el_mariachi skrev:
Jeg røyker og får skaffet meg det nødvendige stasjet om det så overføres til monopol uavhengig av hva de på løvebakken gjør.
MEN når jeg på min tur gjennom butikken passerer gjennom hundretalls hyllemeter med øl, rusbrus og cider på vei til kassa der røykesakene er gjemt vekk slår det meg: Noe må da være riv ruskende galt?
Tobakkbutikker/monopol kan jeg leve med. Jeg overlevde tross alt et par år i Italia, og der sliter du hvis du går tom for sigaretter eller tobakk etter klokken åtte om kvelden. I alle fall hvis det ikke finnes noen automat i nærheten. Jeg måtte gå tyve minutter for å finne automat der jeg bodde, så jeg ble flink til å planlegge. Men det har jeg egentlig vært lenge. Siden jeg gikk tom for papir noen ganger under studietiden så har jeg lært å alltid ha ekstra papir i huset, og å ha nok tobakk/sigg til neste morgen. Ingenting er så kjipt som å gå tom for papir sent om natten.
Men jeg liker ikke den tendensen at jeg ikke får velge min egen hedonistiske nytelse når den ikke engang gir meg noen rus som kan sette meg eller andre i umiddelbar fare. Foreløpig tror jeg ikke på noe forbud i min tid, men er aldri helt sikker. Da blir det som i krigen isåfall, med dyrking hjemme på loftet. Straffen for hjemmedyrking blir neppe like streng som straffen for dyrking av cannabis... :
Jeg liker ikke de nye skapene. De er både stygge, og for meg upraktiske. Sett bort fra med rullings er jeg ikke lojal mot merker eller typer, men velger etter humør. Og elsker å teste nye typer som kommer på markedet. Sist gang testet jeg en av Princes såkalte rene tobakker. Husker ikke hva den typen het nå, men jeg favoriserer de sigarettene som ikke er tilsatt noe ekstra. De er blitt litt mote. I skrivende stund røyker jeg Manitou rulletobakk. Det var den første på røyken uten tilsatte kjemikalier her til lands. I Italia røkte jeg mest Marlboro Blend 29, som var en av de to første på kontinentet.