Pengvims anlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det håper jeg også, men nå tar jeg meg en liten pustepause jeg. Ble litt demotivert av disse jordgreiene. Starter opp igjen om noen dager. Dessuten har jeg andre ting som haster mer.. ::)

Kan det være at jeg har klart å lage kabelbrudd? Har hørt at det skal ha skjedd med andre som har denne armen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer med nydelig platespiller, Pengvim. Jeg har hatt to av dem, og det er en av mine definitive favorittplatespillere. Noe mer lettflytende, musikalsk og mastertape-aktig enn denne spilleren skal du slite for å finne. Armkablingen er et helvete, (som du akkurat har funnet ut!)
men det er også det eneste jeg har å utsette på den. Armen er genial og passer til en mengde elementer. Et av elementene som virkelig synger i en WT-arm er forøvrig Dynavectors DV17..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da var det på tide med en liten oppdatering. :D

DPA 5300B er solgt, og en ny sak har erstattet den..


En Jeff Rowland Model 1. :D

Den har en stripe på frontplata (som også er imponerende tykk) og litt fingermerker her og der etter at jeg har klådd på den. Men det kan nok bedres på med en liten puss..

Nå trenger jeg bare en pre fra samme merke.. Og kanskje et par Tannoy etter hvert da...



For øvrig har jeg nå Squeezebox som digitalkilde, men Marantz CD84 står alikevel parat. Den låter faktisk rimelig bra, og jeg leker meg litt med tanken på å bygge den om til DAC. Får se om jeg kanskje klarer å finne skjemaet til den.. ;D


På baksiden kan en del kabelspaghetti skimtes, og jeg er neimen ikke sikker på hvordan jeg skal få det til å se nogenlunde bra ut..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da var Jeff Rowland Consonance forforsterker i hus.. :D


Pent og pyntelig med IR-mottaker og Skvisen oppå.

Denne passet nok hakket bedre sammen med JR-effekttrinnet enn AI pre'en gjorde. Bra RIAA har den også, og pene målinger/specs. ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gratulerer :)

Ser jo ikke helt galt ut heller.
Fungerer bra/bedre sammen med eff.trinnet enn S1000 ?

/jan
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Ser bra ut!
Kan du si noe om hvordan/hvorfor den virker bedre (bortsett fra at den faktisk virker ;))?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Funker bedre sammen med Jeff Rowland effekttrinnet enn det Audio Innovations gjør ja. Men det er jo ikke så rart vel?

kjoenik skrev:
Ser bra ut!
Kan du si noe om hvordan/hvorfor den virker bedre (bortsett fra at den faktisk virker ;))?
Hvordan: Det er mer synergi i lyden. Det var en bedre match føler jeg. Vanskelig å si noe dypt uten en lenger test. Det ble litt mer punch i bassen, litt oppstramming.

RIAAen låter bra også (og har bra specs :D). Har bare rukket å høre èn LP i dag, for jeg har hatt en del å gjøre, men det ga lovende resultater. 8)

Hvorfor: Antagelig fordi de er fra samme merke, og tid. Har dessuten justert dem til hverandre med tanke på impedans også. Slik det står i begge manualene at de bør være med "partneren" fra samme merke.

Det er veldig gode innstillingsmuligheter på de sakene her. Preampen er også veldig funksjonsrik, med en del kjekke ting som f.eks.: Mono, Phase (fasevender altså), mute-knapp, lagring av volum for hver inngang...
Også er IR-mottakeren løs (med kabel), så jeg kan sette den hvor som helst. Digg!

Consonance'n burde vel egentlig vært svart, men skitt au.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis med nye amper.
Tar vel litt plass de også..... ;)

Rart Consonancen ikke var svart da den kom..... ;)
(eller hva L?)

Synergi skal man ikke kimse av.
Så du har nok gjort et greit valg med hensyn til preamp til powerampen.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk takk. Tjo, de tar jo plass, men det er mer praktisk enn rørmonoblokkene jeg hadde før. Både med tanke på vedlikehold, varme og plass (De trenger jo noe plass over seg bl.a.)

Skal få skaffe en eller annen XLR-kabel, for jeg har lyst til å prøve hvordan de er balansert. Noe som passer spesiellt bra til Jeff? :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
Skal få skaffe en eller annen XLR-kabel, for jeg har lyst til å prøve hvordan de er balansert. Noe som passer spesiellt bra til Jeff? :)
Jeg ville tatt å sjekket ut en XLR kabel som jeg synes er rimelig "nøytral" i klangen, men har en litt mer skyv i mellombassen og nedover enn de andre kablene jeg har hengende her, imo:
Silk mkII
 
J

jukes

Gjest
:)

Prøver ut mange platespillere du Pengi,men pd 300 din er aldri til salgs. Skjønner det godt. :)

Mvh Roar
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
emotikon skrev:
Grattis med nye amper.
Tar vel litt plass de også..... ;)

Rart Consonancen ikke var svart da den kom..... ;)
(eller hva L?)
Hadde ikke hjerte til å lakkere den, det var noe skrift på front plata som jeg ikke ville fjerne. Men det var nære på ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Pengvim skrev:
Takk takk. Tjo, de tar jo plass, men det er mer praktisk enn rørmonoblokkene jeg hadde før. Både med tanke på vedlikehold, varme og plass (De trenger jo noe plass over seg bl.a.)

Skal få skaffe en eller annen XLR-kabel, for jeg har lyst til å prøve hvordan de er balansert. Noe som passer spesiellt bra til Jeff? :)
Selv har jeg god erfaring med Viablue sine kabler, syns de funker veldig godt. Har det all over nå.
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Ser ikke dumt ut dette. Håper jeg kan få en demo snart.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mute skrev:
Ser ikke dumt ut dette. Håper jeg kan få en demo snart.
Skal nok kunne gå an å ordne noe M, men er litt travel for tiden. ;)

Model 1 er for øvrig ikke helt gravtyst på klipschene, men på sikt så skal de (høyttalerne altså) byttes ut uansett. Og det blir nok mindre lettdrevent ja.. Mulig det blir tystere med balansert mellom pre og effekt?
 
M

musicus

Gjest
Pengvim skrev:
Mute skrev:
Ser ikke dumt ut dette. Håper jeg kan få en demo snart.
Model 1 er for øvrig ikke helt gravtyst på klipschene, men på sikt så skal de (høyttalerne altså) byttes ut uansett. Og det blir nok mindre lettdrevent ja..
Noe spesiellt på gang? :) ....

mvh
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ikke ennå. Det er en plan som ikke blir realisert med det helt første antagelig.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vel, det blir nok lenge til jeg får realisert høyttalerplanene mine, men jeg har i hvert fall liggende et par Hawthorne Silver Iris OB 15" Coaxial elementer som jeg har tenkt til å bygge inn i åpen baffel når jeg får tid. Så får jeg se om det passer for meg. :)


Nå har jeg i hvert fall fått hørt en del på Jeff (Rowland) og Paul (Klipsch). ;)

...og det låter neimen ikke verst. Jeg tror jeg skal klare å holde ut med dette en god stund.. ;D

Jeg synes ikke jeg er så veldig flink til å beskrive lyd egentlig, men jeg får prøve.
Det har en spillestil som faller seg behagelig i mine ører. En kan kanskje si at det har et litt bløtt anslag, uten at det er dvaskt eller slapt. De er flinke til å få fram små detaljer. Det heller litt mot det mørke framfor det lyse, og det er ålreit synes jeg. :)

Det er godt definert i bunn, og det har nok av punch for meg. (Det skal riktignok nevnes at jeg av praktiske hensyn ofte har høyttalerne plassert noe nærmere veggen en hva som er optimalt, og da blir det fort litt ullent nederst) Det groover bra når jeg slenger på litt Tom Jones f.eks..

RIAAen er veldig god. Jeg sitter faktisk å hører på en plate gjennom den i skrivende stund. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg liker den bedre, dårligere eller om jeg bare synes den er annerledes enn C-J Motif MP-11. Det kunne for så vidt vært praktisk, økonomisk sett, om JR sin funket bedre for meg. ::)

Jeg synes anlegget spiser det jeg slenger på det nå, uten å låte skarpt på annet enn Mötörhead og slikt, men det er jo så fryktelig dårlig innspilt at det er vondt uansett.

Er vel bare en god DAC til Skvisen og nye høyttalere som mangler nå egentlig. Og en avklaring på om C-J eller JR blir brukt som hoved-RIAA videre. :)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
:)

Model 1 (effekttrinet altså) har en relativt svak during den første stunden den er på fra kald tilstand. Det er forsåvidt ikke så uvanlig.
Når pre'en står på volum 1 (av 200 steps) er det helt stille (bortsett fra susinga om man stikker huet inn i diskanthornet da), men når man setter den på volum 0 kommer duringen tilbake. Den forsvinner igjen ganske så fort når jeg skrur på litt volum igjen, samme om det er noe påtrykt signal eller ikke. Jeg opplevde noe av det samme med Audio Innovation forforsterkeren, hvor det var svak during opp til kl 12 på volumet, hvor det ble sporløst borte.

Er det noen som kjenner de tekniske detaljene i denne forforsterkeren (eller effektforsterkeren)? Er det slik at den kanskje har en annen utgangsimpedans på volum = 0 enn på volum > 0 f.eks.? Volumet styres av en mikroprosessor-kontrollert motstandsmatrise, men jeg ville jo tro at denne ikke vil endre utgangsimpedansen nevneverdig.

Ble nysgjerrig nå, kanskje jeg får prøve å skaffe skjemaet til den og se om jeg klarer å finne ut av det. Det er ikke sjenerende, men jeg har lyst til å vite hvorfor.. 8)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da har jeg brukt en del timer på å mekke på tonearmen min, SME 3009 S2 improved.

Først loddet jeg på phono conversion kit. Det ble ganske pent arbeid synes jeg selv.. ;D



Og så satte jeg på dempekar med silikonolje med en "spade" tilkoblet armen.



Så hvordan lyder det med dette på? Det er vanskelig å si, for nå trenger jeg visst en signalkabel til. ::)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Durelyden ble for ordens skyld borte når jeg koblet om litt i anlegget. ;D

Nå er det på tide med et nytt RIAA-trinn synes jeg. Men hva pokker skal jeg velge mon tro... 8)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mute skrev:
Trichord Diablo?
Kjenner ikke noe særlig til merket egentlig. Får kanskje sjekke det opp? :)

Har veldig lyst til å teste de separate RIAAene til Jeff Rowland, om jeg finner en. Eller de innebygde RIAAene i de integrerte forsterkerne fra merket.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Plutselig ble det en sving innom vintage audio igjen for meg. Pioneer SX-5570 (samme som SX-950) i hus. Lurer på om jeg skal bygge opp et eget vintage anlegg. Hmmmmm...

Kanskje jeg skal skaffe noen rare gamle høyttalere, som Carlsson OA-50 (e.l.) eller Bose 601/901. Uten at jeg noensinne har hørt de riktignok... ::)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Siden siste innlegg i denne tråden har jeg flyttet inn til Oslo, og deler leilighet med to kompiser. Så jeg har en del bedre plass i stua enn før. ;D

Akkurat nå kjøres det på Carlsson OA-50 høyttalere. Disse drives med en Myryad MA-360 effektforsterker (3*120W) og en NAD 118 digital forforsterker.
Det hele fores av et Soundblaster lydkort. ::)
Lydkortet skal byttes ut så snart jeg bestemmer meg for hva jeg skal ha. Tips til et rimelig lydkort (ikke av den kjipe USB-typen) som gjør nytten som en god digitalutgang tas i mot med takk. Forforsterkern har, praktisk nok, både analoge og digitale innganger. :D

Snart skal jeg få kommet i gang med høyttalerprosjektet mitt, to-veis aktiv drift, men jeg må få tegna kasser og skaffa et aktivt delefilter først. Jeg tviler på at jeg gidder å lage delefilteret selv i første om gang, så jeg begynner nok med å gjøre noen ganske harde modifikasjoner på et Behringer DCX2496.
Til høyttalerne har jeg et par JBL 2235H basser liggende, og diverse horn og kompresjonsdrivere.

Har et par Hypex UCD400AD kort liggende, men tror ikke jeg skal bruke de alikevel. De blir antagelig solgt videre igjen.
Hva jeg skal drive horna med er litt usikkert, men jeg har et par LU1014 power-JFET liggende som kan brukes til en fin FirstWatt klone.

Får vel legge ut et bilde når jeg er hjemme på dagtid neste gang. :p
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ooooooooooog jeg antar du jobber mye siden du ikke har vært hjemme på dagtid enda ? ;)
;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
pstraums skrev:
Ooooooooooog jeg antar du jobber mye siden du ikke har vært hjemme på dagtid enda ? ;)
;D
Vel... ;D

Har jobba mye ja, men jeg har vel egentlig bare glemt å ta noe bilde.. :p
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Pengvim skrev:
Siden siste innlegg i denne tråden har jeg flyttet inn til Oslo, og deler leilighet med to kompiser. Så jeg har en del bedre plass i stua enn før. ;D

Akkurat nå kjøres det på Carlsson OA-50 høyttalere. Disse drives med en Myryad MA-360



. :p


:)

Få deg et par Carlsson OA 52Le Pengvim. Helt i en annen klasse enn 50 og 50.3. Har hatt Oa 14 på lån. Disse er også meget gode,men 52 le er bare helt rå. En av de beste høytalere jeg har hørt uansett pris.

Mvh Roar
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, jeg har planer om å få prøvd flere av disse. De låter veldig ålreit synes jeg, men noe av det beste er at lydbildet nærmest følger etter når man flytter på seg. Jeg sitter ganske mye utenfor sweetspot.

Har lagt ut en ønsket kjøpt annonse faktisk.. ;)
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Pengvim skrev:
Ja, jeg har planer om å få prøvd flere av disse. De låter veldig ålreit synes jeg, men noe av det beste er at lydbildet nærmest følger etter når man flytter på seg. Jeg sitter ganske mye utenfor sweetspot.

Har lagt ut en ønsket kjøpt annonse faktisk.. ;)
:)
52Le er i en helt annen klasse enn 50,og 50,3. Skal oppgradere mine 50,3 til 50Le.

Prøvde noen andre gulvstående og jeg skal love deg at jeg byttet fort tilbake.Når en blir vant til disse så synes allt annet blir smått. ;) ;D

Mvh Roar
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
P7140465.jpg


Nå har det blitt svært lenge siden jeg har lagt noe ut her.
DIY-prosjektet ble kansellert for lenge siden og delene har blitt solgt.

Anlegget nå består av:
LM Audio LM216IA som er lånt fra Mala Audio
JBL L-26, som jeg skal bytte ut med større etter hvert
Topping D20 DAC, som jeg skal bytte ut etter hvert
Laptop som digitalkilde.

Studietiden er nesten over og ferielønna har kommet. Her er det muligheter. :D
 
Sist redigert:
Topp Bunn