Phillips 212

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
Nok en tråd om denne spillern,håper det går greit ;)

Spm 1:Spillern jeg har står på en stor og tung stereobenk,ca.40 kg..Men bør jeg ha noe mellom spillern og benken? f.eks en tung stein eller matte??

Spm 2:Er det 400 stiften som er standard? og 401 er hakket bedre,mens 412 er best? Etter at 400 stiften knakk bestilte jeg en 401 stift fra nettet,ikke original da,men er den 401 stiften fortsatt bedre enn en original 400 stift??

Spm 3: Ser på nettet at det selges 401 III,412,412 II E og 412 III....(ikke originale)..Er alle de stiftene bedre en min 401 stift? kan noen forklare litt om de stiftene?

Ble noen spm her nå,men håper noen kan svare på disse rare spm mine ,hehe.

Brukte spillern på en Denon forsterker før og synes den var bra da...Men etter at den ble koblet til Huldra 10 med TL 2520 høytalere fikk jeg virkelig høre hvor god den er.Meget varm og fin lyd,,så denne spillern blir nok i hus en laaaang stund til.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
1: Kommer an på mye, f.eks gulvet som også kan spille inn. Det er best å prøve seg fram.
2: 400 var standard. Vanskelig å si om de uoriginale, men de er som regel ikke så gode som originalene.
3: Vet ikke. Spør på Norsk hififorum. Mange vintagespesialister der.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
1) Noen anbefaler å plassere spilleren i en kasse med sand.

2) GP400 har rund stift, 401 og 412 er eliptisk.
412 skal være super, men jeg har aldri klart å få tak i en slik.

Spesifikaksjoner: http://www.vinylengine.com/cartridg...chi=&stid=&masslo=&masshi=&notes=&prlo=&prhi=

Ellers passer bl.a. Shure M75 elementer bra på denne. Skal også gå med Shure stifter på Philips element.

3) I II og III versjonene har litt forskjellig hus, bla.a med/uten stiftbeskytter, man stort sett samme spec.
Om en uoriginal 412 stift er bedre enn en 401 er vanskelig å vite.

Svein.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
:)

Synes den orginale 400 nåla låter meget godt. Har en som det står 400 i fronten på.
Ellers så hører ikke jeg så store forskjeller på de andre uten om 412 som spiller meget godt.
212 spiller bra på et tungt underlag og en god vintage riaa. God ørevennlig lyd i disse 212.

Mvh Roar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Litt OT.
Jeg har en 312 stånde.
Er det stor forskjell på 212 og 312?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
GA312 og GA212 er samme spiller, men jeg mener 312 har røde lysdioder under touch-knappene i stedet for de grønne pærene på 212 - som brenner ut over tid.

Svein.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.887
312 har autolift ved plateslutt i tillegg til auto shut-off, pluss noen kosmetiske detaljer forskjell. 312 virker litt dårligere bygd enn 212.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
lurer på en ting til...på arma der PU sitter er det et lite lodd som kan skyves fram og tilbake..Og bakerst på arma er det et stort lodd..Hva er det lille til??

Kort forklaring på innstilling av stifttykket? og hva er best trykk på Phillips 401? er det 1.5g?

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Det lille bestemmer stifttrykket. Skyv det helt tilbake,juster det store loddet slik at arma henger vannrett i løse lufta,alltså ikke på armstøtta.Skyv det lille loddet frem to streker,du har gradering for hvert gram. To streker Er to gram. Bruk Det.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
ok...jeg har brukt det store loddet til å stille stifttrykket,,men skal prøve med det lille nå..

er det 2g som er best på en 401 stift?

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Mellom 1,8 og 2g.Stiften er sikkert slitt etter så mange år. Stift får du fra Stiftservice,Roar Spica. Han har også rimelige digitalvekter. Bare å ringe ham.

Authon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.02.2009
Antall liker
0
har byttet både reim og stift (401) så det er bare trykket som mangler.Dette blir bra:) takker for hjelp.

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
2.299
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
16
Hva er innretningen oppe i venstre hjørne på 212 Electronic?

Hei

Fant denne tråden ved søk etter svar. Men kan ikke se å finne dette svaret hverken på sentralen eller google.
Så kupper denne tråden fremfor å lage ny om spilleren.:rolleyes:

Hva er innretningen jeg har omrisset på bildet av min 212 Electronic?

Når jeg søker opp spilleren på nett mtp bilder, er det svært få som har denne.
Er en form for nål som kan tas opp.

Samtidig, noen som enkelt kan forklare hvordan man bruker merking på matten for å få riktig hastighet?
Har sett flere youtube filmer om temaet. Men jeg "ser ikke det samme" som de ser...Må man bruke spesielt lys etc?

Mvh Jonas

IMG_3164.jpg

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.650
Sted
Holmestrand
Hei

Fant denne tråden ved søk etter svar. Men kan ikke se å finne dette svaret hverken på sentralen eller google.
Så kupper denne tråden fremfor å lage ny om spilleren.:rolleyes:

Hva er innretningen jeg har omrisset på bildet av min 212 Electronic?

Når jeg søker opp spilleren på nett mtp bilder, er det svært få som har denne.
Er en form for nål som kan tas opp.

Samtidig, noen som enkelt kan forklare hvordan man bruker merking på matten for å få riktig hastighet?
Har sett flere youtube filmer om temaet. Men jeg "ser ikke det samme" som de ser...Må man bruke spesielt lys etc?

Mvh Jonas

Vis vedlegget 342805
Det er opphenget for ei arm med støvbørste som følger rillene som ei pickuparm omtrent.
Vanlig på 70-tallet da 212 hadde sin storhetstid.
Omtrent som denne: Records dry-cleaning arm from Conrad.com

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.887
dustbug.jpg

Dust Bug var obligatorisk på 70-tallet.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Mvh Jonas
Du må ha noe 50 Hz kunstlys som lyser på platetallerkenen mens den roterer (uten noen plate på). Så justerer du henholdsvis 33 og 45 slik at det ser ut som om ringen "står stille".

philips212.JPG

Du vrir forsiktig på justeringsskruene som såvidt er synlig rett bak/under pick-up'en.

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
2.299
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
16

Mvh Jonas
Du må ha noe 50 Hz kunstlys som lyser på platetallerkenen mens den roterer (uten noen plate på). Så justerer du henholdsvis 33 og 45 slik at det ser ut som om ringen "står stille".

Vis vedlegget 342826

Du vrir forsiktig på justeringsskruene som såvidt er synlig rett bak/under pick-up'en.
Takk Ulf-B.
Tør jeg spørre hva du mener med 50hz kunstlys? (Hva går under denne betegnelsen ;)

Mvh Jonas

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.887
50 Hz kunstlys er en helt vanlig lampett. Glødepære, ikke sparepære.

Topp Bunn