PC S/PDIF kontra USB/S/PDIF konv?

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Hei.
Mulig dette har vært diskutert, men det er så mye å lete i så jeg våger meg.

Noen laptops har S/PDIF utgang fra lydkortet. Som feks Raeltec sin ALC655 "Supports 48KHz S/PDIF output, complying with AC'97 Rev 2.3 specifications"

Har noen erfaring -ikke synsing! med dette?
Noen mener at pc audio kan være overlegent vanlig cd drivverk. Har intrykk av at disse kjører en USB til /S/PDIF omformer da det er USB ut av pc.
Men ville det ikke være en fordel å kutte denne omformingen, med en pc med direkte S/PDIF utgang ?
Eller er S/PDIF utgangen dårligere utført enn en USB utgang?

Mvh BA

N

nb

Gjest
På rent teknisk grunnlag har jeg svært vanskelig for å se at det skal ha noe å si om greiene er fornuftig konstruert. Du skal i praksis overføre ca 1.4MBit over en meter eller to. Det er en latterlig lav båndbredde i dataverdenen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
672
Er greiene skikkelig konstruert skulle det være helt likegyldig. Imidlertid er støy ofte et problem med PCer koplet til et stereoanlegg og S/PDIF med RCA er muligens noe mer støyfølsomt enn USB.
Selv bruker jeg Toslink. Her er støy intet problem siden Toslink naturligvis medfører 100% galvanisk skille. Toslink er standardutstyr på bl.a. Toshiba laptoper og alle Mac`er.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Ok, så visst man er på kikk etter en laptop så kan man spare en USB-S/PDIF konverter altså.
Har også en Toslink inng for AES input og en XLR for AES input.
Hva er forskjellen og hva er å foretrekke?

Mvh BA

N

nb

Gjest
Jeg ville brukt optisk, om ikke annet for at jeg er litt for bekymret hva som blir sendt ut på utgangen om PCen plutselig skulle finne på å slå seg av. Vet ikke om dette faktisk er et problem, men jeg akter ikke å finne det ut heller...

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
320
Sted
Tranby
Dette er det samme.
En såkalt "USB/S/PDIF" konv er et lydkort uten DAC. Det er ingen kabel eller overgang, selv om de kan være så små at de ser slik ut. PC'n ser den som en lydenhet.
Når man kobler en USB enhet til PC'n blir den en integrert del maskinen, enten den står inne i PC kabinettet eller noen meter unna. USB har dårligere båndbredde enn f.eks. PCI-Express.
Fordelen med en ekstern boks er at den kan skjermes fra andre enheter i maskinen.

kW

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Med en S/PDIF utgang fra pc så slipper man vel denne USB-S/PDIF omformingen. Regner med at det da ikke er en USB-S/PDIF omformer inne i pc`n? Da er vel S/PDIF utgangen laget direkte ut av lydkortet? Altså man slipper et mulig lydforringende ledd...?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Dette har vært diskutert i det vide og brede på bla audioasylum. Selv om en del sverger til USB pga at dette gir mulighet til å løfte alt analogt ut av PCen, er det andre som argumenterer for at det er hvor bra den spesifikke løsningen er implementert som betyr noe, ikke om den er intern eller ekstern. På en laptop ville jeg uansett ha gått for en ekstern løsning, fordi integrerte løsninger stort sett altid er av rimelig dårlig kvalitet ift en USB-løsning som er noenlunde kompetent gjennomført. USB i seg selv gir ikke målbar forringelse (forutsatt en bra implementering), men det er viktig å sørge for at ekstern enhet får nok strøm - USB-powered lydkort er mao en dårlig ide.

A

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
en del sverger til USB pga at dette gir mulighet til å løfte alt analogt ut av PCen
Den muligheten gir også SPdif.

USB i seg selv gir ikke målbar forringelse (forutsatt en bra implementering)
Det gjør heller ikke SPdif.

Istemmer den/de som foreslår Toslink ut fra PC til ekstern DAC.

Topp Bunn