PCB kort overflatebehandling

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Dette er vel noe som er lurt å gjøre? For å forhindre samling av støv mellom koblingene, forhindre fukt på kortet og statisk elektrisitet mellom komponentene.
Jeg har prøvd å lete meg litt fram til riktig middel, men sliter litt her. Noen som har råd? Helst en som kan påføres med pensel, evt spray
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.000
Antall liker
11.400
Sted
Ytterst i havgapet...
Såkalt conformal coating for kretskort finnes både som spray og boks... vanligvis en type akryllakk ... flott for kretskort i utsatte miljøer, men noe dritt hvis man skal feilsøke og reparere... bare å google... Jeg har bygd utallige protoyper i årenes løp, men ser ingen grunn til å bruke dette for noe som skal brukes innendørs..

Hvis man lager kretskort sjøl finnes det også loddelakk som beskytter kortene, men kan loddes rett gjennom...
 
Sist redigert:

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Ok så generelt er ikke dette nødvendig.
Grunnen til at jeg spør er på bildet. På dette kortet ble det opprinnelig brukt axial lyttere. Nå har jeg byttet dem ut med slike og pinnene har blitt ganske lange. Tenkte derfor å legge på en coating...
 

Vedlegg

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
I tillegg synes jeg de er løse og gynger litt
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.000
Antall liker
11.400
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis dette er et kort som blir utsatt for vibrasjoner i noen grad, så ville jeg nok tatt en runde med en limpistol.... bare sørg for å avfette slik at evt lim får feste...
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Prøver så klart å få minst mulig vibrasjon i racket, men noe blir det jo når man skrur opp volumet og høyttalerne står på tregulv.

Så du vil ikke si det er noe problem at pinnene er så lange? Har sett at noen legger dem inn i gummirør i slike tilfeller, men det er det jo for sent til her
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.021
Sted
Kongsberg
Har ingenting å si at det er satt sammen slik. Det eneste er at det er utsatt for mekanisk slitasje ved vibrasjon som kan forårsake svekkede loddepunkt. Bruk derfor smeltelim eller tec7 for å stive opp.
 
Topp Bunn