Pentangle?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei!

Noen som kan tipse meg om Pentangle utgivelser på cd med bra lyd?
Har ikke hørt så mye på det, men det lille jeg har hørt, liker jeg :D

mvh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
Har de Japanske LP faksimile CD'ene. De låter helt OK men jeg har ikke hørt andre CD utgivelser eller de originale LP pressingene.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det kan jeg dessverre ikke, siden jeg aldri har hørt de via cd.
Tenker du på musikk fra deres tidlige periode?
Jeg ser at det nærmest var en pause i utgivelser fra ca. 74 til 84, sånn ca. da John Renbourn ikke lengre var med.

Jeg har derimot "Sweet Child" fra 1968, det nærmer seg 40 år siden da (jeg kjøpte den) ;)
Den er litt slitt/skitten? (kanskje jeg får komme i gang med platevasking) men lydmessig er denne bra med svært fin tilstedeværelse lydmessig. Kanskje tatt opp mer eller mindre direkte uten spor på spor?
Jeg visste faktisk ikke før jeg googlet litt nå at det fortsatt var liv i denne gruppa, riktignok med et fåtall av de opprinnelige medlemmene.
John Renbourn og Bert Jansch var/er to bra gitarister, sistnevnte visstnok en av Finn Kalviks forbilder og mener jeg å vite også en han lærte litt av.

Mvh.KW
edit: "Moon Dog" fra denne doble lp har et spor som Terry Fox har dedikert en blind ameriaknsk gatemusiker som pleide å spille ved døråpningen til basin Street jazz Club på West 50th street i New York City (dette var vel da i 60 åra)
Denne har en veldig bra rominformasjon (hører virkelig at det spilles i et rom med det som følger med) samt (dermed også?) en god fornemmelse av tilstedeværelse.Bra på resten også slik sett.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Har de Japanske LP faksimile CD'ene. De låter helt OK men jeg har ikke hørt andre CD utgivelser eller de originale LP pressingene.
Hei!
Hva er/menes med dette
Japanske LP faksimile CD'ene
?
Mvh.KW

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Voff skrev:
Hei!
Hva er/menes med dette
Japanske LP faksimile CD'ene
?
Mvh.KW

Det betyr at coverne er nøyaktige kopier av de originale LP coverne. Mao. LP cover i miniatyr. Detailjnivået er så bra at samme type papir brukes på CD coverne som på LP'ene.
Jeg kjøper forøvrig ikke CD'er i disse hersens plastikkboksene; kun Japanske spesialutgaver. CD etuiene er etter min mening tidenes værste industridesign.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OK! Skjønner!
Jeg velger derimot plastcoverne( dersom jeg har valget) fremfor disse pappversjonene.
Grunnen til det er mine cdhyller (benno?, Ikea) og den slitasjen pappcovere blir utsatt for ved ut og innsetting fra de.
Synes de nye med runde hjørner er bedre (plastcovere)
Mvh.KW

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Jeg har i mellomtiden skaffet meg en kjempefin Pentangle cd-boks fra Castel Music
"The Time has come" 1967-1973. Fire cd-er med mye knask. Studio-opptak, liveinnspillinger og tidligere ikke ugitte radio sessions
Alt er remasteret. Vedlagt får du med et fint hefte på over 50 sider.

Har ikke hørt så veldig mye på den enda, men mye av det virker bra. Mye av det også når det gjelder lydkvalitet
kr 339,- på Platekompaniet. :D

Anbefales!

mvh

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Denne boksen frister meg også.

Koster £17.99 på Play.com, litt over tollgrensa, men det blir allikevel ikke så dyrt.

Eller har de begynt å se litt gjennom fingra når beløpet er så lite over?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
costello skrev:
Eller har de begynt å se litt gjennom fingra når beløpet er så lite over?

Det kommer an på om du treffer en nidkjær toller eller ikke. Jeg fikk to brukte LP'er fra Japan med en slik grønn tolldeklarasjonslapp på pakken. Dette ble ikke godtatt og tollen forlangte faktura eller bankutskrift. Platene ble returnert til japan!
Nå er de på tur hit igjen. Forhåpentligvis blir de ikke stoppet av en grinebiter denne gangen.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
KW skrev:
John Renbourn og Bert Jansch var/er to bra gitarister, sistnevnte visstnok en av Finn Kalviks forbilder og mener jeg å vite også en han lærte litt av.

Mvh.KW
edit: "Moon Dog" fra denne doble lp har et spor som Terry Fox har dedikert en blind ameriaknsk gatemusiker som pleide å spille ved døråpningen til basin Street jazz Club på West 50th street i New York City (dette var vel da i 60 åra)
Kan godt bekrefte at Finn Kalvik reiste flere turer til England for å suge gitarteknikk ut av heltene Jansch/Renbourn, særlig var Jansch en gitarteknisk inspirator for Finn - også for flere av datidens norske gitarstjerner som Lillebjørn etc...
Best kompis ble imidlertid Finn med Pentangles eminente bassist Danny Thompson, som de siste åra har fulgt ikonet Richard Thompson både på plate og konsert. (MUST HEAR).

Moondog (Louis Hardin) ble blind som tenåring etter en ulykke med dynamitt. Musikalsk opplært bl.a. i indianerreservater og utviklet en blanding av jazz og klassisk musikk via partitur skrevet med blindskrift. Endte siste delen av sitt liv som gatemusikant i New York. Dette er en fantastisk plate med Moondog:

http://wm08.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:wbfqxqwgldfe

Når det gjelder Pentangle så kan man ikke komme unna første skiva, etter manges mening noe av det viktigste som skjedde i 1968.

http://wm08.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:3jfuxqt5ldfe

Ellers er både Renbourn og Jansch sine første utgivelser et must for en hver som som vil studere gitarteknikk (som Paul Simon gjorde i London i -66) og utvikling av engelsk folkemusikk særlig iblandet jazz.
Og hvem var det som påsto at Bert Jansch er den akustiske gitarens Jimi Hendrix??
Helt korrekt: Neil Young.

Topp Bunn