitteret) og jeg fikk det ikke ut uten videre. Ligger helt ute i kanten og jeg tror ikke det gjør noe fra eller til. Tør ikke grisle for mye.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har gjort sånt med gamle Quad ELS 57, Då var det berre å bruke ein hårtørkar, og vere forsiktig med kor nær folien ein held han. Elles kan det ofte vere behov for å skifte panela på elektrostatane. Har ikkje gjort det sjølv med ML, men dei skal visstnok måtte skiftast relativt ofte, sånn kvart tiande år, kanskje. 'Andre som les dette, har kanskje erfaring med sånt?
Men det var nok støvfolien du strammet opp da og ikke membranen.
Trudde det var noko som hadde med straum å gjere. Men du har nok rett - fylgde berre instruks då eg jobba som helgevakt på Sunnmøre HiFi Center attende på åttitalet....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg har kjøpt et sett med brukte ML og de låter meget bra naturligvis men det er et problem med piano. Noen frekvenser høres forvrengt ut og det ligger ikke i kildematerialet. Sliter elektrostater med enkelte pianolyder?

Det er likt i begge kanaler så det kan ikke skyldes feil/skade på et panel. Det er både på høyt og lavt (og meget lavt) volum så da kan det vel ikke være skade generelt (?) eller rommet som lager problemer. Det kommer ikke på de gamle høytalerne som også er svært oppløselige, noe som skulle utelukke problemer med forsterkeren (?)

Satte opp de gamle Celestion sl 700se igjen og fikk sammenlignet åpningssporet på Domestic Songs av Solveig Slettahjell. Ingen problemer med piano og holografien var langt bedre og alt hang sammen men en artist av kjøtt og blod som stod i stuen.

Ellers er jo Vantagene svært gode, utrolig god på meget lavt volum, imponerende at bassen er så pass bra med den aktive wooferen (satt ned 4 db og brukt litt tid å finne god plassering) og jeg hører jo nå dypbass som jeg tidligere ikke har fått gjengitt og det uten at den ekstra dypbassen er av dårligere kvalitet (da ville jeg heller ha vært uten).

Har lyst å få dette til. Et søk på nettet kom det opp at noen som koblet elpiano direkte til ML var misfornøyd med piano forvrengning men det hørtes ut som en for dårlig forsterker. Eller er piano nevnt som noe ML skulle være god på.

Noen som har erfaringer eller ideer? Tenkte jeg skulle finne noen test toner og genrelle tester og se hva jeg finner ut derfra.
Har montis selv - sjekket låta - alt er som det skal. To mulige problemer:

Panelene er for gamle eller skadet i transport (vanlig problem på eldre paneler)

Eller

Filter innstilling på dac er feil - elektrostater er følsomme på noen toner hvis filter er feil ift type opptak (oppløsning)- prøv å endre på omstillinger på dac
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Celestionene er veldig kabinettdød med F-16 flyskrogmateriale og er noen tungdrevne saker (82db) og ble beskrevet i sin tid som en dynamisk CLS uten dens manglende vekt.
Eehh... Tynne aluminiumsplater? Tru'kke det. :)

(Flyskrog er som oftest produsert i såkalt Alclad-plater naglet fast på spant. Stivt og sterkt, samtidig med en nødvendig fleksibilitet. Alclad-plater er aluminiumsplater med et tynt lag helt ren aluminium valset på ytterst, for å øke korrosjonsbestandigheten)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Elektrostatar er ei kapasitiv last (kondensatorar), som kan redusera fasemarginen til forsterkaren, slik at han er på grensa til å verta ustabil. Nokre forsterkarar kan til og med oscillera og gå opp i røyk når dei vert kopla til elektrostatar. Du kan sjekka om det er forsterkaren som er problemet ved å låna ein kraftig, og robust, forsterkar. Eg driv Martin Loga Spire med eit par Xindak PA-1 og pianoet hans Ansnes let framifrå.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Celestionene er veldig kabinettdød med F-16 flyskrogmateriale og er noen tungdrevne saker (82db) og ble beskrevet i sin tid som en dynamisk CLS uten dens manglende vekt.
Eehh... Tynne aluminiumsplater? Tru'kke det. :)

(Flyskrog er som oftest produsert i såkalt Alclad-plater naglet fast på spant. Stivt og sterkt, samtidig med en nødvendig fleksibilitet. Alclad-plater er aluminiumsplater med et tynt lag helt ren aluminium valset på ytterst, for å øke korrosjonsbestandigheten)
Det var noe aerolam sandwich som er meget stivt og dødt med bikubisk struktur.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Elektrostatar er ei kapasitiv last (kondensatorar), som kan redusera fasemarginen til forsterkaren, slik at han er på grensa til å verta ustabil. Nokre forsterkarar kan til og med oscillera og gå opp i røyk når dei vert kopla til elektrostatar. Du kan sjekka om det er forsterkaren som er problemet ved å låna ein kraftig, og robust, forsterkar. Eg driv Martin Loga Spire med eit par Xindak PA-1 og pianoet hans Ansnes let framifrå.
Det er en 250w mosfet DP og forvrengningen kommer uavhengig av volum.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
DP og ML er fine saker hver for seg og sammen. Har hatt flere eldre hybride ML-modeller som jeg kombinerte med DP. Ingen problemer der.
Som påpekt her er delefilterfrekvensen (400 Hz i dette tilfellet) en litt utfordrende affære når man krysser et dipolart panel med en i dette området nesten rundstrålende kassehøyttaler, men Logan har så lang erfaring med dette at at det ikke skal volde problemer (les forvrengning) med det unntatt ved "ukristelige" lydtrykk. Jeg vil tro at du kan høre at Logan har en annen karakter i dette området enn Celestion, presumptivt litt mindre faste/distinkte.
Det som gjenstår da er problemer med duken eller basselementene. Antagelig duken. Logan skal IKKE gi forvrengning ved lave lydtrykk, som du skriver. Som nevnt over er støvsuging av panelene noe man må gjøre fra tid til annen, men det er for å forebygge tikkelyder, susing og nedsatt diskantgjengivelse. (side 24 i manualen).
Kanskje du skal ta en prat med importøren. Kan hende disse trenger nye duker...
Forøvrig klassiske høyttalere du har fra før. Hadde selv SL6S og drømte om 600 og senere 700 med Aerolam-kabinetter. Det ble Logan i stedet.. Aerolam er vel et materiale passasjerfly har i dørken inne i kabinen, Håkon?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Kanskje du skal ta en prat med importøren. Kan hende disse trenger nye duker...
Forøvrig klassiske høyttalere du har fra før. Hadde selv SL6S og drømte om 600 og senere 700 med Aerolam-kabinetter. Det ble Logan i stedet.. Aerolam er vel et materiale passasjerfly har i dørken inne i kabinen, Håkon?
Er det membranane du siktar til med "duker"? Å bytta membranar er ikkje så rett fram, så det er nok heile panela som må bytast. I [1] er 12-15 år nemnt som typisk levetid for ML-panela. Mine er 9 år og fungerer framleis fint.

Referanse
[1] Mofimadness, With average use how long for panel replacement ML, Audiogon, 9/5-2009.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har du forsøkt å støvsuge panelene? Bruke støvsuger på lav effekt og radiatorbørste på slangen. Har støvsugd mine flere ganger - helt sikkert og står beskrevet på ML sine sider.

Kan ta en lytt på dette materialet på min Ml senere i dag - nå skal jeg ut på skogstur med bikkja i finværet ;)
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg støvsugde de forsiktig i dag etter at de hadde vært koblet av i natt (jfr manual). Jeg fikk ikke vekk det lille fremmedlegemet men prøvde ikke så iherdig heller. Det kom en lyd fra panelet på samme sted på begge høytalerne da jeg støvsugde. Jeg kan ikke se noe skavanker men kanskje det er et tegn på at duken ikke er helt som den skal være?

Men for ordens skyld; når jeg skriver forvrengning så er det såpass lite at det kunne vært tilsiktet på mange av innspillingene. Forrige eier har tydeligvis ikke lagt merke til dette men jeg hørte det på Garbarek (Live in Athens) hos ham, men tenkte det lå i spotify/innspillingen.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
DP og ML er fine saker hver for seg og sammen. Har hatt flere eldre hybride ML-modeller som jeg kombinerte med DP. Ingen problemer der.
Som påpekt her er delefilterfrekvensen (400 Hz i dette tilfellet) en litt utfordrende affære når man krysser et dipolart panel med en i dette området nesten rundstrålende kassehøyttaler, men Logan har så lang erfaring med dette at at det ikke skal volde problemer (les forvrengning) med det unntatt ved "ukristelige" lydtrykk. Jeg vil tro at du kan høre at Logan har en annen karakter i dette området enn Celestion, presumptivt litt mindre faste/distinkte.
Det som gjenstår da er problemer med duken eller basselementene. Antagelig duken. Logan skal IKKE gi forvrengning ved lave lydtrykk, som du skriver. Som nevnt over er støvsuging av panelene noe man må gjøre fra tid til annen, men det er for å forebygge tikkelyder, susing og nedsatt diskantgjengivelse. (side 24 i manualen).
Kanskje du skal ta en prat med importøren. Kan hende disse trenger nye duker...
Forøvrig klassiske høyttalere du har fra før. Hadde selv SL6S og drømte om 600 og senere 700 med Aerolam-kabinetter. Det ble Logan i stedet.. Aerolam er vel et materiale passasjerfly har i dørken inne i kabinen, Håkon?
Har også Sl6s og jeg selger aldri Celestionene mine :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg støvsugde de forsiktig i dag etter at de hadde vært koblet av i natt (jfr manual). Jeg fikk ikke vekk det lille fremmedlegemet men prøvde ikke så iherdig heller. Det kom en lyd fra panelet på samme sted på begge høytalerne da jeg støvsugde. Jeg kan ikke se noe skavanker men kanskje det er et tegn på at duken ikke er helt som den skal være?

Men for ordens skyld; når jeg skriver forvrengning så er det såpass lite at det kunne vært tilsiktet på mange av innspillingene. Forrige eier har tydeligvis ikke lagt merke til dette men jeg hørte det på Garbarek (Live in Athens) hos ham, men tenkte det lå i spotify/innspillingen.
Bestill nye paneler fra importør av ML i Norge. Det er nok løsningen på problemet. Det koster litt vedlikehold og smerte å eie elektrostater men det er ingen vei tilbake når man først har oppdaget kvalitetene deres. Når man ført eier ML så koster ikke delene så mye forøvrig.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
U

Utgatt24668

Gjest
Bestill nye paneler fra importør av ML i Norge. Det er nok løsningen på problemet. Det koster litt vedlikehold og smerte å eie elektrostater men det er ingen vei tilbake når man først har oppdaget kvalitetene deres. Når man ført eier ML så koster ikke delene så mye forøvrig.
Tja: https://forum.polkaudio.com/discuss...ls-and-parts-making-them-too-expensive-to-own
Du refererer til et innlegg fra 2012. Jeg snakker om nylig erfaring fra importør i Oslo - deler til ML er mye rimeligere enn førstegangskjøpet, så anbefaler å sjekke opp.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Sitter å hører på Domestic songs via Tidal nå på mine ML Summit og hører ikke noe galt, men pianoet er ganske diskre i bakgrunnen for det meste.

Panelet kan etter det jeg vet ikke strammes på noen måte av bruker. Det kan skades av sigarettrøyk og sollys og generell elde vil jeg tro. Selv har jeg sydd futteral av glatt, lystett stoff som jeg trer over panelen når de ikke er i bruk. Får inn mye sol i stua i disse tider så det trengs tror jeg.

Har du prøvd Diana Krall - hun har mye piano...
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Bestill nye paneler fra importør av ML i Norge. Det er nok løsningen på problemet. Det koster litt vedlikehold og smerte å eie elektrostater men det er ingen vei tilbake når man først har oppdaget kvalitetene deres. Når man ført eier ML så koster ikke delene så mye forøvrig.
Tja: https://forum.polkaudio.com/discuss...ls-and-parts-making-them-too-expensive-to-own
Du refererer til et innlegg fra 2012. Jeg snakker om nylig erfaring fra importør i Oslo - deler til ML er mye rimeligere enn førstegangskjøpet, så anbefaler å sjekke opp.
Det var gode nyheiter. Fikk du pris på panela? Til Vantage?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Bestill nye paneler fra importør av ML i Norge. Det er nok løsningen på problemet. Det koster litt vedlikehold og smerte å eie elektrostater men det er ingen vei tilbake når man først har oppdaget kvalitetene deres. Når man ført eier ML så koster ikke delene så mye forøvrig.
Tja: https://forum.polkaudio.com/discuss...ls-and-parts-making-them-too-expensive-to-own
Du refererer til et innlegg fra 2012. Jeg snakker om nylig erfaring fra importør i Oslo - deler til ML er mye rimeligere enn førstegangskjøpet, så anbefaler å sjekke opp.
Det var gode nyheiter. Fikk du pris på panela? Til Vantage?
Montis... husker ikke pris i farten - men mulig ca 20-30K for 2xpaneler - ikke verst på innkjøp på 120K.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg har tatt kontakt med Audiocompaniet og et sett med stator (heter det visst) koster 21500. Jeg vet ennå ikke hvor gammel høytaleren er men det kunne de finne ut via serienummeret.

Blir mer og mer usikker på hva problemet er. Noen innspillinger er bare helt nydelig mens andre viser problemer. Når det er forvrengning er det kanskje ekstra tydelig på lavt nivå. Samtidig har jeg tatt meg i å lytte etter ulyder i dette området og noen ganger er de rett og slett i innspillingen (jfr Stax lambda signature).

Har kost meg med musikk i kveld og begynte å lure på om det bare er crossover forvrengning med deling fra subbene (deler høyt, på 400Hz) og at jeg er ekstra var for dette. Men satte på Glen Gould igjen og da var det ikke tvil. Slik skal det ikke være. Skal prøve å få vekk fremmedlegemet noe som ikke er så lett. Hva det er vet jeg ikke men det har klistret seg godt fast.

Fant en nettressurs Martin Logan Owners og der var de ikke redde for hverken vask eller dusj! Skal lese meg opp på deres erfaringer.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.230
Sted
Langesund
Akkurat på en platen vil jeg vel si at de har vært uheldig med opptaket av piano. Masse uheldige bilyder som ødelegger helheten. Tonene panorere over hele lydbildet også.
Det er i hvert fall ikke slik jeg ønsker å høre piano.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Akkurat på en platen vil jeg vel si at de har vært uheldig med opptaket av piano. Masse uheldige bilyder som ødelegger helheten. Tonene panorere over hele lydbildet også.
Det er i hvert fall ikke slik jeg ønsker å høre piano.
Enig - hørte ikke noe galt men lydbildet var ikke optimalt - meget difust piano..

Ellers stråler ML lydbølger begge veier i en helt annen grad enn en lukket høyttaler. Viktig å gi de god avstand til veggen bak. Videre kan vinkling og tilting av paneler ha mye å si for lydbildet. Sweet spot kan bli rimelig snever om man vil at lyden skal være optimal. Selv er jeg ikke så nøye på det og det meste av musikk spilles uten at jeg sitter i sweetspot.

Vet ikke om du har snakket med selger. Det er alltid en grunn til at man selger og begge parter bør være klar over at det gjelder en 2 års regel på reklamasjon på bruktkjøp mellom private om det ikke eksplisitt er avtalt at det ikke gjelder. Der er alltid litt komplisert når ting fraktes og flyttes. Blant annet skal man ikke løfte og handtere høyttalerne ved å løfte i panelene. Jeg kjøpte mine brukt og fikk de sent i originale esker. De eskene er MEGET solide slik at panelen ikke belastes. Ta en sjekk at de ikke kan ha blitt belastet slik at skruene som holder panelene fast til bunndelen har løsnet. Kan sjekkes ved å holde fast bunndelen og rugge forsiktig på panelet. Det kan være noe svikt i panelet med det skal ikke slarke i nedre del.
 
Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Nå har jeg dusjet panelene såvidt testet. Det er en summende/hissende lyd i venstre høytaler når de er koblet til. Koblet fra ganske fort, får sjekke om tilkoblingen er god nok. Jeg for ta av panelet igjen og sjekke. Det skulle ikke være noe fuktighet igjen så jeg kan forstå.

MEN: problemet virker løst! Sjekket bare så vidt med Glen Gould og det var langt mindre påfallende forvrengning. Det som har gjort det så pass vanskelig (og sikkert grunnen til at forrige eier ikke har lagt merke til dette selv om jeg synes det veldig tydelig) er at det har forsterket forvrengning som allerede er i opptaket. Nesten som et lite honky tonk filter, men etterhvert kjente jeg det igjen i mer enn piano.

Litt juling har panelene måttet fått og jeg tror ikke det var under min transport. Nederste plastikklist er klar for utskifting. Hullene for den langsgående bolten er temmelig knust på den ene høytaleren og litt knust på den andre. Ikke at dette skulle ha noe å si for problematikken. Utfra serienummeret er Vantage fra 2006.

Her er en pdf for logikken bak serienumrene. Vantage er ikke på listen men dersom de følger samme regel så er de fra 2006.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Det var en uheldig bøy på høyspentkablene. Den enden jeg koblet til var fin men den andre var litt kilen tydeligvis. Siden alt er dekket inn i plastikkduk bøyde jeg forsiktig til alt var OK.

Hører på Fairytales med Toneff på LP førsteutgave og det er nydelig piano selv på en billig MM pickup jeg nettopp monterte. Fantastisk plate.
Solveig Slettahjell og Glen Gould er alle OK nå.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Dersom noen andre vil vaske sine paneler så er Martin Owners siden full av nyttig informasjon.

Når en tar av panelene er det naturligvis viktig å kortslutte panelet, jeg dusjet forsiktig med kaldlunket vann og skylte tilslutt rikelig med destillert vann (fra avfukter).

Det er best å være to når man gjør dette og ha en god matte å legge høyttalerne på. Egentlig vite hva man gjør og ha alt klart før man setter i gang.
 
Topp Bunn