PC for HiFi

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hvilke krav må man stille til en PC for HiFi
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Jeg ville gått for en Mac Mini og installert Pure Music eller AyreWave. Hentet signalet ut med Optisk Toslink kabel eller om Dacen din har USB inngang er jo også dette en mulighet. Styr hele showet fra en Iphone eller Ipodtouch og nyt High Rez filer avspilt direkte i fra Ram brikkene for best mulig lyd. Sørg bare for å dytte inn rikelig med minne !
 

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0
Jeg ville heller gått for en pc med Linux samt en god USB DAC. Hvorfor Linux? Fordi Linux gir deg muligheten til å forandre på kernelen (kjernen) i operativsystemet. På denne måten kan du optimalisere operativsystemet spesifikt for å gjengi god lyd.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det avhenger veldig av hva slags oppsett du er på jakt etter.

Her kan det gå fra det helt enkle med en PC som kobles til en USB DAC. Da kan du velge realtivt fritt.

Selv kjører jeg romkorreksjon og aktiv deling og har et LYNX AES16 lydkort installert som har digital interface på AES/EBU formatet til en DAD AX24 DAC.

Mvh
OMF
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Den du har skrevet åpningsinlegget med, ser ut til å tilfredstille spesifikasjonene. Med andre ord, alt er bra nok!
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.267
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Session^ skrev:
Jeg ville heller gått for en pc med Linux samt en god USB DAC. Hvorfor Linux? Fordi Linux gir deg muligheten til å forandre på kernelen (kjernen) i operativsystemet. På denne måten kan du optimalisere operativsystemet spesifikt for å gjengi god lyd.
Der ble jeg litt nysgjerrig.
Kan du forklare dette på en kortfattet og lettforståelig måte for en som er nybegynner med Linux?
Bruker en Ubuntu oppsatt pc som avspiller...
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Item Audio i england har noen greie "HiFi PCér" Disse kan leveres med Windows eller Linux for en forholdsvis rimelig sum.
Du kan tilpasse disse med forskjellig software og hardware.
En annen ting er støy, vifte støy blir fort iriterende spesielt hvis den plasseres i et rack med begrenset luftflyt.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
up skrev:
Hvilke krav må man stille til en PC for HiFi
Som du ser får du mange forskjellige svar her. Tviler vel på at de hjelper deg å veldig, eller?
Kanskje du skulle fortelle litt mer om deg selv og hva du egentlig er ute etter? Hvilket utstyr har du fra før? Vil du beholde det eller bytte det ut? Skal pc'en kun være en lydkilde, eller også pre-amp? Hvilke lydkilder har du ellers? Har du preferanser for Windows, Linux eller Mac? Hvor mye penger du kan tenke deg å bruke?
Jo mer du forteller jo nyttigere input kan du forvente å få.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
PC for avspilling og J. River software er iallfall meget enkelt, bruker det selv og er godt fornøyd.
 
Topp Bunn