Pc for musikkavspilling?

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Skal prøve å gå over til pc for musikkavspilling hvis jeg får det til.
Problemet mitt er at jeg er veldig grønn hva gjeller pc og vil trenge
mye hjelp fra kyndige for å komme igang.
Jeg har en liten xp pc med dvd brenner fra før på gutterommet.
Har fått en som setter sammen pcer for butikker med å komme sette
sammen en brukbar pc til ca 10-12 tusen.
Venter på svar på tilbud og han sier at det blir vista som er framtiden og
en får snart ikke xp lenger.


Er det riktig,jeg har hørt at det er vanskelig å bruke?

Prisrammen min er ca20-30tusen samlet for alt sammen.

Kan noen sette opp den enkleste beste sammensettningen av kjeden
pc-lydkort-sqeeseboks-eller dac på en lett forstålig måte?

Må jeg ha både dyrt lydkort og god dac samtidig eller en av delene?

Kunne også tenke meg etterhvert å bruke nedlastet romkorruksjon fra nett,men er ikke sikker på hvordan det kobbles med eksisterende annlegg?


Kunne tenke meg og kobble alt til en flatskjerm eller og ha en pcskjerm
ved siden av,men vet ikke hvordan det er mulig å få fjernkontroll utenom
den på et tastatur?

Det er kanskje veldig mye på en gang,men leser en del tråder her ute og
der kan de som spør om hjelp,men de kan endel data fra før og jeg henger ikke med i svingene.

Har selfølgelig forsterker cdspiller høttaler fra før.

En gang må en jo prøve å lære noe når en er musikkfrelst.

Vil være takknemmlig om dere kunne hjelpe der ute. ??? ??? :D ;D ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
holger1 skrev:
Skal prøve å gå over til pc for musikkavspilling hvis jeg får det til.
Problemet mitt er at jeg er veldig grønn hva gjeller pc og vil trenge
mye hjelp fra kyndige for å komme igang.
Jeg har en liten xp pc med dvd brenner fra før på gutterommet.
Har fått en som setter sammen pcer for butikker med å komme sette
sammen en brukbar pc til ca 10-12 tusen.
Venter på svar på tilbud og han sier at det blir vista som er framtiden og
en får snart ikke xp lenger.


Er det riktig,jeg har hørt at det er vanskelig å bruke?
Ingen grunn til å installere Vista for noe slikt som dette.



Prisrammen min er ca20-30tusen samlet for alt sammen.

Kan noen sette opp den enkleste beste sammensettningen av kjeden
pc-lydkort-sqeeseboks-eller dac på en lett forstålig måte?

Må jeg ha både dyrt lydkort og god dac samtidig eller en av delene?
Du trenger ikke lydkort for å bruke en Squeezebox. Kun en ruter/akksesspunkt. Da kan du enten koble til en god DAC eller kjøpe en transporter som er hifi utgaven av Squeezebox. Da trenger du neppe en ekstra DAC. En transporter koster vel en 15.000 eller deromkring og en grei PC til dette 3-4.000kr eller bruk den du har fra før. Serverprogrammet til squeezebox/transporter krever ikke mye maskinkraft. Regner med du har resten.



Kunne tenke meg og kobble alt til en flatskjerm eller og ha en pcskjerm
ved siden av,men vet ikke hvordan det er mulig å få fjernkontroll utenom
den på et tastatur?
Squeezebox og Transporter har skjerm og fjenkontroll, så da trenger du ikke noe mer.


Hvis du satser på en ren PC løsning istedet for squeezebox kan du f.eks. bruke et USB lydkort (opp til 5meter) med digital utgang koblet til en god DAC. Da kan du kjøre Windows Media Center eller noe annet slikt. Da kan du koble det hele til en skjerm om du vil. Det finnes også fjernkontrolløsninger til slikt bruk:

http://www.directron.com/xpmediactrl.html
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker for den Dephnat, men hvem av løsningene er best å enklest
hvordan blir det vis en skal bruke romkorruksjon fra nett, og hvor god
kapasitet må en ha på pc da?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
holger1 skrev:
Takker for den Dephnat, men hvem av løsningene er best å enklest
Dt enkleste er å kjøpe en Transporter og bruke PCen du har til å kjøre slimserver.


hvordan blir det vis en skal bruke romkorruksjon fra nett, og hvor god
kapasitet må en ha på pc da?
Har ikke brukt noen slike programmer. Men det ser ut som om de finnes som plugin til slimerver:

http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/ Denne er oppgitt til å kreve ganske moderat maskinvare (2GHz CPU)

Om denne er brukbar eller ikke aner jeg ingeting om forøvrig.

Sikker på du trenger DRC da?
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker igjen Gjestemedlem,drc står det for en type spesiel utgang?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Om du ikke skal bruke PCen til noe annet enn musikk, kunne man jo sjekket ut Sonos. Meget bra! Eneste ankepunkt er prisen som desverre er noe stiv... For bare litt ekstra kan man jo evt kikke på Apples Macmini. Veldig kjekk liten sak som skulle fungere utmerket til formålet. Du kan bruke en iPhone eller iPod Touch for styring av musikkbiblioteket, noe jeg mener overgår Sonos i "kulhetsfaktor".

Er desverre ikke så lett å begynne med digital romkorreksjon rett ut av esken, men det finnes muligheter for det og.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker for den Greven det er sikkert også en bra løsning det er jammen
ikke lett å bestemme seg spesielt uten erfaring.
Regner ikke med og prøve romkorreksjon med det første,men det er greit å
hvite at en har muligheten senere når en er varmere i trøya.
Fint og få litt forsjellige løsninger å tenke på fra dere der ute.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Lydkorreksjon i to kanaler er en enkel last for forrige generasjons mikroprosessorer. Med Squeezebox blir det litt mer jobb for CPU-en, men neppe noe som skaper problemer.

Den korteste veien til high end lyd fra PC er direkte gjennom et førsteklasses lydkort. Det er ikke så viktig om det er USB eller PCI-kort. Men default SPDIF utgangen på en vanlig PC bør du styre unna.

DRC bør du absolutt prøve. Hvis du setter det opp riktig (dette er ikke alltid like enkelt) vil du med 99% sikkerhet få et betydelig løft i lydkvaliteten.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
holger1 skrev:
Skal prøve å gå over til pc for musikkavspilling hvis jeg får det til.
Problemet mitt er at jeg er veldig grønn hva gjeller pc og vil trenge
mye hjelp fra kyndige for å komme igang.
Jeg har en liten xp pc med dvd brenner fra før på gutterommet.
Har fått en som setter sammen pcer for butikker med å komme sette
sammen en brukbar pc til ca 10-12 tusen.
Venter på svar på tilbud og han sier at det blir vista som er framtiden og
en får snart ikke xp lenger.

Er det riktig,jeg har hørt at det er vanskelig å bruke?

Prisrammen min er ca20-30tusen samlet for alt sammen.
For den summen kan du f.eks. kjøpe en ny Mac Mini, som har optisk utgang som standard. Da trenger du bare å kjøpe en god DAC med toslink så er du i gang med bra lyd.

Jeg gjør dette selv og er meget godt fornøyd. Har testet lyden mot Elektrocompagniets beste CD spiller til nærmere 40k og lyden er tilnærmet samme kvalitet hos meg ;D

Da har du i tillegg en meget bra Mac i tillegg ;D ;D
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
holger1 skrev:
Takker igjen Gjestemedlem,drc står det for en type spesiel utgang?
DRC står for "Digital Room Correction"

Jeg vil vel ikke si at det er helt enkelt å sette opp, men helt umulig er det heller ikke. Når det gjelder squeezebox så er det Inguz som gjør "susen". Hvordan du installerer dette er beskrevet her: http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/, det samme med målinger og generering av filter. Ikke forvent deg brukervennlighet som finnes i copland/tact, men prisen er derimot meget hyggelig.

Jeg har såvidt prøv det og det virker meget lovende, men det krever nok litt innsats for å få det bra. Det er nok vel så viktig å få målt rommet og se om det er tiltak som kan gjøres før man kobler inn DRC i signalkjeden.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Vis den korteste veien til hiend-lyd er et godt lydkort bruker de da de gode
lynex kortene?
Synes det kan være litt skumelt og gå for et så dyrt kort vis en ikke blir
helt fornøyd og må gå for en dacløsning isteden.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Har tengt på den HSobstad imacen er sikkert bra har lest litt forskjellige
meninger,det sies bla at en får mer for pengene ved valg av pc er
usikker,de har en nydelig design.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Så innlegget ditt etterpå MTEINUM skal se litt der takker for den.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Her er et supert og gratis program som et bedre alternativ til Microsofts media center. Spesielt bra hvis du vil bruke det samme oppsettet til film fra PCen eller ha et godt grafisk grensesnitt mot musikksamlingen din.


http://www.team-mediaportal.com/features.html


Den har også hauger med plugins og skins slik at du kan tilpasse den ditt behov og smak.

Her er et eksempet på hvordan det kan se ut med en av de mer fancy skinsene:



Har du forøvrig vært borti Xbox media center vil du nok kjenne igjen mye av funksjonaliteten fra Mediaportal. Dette er en videreutvikling av dette prosjektet.

Hvis du kjøper en liten PC. f.eks. en Shuttle



Kobler på den et ok eksternt lydkort med digital utgang f.eks. en Soundbladter USB:
(denne har egen strømforsyning og er av bedre kvalitet enn det som gjerne sitter på hovedkortet)



Kobler denne til en god Hifi DAC



Kobler PCen til storskjermen din med Medieaportal og bruker en trådløs mus og tastatur (IR eller bluetooth). Så har du et supert oppsett som kan spille av alt du måtte ønske av musikkfiler, CDer. DVDer, filmer og serier fra harddisken, streame radio over nettet, bruke den til spill og web.

Låter virkelig bra, ser bra ut og er stor morro.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
holger1 skrev:
Vis den korteste veien til hiend-lyd er et godt lydkort bruker de da de gode
lynex kortene?
Synes det kan være litt skumelt og gå for et så dyrt kort vis en ikke blir
helt fornøyd og må gå for en dacløsning isteden.
I forhold til hva man vanligvis må betale for lydkvalitet så er det ikke dyrt, men meget billig. Men hvis man har sans for farget lyd og lyden av jitter så er det absolutt skummelt å gå denne veien ;)

Det finnes også eksterne DAC'er fra Lynx Studio, RME, Apogee, Benchmark osv men da blir det fort litt dyrere eller mye dyrere. Alt etter hva man velger. Det er heller ikke gitt at en ekstern enhet låter bedre enn en som er integrert. Produktene fra disse låter heller ikke helt likt, men de har til felles at de scorer meget bra på lydkvalitet blant de som har sammenlignet med tradisjonelle high end løsninger.

PC - > USB lydkort -> Ekstern DAC - har betydelige tekniske ulemper slik det fungerer i eksempelet til Gjestemedlem ovenfor. Signalet blir resamplet minst to ganger før det blir DA-konvertert. Og man blir avhengig av klokkekvaliteten i PC-en, USB-enheten og DAC-en. Hvis en av disse har hørbart jitter så vil det høres.

Denne problematikken har mange proffleverandører gode løsninger på, og de har hatt det i mange år. Du kan lese mer om dette og hvordan Benchmark har løst det her: http://www.benchmarkmedia.com/computer_audio/advanced_usb_audio.html. Når man spiller fra PC så har man en unik mulighet til å kvitte seg med en del digitale problemer. Men dette forutsetter at man benytter utstyr som adresserer disse på en fundamental måte.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
holger1 skrev:
Bx får en DRC utgang på lydkortet?
DRC gjøres i en plugin før lyden når fram til lydkortet. Så man benytter de vanlige kanalene ut. Inguz er en spesiell variant for Squeezebox, der DRC skjer i en plugin før musikken sendes til Squeezeboxen.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Takker så mye BX du kommer med mye nyttig innformasjon som er
veldig lærerikt og nyttig.
Takker selfølgelig til alle hjelpere her ute med nyttig innformasjon.

Får gå skikkelig gjennom tråden og prøve å ta et valg, men det er jo
litt forskjellige måter å gjøre det på.
Alle innspill vil sees på og tatt hensyn til kommer tilbake med en
redgjørelse når alt er i orden, men det tar nok noe tid og få alt på plass. ;D ;D ;D
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Det enste tileggsopplysningen jeg kunne tenke meg er de som bruker
pcbasert avspilling som kilde og bare bruker lydkort.

Hvilket lydkort bør jeg velge ett enkelt lydkort alla bencmark eller fins
andre litt billigere kort som spiller bra?

Hvordan er multikortene i forhold til tokanalskortene?

Kom gjerne med noen forslag på begge typer gode kort med capris og
hvor en kann kjøpe de.

Kan jeg etterhvert sette på en dac etter hvert vis jeg ikke er fornøyd og
hvordan må jeg koble dacen uten at det eksisterende lydkort ødelegger
for lydresultatet?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Vær varsom med konsumentkort med 1000 funksjoner hvis du vil ha topp lydkvalitet.

PC-lyd er billig, men også her er det en sammenheng mellom hva man betaler og hva man får.
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Har dere hoppet bukk over USB DAC?
Både Berg og LMC her på forumet har bygget seg en.
Se tråden http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=diy2;action=display;num=1162228377"]Berg bygger awd-3 nos usb dac[/url],-
en stor oppgradering for lite penger...
Jeg starter byggingen av min AW-D3 i løpet av uka ;D

Hvorfor bruke penger på "bra" lydkort - da sender jeg heller datastrømmen vekk fra de støyete omgivelsene i pcen, og lar eksterne kretser bestående av eksotiske hifi-komponenter med dedikert strømforsyning ta seg av signalbehandlingen..... :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Haraldl skrev:
Har dere hoppet bukk over USB DAC?
Hvorfor bruke penger på "bra" lydkort - da sender jeg heller datastrømmen vekk fra de støyete omgivelsene i pcen, og lar eksterne kretser bestående av eksotiske hifi-komponenter med dedikert strømforsyning ta seg av signalbehandlingen..... :)
USB-Dac kan være bra det, men det er ikke så enkelt som at USB gir en perfekt dataoverføring. De fleste USB-DACer gjør det på tilsvarende måte som en SPDIF-overføring. Da får man ikke perfekte bit til DAC'en uansett hvordan man snur og vender på det. Og man er i noen grad prisgitt at PC-en er i stand til å levere en bitstrøm med lavt jitter.

Det finnes heldigvis en del USB-DACer som overfører data på en suveren måte. RME og Benchmark har løsninger som ser bra ut i så måte. Dette blir teknisk sett ganske likt en SPDIF eller AES/EBU overføring med klokkesynkronisert datastrøm.

Det er sikkert ofte tilfellet at en separat enhet gir dac'en bedre arbeidsbetingelser og et bedre resultat. Men dette er heller ingen selvfølge. I Lynx Studio sine produkter som jeg kjenner best til er det vanskelig å se noen støtte for dette. LynxTwo/L22 som er PCI-kort har svært like spesifikasjoner med Aurora - som er en ekstern enhet fra samme selskap.

En fordel med USB-DAC er at man kan kople dem til micro-PC-er. Der har det kommet noen bra, rimelige, lekre og formodentlig støysvake utgaver den siste tiden. Skal man ha plass til et PCI-kort øker gjerne både prisen og størrelsen. Laptop kan også være en god partner til en USB-DAC.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bx skrev:
USB-Dac kan være bra det, men det er ikke så enkelt som at USB gir en perfekt dataoverføring. De fleste USB-DACer gjør det på tilsvarende måte som en SPDIF-overføring. Da får man ikke perfekte bit til DAC'en uansett hvordan man snur og vender på det. Og man er i noen grad prisgitt at PC-en er i stand til å levere en bitstrøm med lavt jitter.
Dette burde da kunne elimineres ved å sørge for at DACen har tilstrekkelig buffer. Da vil det kun være DACens egen klokke som spiller noen rolle? Gjelder vel forsåvidt andre overføringer også.

Et typisk track fra en CD er på rundt 50MB. Det burde ta liten tid å overføre dette i sin helhet til DACens ram disk/buffer og spille den herfra og dermed eliminere transportdelenes innvirkning.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Gjestemedlem skrev:
Dette burde da kunne elimineres ved å sørge for at DACen har tilstrekkelig buffer. Da vil det kun være DACens egen klokke som spiller noen rolle? Gjelder vel forsåvidt andre overføringer også.

Et typisk track fra en CD er på rundt 50MB. Det burde ta liten tid å overføre dette i sin helhet til DACens ram disk/buffer og spille den herfra og dermed eliminere transportdelenes innvirkning.
Og hvis jeg har forstått dette riktig, så gjøres dette i noen få tilfeller i dag. Men det er ikke noe poeng i å streame en hel sang. Det går helt fint med en eller flere små buffere på lydkortet som etterfylles ved behov. Men dette kreves at grensesnittet - dvs lydkortdriveren bygges slik at datastrømmen er "etterspørselsdrevet" og ikke klokkes ut i jevn takt som ved SPDIF.
 
K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
Gjestemedlem skrev:
Dette burde da kunne elimineres ved å sørge for at DACen har tilstrekkelig buffer. Da vil det kun være DACens egen klokke som spiller noen rolle? Gjelder vel forsåvidt andre overføringer også.

Et typisk track fra en CD er på rundt 50MB. Det burde ta liten tid å overføre dette i sin helhet til DACens ram disk/buffer og spille den herfra og dermed eliminere transportdelenes innvirkning.
Og hvis jeg har forstått dette riktig, så gjøres dette i noen få tilfeller i dag. Men det er ikke noe poeng i å streame en hel sang. Det går helt fint med en eller flere små buffere på lydkortet som etterfylles ved behov. Men dette kreves at grensesnittet - dvs lydkortdriveren bygges slik at datastrømmen er "etterspørselsdrevet" og ikke klokkes ut i jevn takt som ved SPDIF.
Fremdeles må det være en viss kobling mellom inn-rate og utrate. Dersom kildeklokken går med 44090 ksps og DAC-krystallet går med 44102ksps så vil før eller senere bufferet på inngangen gå tomt så lenge det ikke er uendelig langt.

Dette kan man løse med en tilbakekobling som (grovt forenklet) sier at så lenge bufferet er mellom 1/3 og 2/3 fullt så leser DAC ut i sitt eget tempo, hvis bufferet er over 2/3 fullt så leser DAC ut i egen klokke*1.00001, hvis bufferet er under 1/3 fullt så leser DAC ut i egen klokke*0.99999 eller noe sånt.

Ved å fikle med hysterese-kriterier kan man sikkert oppnå veldig god stabilitet og at DAC i størst mulig grad får jobbe med den klokka man stoler på.

Det man oppnår med buffering og reclocking er å jevne ut høyfrekvent jitter (som definitivt er mest hørbart), mens lavfrekvent jitter (f.eks "DC-jitter", statisk klokke-drift) må slippes igjennom så lenge man har enveiskommunikasjon med kilden.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Bx skrev:
Gjestemedlem skrev:
Dette burde da kunne elimineres ved å sørge for at DACen har tilstrekkelig buffer. Da vil det kun være DACens egen klokke som spiller noen rolle? Gjelder vel forsåvidt andre overføringer også.

Et typisk track fra en CD er på rundt 50MB. Det burde ta liten tid å overføre dette i sin helhet til DACens ram disk/buffer og spille den herfra og dermed eliminere transportdelenes innvirkning.
Og hvis jeg har forstått dette riktig, så gjøres dette i noen få tilfeller i dag. Men det er ikke noe poeng i å streame en hel sang. Det går helt fint med en eller flere små buffere på lydkortet som etterfylles ved behov. Men dette kreves at grensesnittet - dvs lydkortdriveren bygges slik at datastrømmen er "etterspørselsdrevet" og ikke klokkes ut i jevn takt som ved SPDIF.
Fremdeles må det være en viss kobling mellom inn-rate og utrate. Dersom kildeklokken går med 44090 ksps og DAC-krystallet går med 44102ksps så vil før eller senere bufferet på inngangen gå tomt så lenge det ikke er uendelig langt.

Dette kan man løse med en tilbakekobling som (grovt forenklet) sier at så lenge bufferet er mellom 1/3 og 2/3 fullt så leser DAC ut i sitt eget tempo, hvis bufferet er over 2/3 fullt så leser DAC ut i egen klokke*1.00001, hvis bufferet er under 1/3 fullt så leser DAC ut i egen klokke*0.99999 eller noe sånt.

Ved å fikle med hysterese-kriterier kan man sikkert oppnå veldig god stabilitet og at DAC i størst mulig grad får jobbe med den klokka man stoler på.

Det man oppnår med buffering og reclocking er å jevne ut høyfrekvent jitter (som definitivt er mest hørbart), mens lavfrekvent jitter (f.eks "DC-jitter", statisk klokke-drift) må slippes igjennom så lenge man har enveiskommunikasjon med kilden.

-k
Mulig jeg er litt korket. Men hvis jitter som resultat av overføring mellom kilde og DAC er et problem selv med buffre, så kan jeg ikke forstå at dette ikke kan løses med å overføre f.eks. et helt track av gangen slik at DACen nå også funger som kilde.
 
K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Mulig jeg er litt korket. Men hvis jitter som resultat av overføring mellom kilde og DAC er et problem selv med buffre,
At det er et problem er vel strengt tatt ikke bekreftet.

Høyfrekvent jitter kan undertrykkes i en enveis kommunikasjonslink, mens lavfrekvent jitter ikke kan det.

Grensen for hva som er "høyfrekvent" og "lavfrekvent" bestemmes primært av bufferstørrelsen.

Høyfrekvent jitter er perseptuelt degraderende hvis det er stort nok, mens lavfrekvent jitter må være veldig stort for å være hørbart.

Det som jeg har sett publisert av blindtester tyder ikke på at jitter uansett er noe problem.
så kan jeg ikke forstå at dette ikke kan løses med å overføre f.eks. et helt track av gangen slik at DACen nå også funger som kilde.
Du har selvsagt rett. Dersom "play/pause/stop"-knappene kan flyttes fra drivverk til DAC så kan DAC overta hele jitter-problemet.

Dersom nå DAC også får nok minne til å lagre alle dine CD-er så trenger du vel heller ikke drivverk.

Eller vent... er det ikke nettopp det en integrert CD-spiller gjør da? :)

-k
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Haraldl skrev:
Har dere hoppet bukk over USB DAC?
Hvorfor bruke penger på "bra" lydkort - da sender jeg heller datastrømmen vekk fra de støyete omgivelsene i pcen, og lar eksterne kretser bestående av eksotiske hifi-komponenter med dedikert strømforsyning ta seg av signalbehandlingen..... :)
USB-Dac kan være bra det, men det er ikke så enkelt som at USB gir en perfekt dataoverføring. De fleste USB-DACer gjør det på tilsvarende måte som en SPDIF-overføring. Da får man ikke perfekte bit til DAC'en uansett hvordan man snur og vender på det. Og man er i noen grad prisgitt at PC-en er i stand til å levere en bitstrøm med lavt jitter.
Ja, det eksisterer nok små feil i den digitale overføringen av signalet, men det gjør det vel i like stor grad mot f.eks. eksternt USB lydkort (hvilket er alternativet om man bruker laptop). Når det gjelder interne lydkort så er det kanskje ikke noe særlig jitter? Ikke vet jeg, men lydkortet har ikke mye "hifi" over seg - Ingen high-end komponenter i minimalistiske puristkretser, hvor det å gjøre det så billig som mulig ikke er altbetydende.
Men hva har vel litt jitter å si i forhold til en god analog-del? (forsvinnende lite vil jeg tro)
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
For de ufaglærte blir det neimen ikke lett å følge med her,men det går
igjen i de fleste tråder veldig mange forskjellige meninger.
Jeg sitter jo mitt oppi det og skal gå over til pc-dac-lydkort-usb-gigitalt -SB3-hva en skal velge for en sammensettning av produkter og typer inn og
utganger sammenkopplinger med minst mulig gitter og støy er neimen ikke
lett.Det er klart at det må diskuteres,men jeg synes ofte det går igjen at
en ikke finner helt ut av hva som er helt riktig og blir enige om det.
Det er vel ikke noe annet å gjøre en å diskutere det og dermed få prøvd ut
ting for å bli klokere og få til bedre lyd, så er det vel også en fare for
at det ikke blir like god lyd hos alle selv om de velger nogenlunde riktig
oppskrift.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
holger1 skrev:
For de ufaglærte blir det neimen ikke lett å følge med her,men det går
igjen i de fleste tråder veldig mange forskjellige meninger.
Jeg sitter jo mitt oppi det og skal gå over til pc-dac-lydkort-usb-gigitalt -SB3-hva en skal velge for en sammensettning av produkter og typer inn og
utganger sammenkopplinger med minst mulig gitter og støy er neimen ikke
lett.Det er klart at det må diskuteres,men jeg synes ofte det går igjen at
en ikke finner helt ut av hva som er helt riktig og blir enige om det.
Det er vel ikke noe annet å gjøre en å diskutere det og dermed få prøvd ut
ting for å bli klokere og få til bedre lyd, så er det vel også en fare for
at det ikke blir like god lyd hos alle selv om de velger nogenlunde riktig
oppskrift.
Jeg ville nok i en slik situasjon iallefall vurdert en Transporter. Da har du det du trenger sammen med en enkel PC og et nettverk.
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hvis du kan lodde og vil bruke litt tid, så er valget enkelt. AW-D3 usb dac kitet koster latterlige 500-600 kroner (rett fra Hong Kong). Hvis jeg husker riktig var Berg såpass fornøyd med den at han solgte sin gamle DAC etterpå, en Electrocompaniet. Han har riktignok brukt et par tusen på oppgraderinger til den usb dacen.

At alle drar frem jitter som noe "stort" problem, tror jeg kommer av noen veldig teoretiske artikler på nettet. Det går ann å være klar over problemet uten å se seg blind på det.....i denne tråden for man nesten inntrykk av at jitter ødelegger hele morroa, mens det i virkeligheten er mer en bagatellmessig overføringsfeil i lydsignalet, som er vanskelig å unngå uten at det koster det hvite i øyet.

Når det gjelder "lydkort+DAC" vs. "USB DAC", hva er fortrinnet til lydkortet her?
Vil et dyrt lydkort ha en egen klokke som sørger for mer presis digital overføring via SPDIF?
USB og SPDIF vil begge ha jitter, men vil sistnevnte via et godt lydkort ha mindre jitter..,.hvorfor?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Haraldl skrev:
Ja, det eksisterer nok små feil i den digitale overføringen av signalet, men det gjør det vel i like stor grad mot f.eks. eksternt USB lydkort (hvilket er alternativet om man bruker laptop).
Det var det jeg prøvde å si. Men ikke bestandig.

Et lite referat fra Benchmark Dac1 sin "skryteside":

Bit-Transparent Digital Audio Path
A digital audio path can be tested to determine if the digital data is being modified or distorted in any way. This is done by sending a random sequence of bits through the path, and comparing the resulting sequence with the original sequence. If the resulting sequence is always identical to the original, the path is 'bit- transparent'. Benchmark's Advanced USB Audio Technology is the first native USB solution capable of streaming 96 kHz, 24-bit audio with full 'bit-transparency'.

Beware of 'Custom' Drivers!
Until now, high-resolution USB audio devices required 'custom' drivers. These drivers may compromise the stability of the operating system, and may cause conflicts with other installed devices. In addition, custom drivers usually consume more system resources (memory and CPU) than native solutions.

It is also interesting that many of the ASIO high-resolution USB devices we tested failed to deliver bit-transparent audio. In contrast, many of the native USB audio devices delivered bit-transparent audio. Our tests show that custom drivers do not guarantee bit-transparent data transfers, and that bit- transparency can be achieved without custom drivers.

The problem with native USB audio devices has been their inability to stream audio at sample-rates over 48 kHz and at word- lengths over 16-bits. Benchmark's Advanced USB Audio technology extends bit- transparent native USB audio to resolutions up to and including 96 kHz, 24-bits.
Når jeg leser dette så slår det meg at jeg har hørt en del historier om folk som sliter med stabiliteten i USB-overføringen.

Poenget mitt er at USB-overføring kan være så mangt.

Når det gjelder interne lydkort så er det kanskje ikke noe særlig jitter? Ikke vet jeg, men lydkortet har ikke mye "hifi" over seg - Ingen high-end komponenter i minimalistiske puristkretser, hvor det å gjøre det så billig som mulig ikke er altbetydende.
Men hva har vel litt jitter å si i forhold til en god analog-del? (forsvinnende lite vil jeg tro)
Det er selvfølgelig delte oppfatninger av betydning av jitter. Min erfaring er at jitter ofte er viktigere enn analogdelen. Men de to henger ofte henger tett sammen - i form av strømforsyninger som ikke leverer ren nok strøm til digitale og analoge komponenter i signalveien.

Det som er litt spesielt med jitter er at forvrengningen ikke er "in your face". Men musikken flyter mye mer naturlig og tendensen til lyttetretthet blir kraftig redusert når den digitale signalveien er rein.

Det er sikkert like stor variasjon på lydkort som på USB-dac'er. Og det er ikke uten grunn at PC-lydkort har fått et dårlig rykte. Noen av dem har mengder med jitter og dårlige analoge utganger. Men lydkort har den tekniske fordelen at det er svært enkelt å eliminere hele problematikken rundt drivverk og dataoverføring.

Men det ser ut som Benchmark har fått til det samme over USB, og jeg vil bli meget overrasket om det skulle vise seg at selskaper som RME, Lynx Studio og Apogee ikke også har full kontroll på datastrømmen ved USB og Firewire.

Det går også an å få en asynkron dataoverføring (av typen SPDIF) til å låte bra. Ikke bitperfekt, men nære nok.

Det er mange veier til Rom.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Haraldl skrev:
Når det gjelder "lydkort+DAC" vs. "USB DAC", hva er fortrinnet til lydkortet her?
Begge kan ha bitperfekt datastrøm fram til DAC'en.
Begge kan ha en datastrøm som ikke er bitperfekt.

Vil et dyrt lydkort ha en egen klokke som sørger for mer presis digital overføring via SPDIF?
Som hovedregel: Ja
USB og SPDIF vil begge ha jitter, men vil sistnevnte via et godt lydkort ha mindre jitter..,.hvorfor?
Et godt lydkort vil gi en stabil bitstrøm og dermed lite jitter videre til transporten.

USB kan være dårligere eller bedre, alt etter hvordan det er implementert. De som har har et perfekt USB-grensesnitt vet nok å fortelle om det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Haraldl skrev:
Når det gjelder "lydkort+DAC" vs. "USB DAC", hva er fortrinnet til lydkortet her?
Det størst fortrinnet er at det finnes svært mange flere DACer med SPdif enn det finnes USB DACer. Så muligheten for å gjøre et godt kjøp, spesielt brukt, er mye mye større enn om man utelukkende letere etter en USB DAC. Man har også da en større mulighete hvis man vil bytte ut DACen med en som låter anderledes hvis man vil oppgradere eller ha forandringer.

Et vanlig lydkort koblet til en god DAC kan låte svært bra. Jeg har selv brukt slike løsninger i mange år med forskjellige DACer, og resultatet har vært svært overbevisende. Først fra USB lydkort og senere fra SB. Så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i teoretiske diskusjoner om jitter og overføringsteknikker. Det beste lydmessige resultatet fikk jeg med en Squeezebox koblet med coax SPdif til en Adyton/OnTech DAC. Brukt koster ikke dette mer enn et nytt semiprofft lydkort. Jeg tror mange vil bli forbauset over hvor bra dette egentlig kan låte.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Mye lærerikt fra dere her ute har bestilt ny pc kommer til uka har valgt en
pc med hardisk på 320gb han som bygger den sier det er ikke så bra og
sette i større hardisk i selve pckabinettet fordi den vil jobbe noe tyngre.
han mener det er bedre å kjøpe en hardiskboks ved siden av og sett inn
flere hardisker etter behov der,samtidig kan en slå av den vis en bruker
pcen til vanlig og maskinen vil jobbe bedre.Pc vilkomme på ca 12000 iberegnet et lydkort til ca 1500kr.
Har bestemt og gå for en dac har desverre ikke kunnskap med elektronikk
så det må bli en ferdigkjøpt.
Valget vil stå mellom Benchmark-Larvy-Stello mk2 er de mest sannsynlige.
Er litt usikker på lydkortet fordi det sies noe med god gjennomstrømning
gjennom lydkort eventuelt ut til dac kan være viktig?
Er det noen som kan forklare litt nøye hva som er viktig anngånde
sammenkobling av de forskjellige komponentene som vil da være.--------
PC-lydkort-eventuelt-SBtransporter-Dac-til eventuelt tv flatskjerm og en
dvdspiller-tokanalsforsterker?
Jeg trenger rekkefølgen og vilken utgang som er best å kobble de sammen
med og gjerne vilken type kabler?

Pc er en stuepc med kjøleribber og mulig en større stillegående vifte på
toppseksjon av boksen. ??? ??? ;D ;D ;D ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Gjestemedlem skrev:
Så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i teoretiske diskusjoner om jitter og overføringsteknikker.
Enig i det. Det finnes produkter som fungerer meget bra med alle overføringsteknikkene.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
holger1 skrev:
Mye lærerikt fra dere her ute har bestilt ny pc kommer til uka har valgt en
pc med hardisk på 320gb han som bygger den sier det er ikke så bra og
sette i større hardisk i selve pckabinettet fordi den vil jobbe noe tyngre.
Dette går i første rekke på om man har nok strøm. Har man det så er det ikke noe problem med store harddisker sånn rent ytelsesmessig. Men de mest stillegående harddisker er ganske små.
han mener det er bedre å kjøpe en hardiskboks ved siden av og sett inn
flere hardisker etter behov der,samtidig kan en slå av den vis en bruker
pcen til vanlig og maskinen vil jobbe bedre.Pc vilkomme på ca 12000 iberegnet et lydkort til ca 1500kr.
Har bestemt og gå for en dac har desverre ikke kunnskap med elektronikk
så det må bli en ferdigkjøpt.
Hvis du har et hovedkort med siste og beste utgave av Realtek lydkort innebygd så spørs det om et lydkort til 1500 kr gjør så mye fra eller til. Da tror jeg du får bedre lyd med en god USB-dac - som ikke behøver lydkort overhodet.
Valget vil stå mellom Benchmark-Larvy-Stello mk2 er de mest sannsynlige.
Er litt usikker på lydkortet fordi det sies noe med god gjennomstrømning
gjennom lydkort eventuelt ut til dac kan være viktig?
Kvaliteten på SPDIF utgangen er som regel viktig hvis du skal kjøre SPDIF over til en DAC.
Er det noen som kan forklare litt nøye hva som er viktig anngånde
sammenkobling av de forskjellige komponentene som vil da være.--------
PC-lydkort-eventuelt-SBtransporter-Dac-til eventuelt tv flatskjerm og en
dvdspiller-tokanalsforsterker?
Jeg trenger rekkefølgen og vilken utgang som er best å kobble de sammen
med og gjerne vilken type kabler?
Snakker vi om vanlig stereoavspilling? I så fall er det mange muligheter. USB og SB er helt uavhengig av lydkort. DAC med USB kan være bedre eller dårligere enn SPDIF ut til separat DAC, alt etter som. SB er ikke helt highend, men gir mye for pengene, og Transporter er tett på. Det finnes mange gode løsninger.
Pc er en stuepc med kjøleribber og mulig en større stillegående vifte på
toppseksjon av boksen. ??? ??? ;D ;D ;D ;D
Hva slags hovedkort og CPU er det snakk om? Med kjøleribber er det mulig å klare seg helt uten vifter - vel og merke hvis man har den rette innmaten.
 
Topp Bunn