Pianister, flygler og lyd

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.280
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Veldig mange pianister spiller på Steinway & Sons, og alle konserthus og institusjoner med god råd har Steinway.
Men det finnes unntak, og de har sine gode grunner. Spesielt Bösendorfer, og da kan vi nevne Leif Ove Andsnes, Sviatoslav Richter og Walter Klien. Oscar Peterson og Arthur Rubinstein også, har jeg hørt. Disse er alle blant miine favoritter, og det har mye med lyden av anslaget å gjøre. Hvor avgjørende er instrument-valget her, lurer jeg på.

Vanligvis står det ikke på coveret hva det spilles på, men det hadde vært kjekt å vite.Er det andre enn de nevnte som spiller Bösendorfer, Bechstein, Schimmel, Petrof, eller hva de nå heter alle sammen ? Hva med innspillinger der dette er tydelig og avgjørende?

Noen nett-forum for denslags kanskje?

Jørgen

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jeg kom over et nettforum for pianister en gang, og der var det populært å hate Steinway til fordel for Bechstein, Schimmel, Yamaha og selvsagt Bösendorfer, som vel er flyglenes Rolls Royce. Men Steinway er i alle fall pålitelig og forutsgbart, og vil som regel kunne oppfylle pianistens krav, noe som er en fordel for konserthaller som vil tiltrekke seg dyktige pianister.

Andras Schiff bruker forøvrig vekselvis Bösendorfer og Steinway i sin syklus av Beethovensonater, avhengig av hva han mener passer best for en gitt sonate.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.280
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
Jeg kom over et nettforum for pianister en gang, og der var det populært å hate Steinway til fordel for Bechstein, Schimmel, Yamaha og selvsagt Bösendorfer, som vel er flyglenes Rolls Royce. Men Steinway er i alle fall pålitelig og forutsgbart, og vil som regel kunne oppfylle pianistens krav, noe som er en fordel for konserthaller som vil tiltrekke seg dyktige pianister.

Andras Schiff bruker forøvrig vekselvis Bösendorfer og Steinway i sin syklus av Beethovensonater, avhengig av hva han mener passer best for en gitt sonate.
Ja, det er klart det er populært å hate Steinway, når de er så dominerende. Det er fantastiske instrumenter, jeg har lurt meg til å prøve et par ganger, og det er vel ikke uten grunn at så mange foretrekker dem. Bør IKKE sammenliknes med Microsoft.

edit: Det har nevnt før, men er uhyre interessant at Bösendorfer nå er eid av Yamaha. Og dessuten lager de visst fordømt fine høyttalere. Det hadde vært noe.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det bør vel også være nevnt at tysk og amerikansk Steinway regnes for å ha forskjellig klangsignatur, og pianister foretrekker vanligvis det ene eller andre.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.210
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fazioli lager visstnok verdens lengste konsertflygel. Bach høres riktig bra ut når Angela Hewitt framfører hans musikk på Fazioli.

R

Roysen

Gjest
Jøgga skrev:
Og dessuten lager de visst fordømt fine høyttalere. Det hadde vært noe.
De ser flotte ut, men spiller ikke særlig godt - tynt, uten kjøtt og blod

Mvh
Roysen

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Fazioli liker jeg, det lille jeg har hørt... Angela spiller jo Beethoven også på Fazioli.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Dette temaet har blitt berørt tidligere - i et virvar av tråder. Kunne en av dem ha dreid seg om Schiffs Beethoven-syklus?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jøgga skrev:
Men det finnes unntak, og de har sine gode grunner. Spesielt Bösendorfer, og da kan vi nevne Leif Ove Andsnes, Sviatoslav Richter og Walter Klien. Oscar Peterson og Arthur Rubinstein også, har jeg hørt. Disse er alle blant miine favoritter, og det har mye med lyden av anslaget å gjøre. Hvor avgjørende er instrument-valget her, lurer jeg på.
Ikke glem Paul Bley når du først er inne på kanadiere! Pointet med Bösendorfer er at de har "ekstra" tangenter i tillegg til de vanlige 88 og de ligger til venste slik at instrumentet går dypere enn vanlig. Bley utnytter dette til fulle på bl.a. "Not two, not one" (ECM 1670) - der trenger du subwoofer eller 15" for å få med deg alt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jøgga skrev:
Men Wagner klaversonate op.1? Hva i all verden er det for noe?

J.
Dette er et tenåringsstykke fra den unge Wilhelm (Richard Wagner), som skrev sin første opera "Die Feen" som 20-åring. Originalpartituret ble forresten gitt i gave til Wilhelms #1 fan, Doffen, som tok det med seg i bunkeren og der endte det sine dager da russerne ble for nærgående i '45.

Han har skrevet noe kammermusikk også, jeg har det meste tror jeg siden jeg er wagnerianer av overbevisning; men må leit erkjenne at det ikke synes å være spesielt stor musikk; men Wilhelms hjerte lå jo i operaen.

Hva angår lyd og flygeler så har jeg ikke mye å si, selv om jeg klimprer på de selv innimellom (har kun etpar simple Yamaha selv, et akustisk og et elektrisk); det viktige er jo at det passer salen/rommet og musikken/artisten. Hva angår lyd i Bösendorfers høyttalere så aner jeg ikke, men det skulle ikke forbause meg om det ikke er noe for fortapte lydnerder med checklist for hifiparametre som referanse, men heller noe for de som verdsetter levende klassisk musikk, iallefall så har jeg lest noe slikt ut av omtaler jeg har sett.

Mvh Vidar P

Topp Bunn