Peerless XXL 10"

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Eltek har nå tilbud på 15 cm til Seas, hvilket er et fremragende element. Simulering i trykk-kammer indikerer f3 på ca. 80 Hz uten eq (men da med uendelig baffel...)

Spørsmålet mitt er hvor høyt opp en kan kjøre ett av Peerless sine 10" XXLS elementer? Kan disse integreres bra sammen med Seasen?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
XLS-ane kan etter det eg har blitt fortald(av særs pålitelege kjelder) spele greit opp til 150-200Hz. Så det skulle ikkje være noko problem å få dei til å henge saman frekvensmessig.

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Pussig, tenker på akkurat samme prosjekt selv.
Hvilken løsning vil være best å velge for XXLen; lukket, refleks, passiv?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Jeg tenker kvasilukket

2 elementer per side, 60 liter kammer, med 2 Scanspeak variovent

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Du tror ikke det vil gi for mye bass - gitt at du deler passivt?

For min del sikter jeg meg inn på slave - som gir det beste fra to prinsipp (eller var det det værste  ???)

Tenker å bruke MTM i toppen med en 10'/slave i 20-30 liter kasse. Brukes da som ren subwoofer og skal etter dataene spille bra. Jeg er generelt skeptisk til om det blir GOD bass av små kabinetter, tunge membraner, stive oppheng og 4 Ohm imp., men det kan bli morsomt å prøve.

Kom over iallefall over produsentens eget forslag til kasse her

http://www.timbreaudioonline.com/catalog1.html

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Pussig, tenker på akkurat samme prosjekt selv.
Hvilken løsning vil være best å velge for XXLen; lukket, refleks, passiv?
Det er mange forskjellige versjonar av XXLS. For 10" er det slik:
XXLS 830842: Tiltenkt slavebruk. Låg Qts.
XXLS 830843: Tiltenkt trykkammer. Relativt høg Qts
XXLS 830846: Tiltenkt bassrefleks. Middels Qts.
Se http://www.tymphany.com/products_Peerless.html -> subwoofers -> XXLS for meire info og application notes.

Dersom du skal bruke slaveversjonen til trykkammer vil du trenge EQ for å få nivå i djupbassen. Då er det kun aktiv løysing som gjeld. Trykkammer gir veldig rask respons samanlikna med bassrefleks, men får ikkje drahjelp nedover og difor blir maksimalt lydtrykk noko lågare. Er usikker på kor rask slavebass er.

Personleg hadde eg aldri delt så langt nede uten å gjere det aktivt.

Har ein XLS 10" med 10"slave i 35 l kasse ståande og samle støv, så dersom nokon er interessert i å ha noko å eksperimentere med kan dykk bare sei til. XLS ikkje XXLS altså, data er så og sei like. XXLSen har dog bakplate med støytdempar for "skånsom" bunning av elementet. Men no er ikkje bunning noko stort problem med desse elementa. Kassa er i sveisa aluminium med avstivarar.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Re: Peerless XXL 10"

Jeg skal dele aktivt, med Behringer delefilter.

For mye bass er intet problem, det korrigerer jeg med Behringeren. :D

Mulig det er overkill med 2 x 10 per side, men tanken er at de skal stå på hver side av kassen og spille h.h.v. fra og mot hverandre. Dette leder til at innvendige bølger kanseleres og at mekaniske vibrasjoner dempes. (Hvorvidt dette er tilstrekklig grunn til å kjøre med 2 element per side vet jeg ikke, men jeg opererer etter "more is better"-standarden ::))

PAE

Medlem
Ble medlem
13.11.2006
Antall liker
0
Velkjent prinsipp- Begge! 8)

Men jeg undrer meg over hva forskjellen vil være på en 20 liters kasse med slave vs 50 liters bassrefleks. Slik jeg forstår produsenten vil slavekassen kunne spille bedre?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Velkjent prinsipp- Begge! 8)

Men jeg undrer meg over hva forskjellen vil være på en 20 liters kasse med slave vs 50 liters bassrefleks. Slik jeg forstår produsenten vil slavekassen kunne spille bedre?
Samanlikninga du kjem med er vanskeleg sidan det er forskjellige volum.

Slaven er der i staden for bassrefleks-røret og fungerar så og sei som ein port. Så i pass-båndet vil det være likt, men eit bassrefleks-rør vil få ein resonans oppover i frekvens som ikkje slaven vil ha. Ein fordel til er at du kan ha låg avstemnings-frekvens i ei lita kasse med slave. Ein bassrefleksport blir lengre jo mindre kassa er, noko som er stikk imot det som er ønskeleg.

Denne linken er betre enn den forrige:
http://www.tymphany.com/resource_library_application_notes.html

Topp Bunn