PC kaputt,trenger ny bærbar men hvilken?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Har en en 2013 eller var det 2015? modell Lenovo 15D . Super treig 4000kr PC spesielt internett er tregt, og oppstart tar minutter, word tar 1-2 minutt å starte osv det eneste som er bra er 512GB hardisk har holdt i alle år.
I dag knakk foldesjermen så akutt behov for ny pc nå.
Er lei ev en PC som bruker 10 minutter på å starte og 2 minutter på åpning av applikasjoner etc og ..
Har nettop installert Jriver 24 og har mass kule program på PC fra før..

Vil ha en 14 tommer med rask respons som ikke blir treig etter uker mnd år. har drittabonnement på Office365 som løper.
vil bruke PC som Jriver server,og kommunisrer med Hifi anlegget via mobil/nettbrett, VNC, og internett surfing og noen Offce ting.

Hva bør jeg ha nå? Noen krav
1. 14"Touch skjerm
2. Plass til Microsoft Office ( hater sky/web-versjon av Office 365 om må unngås for enhver pris ) og mye data, musikk strømming.
3. 512 GB er passelig plass idag.... (men bør jeg heller legge lagring i en NAS? har en musikknas på routeren idag)

På jobb har jeg en HP EliteBOOK G5 som er OK,men den koster 15k og er litt vel dyrt for noe som varer i 5 år maks

Antar jeg nå må bevege med over 5000 kr kanskje 7500 max 10k for å få noe som holder mål ang respons. Men Gamer ALDRI, og spiller ikke spill på PC.
PC brukes egenlig bare til nettelesing , strømming ,powerpoint, outlook mail og litt enkel video/musikk editering. og litt kretssimulering( Spice). Dagens Lenovo klarer dette fint med A8 prosessor og 4GB ram, .

Er det en bærbr jeg trenger eller et nettbrett+ en micro PC?
Tips mottas med takk, og gjerne en pc uten alt det pre installerte software ruklet som jeg ALDI bruker. Må vel akseptere WiN 10 nå. Apple/Mac er utelukket.
 
C

cruiser

Gjest
Det du hevder var bra med den gamle er i realiteten det som var dårlig, en hvilken som helst maskin med ssd vil oppleves mye raskere enn den gamle.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kjøpte ny 14'" laptop i fjor, gikk for SSD og nyeste generasjon i5 prosessor. Kostet ca. 5000,- er veldig fornøyd. ( min gamle med snurredisk og i3 var sirup, den nyeste er formel 1 i forhold). Og den brukes bare til det du beskriver.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
En bærbar som holder i maks 5 år og du er ikke gamer? Det er disk og RAM som er nøkkelen. Da kan du kjøpe hva som helst med SSD og 16 GB RAM. Min bærbare hovedmaskin er 8 år gammel og rask i massevis.
 
C

Cyber

Gjest
Intel i5 av 8 gen, 16 gb ram, ssd helst med m.2, og prioriter god skjerm og tastatur.

Surface 2? (Har vært på tilbud til 8,5)
 
Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Kjøpte ny 14'" laptop i fjor, gikk for SSD og nyeste generasjon i5 prosessor. Kostet ca. 5000,- er veldig fornøyd. ( min gamle med snurredisk og i3 var sirup, den nyeste er formel 1 i forhold). Og den brukes bare til det du beskriver.
Hva heterden da , Elkjøp ville selge meg en i5 14 « med 256gb og 8 ram uten touch skjerm til 8000 ( Asus Zenbook) syns det var overpris
Kom over denne: 512 GB er faktisk er minstekrav for å få plass til det jeg har på dagens pc
https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32312/lenovo-ideapad-c340-14-2-i-1-pc-sort 9000 kr puhh!! men den har det jeg krever, bortsett fra at det er en Lenovo som jeg her passe dårlig erfaring med i AMD8 versjon. PC er dyrere enn før

EDIT:7500 kr direkte fra Lenovos nettbutkk. Kanskje jeg skal ta sjansen på en ny Lenovo?
https://www.lenovo.com/no/no/laptops/ideapad/ideapad-c-series/Lenovo-IdeaPad-C340-14IWL/p/88IPC301187?gclid=EAIaIQobChMIkbTL4ICm4wIVhYKyCh0Ysw_NEAAYASAAEgK3FPD_BwE&cid=no:sem|se|google&ef_id=EAIaIQobChMIkbTL4ICm4wIVhYKyCh0Ysw_NEAAYASAAEgK3FPD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!4328!3!346012042530!b!!g!!%2Bc340
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kjøpte ny 14'" laptop i fjor, gikk for SSD og nyeste generasjon i5 prosessor. Kostet ca. 5000,- er veldig fornøyd. ( min gamle med snurredisk og i3 var sirup, den nyeste er formel 1 i forhold). Og den brukes bare til det du beskriver.
Hva heterden da , Elkjøp ville selge meg en i5 14 « med 256gb og 8 ram uten touch skjerm til 8000 ( Asus Zenbook) syns det var overpris
Kom over denne: 512 GB er faktisk er minstekrav for å få plass til det jeg har på dagens pc
https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32312/lenovo-ideapad-c340-14-2-i-1-pc-sort 9000 kr puhh!! men den har det jeg krever, bortsett fra at det er en Lenovo som jeg her passe dårlig erfaring med i AMD8 versjon. PC er dyrere enn før
Det er en 14" HP laptop, i5-8250U 1.60GHz med 6GB ram og 120GB SSD disk. Høres ikke så mye ut, men det er en SD kortplass på maskinen og jeg satt inn et 32GB kort der. Bruker nå 51,8 av SSD disken og 12,1 av SD kortet. Jeg har Open Office 4.1.5 på den og Windows 10 Home, og selvfølgelig en mengde bilder, skanninger, dokumenter. Lite med video og musikk. Tester nå, bruker ca. 1 sekund på å starte opp Open Office. (Den gamle brukte så lang tid at jeg kunne gå å hente en kaffekopp på kjøkkenet og mer til før den var klar)
Betalte 5790,- hos NetOnNet den 31.05.2018
 
S

svk

Gjest
kjøp deg en refurb thinkpad T serie til 3-4000.
musikken din legger du i onedrive
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
PC ankommet, installert mine favorittprigram, funker som et oljet lyn...;)
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Fin PC det der. Verden har nok gått fremover på datafronten.. aldri vært fantastiske pc'er til under 5000kr. ;)
 
S

svk

Gjest
en kan vel få en oppegåendes plastikk pc for under 5000.
kjøpte meg plastikk pc i 2014. betalte 1990 :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
PC ankommet, installert mine favorittprigram, funker som et oljet lyn...;)
Det er fint, gratulerer med ny PC. Men du vil få de samme problemene med denne etterhvert hvis du ikke er litt aktiv med å holde den i toppform. Slett eventuelle medfølgende program du ikke har bruk for og kjør diskopprydding i Windows minst hver uke. Slett midlertidige filer i nettleser hver dag. Få deg noen gode rutiner på dette og du vil bestandig ha en rask PC. Jeg ser du er skeptisk til WIN 10, det er det ingen grunn til bare du sørger for å holde den oppdatert. Gjeldende versjon er 1903.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Tror nok du merker forskjell på den nye maskinen ja. :)
Tips: Sørg for å ikke fyll opp SSD mer enn til rundt 80%. SSD driver med en intern "opprydding" som er utenfor kontrollen til operativsystemet. Hvis den er full klarer ikke SSD å optimalisere skikkelig og den blir treg(ere). Dette var verre før og med 512GB bør det ikke være noe problem.

Å kjøpe noe som helst på lureributikkene Elkjøp/Power etc. skal man være forsiktig med. Businessmodellen er å ha masse dritt på lager som selgerne blir drillet i prakke på kunder til overpris. Siste selgeren jeg var utsatt for på en av disse to løy faktisk for å prakke på meg en dårligere telefonmodell i stedet for den som var annonsert. En telefon til butikken sentralt avslørte at den var på lager allikevel. Da ble det ro ro til fiskeskjær osv....
 
S

svk

Gjest
derfor det er greit å lese på nett /spørre etter råd på fora. og bestille selv på nett.
ble anbefalt min hovedpc på forumet her. beste pc'n jeg har hatt
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn