Pensjonsstyveri!!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Regjeringens forslag:

En kone med lav pensjon får ikke arve sin høytlønte manns pensjon, hvis han dør. Pensjonen er individuell og fellesskapet får de dødes pensjon.

Faen ta felleskapet, dette er tyveri av mine pensjonsinnbetalinger !!!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Sleiven skrev:
Regjeringens forslag:

En kone med lav pensjon får ikke arve sin høytlønte manns pensjon, hvis han dør. Pensjonen er individuell og fellesskapet får de dødes pensjon.

Faen ta felleskapet, dette er tyveri av mine pensjonsinnbetalinger !!!
Uten ditt forhatte fellesskap, hadde det ikke vært noen pensjonspenger.

Honkey

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Synes du skal foikusere på å leve så lenge at du har fått alt utbetalt. Det er vel ikke fellesskapets skyld at du dør for tidlig.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nå har jeg ikke tenkt å dø tidlig,men det var betryggende å vite at kona ville hatt noe pensjon etter meg slik det er idag.
Da hadde hun noe ekstra igjen for å ha oppdratt egne barn, (jobbet redusert stilling etc), og bli pensjonert som minstepensjonist

Slik går det altså ikke lengre. Forøvrig utgjør felleskapets andel av min pensjon under halvparten av min totale pensjon(pga private ordninger). Jeg har betalt langt mere inn en det jeg får, men slik er virkeligheten med at pensjonssystem som er basert på pyramidespillprinsippet.

Etterlattepensjonen har en privat del som utgjør ca halvparten. Og slik jeg leser det skal Staten altså beslagglegge HELE etterlattepensjonen, ikke bare den offentlige andelen....

Håper jeg tar feil.

Men det gjelder å leve livet nå, før man blir gammel,syk og fattig...

Sleiven

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Svaretmitt var litt flåsete som du nok forsto. Jeg vet ikke mye om pensjonsregler, men såvidt jeg forstår er ikke pensjoninnbetalinger foretatt av arbeidsgiver en oppsparing (som kan arves) men en innbetaling som skal sikre deg en inntekt etter at arbeidslivet er over.Like lite som kona kan få utbetalt din lønning etter at du faller fra, like lite kan hun få utbetalt din pensjon. Skulle det vært annerledes ville også pensjnskostandene eksplodert. Slik sett virker det ikke urimelig. En privat pensjonssparing som du foretar mener jeg imidlertid ville vært overførbar til arviner, det er en oppsparing foretatt av deg.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Reglene er nå slik når det gjelder innskuddpensjon at du kan ta ut hele det oppsparte beløpet over 10 år. Det er ikke spesifisert i hvilken takt det skal taes ut. Jeg for min del tror jeg vil ta ut hele beløpet -9 kroner første dagen som pensjonist........

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Det går ut på at du får utbetalt ett beløp på dine kalkulerte gjenværende leveår..
Dvs er snitt levealderen 84 år. Og du går av når du er 64, får du Potten du har spart opp delt på 20..
Går du av når du er 74 år, får du potten du har spart opp delt ut på 10 år..
Er du lavtlønt, får du mindre i pensjon.. Har du høylønn, får du mere enn dagens..

Jens sier denne reformen er rettferdig.. For folk flest høres den ikke rettferdig ut.. Helt til du slår opp i ordboka på rettferdig :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Rhesus skrev:
Reglene er nå slik når det gjelder innskuddpensjon at du kan ta ut hele det oppsparte beløpet over 10 år. Det er ikke spesifisert i hvilken takt det skal taes ut. Jeg for min del tror jeg vil ta ut hele beløpet -9 kroner første dagen som pensjonist........
Så enkelt er det nok ikke. Innskuddspensjonen betales ut jevnt over perioden, bortsett fra at avkastningen gjør at pensjonen reguleres etter hvert.

Men oppspart beløp i en innskuddsordning går til arvingene dersom man dør. Selv om lovverket åpner for det er det ingen selskap som tilbyr produkter hvor kapitalen går til felleskapet. Nå hadde et slikt produkt kanskje ikke vært så dumt, fordi det hadde gitt høyere pensjon. Den obligatoriske tjenestepensjonen gir jo ikke stort å leve av.

Topp Bunn