Perfekt PU til SL1210?

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Hei
Jeg har en Technics SL1210 som jeg stadig leter etter den optimale PU til. Jeg har hatt ortofon 2m Bronze og black, et par Audio-technica MC-modeller og en rega elys.
Når jeg ser på resonanskalkulatoren på vinyl engine som bl.a. Gunnar Brekke har linket til her inne, så virker det imidlertid som at ingen av disse er helt ideell match til sl1210. Alle har compliance rundt 20-22 ved 10hz, slik jeg forstår regnestykkene rundt dette.

Armen på 1210 har visst masse på 4,5g. Med et headshell på 10g kommer det vel da ut på 14,5g totalt.
Da skal det ifølge kalkulatoren heist være en litt lettere og/eller stivere PU til for å være ideelt rundt 10hz.
Forstår jeg kalkulatoren feil, eller stemmer det at disse PU'ene ikke er optimale til 1210?
Har noen tips til hva som kan være ordentlig gode valg opptil ca 8000kr?
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til vinyl avdelingen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Effektiv armmasse på 1200 (mk2, men sikkert resten også) er vel 12g, såvidt jeg husker, så en pickup som 2M bronze med ettergivenhet på 22um/mN og masse (inkludert skruer) på ca. 7,7g er en helt OK match. En klin i midten-perfekt match er ikke sikkert at vil gi deg noe særlig bedre lyd uansett, så så lenge du er innafor, kan du velge mer etter hvilken PU du liker lyden av.

Ettergivenhet på f.eks. 18 og masse rundt 6,5-7g hadde vært en ENDA bedre match, hva egenresonnans i armen angår, i teorien, men jeg tror ikke dette er noen krise. ;) Bedre med litt lav enn litt høy egenresonnans, tror jeg også.

Treffer du innenfor det grønne området på Vinylengine-kalkulatoren, tror jeg du kan være fornøyd.

Cartridge Resonance Evaluator - Vinyl Engine
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Takk for innspill, Dazed. Såvidt jeg har forstått det, forutsetter effektiv armmasse på 12g på 1210 mk2-armen, at man bruker det originale Technics-headshellet som veide kun 7,5 gram. Jeg har ikke det originale headshellet, og det er vanskelig å finne noe nytt av brukbar kvalitet som veier mindre enn ca 10g, særlig hvis man vil ha justeringsmuligheter for azimuth på kjøpet. Med 10g blir effektiv armmasse 14,5g.
Da begynner plutselig Ortofon 2M-serien å forsvinne ut av det grønne området på kalkulatoren hos Vinyl Engine. A-T-pickupene klarer seg såvidt innenfor.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er selvsagt sant. Tyngre headshell gir høyere effektiv masse.
 
Topp Bunn