Paven og muslimene

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er lov å håpe at de mest ekstreme hjelper i gang en meget nødvendig moderniseringsprosess innad i de islamske samfunn. Mange ting tyder faktisk på det.

Honkey
Hvilke ting er det?
Den berømte unge imamen som har stått frem i media i det siste er vel ikke et eksempel på det.
Han har jo attpåtil stor støtte blant unge muslimer.

O

omholt

Gjest
Jeg tror det er riktig det Honkey skriver. Islam har et sterkt utad, men innad svekkes Islam mange steder. Det kan se ut som om det blir flere ytteligergående muslimer, men det er også mange som beveger seg lenger bort fra religionen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Å?
Hva tyder på det?
Siste runde "vant" de jo, ingen våger å vise noe som kan ligne på et bilde av Muhammed nå, paven har lagt seg flat, og alle som sier seg enige med paven er visst paranoide.

Dialog, dialog, dialog, bare man ikke sier noe som muslimene ikke ønsker å høre.
Du gjør som du har gjort hele tiden; forveksler "islamister" med "muslimer og "noen" med "nesten alle".
Skjerping.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du gjør som du har gjort hele tiden; forveksler "islamister" med "muslimer og "noen" med "nesten alle".
Skjerping.
Det er prisen man må betale når man overhodet ikke er villig til å ta et oppgjør i egne rekker.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er prisen man må betale når man overhodet ikke er villig til å ta et oppgjør i egne rekker.
Len deg tilbake, kamerat Løkken, det er under oppseiling. Gi dem 10 år nå, så skal du se en verden med et annet fokus, ! :)

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.591
"- Muslimer tar sin religion veldig seriøst. Det må ikke-muslimer akseptere. De må også forstå at konsekvensene kan bli fatale dersom man fornærmer islam eller profeten Muhammed, sier Choudary. " Sitat fra VG artikkelen.
Selv om Choudray er ekstrem så bør man tenke på det han sier, særlig de to første setningene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
"- Muslimer tar sin religion veldig seriøst. Det må ikke-muslimer akseptere. De må også forstå at konsekvensene kan bli fatale dersom man fornærmer islam eller profeten Muhammed, sier Choudary. " Sitat fra VG artikkelen.
Selv om Choudray er ekstrem så bør man tenke på det han sier, særlig de to første setningene.
En mann som forlanger dødsstraff for de som fornærmer profeten, hører hjemme på et mentalsykehus.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Skjerping.

Honkey
Vel hvor er de da, alle disse moderate muslimene som elsker fred og er så snille?
Hvor gjemmer de seg hen, og hvorfor kommer ingen av de ut og sier hva de mener?
Jeg blir bare aldeles oppgitt av dette, det blir verre for hver dag som går. Hva skjedde i helgen?
Jo, først så banket A-gjengen opp en annen kriminell gjeng.
Paven holdt en tale hvor han sa som sant var at islam ble spredt ved vold, og nå viser mange av disse indignerte hvor rett han hadde.
Pakistanere tør ikke tipse polititet om kriminalitet i sitt eget miljø av frykt for sine egne.
Synagogen i Oslo blir beskutt, med automatvåpen.
Og Mr. Thomassen i venstre går ut mot regjeringens forslag for å hindre tvangsekteskap og kaller det skjult innvandringsstopp.

Jeg gir helt opp. Dette går feil vei, det blir verre for hver dag som går. Den kjekke nye regjeringen i Somalia oppfordrer til drap på katolikker. Og vi i Norge, som ikke har noe med paven å gjøre, vi skal beklage noe paven har sagt.

Hva mener du med dette Pink P?

Skal vi la oss true til taushet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.591

Hva mener du med dette Pink P?

Skal vi la oss true til taushet?
Nei, men vi kan bruke hodet?
Stikker du hånden inn i et vepsebol og forbanner vepsen når den stikker? Mye av det som nå skjer går ut på å fornærme andre og så bli indignerte når den fornærmede reagerer. De pøblene vi ser av muslimer, både A-gjeng og gale imamer representerer ikke den vanlige muslim.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei, men vi kan bruke hodet?
Stikker du hånden inn i et vepsebol og forbanner vepsen når den stikker? Mye av det som nå skjer går ut på å fornærme andre og så bli indignerte når den fornærmede reagerer. De pøblene vi ser av muslimer, både A-gjeng og gale imamer representerer ikke den vanlige muslim.
Hadde det vært vi som oppsøkte de, vi som flyttet til deres land, så hadde jeg forstått denne tankegangen. Men det er motsatt, og da må vi få si og mene hva vi vil i vårt eget land, ellers bærer det aldeles galt av sted.
Er du så sikker på hva/hvem som representerer den vanlige muslim? Så lenge de fleste er sterkt troende og deres imamer har det synet vi ser, så blir de jo sterkt påvirket av dette. En imam som ble omtalt i helgen hadde bodd i Norge i 21 år, og snakket og forstod omtrent ikke norsk. Imamen som var med i brennpunt i forrige uke, var en av de "beste", og vi så hvilke holdninger han hadde.

W

wurst

Gjest
Jeg gjengir bare det de selv sier, og tror ikke man skal undervurdere en bevegelse som i den grad er villig til å bruke alle virkemidler. Historien har vist oss at store endringer og massebevegelser starter i det små, ofte med utgangspunkt i ett enkelt menneskes idéer. Hvor stor innflytelse fikk f.eks. ikke Karl Marx´ skrifter eller Jesu forkynnelse?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg gjengir bare det de selv sier, og tror ikke man skal undervurdere en bevegelse som i den grad er villig til å bruke alle virkemidler. Historien har vist oss at store endringer og massebevegelser  starter i det små, ofte med utgangspunkt i ett enkelt menneskes idéer. Hvor stor innflytelse fikk f.eks. ikke Karl Marx´ skrifter eller Jesu forkynnelse?
Så langt er vi 100% enige, wurst. Mitt poeng  er mer det at Al Qaida må behndles som de ekstreme kriminelle elementer de er, og ikke rote det til med å begynne en krig i langtvekkistan i stedet. Kriminelle internasjonale bander er en stor utfordring for verdenssamfunnet, slik jeg ser det er det ikke satt inn nok ressurser på å finne gode metoder for å løse dette. Sett at verdenssamfunnet (FN) satte opp internasjonale politistyrker med nettopp dette for øyet, i stedet for mer og mindre idiotiske kriger som bare skaper mer terror og mer kriminell adferd. DA hadde vi virkelig sett en krig MOT terror, i stedet for det sludderet vi nå bevitner!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei, men jeg kunne godt tenkt meg å få vite det.
En ting er ellers hvor mange som er så galne at de er villige til å bedrive terror, men en minst like stor bekymring, i alle fall for meg, er menneskesynet, eller først om fremst kvinnesynet til muslimene. Jeg godtar bare ikke å bli sett på som et mindreverdig menneske kun på grunn av den jeg er født som, og jeg synes det er skuffende, sårende og provoserende hvor mange av de jeg trodde var oppegående og fornuftige mennesker med respekt for likestilling (ja fuglene vet..?) som så glatt faller for argumentasjonen til disse menneskene. Nå har de fått et grep på ytringsfriheten vår, og kvinner må begynne å tenke på hvordan de kler seg og hvor de går i mye større grad enn før. Hva blir det neste? Hvor tid kommer Pompel og co til å sette foten ned, hvor går deres grense for hva dere kan akseptere? Min er for lengst overskredet. Denne typen ”verdier” ønsker ikke jeg inn i vårt samfunn, ikke så mye som en promille av det. Mine døtre skal ha samme frihet og muligheter som det jeg har hatt, det er jeg villig til å kjempe for, og jeg viker ikke en tomme. Og friheten skal gjelde for alle norske kvinner, ikke bare de som er lyse i huden. Det er dere som er rasistene her, for dere godtar at de muslimske kvinnene behandles dårligere enn andre folk.

Unnfallenheten sier mye mer enn 1000 ord her.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Du må ikke blande tålmodighet og strategi med aksept, Kompopiltvennen min. Jeg deler din oppfatning mht kvinnefrigjøring fullt ut. Hva mere er; jeg tror den kommende kvinnefrigjøringen i muslimske miljøer blir en av de viktigste pådrivere for sekularisering og moderering av den gemene hop. Sats på informasjon i MENGDER til islamske kvinner!!! Det er der vi må legge energien!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du må ikke blande tålmodighet og strategi med aksept, Kompopiltvennen min. Jeg deler din oppfatning mht kvinnefrigjøring fullt ut. Hva mere er; jeg tror den kommende kvinnefrigjøringen i muslimske miljøer blir en av de viktigste pådrivere for sekularisering og moderering av den gemene hop. Sats på informasjon i MENGDER til islamske kvinner!!! Det er der vi må legge energien!

Honkey
Jeg har ikke tålmodighet angående dette, for mens man sitter og tvinner tommeltotter så lider folk midt i blant oss, og jeg ser ingen grunn til å være tålmodig her.
Vi viker og viker, hvor tid skal vi slutte med det, på et tidspunkt må vi ta et oppgjør og jo mer svakhet vi viser før den tid og jo mer vilje til å akseptere deres tankemåte jo verre vil det bli å ta et oppgjør. Det er faktisk ikke muslimene og deres hjernevaskede holdninger som skremmer meg mest, det er vestlige fritt tenkende "intellektuelle" som ikke ser eller ikke tør å si høyt hva de ser. Vi kan ikke forvente at de muslimske kvinnene alene skal stå for dette, vi har makt, myndighet og mulighet til dette, det har ikke de.
Det er vårt ansvar, både med tanke på de og på oss selv, nå får vi snart ta det ansvaret.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke tålmodighet angående dette, for mens man sitter og tvinner tommeltotter så lider folk midt i blant oss, og jeg ser ingen grunn til å være tålmodig her.
Vi viker og viker, hvor tid skal vi slutte med det, på et tidspunkt må vi ta et oppgjør og jo mer svakhet vi viser før den tid og jo mer vilje til å akseptere deres tankemåte jo verre vil det bli å ta et oppgjør. Det er faktisk ikke muslimene og deres hjernevaskede holdninger som skremmer meg mest, det er vestlige fritt tenkende "intellektuelle" som ikke ser eller ikke tør å si høyt hva de ser. Vi kan ikke forvente at de muslimske kvinnene alene skal stå for dette, vi har makt, myndighet og mulighet til dette, det har ikke de.
Det er vårt ansvar, både med tanke på de og på oss selv, nå får vi snart ta det ansvaret.
OK, la oss tenke oss at det norske samfunnet påtar seg oppgaven med å frigjøre de muslimske kvinner.

- Hvordan?
- Hvilke virkninger vil handlingene vi benytter gi? Vil det gavne samfunnet som helhet?

Honkey

O

om.s

Gjest
Det er faktisk ikke muslimene og deres hjernevaskede holdninger som skremmer meg mest, det er vestlige fritt tenkende "intellektuelle" som ikke ser eller ikke tør å si høyt hva de ser.
Meget godt poeng Komponenten!!.....

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
OK, la oss tenke oss at det norske samfunnet påtar seg oppgaven med å frigjøre de muslimske kvinner.

- Hvordan?
- Hvilke virkninger vil handlingene vi benytter gi? Vil det gavne samfunnet som helhet?

Honkey
Bør ikke situasjonen til kvinnene komme først, og så diskutere om det gavner samfunnet? Dette burde ikke være en problemstilling en gang, eller er det slik at vi må spørre imamene om de gir oss lov?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Bør ikke situasjonen til kvinnene komme først, og så diskutere om det gavner samfunnet? Dette burde ikke være en problemstilling en gang, eller er det slik at vi må spørre imamene om de gir oss lov?
Jo, det ER faktisk mye mulig det, men det er alltid et krysningspunkt mellom handling og konsekvens.
Men jeg er fortsatt opptatt av HVORDAN, for dette er faktisk et nokså komplekst problem.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men jeg er fortsatt opptatt av HVORDAN, for dette er faktisk et nokså komplekst problem.

Honkey
Nettopp. La oss begynne med likhet for loven.

Hadde jeg behandlet kona og døtrene mine slik en god del muslimske menn behandler sine, hadde jeg havnet bak lås og slå.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nettopp. La oss begynne med likhet for loven.

Hadde jeg behandlet kona og døtrene mine slik en god del muslimske menn behandler sine, hadde jeg havnet bak lås og slå.
Ja; og som du sikkert vet, er det ikke påtaleunnatelse i demokratiet Norge for det å slå og være brun på samme tid. Dersom noen anmelder en pakistaner for konemishandling er det svært få ting som tyder på at han får en mildere behandling i vårt rettapparat enn en etnisk nordmann. Derimot er det en del materiale som tyder på det motsatte, men la nå det ligge.
Poenget er nok betydelig mer det at en pakistansk mann stort sett IKKE blir anmeldt for å banke kone og/eller unger, og dette er det flere årsaker til.
Så jeg spør igjen: HVORDAN?

Mitt forslag: Undervisning, gjerne på morsmålet først, norsk siden, om menneskerettigheter og lover, det norske samfunnets struktur og midler for likestilling.
Problemområdet er tvang. Her møter på et vis det norske samfunnet seg selv i døra. For at kvinner skal slippe familiens tvang kan mye tyde på at "vi" må påføre dem samfunnets tvang, og dette er et åpenbart dillemma. Det har vært en del snakk om dette med små fremmedkulturelle unger som begynner på skolen uten å kunne et ord norsk, og der er det tiltak på trappene. Jeg ser for meg en samkjøring her.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Paven er ikke helt god. Han må da forstå at hvis han kaller voldelige mennesker voldelige så vil han måtte risikoere å bli utsatt for vold.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/09/18/477057.html

Jeg må bare poengtere at ved å legge inn denne linken mener jeg IKKE at muslimske kvinner ikke har dårligere rettigheter enn f.eks. norske. Men at ei heller dette er sort/hvitt.
Vi ØNSKER å tro at så å si alle "fremmede" har det så mye verrre enn oss selv, og ut av en sånn innstilling gror det mye rart. Det er verdt å ta det med i regnestykket, om ikke annet. Og det sier en del om det jeg har hevdet noen gnager i disse trådene; vi er mye styrt av frykt for det ukjente.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Problemområdet er tvang. Her møter på et vis det norske samfunnet seg selv i døra. For at kvinner skal slippe familiens tvang kan mye tyde på at "vi" må påføre dem samfunnets tvang, og dette er et åpenbart dillemma.
Egentlig ikke. I forbindelse med at man ønsker å bosette seg i kongeriket, må man forplikte seg på mange vis.
Bl.a. må man forlange at alle lærer norsk. Man har også i dag kurs i samfunnslære. Der kan man med letthet flette inn basale menneskerettigheter.
Da må ALLE møte opp, og man må i mye større grad enn i dag ikke akseptere at disse menneskene bare hopper av.
Effektiv oppfølging, ikke hodet i sanden.
Man må ikke være så forståelsesfull at man ikke tør å ta tak i det.
Da ofrer man disse kvinnenes basale rettigheter på relativismens alter.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Egentlig ikke. I forbindelse med at man ønsker å bosette seg i kongeriket, må man forplikte seg på mange vis.
Bl.a. må man forlange at alle lærer norsk. Man har også i dag kurs i samfunnslære. Der kan man med letthet flette inn basale menneskerettigheter.
Da må ALLE møte opp, og man må i mye større grad enn i dag ikke akseptere at disse menneskene bare hopper av.
Effektiv oppfølging, ikke hodet i sanden.
Man må ikke være så forståelsesfull at man ikke tør å ta tak i det.
Da ofrer man disse kvinnenes basale rettigheter på relativismens alter.
Er du villig til å bruke av skattepengene dine til dette, da? Må amerikanere og franskmenn gjennom det samme kruset og den samme oppfølgingen?

Hnkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er du villig til å bruke av skattepengene dine til dette, da? Må amerikanere og franskmenn gjennom det samme kruset og den samme oppfølgingen?

Hnkey
Ja dette må vi bruke skattepenger på, siden det er i samfunnets beste interesse.

Vi må skille mellom mennesker som er bosatt her en kort periode, og mennesker som skal bosette seg her permanent.
Ellers må man finne en måte å legge det opp på slik at det treffer målgruppen.
Franskmenn sliter ikke med menneskerettigheter tror jeg. I den sammenhengen må man ikke være så redd for å henge bjellen på sauen.
Man kan i alle fall ikke la dette strande på at siden ikke franskmenn må, så må ingen,.....
Da er vi like langt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi burde absolutt gi franskmenn samfunnslære, men spør meg ikke hvordan vi skal få dem gjennom et krus.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vi burde absolutt gi franskmenn samfunnslære, men spør meg ikke hvordan vi skal få dem gjennom et krus.
Frosker trenger ikke store åpningen. ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg synes det er merkelig at enkelte ikke skjønner at det er forskjell på folk fra siviliserte industrisamfunn, ganske likt vårt eget, og folk som kommer fra krigsherjede u-land, med minimale skoletilbud og med en kultur som skiller seg veldig fra vår. Det burde vel være opplagt at de kan ha forskjellig behov for å kunne tilbasse seg landet de kommer til.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja dette må vi bruke skattepenger på, siden det er i samfunnets beste interesse.

Vi må skille mellom mennesker som er bosatt her en kort periode, og mennesker som skal bosette seg her permanent.
Ellers må man finne en måte å legge det opp på slik at det treffer målgruppen.
Franskmenn sliter ikke med menneskerettigheter tror jeg. I den sammenhengen må man ikke være så redd for å henge bjellen på sauen.
Man kan i alle fall ikke la dette strande på at siden ikke franskmenn må, så må ingen,.....  
Da er vi like langt.
OK. Franskmenn har nær kontakt med afrikanske land av ymse avskygninger gjennom lang, lang tid. De har relativt stor innvandring fra bl.a. det islamske landet Algerie. Hvor lenge skal en algirsk kvinne ha hatt fransk statsborgerskap før hun slipper dette norske samfunnskurset? Hvor lang botid må man nata at man skal ha før man pålegges dette kurset? Må man bekjenne seg til Islams tro for at dette kurset skal påbys? Hvorfor må ikke franskmenn også kunne norsk dersom en annen fransktalende (algirer altså) MÅ kunne det? Hvilke sanksjoner skal iverksettes mot dem som ikke fullfører kurset? Hva hvis kvinnen ønsker kurset men mannen nekter henne det? Hvordan skal vi håndtere denne saken?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det viktigste er vel at man slutter å være så forståelsesfull overfor denne ukulturen.
Så lenge vi er så flinke til å vise ”respekt” overfor deres indignasjon hver gang de føler seg litt krenket, så kommer vi ingen vei. Vå får begynne å si at jada, dere føler dere krenket, men det gjør faktisk vi og. Vi føler at dere misbruker vår gjestfrihet, vi har også følelser, vi har kjempet i årevis for den friheten vi har og vi føler at den nå er truet. I vårt land gjør vi det på denne måten, her kan man si og gjøre nesten hva man vil, av og til kan dette føles krenkende, men sånn er det å være en del av den frie verden, på godt og vondt. Skal dere nyte godt av dette får dere ta hele pakken og ofre noe dere og.
Tiltak, vel det finnes vel utallige, men noe som kan være aktuelt:

-Krav om obligatorisk opplæring og kunnskap både om norsk språk men og om det norske samfunnet for å få bli norsk statsborger.

-Strengere regler ved å hente seg ektefelle fra utlandet. Alle som skal gifte seg med en fra et annet land bør f.eks. bli kalt inn til et intervju hvor man blir spurt om dette skjer av egen fri vilje. Samme om en norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn er blitt giftet bort i sitt hjemland og søker familiegjenforening.

-Bedre tiltak og hjelp til de som flykter fra tvangsekteskap. Opplysning i skolen om hvor man kan søke hjelp om man får problemer. Også opplysninger om hva man har lov til å gjøre og hva som er ulovlig å gjøre i forhold til sine barn, og helsepersonell på skolen som de unge kan søke hjelp hos om de utsettes for vold og tvang hjemme.

-Rutinemessige helseundersøkelser av jenter fra utsatte land for å hindre omskjæring.

-Foreldre som bor i Norge skal la barna gå på norsk skole, i tilfeller hvor man ønsker noe annet må det søkes.
-Forbud mot tildekking av barn i skolen, om nødvendig alle religiøse symboler.
-Tiltak for å få innvandrerkvinner til å ta utdannelse og jobb.
-Informasjon til imamene om hva som forventes av likestilling i det norske samfunnet og bortfall av statsstøtte til de som motarbeider dette.

Det finnes sikkert mange og kanskje mer fornuftige forslag her utarbeidet av andre med bedre tid enn jeg har nå, det er viljen som først og fremst er problemet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
OK. Franskmenn har nær kontakt med afrikanske land av ymse avskygninger gjennom lang, lang tid. De har relativt stor innvandring fra bl.a. det islamske landet Algerie. Hvor lenge skal en algirsk kvinne ha hatt fransk statsborgerskap før hun slipper dette norske samfunnskurset? Hvor lang botid må man nata at man skal ha før man pålegges dette kurset? Må man bekjenne seg til Islams tro for at dette kurset skal påbys? Hvorfor må ikke franskmenn også kunne norsk dersom en annen fransktalende (algirer altså) MÅ kunne det? Hvilke sanksjoner skal iverksettes mot dem som ikke fullfører kurset? Hva hvis kvinnen ønsker kurset men mannen nekter henne det? Hvordan skal vi håndtere denne saken?

Honkey
Ja, det er vanskelige grenseganger som må gåes opp.
Men skal jeg tolke deg dithen at siden det er vanskelig skal ingenting gjøres, eller er det slik at siden jeg ikke har absolutt alle praktiske løsninger, så bør jeg holde kjeft. Eller er det slik at du ikke ønsker målrettede tiltak overhodet?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det viktigste er vel at man slutter å være så forståelsesfull overfor denne ukulturen.

Det er ikke ukulturen vi skal ha respekt for, det er kulturen.

Så lenge vi er så flinke til å vise ”respekt” overfor deres indignasjon hver gang de føler seg litt krenket, så kommer vi ingen vei. Vå får begynne å si at jada, dere føler dere krenket, men det gjør faktisk vi og. Vi føler at dere misbruker vår gjestfrihet, vi har også følelser, vi har kjempet i årevis for den friheten vi har og vi føler at den nå er truet. I vårt land gjør vi det på denne måten, her kan man si og gjøre nesten hva man vil, av og til kan dette føles krenkende, men sånn er det å være en del av den frie verden, på godt og vondt.  Skal dere nyte godt av dette får dere ta hele pakken og ofre noe dere og.

Tror nok en del gjør nettopp det. Vi har et åpenbart informasjonsunderskudd mot de som bedriver ukultur, dette må det fokuseres på. Inngripen mot det multietniske gjengene som nå har begynt er et meget viktig trekk, for øvrig.

Tiltak, vel det finnes vel utallige, men noe som kan være aktuelt:

-Krav om obligatorisk opplæring og kunnskap både om norsk språk men og om det norske samfunnet for å få bli norsk statsborger.
Hva med FN's kvoteflyktninger? Det tar for øvrig 5 år før man kan søke om statborgerskap. Hva med de 4 første årene?

-Strengere regler ved å hente seg ektefelle fra utlandet. Alle som skal gifte seg med en fra et annet land bør f.eks. bli kalt inn til et intervju hvor man blir spurt om dette skjer av egen fri vilje. Samme om en norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn er blitt giftet bort i sitt hjemland og søker familiegjenforening.
Her er det allerede innføt noen tiltak, flere er på gang, dette poenget ser det ut til at politikerene har forstått. Det parallelle problemet med hentebruder til halvgamle og sosialt tilbakstående nordbaggar gjør vi ikkeno' med, de har jo kullturn i orden. Krisesentrene kjenner godt til disse jentene etter at de har blitt søppel for bonden som ikke skjønner hva hun sier.

-Bedre tiltak og hjelp til de som flykter fra tvangsekteskap. Opplysning i skolen om hvor man kan søke hjelp om man får problemer. Også opplysninger om hva man har lov til å gjøre og hva som er ulovlig å gjøre i forhold til sine barn, og helsepersonell på skolen som de unge kan søke hjelp hos om de utsettes for vold og tvang hjemme.
JA! Skolene er et gedigent redskap for folkeopplysning, og bør benyttes deretter. Her kan gjerne fremmedkulturelle jenter få litt god, gammeldags indokterinering! :)

-Rutinemessige helseundersøkelser av jenter fra utsatte land for å hindre omskjæring.
Her er det vel også ting på gang. Omskjæring / kjønnslmlestelse MÅ FORBYS om det ikke allrede er sånn, her MÅ helsesøster sterkt på banen. Det bør også utarbeides skrevne opplysningsark på aktuelle språk der dette temaet belyses grundig!

-Foreldre som bor i Norge skal la barna gå på norsk skole, i tilfeller hvor man ønsker noe annet må det søkes.
M.a.o. slik det er nå
-Forbud mot tildekking av barn i skolen, om nødvendig alle religiøse symboler.
Tja... Jo, muligens er dette en god idé, men ikke sikkert.
-Tiltak for å få innvandrerkvinner til å ta utdannelse og jobb.
JA!!!

-Informasjon til imamene om hva som forventes av likestilling i det norske samfunnet og bortfall av statsstøtte til de som motarbeider dette.
Så absolutt!! Hva med å innføre et tvunget Imam-kurs en hver Imam må igjennom (med brush-up jevnlig) for å få lov til å utøve sitt yrke i Norge? Medisinere må jo ha najsonal godkjennning, hvorfor ikke også for prester og imamer?

Det finnes sikkert mange og kanskje mer fornuftige forslag her utarbeidet av andre med bedre tid enn jeg har nå, det er viljen som først og fremst er problemet.

Noe MÅ uansett gjøres for å få kvinnenes og barnas soleklarer rettigheter på planen. Men vi må trå varsomt, det kryr av fallgruver her. Og det blir fryktelig galt om vi ender med å diskriminere en større gruppe enn de som allerede diskrimineres internt, av sine egne.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja, det er vanskelige grenseganger som må gåes opp.
Men skal jeg tolke deg dithen at siden det er vanskelig skal ingenting gjøres, eller er det slik at siden jeg ikke har absolutt alle praktiske løsninger, så bør jeg holde kjeft. Eller er det slik at du ikke ønsker målrettede tiltak overhodet?
Nei til det meste av det du spør om, oddgeir. Men det er så forbannet lett å slenge ut av seg at man bare må gjøre noe, mens risikoen for å handle uoverveid og dermed skape større skade enn gavn er overhengende.
For det er sikkert at vi bør få disse kvinnene på banen. Det ville ikke overraske meg om de har noe å lære bort til både deg og meg! :)

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei til det meste av det du spør om, oddgeir. Men det er så forbannet lett å slenge ut av seg at man bare må gjøre noe, mens risikoen for å handle uoverveid og dermed skape større skade enn gavn er overhengende.
For det er sikkert at vi bør få disse kvinnene på banen. Det ville ikke overraske meg om de har noe å lære bort til både deg og meg! :)

Honkey
Jeg er bare en nettdebattant, det er min oppgave å slenge ut mine meninger om saker å ting.

Og til det andre, intet hadde vært bedre. Det er jo det jeg vil, det er dit vi må.
Men for å komme dit må vi gi dem en talerstol og en mic..... Det er det enkelte finner ubehagelig.

O

OldBoy

Gjest
Jeg er bare en nettdebattant, det er min oppgave å slenge ut mine meninger om saker å ting.
Paven, derimot, er ingen nettdebattant. Han holder sine taler, som øverste representant for den katolske kirken, i full offentlighet, og alt han sier går jorda rundt på millisekunder. Lurt å tenke seg om litt, da, og ikke bare slenge ut sine meninger om saker og ting. Den slags luksus er forbehold oss anonyme nettdebattanter.

Topp Bunn