PC problember...

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jeg har en stasjonær HP pc som jeg bruker til å kjøre squeezesenter ++ på. Forrige uke "døde" pc'en, det gikk ikke å få startet den. Åpnet derfor pc'en på fredagskvelden og tok ut harddisken. Planen var å se nærmere på pc'en men måtte omprioritere (les småbarn..) og satte derfor inn hardisken igjen. Hurra!!? ;D PC'en startet og kjørte som den alltid har gjort! Men så kom mandagen og jeg får ikke opp skjermbildet. PC'en står nå og går uten å få opp skjermbildet... squeezesenter kjører og jeg får spillt av musikk, men jeg får ikke brukt pc'en til noe annet da jeg ikke får opp skjermbildet!!

Virker nesten som om pc'en har harware-influensa og blir slått ut på forsjellige måter etterhvert som tida går?? ???
Er det noen som kan gi en pc-novise tips på hva jeg skal lete etter? Antar det er lurt å begynne med skjermkortet som enten ikke har strøm, eller er gåent??

//Terka

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg ville prøvd med et annet skjermkort for å se om det er det feilen ligger.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hmm.. har da vært på nettet og lest meg opp litt (er forholdvis "grønn" når det gjelder HW for data).
Den aktuelle pc'en ble kjøpt via et tilbud på jobben i 2003, dvs den er forholdsvis gammel når det man ser på utviklingen på pc fronten.

PC'en er en HP Pavilion T260 og har følgende spec:
Intel® Pentium® 4 - 3,06GHz med Hyperthreading-teknologi
• 1GB DDR-SDRAM 333MHz
• 250 GB Ultra DMA-harddisk (7200rpm)
• ATI® Radeon™ 9800 - 128 MB videominne
• DVD-rom-stasjon 16x maks.
• hp dvd-brenner +R/+RW
• 10/100BT nettverksgrensesnitt
• Grensesnitt IEEE 1394
• 6-i-1 minnekortleser
• PCI TV-tuner kort
• +++

Vil det si at skjermkortet (ATI® Radeon™ 9800) er på AGP standard og at jeg må kjøpe et tilsvarende innenfor samme standard?
Alternativt, vil det være mer økonomisk på sikt å kjøpe en ny pc i stedet? (Brukes stortsett som server for squeezesenter og ripping av musikk. Bruker Laptop ellers...).

Takk for eventuelle tilbakemeldinger! :)

//Terka

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
5 år gammel maskin - kjøp ny. IMO. Ikke så enkelt å få GODE skjermkort som 9800-serien til AGP lengre da de har gått ut. Samme situasjon med gammelt skjermkort tidligere og fant bare annenrangs varianter tilgjengelig i svært små antall.

Kan også være hovedkortrelatert IMO.

Bytt maskin.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.265
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
2 stk Radeon 9800 (PRO) har dødd for meg, og da var det vifta i begge tilfeller. Går skjermkortvifta? Ta ut og sett inn skjermkortet et par ganger (kontaktfeil i AGP-slotten). Gjør det samme med RAMmen (skjønt, det tyder ikke på at det er den). Hvis skjermkortvifta er dau, fins det billige AGP-kort der ute. Hvis den lever blir det fort dyrt å bytte deler....

Bernt K

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Før du evt kjøper nytt, kan du jo sjekke at kabelen til skjermen er skikkelig i (ja, det er utrolig mange som overser dette selv om det er banalt), oppdater skjermkortdriveren, og hvis du har lagt inn service pack 3 er det gode sjanser for at produsenten av hovedkortet ditt har lagt ut en usb-fix.

Ellers kan det være greit å sjekke "hendelsesliste" og "system" under datamaskinbehandling, og se om du finner noen feilmeldinger/koder der.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Aks skrev:
Før du evt kjøper nytt, kan du jo sjekke at kabelen til skjermen er skikkelig i (ja, det er utrolig mange som overser dette selv om det er banalt), oppdater skjermkortdriveren, og hvis du har lagt inn service pack 3 er det gode sjanser for at produsenten av hovedkortet ditt har lagt ut en usb-fix.

Ellers kan det være greit å sjekke "hendelsesliste" og "system" under datamaskinbehandling, og se om du finner noen feilmeldinger/koder der.
Kabel til skjerm skal jeg få testet ved å koble til annen pv, men hvordan får jeg sjekket disse punktene uten å få sett noe, eller laste inn driver via usb (starter denne av seg selv?) ???

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Terka skrev:
Aks skrev:

Kabel til skjerm skal jeg få testet ved å koble til annen pv, men hvordan får jeg sjekket disse punktene uten å få sett noe, eller laste inn driver via usb (starter denne av seg selv?) ???
Beklager, jeg leste ikke nøye nok, trodde du fikk opp skjermen innimellom. Får du opp noen valg fra bios når du starter opp, altså før selve windows starter?
(F1 for bios, F12 boot options eller lignende, det varierer litt).
I så fall kan du forsøke å starte i safemodus (F8 hos meg), og velge vga-modus. Da lastes ikke driveren til skjermkortet og de innebygde brukes, slik at du på denne måten evt kan eliminere noe.

Edit: Og fjern alt ekstra som er tilkoblet utenom det du trenger.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker for alle innspill!

Siste status er at jeg fikk sjekket pc'en i dag. Vifta på skjermkortet gikk fint. Slo så av pc'en og koblet ut kortet og satte det inn igjen. Startet opp pc'en og alt fungerte fint. Mulig det bare har vært dårlig kontakt noen steder. Mulig det kan skje dersom kontaktpunktene består av forskjellige legeringer (eiring/reaksjoner på kontaktpunktene?)

Men... pc'en har vel signalisert at det kanskje er på tide å bytte den ut snart! ::)
Igjen, takk for all hjelp!

//Terka

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Bra det ordnet seg. Litt elektronikkrens på boks er kjekt å ha. :)

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Terka skrev:

Siste status er at jeg fikk sjekket pc'en i dag. Vifta på skjermkortet gikk fint. Slo så av pc'en og koblet ut kortet og satte det inn igjen. Startet opp pc'en og alt fungerte fint. Mulig det bare har vært dårlig kontakt noen steder. Mulig det kan skje dersom kontaktpunktene består av forskjellige legeringer (eiring/reaksjoner på kontaktpunktene?)

Men... pc'en har vel signalisert at det kanskje er på tide å bytte den ut snart! ::)

//Terka
Har du oppdatert skjermkort driverene?
Hvis ikke kan du hente dei herfra.
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-xp

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Geir_H skrev:
Terka skrev:

//Terka
Har du oppdatert skjermkort driverene?
Hvis ikke kan du hente dei herfra.
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-xp
Tilfellet som ble beskrevet høres ikke ut som noe driverproblem, heller kontaktproblemer som Geir antyder. Har vært ute for lignende tilfeller hvor skjermkortet ikke har vært ordentlig nedi AGP-sporet pga. at hovedkortet har sviktet litt når jeg har presset kortet på plass.

PS. [OT] Når det gjelder drivere til eldre ATI-kort er det dessverre ikke slik at nyere er bedre... Har selv 9800 Pro, og endte opp med å gå tilbake til Catalyst 7.6 for å få det stabilt. [/OT]

Topp Bunn