Pianist Maria João Pires i feil Mozartkonsert

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.697
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Selvsagt er det det. Som 11 åring hadde Camille Saint-Saens debutkonsert som pianist i Paris. Som ekstranummer ba han publikum velge seg en Beethovensonate (det er 32) som han spilte etter hukommelsen. Georges Enescu hadde en enda mer imponerende hukommelse. Ravel og Enescu gikk i samme komposisjonsklasse under Faure. Ravel viste Enescu manuskriptet til sin nyskrevne fiolinsonate. Enescu leste gjennom det, la manuskriptet til side og spilte gjennom hele sonaten fra hukommelsen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.697
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det var hva jeg spurte mg om også før jeg sjekket litt mer. Slik jeg oppfattet dette var dette fra en åpen rehearsal (dvs en første gjennomspilling av et verk solist og orkester hadde forberedt hver for seg, åpen for publikum)

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Er det ikke noe man bør kunne forvente av noen som har dette som jobb og samtidig har et stort talent? Jeg hadde blitt skuffet om hun ikke hadde klart der.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.953
Torget vurderinger
0
Dette skal ikke være mulig med så lenge bestillingen er i orden. Dvs at solist og orkester har fått samme beskjeder.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er det ikke noe man bør kunne forvente av noen som har dette som jobb og samtidig har et stort talent? Jeg hadde blitt skuffet om hun ikke hadde klart der.
Der tror jeg du tar litt feil. Prøv selv å spille en klassisk pianokonsert etter hukommelsen. En ting er å få det til i det hele tatt, noe annet er å ha kontroll nok på det til å slippe seg fri og spille det virkelig fint. Og hvor lenge vil du gå rundt og huske alle detaljene? Et par uker kanskje, hvis du var blant de virkelig begavete og har jobbet med materialet i årevis. Noe helt annet er å komme etter lang tid og ta slikt etter hukommelsen. Å spille et klassisk stykke på piano er ikke som å huske en tekst, det er en meget krevende fysisk prestasjon som må repeteres og øves for å få nyanser og utforming riktig. Og feiltoleransen er lik null. Klassisk musikk er en nevrotisk øvelse i perfeksjon og nyanser, og det er vanskelig å forstå for utenforstående hvor krevende det er.

Topp Bunn