Phonokabel fra platespiller

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Har en Thorens TD280 MKlV .Grei spiller som nå får ny pickup og reim. Men hva med phonokabel? Det kommer en tynn"tråd" ut av spillern. Er denne egentlig god nok?
Bruker jo saftigere kabler ellers i anlegget. Lurte på å lodde noe nytt innenfra, evt montere plugg i spiller.
Noen synspunkter?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg har mulighet for løse kabler på min spiller. Testet for moro skyld med noen "lakrissnører" og det låt ikke bra! Så jeg vil tro at du har endel å hente på å montere bedre kabler evt. sette inn RCA-kontakter i chassis(om mulig).
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Audio Note har fine kabler til dette bruk i mange forskjellige prisklasser, selv den aller rimeligste er en fin oppgradering fra de orginale lakris-snorene som mange spillere har.

Audio Note føres av Audiocompaniet i Oslo tlf 22116870
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det viktigste er at kabelen er godt skjermet slik at du unngår støy. Merke og pris henger jeg meg ikke opp i, men de bør kanskje ikke være for varme/mørke i lyden?
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Takk for gode tips, og jeg tror jeg skal gjøre noe. Hentet nye Focal .JMlab Cobalt 816S på fredag, og de står og spiller døgnet rundt! Men de er "lyse" nok i lyden, så jeg trenger ikke mer lys, bare varme.....
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
MM eller MC? De fleste MM-PUer er kresne på total kapasitiv last. Så de viktigste kriteriene blir riktig kapasitiv last (oftest totalt 400pF for kabel pluss inngangstrinn), god skjerm og gjerne ekstra jordleder mellom chassis på spiller og RIAA/forforsterker.

, så jeg trenger ikke mer lys, bare varme.....
Kanskje du skulle prøve 5-600pF da.
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Skjønner at jeg skjønner lite. Men jeg skal prøve å lære.
Tror jeg har MM-pu,men det må jeg skjekke. Har en EC-riia og den virker ok. Prøvde å legge meg på platespillerlista, men greide ikke det engang. Huff og huff........
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hehe. For å gjøre det enkelt kan du jo kjøpe noen meter av varenr. 55-805-27 fra ELFA www.elfa.se

Kapasitans er ikke angitt for den, men la oss anta at den er på 150pF pr meter. RIAAen din vil sikkert bidra med like mye. Så lag en kabel på 1, 2 og 3 meter og hør hvilken som låter best. Sannsynligvis blir klangen varmere jo lenger kabel du benytter. Resistiv last bør oftest være rundt 47kohm. Den lar seg sikkert justere på RIAAen din.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Hehe. For å gjøre det enkelt kan du jo kjøpe noen meter av varenr. 55-805-27  fra ELFA www.elfa.se

Kapasitans er ikke angitt for den, men la oss anta at den er på 150pF pr meter. RIAAen din vil sikkert bidra med like mye. Så lag en kabel på 1, 2 og 3 meter og hør hvilken som låter best. Sannsynligvis blir klangen varmere jo lenger kabel du benytter. Resistiv last bør oftest være rundt 47kohm. Den lar seg sikkert justere på RIAAen din.
Oooops. ECP1 opplyses å ha en inngangsimpedans for MM på 47 KOhm og kun 22 pF. Med en normal MM-pickup som gjerne vil ha opp mot 400 pF i kapasitiv last så skulle det bety at kabelen bør bidra med omlag 380 pF! Det er en vanskelig bestilling, men en meter GAC-2 fra Gotham Cable kan kanskje passe i «pseudo-balansert» kobling; dvs. gjennomgående ledere til hhv. signal og signaljord, og skjermstrømpen tilkoblet signaljord i den ene enden, jeg vil foreslå RIAA enden.

mvh
KJ
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ooops, ja.

Men KJ foreslår en bra løsning her. Du kan jo prøve ulike lengder av Gothamkabelen også.

Du må ihvertfall ikke finne på å kjøpe en eller annen dyr lavkapasitanskabel. De er OK til MC PUer men vil være en tristesse for en MM.

Eller så kan du bruke lakriskabelen du har og kjøpe en servicepakke med kondiser og lodde litt :)

varenr. 65-700-14 f.eks.
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
WOW- (and flutter). Her var masse info og hjelpsomhet. Skjønner at jeg må begynne å skjekke litt. Har MM-pu, og trur jeg har ei gammal KISS-plate, så technologien der er nok iorden...................
Den som spør...............
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
He he, vær snille med min gamle far nå vinylnærder ;D ;D

Tror det kunne hjulpet med litt mindre "faguttrykk", og litt mere konkrete forslag på hva og hvor og hvordan ;)

Jeg trodde faktisk at man kunne ta en god phonokabel av hvilket som helst fabrikat og lengde for å oppgradere jeg :eek:
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Har sett litt på kabler og kondiser hos ELFA, og med min kunnskap om dette, så tror jeg kanskje ting får være som de er. Men plater skal jeg spille, for jeg hører enda.....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
He he, vær snille med min gamle far nå vinylnærder ;D ;D

Tror det kunne hjulpet med litt mindre "faguttrykk", og litt mere konkrete forslag på hva og hvor og hvordan ;)

Jeg trodde faktisk at man kunne ta en god phonokabel av hvilket som helst fabrikat og lengde for å oppgradere jeg :eek:
Det er jo ikke noe i veien med å prøve dette og hint i hytt og i vær. Men i en spesiell og konkret anvendelse av kabler, hvor kablenes elektriske egenskaper faktisk har en avgjørende betydning for sluttresultatet, så kan det jo være en fordel å starte med å vite litt om hva som i teorien (og i praksis) passer sammen, før man starter på en ørkenvandring uten klart definerte mål og virkemidler. Etter det jeg ser så er det også stort sett en balanse mellom nødvendige «faguttrykk» og konkrete forslag til hva, hvordan og hvorfor, i inleggene over.

Når man spør om skifte av kabler til en Thorens platespiller, så legger jeg forøvrig til grunn at man er forberedt på å måtte svinge loddebolten, resten er jo stort sett barnemat ...

mvh
KJ
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Jeg er ikke et sekund i tvil om riktigheten av tipsene, og har brukt en loddebolt før, men jeg er ikke akkurat typen for å forske i slikt. ::)
 
Topp Bunn