peerless sls213??

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Noen som har nopen erfaringer med nevnte element? ønker litt ekstra i bånn, men det må ikke nødvendigvis gå veldig dypt, så jeg kan vel kalle det en bass høyttaler siden en sub må helst gå minst til 20hZ og gjerne litt dypere ;) men tenkte kansje sls213 kunne være et kjekt element, kan gjerne bruke flere , men helst ikke over fire, hadde tenkt meg på søyler med kansje to elementer i vær, eventuelt 6,5" og kansje 3 elementer i ver, noen som har noen tips ? erfaringer? vil det være bedre å gå for kunn en helt vanlig subwoofer?

mvh Jørgen

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
SLS elementer er høy Q elementer og egner seg best i lukkede kasser. Denne SLS 8" har jeg brukt en del i lukkede kasser, den trenger ca 40L, men kan brukes fra ca. 25L. Det er billige elementer og mye for pengene. Jeg har siden gått over til bassrefleks og større elementer, Beyma 12LX60 trenger ca 50-60L . Dette er en bedre løsning synes jeg.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hmm okai hadde kansje tenkt å bruke en lukket løsning da jeg har forstådd det slik at det ofte er bedre en bassrefleks.
Men hva kreves for å drive disse elemenentene? og hvor mange bør man ha for å få et reelt lydtrykk?? vil to stk holde ? (en per side)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvis du skal ha et realt lydtrykk i bånn.. la oss si fra 20-30 og opp til 100 Hz så er min mening at du bør se etter en annen løsning enn SLS 8". i lukket kasse. Du trenger isåfall minst 4 stk pr. side, og da flyr penga og kassene blir seriøst store!. Jeg ville heller gå for et større element, en 12" minst. Av GOD kvalitet. Bassrefleks er mitt tips da dette gir mest output i det nedre registeret. Et tips kan være å bygge HFS subben som er i støpeskjeen her på sentralen?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
okai runt 8 8" bli kanjse i meste laget :p det som kan bli et problem med noe mye større element er at jeg ønker så smale kasser som mulig... jeg trenger ikke noe "hinsides" lytrykk, men noe må det jo være. :D

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Gå for 2 Seas 8" i hver sine bassreflekskasser.
Disse aluminiumsbassene er meget gode og kan gi bra lydtrykk og dypbass.

Alternativt så har jo Scanspeak mange 8" som er meget bra.
Jeg bruker selv 4 Revelator 8" i to bassreflekskasser og det sparker skikkelig bra!

Bruk feks dette elementet i 40 liter bassrefleks.
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1208.pdf

Eller denne 10" i trykkammer?
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1209.pdf

Monterer du elementene på sidene isteden for på fronten så kan du alikevel ha en smal front.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
takk for tips skal sjekke det ut :)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Peerless sls263?

Jeg bruker disse i noen gamle Dali 109 med fire stykk 8.5x40cm rør. Jeg synest igrunn at det er for mye bass :( men har ikke fått filteret iorden enda.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Re: Peerless sls263?

Jeg bruker disse i noen gamle Dali 109 med fire stykk 8.5x40cm rør. Jeg synest igrunn at det er for mye bass :( men har ikke fått filteret iorden enda.
det er vel ikke bare å pakke inn noen elementer som originalt ikke skal stå i en høyttaler , og forvente at det skal låte bra ?...

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nei så klart ikke.. men ettersom jeg ikke er elektro ingeniør så er det jo noe vanskelig og få til et nytt filter. Man må jo uansett prøve... er ikke alle som bare kan gå på sjappa og kjøpe helicon heller.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

det er vel ikke bare å pakke inn noen elementer som originalt ikke skal stå i en høyttaler , og forvente at det skal låte bra ?...
Finnes det elementer som ikke er ment å stå i en høyttaler?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22

Finnes det elementer som ikke er ment å stå i en høyttaler?
¨
hehe, den satt!! :p tror du muligens skjønte hve jeg mente der gitt...

Topp Bunn