PCM kontra STREAM/PCM

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei!

Undrer meg over dette. I menyen digitalt utsignal fra min Rotel 1050 DVD-spiller har jeg tre valg:

1) PCM ONLY
2) DOLBY DIGITAL/PCM
3) STREAM/PCM

Så lenge jeg har hatt spilleren har den stått på PCM ONLY. I kveld skiftet jeg av ren nyskjerrighet til STREAM PCM, og tro det eller ei, lyden ble mer åpen og luftig, samt mer dybde og pondus i bassen.

Jeg spiller på en gammel THETA-DAC fra 90-tallet. Kan noen forklare meg hvorfor dette skjer?

mvh
lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Takk Ulf-B!

Her fant du nok svaret.. Trodde, for å være helt ærlig, at det var lite mer å hente fra denne gamle DVD-spilleren, men brått ble lyden ytterligere oppløst her.. Sier nok en del om min gamle Theta også. Den gjør en svært god jobb nå synes jeg.

mvh
lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hmm, fruen og jeg satte på en DVD i kveld, Die Hard 4.0, forøvrig en flott film.. Men med STREAM/PCM kollapset lyden under filmfremvisning til et digitalt kaos.. Tilbake til PCM ONLY og vi kunne se film igjen med lyd gjennom Theta.. Tilbake til CD nå, og da takler Theta STREAM/PCM igjen.. Grunn til bekymring?

mvh
lassemann

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Den skal stå på PCM only.

N

nb

Gjest
Å sende ut et multikanalsignal digitalt vil kun funke om DACen/mottager er i stand til å motta og dekode et Dolby multikanalsignal, det å sende multikanalsignal til en tokanals DAC er sannsynligvis den vanligste grunnen til at folk tror det er noe galt med DAC eller DVD-spiller når lyden uteblir.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.246
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
lassemann skrev:
Hmm, fruen og jeg satte på en DVD i kveld, Die Hard 4.0, forøvrig en flott film.. Men med STREAM/PCM kollapset lyden under filmfremvisning til et digitalt kaos.. Tilbake til PCM ONLY og vi kunne se film igjen med lyd gjennom Theta.. Tilbake til CD nå, og da takler Theta STREAM/PCM igjen.. Grunn til bekymring?

mvh
lassemann
Sannsynligvis grunnen til skråstreken?
Stream når det er digitalt multikanalsignal, ment for hjemmekinoreciever.
PCM når det er digitalt tokanals-signal som Thetaen liker/takler.
Dersom du på Die Hard kan endre til tokanals lyd i menyen på dvd-en så tror jeg Thetaen gir lyd.

Angående bedre lyd på Stream/PCM kontra PCM only? Hmm.... ::) Ikke godt å si.

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.246
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
Jeg googlet litt her - ble nysgjerrig m.h.t. egen DVDspiller - og fant en tråd hvor dette er forklart:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=18681299

Med stream-PCM foregår dekodingen i DACen din - med PCM-only kan det virke som om dekodingen foregår i DVDspilleren. Skal man tro linken.
Dekodingen er da fra multikanal digitalt til tokanal digitalt?
Fanken ikke rart jeg kjøpte stereoforsterker og ett par høyttalere til TVn... ;D

Mvh
Rolf

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.310
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Takker for opplysende svar gutter!

Det jeg kan si etter litt lytting, er at med CD er lyden helt klart bedre oppløst/klarere med STREAM/PCM enn med PCM ONLY. Som å ta bort denne berømte ullsokken.. Film = PCM ONLY..

Så mitt råd til dere med gamle DVD-spillere og løse DAC'er er å benytte denne muligheten for optimalisering av to-kanals lyd.

mvh
lassemann

Topp Bunn