PC basert avspilling - Enkle, billig og fornuftige løsninger..

N

nb

Gjest
Rotekroken skrev:
Vi får ta diskusjonen om jeg har rett eller om jeg må bite i det sure eplet, om 2-3 år..
Ta gjerne godt vare på denne tråden og se hva som finnes på markedet da, i forhold til hva som vil komme ;)
Jeg er 100% sikker på at det kommer til å komme stadig mer euforiske rapporter fra Audiofile om hvor mye bedre slike digitale dingser blir. Om de faktisk blir det, er jo en helt annen skål. Det faktum at det finnes et slikt produkt
http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/digitalkabler/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm
tilsier at det ikke er lenge før den sedvanlige mangelen på sunn fornuft også tar for seg datamarkedet, så lenge "datamaskinen" det er snakk om tilfeldigvis er brukt til musikkavspilling.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Blir enormt moro å se om jeg må spise hatten eller du som må spise en spiller som veier 15 kilo ;D
Kjell
Jeg blir nok i tilfellet god og mett :D

I en post ovenfor viser du til at det fungerer "dårlig" med cd-rom avlesning i en cd-spiller og at det derfor ikke er allverdens å hente på å lese av en cd og legge den inn på HDD. Et hovedpoeng her er at cd-rommene som finnes i cd-spillere har alt for liten minnebuffer og for liten tid til å lese. Jeg sitter her nå og ripper waiting for the sun med the doors og har estimert rippe tid på 2 timer og 14 minutter. Jeg tør påstå at min skrale cd-rom leverer en bedre kopi til min HDD på denne tiden enn noen real-time spiller vil klare. Jeg har gjort noen lyttetester med SB duet tilkoblet min dCSp8i og samme plate lest av i denne spilleren. Nå blir det litt kompisert ettersom denne spilleren upsampler cd-plater til dsd før konvertering, mens den ikke tilbyr dette på digitalinngangen. Likevel er SB-avspillingen helt på høyden. cd-avspilling med dsd har litt mer nerve og musikalitet, mens SB virker mer presis og kontant.

Når det gjelder dine referanser til at DVD ikke var så bra som man trodde etc så er det irrelevante betraktninger her ettersom det gjelder et digitaliseringsformat. Sakens faktum er at jeg påstår at dagens hardware er i stand til å lage en like god kopi av min cd-plate som morgen dagens teknologi. Dette kan du ikke si i mot, for mine digitale kopier er beviselige identiske kopier med cd-originalen. Det kan ikke lages bedre. Om det vil komme ny software som vil gjøre cd-dekodingen bedre i fremtiden så vil den like godt kunne appliseres på min flac-kopi som på din cd-plate.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Rotekroken skrev:
Men du berører en del ting som jeg snakker om ang PC-basert avspilling, om noen få år så vil dagens PC-baserte avspilling være helt avleggs..
Både på det lydmessige planet og på brukervennlighet..
Jeg synes det er helt utrolig at du fortsatt påstår dette siden du åpenbart ikke har en ide om hvordan disse mediespillerene fungerer ...
 

xvsop

Fersking
Ble medlem
12.06.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Nå har visst den norske importøren/forhandleren skjønt at dollarkursen er blitt mye lavere. Prisen på Benchmark DAC1 (uten usb) er gått ned med over 2000.- Nå koster den 7695.- De andre modellene er også blitt billigere.
Godt nytt for skvisboks og sonos eiere. :D :D
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Siden folka ikke gidder og ha cd lenger er det bare og sende driten til meg for en grei pris. Skal bort til en snart og kjøpe noen gamle cder, 21 stykk for nesten tusen, noe som jeg synest er i drøyeste laget men er man desperat så..
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Siden det var snakk om enkle og billige løsninger:
Jeg har en gammel Mac stående på loftet (snart 6 år gammel Powerbook med en 1 TB ekstern FW800 harddisk). Dessuten har jeg en MacBook Pro som jeg bruker til daglig (på kontoret og hjemme). Kjøpte en AirPort Express til 790 kr og koblet den på anlegget i stuen. Har iTunes-biblioteket på den gamle maskinen på loftet. Dette biblioteket åpner jeg på min MBP og spiller musikken av over Airport Express. MBPen fungerer da som en fjernkontroll til mitt iTunes bibliotek (som inneholder ca 70 000 sanger).
Billig og enkel løsning siden jeg allerede har de 2 Macene. Ulempen er jo at MBP må stå på mens musikken spiller, men det er ikke noe stort problem.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
La meg ta et regnestykke som er ganske reell for mange pr i dag..
Egen Laptop som avspiller og ribbet for det meste av operativsystem slik at det kun er "spilleren" dems..
DAC og da gjerne Benchmark..
Så kommer en del andre ting inn i bildet, pluttselig er det brukt 30k og kanskje 40k..
Når man prater om PC baserte systemer fra 30-40k har vi vel passert begrepet om "enkle og billige løsninger" med god margin.

Trenger man så mye mer enn en DAC med USB og en laptop til ca 3k?
http://www.hardware.no/artikler/msi_wind/53100

Skjønner ikke hvordan man kommer opp i slike summer som 40k for PC basert avspilling hvis man ikke også inkluderer romkorreksjon og aktive PC baserte filterløsninger for HT.

I et PC basert avspillingsanlegg er det slik jeg ser det dataindustriens komponenter som PC, harddisker osv som er de billigste å anskaffe. Gode DAC får man fra PA domene, mens de dyreste komponentene kommer fra tradisjonelle hifi tilbydere.

Synes man skal se nærmere på integrasjon mellom løsninger fra PA og dataindustrien og la de tradisjonelle hifi tilbyderen få litt å bryne seg på mht pris og kvalitet.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvordan går det med dette prosjektet Rotekroken? Har du fått SBen opp å gå? Har du mulighet for å teste opp mot samme DAC som eksisterend drivverk?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Og med Remote på min iPod touch (gratis nedlasting) slipper jeg nå unna med 1 6 år gammerl Mac på loftet, en Airport Express og en iPod touch. Billig og grei nok løsning. Bruker kun komponenter jeg likevel har fra før. Ingen softwarekostnad. Hardwarekostnadene er nedbetalt for lenge siden (Macen er min vanlige hjemmemaskin, Airport er trådløs basestasjon for heimen, og iPoden har jeg jo hatt lenge).
 
Topp Bunn