Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Og av HT kabler har jeg vært innom bl.a. Kimber Bifocal, Kimber Monocle X, Tara Labs Air 1, Tara Labs Master Generation 2, Black Magic Intro og Black Magic Revelation.

    Hadde jeg klart å konstruere noe selv i nærheten av BM revelation så hadde jeg gått for det!" Dette er den beste kabelen jeg har vært borti!
     
    S

    svk

    Gjest
    kjøpte meg l402 for 5år siden,har solgt disse,hadde b400 før der igjen...patos igjen?

    skal ha stativ...men patos har jo ikke så mye spennende...sitter her og venter spent på nye basic stativ...

    noen som har patos stativ?
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Raist skrev:
    jeg har nesten mistet all tro på kabler..! Så lengde den er gjennomtenkt og godt konstruert tror jeg ikke at det spiller noen særlig rolle. Har selv noen Tara Labs Master Generation 2 som fungerer utmerket!! Koster rundt en fjelldaler på børsen..! Holder for øvrig på med en DIY kabel; 6mm2 solid core.. Bli artig å se hvordan den blir!

    Men ikke misforstå meg! Forskjellig kabler låter ulikt, spørsmålet er bare HVOR mye det er snakk om!
    Kabler er ren pirk. Bruk heller pengene på noe annet enn kabler til flere lapper.
     
    S

    svk

    Gjest
    er jå sånn med cd-spillere også,jeg mener en god cd-spiller til 3000 holder lenge....joda det er forskjell på lyden...

    tror ikke du blir mer lykkelig med en cd-spiller til 10.000


    bruk penger på HT og forsterker..der merker du mest hvis du legger i litt ekstra penger...
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Sant nok, det gjør det.
    Mulig jeg misforstod , men synes det var et hint av at det var lurt å bruke endel kroner på kabel for å få Patos til låte skikkelig. Det mener jeg ikke er nødvendig.
    Når det er sagt så er vel den nevnte QED kabelen en relativt fornuftig priset kabel som sikkert gjør jobben helt utmerket så det var ikke ment som kritikk til Goggen50.
    [/quote]
    Det var ikke meningen å si at det nødvendigvis må være dyre kabler for at de skal være bra. Det var nå bare at når en går til anskaffelse av Patos 402 til 13000,- kr så vil en gjerne ha noen fine og gode kabler bak høytalerne. Kabler gjør som kjent mye av seg på et parkettgulv. Har en sagt A så kan en vel si B. Her er linken til England hvor jeg kjøpte de: http://www.hificablesandaccessories.co.uk/acatalog/QED_SILVER_ANNIVERSARY_XT.html
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Goggen50 skrev:
    Sant nok, det gjør det.
    Mulig jeg misforstod , men synes det var et hint av at det var lurt å bruke endel kroner på kabel for å få Patos til låte skikkelig. Det mener jeg ikke er nødvendig.
    Når det er sagt så er vel den nevnte QED kabelen en relativt fornuftig priset kabel som sikkert gjør jobben helt utmerket så det var ikke ment som kritikk til Goggen50.
    Det var ikke meningen å si at det nødvendigvis må være dyre kabler for at de skal være bra. Det var nå bare at når en går til anskaffelse av Patos 402 til 13000,- kr så vil en gjerne ha noen fine og gode kabler bak høytalerne. Kabler gjør som kjent mye av seg på et parkettgulv. Har en sagt A så kan en vel si B. Her er linken til England hvor jeg kjøpte de: http://www.hificablesandaccessories.co.uk/acatalog/QED_SILVER_ANNIVERSARY_XT.html
    [/quote]
    En liten rettelse. Jeg kjøpte biwire kabler. Jeg får ikke inn linken men dere finner den på siden til QED. Som dere ser er prisen langt under HiFi klubben sin.
     

    jokkis1

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Goggen50 skrev:
    Sånn ser "bananene" ut!
    Hei!
    Var på jakt etter Doxa 140 sign., men har fått tilbud på 2 stk Doxa 70 sign. fra tidlig 90-tallet. Har patos Lyric 501 mkII, ville dette fungere like bra? setter pris på noe svar... takk på forhånd!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    rhaavik

    Medlem
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Kabler går mye på preferanser. Du må neste prøve ut selv.
    Jeg prøvde Chord sin signatur til 10500, men fant Odyssey til ca 2000 ikke var så langt unna, så da var det ikke verdt det. Men det var forskjell, men ikke stor nok.

    Ellers så merket jeg større forskjeller på phono kabel. Der gikk jeg for signatur og følte det var stor forskjell i forhold til Anthem2.

    Jeg har forsåvidt prøvd Audioquest, MIT og kimber, men falt ut på chord til slutt.

    Ellers til hvor sterk forsterker man trenger, min er 2x30 og driver mine sym II uten problemer. Det handler bare om å finne den riktige matchen. Lån med hjem og prøv. Det er mange som er villige til dette.
     

    hifijanago

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Får vel melde meg inn jeg også, har kjøpt meg basic 310mk2.

    Men har også handlet meg noen lyric 302 mk2 så det skal bli gøy å teste de opp mot basic 310.

    Håper at det merkes :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Gratulerer med flotte høytalere 8) Selv har jeg et par lyric 302 som jeg er kanon fornøyd med så jeg er spent på hva du har å si om B 310 m2 i forhold til L 302
     

    hifijanago

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Skal komme med tilbakemelding når jeg har fått dem. Jeg har en Xindak 6950 forsterker og er på jakt etter en brukt cd spiller til rundt 2000 er det noen som har noen tips.
    Tips til spikes.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har Soundcare på mine L 302 jeg også. ikke noe å si på dem nei.
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    hifijanago skrev:
    Får vel melde meg inn jeg også, har kjøpt meg basic 310mk2.

    Men har også handlet meg noen lyric 302 mk2 så det skal bli gøy å teste de opp mot basic 310.

    Håper at det merkes :)
    Får satse på at den nye Basic-serien ikke ødelegger Patos gode navn og rykte nå da! :p

    Gleder meg til å få lytteinntrykk, da jeg om litt er den (forhåpentligvis) stolte eier av et sett Basic 410 MkII! ;)
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ingen som har fått lyttet til de nye i Basic-serien??

    Må vel være "årets kupp" for de som er ute etter rimelige høytalere... tenker på "Netthandelen" som pøser ut disse i store mengder om dagen. Syns det er ett litt merkelig salgsfremstøt fra produsenten, men det får så være. Blir vel forhandlernettet som mister potensielle kunder av denslags vil jeg tro :-\
     

    hifijanago

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Har nå fått mine Lyric 302 og er veldig fornøyd. Synes den er veldig altspisende når det gjelder forskjellige typer musikk. Men til akustikk musikk er den suveren. Testet den opp mot den nye Basic 310 mk2 som var en bra høyttaler helt til jeg testen den opp mot Lyricen. Lyricen var mer detaljert og vokal og instrumenter kom bedre fram. Lyttingen ble mer uanstrengt med Lyric. Men til prisen på Basicen er det ikke en dårlig høyttaler.
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Hmm, har en følelse av at det er litt "dødt" i mellomtonefrekvensene her! Er helt fersk på Patos, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men føler kanskje at det mangler litt snert..

    Nå gjelder dette altså den nye Basic-serien, nærmere bestemt 410 mkII. Er det noen som har hørt disse og har noen formening om dem?
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Har fått Basic 410 mkII i stua jeg også, men ikke spilt så mange timene enno..

    Syns dette virker veldig lovende så langt. Syns ikke mellomtonen mangler "snert", men fremstår noe slank kanskje.. Toppen kan også virke litt hard og sss`ete, men dette blir nok bedre når høytalerne har fått noen timer i drift. Bassen virker også foreløbig litt slank, men som nevnt har ikke mine så mange timer enno..

    Skal jeg derimot vurdere prestasjonene opp mot prisen (netthandel ja..), kan jeg ikke tenke meg så mange andre kandidater som kunne gjøre jobben bedre. Konklusjonen kan vel ikke bli annet enn:

    LØP OG KJØP ;D
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har noe info om disse:

    Patos Symphonic Mk II
     

    logen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Ser jo ut til at Moen og co. oppgraderer hele produktlinjen sin. Den nye Symphonicen ser jo utrolig lekker ut. Noen som har sett/vet om det er noen bilder av den nye Lyric-serien? Den som står til venstre i bildet kanskje? Men at de ikke oppdaterer hjemmesidene sine og legger ut info der først forundrer meg.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    logen skrev:
    Ser jo ut til at Moen og co. oppgraderer hele produktlinjen sin. Den nye Symphonicen ser jo utrolig lekker ut. Noen som har sett/vet om det er noen bilder av den nye Lyric-serien? Den som står til venstre i bildet kanskje? Men at de ikke oppdaterer hjemmesidene sine og legger ut info der først forundrer meg.
    Ja, jeg syntes det er bra sløvt å ikke lekke noe informasjon på hjemmesia deres. Den er da heller ikke oppdatert siden juli 07.
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Hva for en Symphonic er dette? IV ? Hvor kommer dette bildet fra, en eller annen messe tydeligvis...?

    Ser ut som Moen har latt seg inspirere av Sonus Faber med finishen på kabinettet..

    Pent!!
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    ser ut til den nye lyric har samme design som ny basic serie.

    noen som har fikset delefilter på de nye basic?
    lurer på hvordan dette gjøres?
    hva ble annerledes?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Halux skrev:
    Hva for en Symphonic er dette? IV ? Hvor kommer dette bildet fra, en eller annen messe tydeligvis...?

    Ser ut som Moen har latt seg inspirere av Sonus Faber med finishen på kabinettet..

    Pent!!
    Bildet kommer fra Arkan Messen 2008 i Stockholm.

    Ja, flere som syntes de ligner for mye på SF. Noen som til og med roper "plagiat"!
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Nå er det vel strengt tatt en god del produsenter som kjører denne typen finish på sine høyttalere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor akkurat dette skulle være noe mer plagiat enn noe annet...

    Eller har SF eksklusive rettigheter på pent behandlet treverk nå plutselig? :p
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Keltern skrev:
    Nå er det vel strengt tatt en god del produsenter som kjører denne typen finish på sine høyttalere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor akkurat dette skulle være noe mer plagiat enn noe annet...

    Eller har SF eksklusive rettigheter på pent behandlet treverk nå plutselig? :p
    Enig med deg! En rekke andre høyttaler merker bruker også denne treverk finishen. Patos'en den karakteristiske tilbake lente vinkelen som frontplata på SF'en har, og den tåplige tråd nettingen som front cover manglet også ;)
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Synes den nye symphonic`en var kjempestilig jeg, selv om finishen har likhetstrekk med SF....
    Men til syvende og sist er det vel lyden, og ikke finishen som betyr mest...eller???
    Det gjør selvfølgelig ingenting om det ser pent ut også.....

    Er ihvertfall kjempefornøyd med mine Symphonic III, og håper på en mulighet til å få høre de nye Symphonic Mk II som det var bilde av her, i nær fremtid....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sf har faktisk patent på den luttformen på høyttalere, men de er ikke veldig ivrige å å følge den opp rettslig.
    Hvorfor Moen ikke heller har valgt et design mer i Scandinavian Modern-tradisjonen skjønner jeg ikke. Dette likner på Usher som likner på Sf.

    Men: Spennende at han har valgt D'Appolitokonfig i mellomtone/diskant. Jeg synes mye om AMT og D'Appolito...
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    Men: Spennende at han har valgt D'Appolitokonfig i mellomtone/diskant. Jeg synes mye om AMT og D'Appolito...

    Og hva ligger så i dette, må jeg nesten driste meg til å spørre om, hifi novise som jeg er......
    Er enig i at AMT diskanten låter helt fantastisk, har ikke hørt så veldig mange høyttalere i denne prisklassen, men synes Patos med AMT er klart best i øvre mellomtone og diskant av det jeg har hørt.

    Noen som vet noe om nårtid de nye seriene er tilgjengelige hos forhandlere???
     

    Maske

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Goggen50 skrev:
    Jeg er Patos venn og har svært lyst på Patos Lyric 12" subwoofer. XTZ er svært rimelig og spiller bra. Er det noen som har kommentarer? Legger ved mine nylakkerte Lyric 301. (Jeg har også nye Patos 402 MK III) Subwooferen skal være med 402ène.) 8)
    Disse ble jo veldig fine, Goggen! :) Har stående et par gamle Lyric 301 selv som jeg varmer meg litt på innimellom, men som kunne hatt godt av en oppfriskning. Hvordan gjorde du det - lakkerte du rett på vinylen, eller? Og med hvilken lakk?
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Disse ble jo veldig fine, Goggen! :) Har stående et par gamle Lyric 301 selv som jeg varmer meg litt på innimellom, men som kunne hatt godt av en oppfriskning. Hvordan gjorde du det - lakkerte du rett på vinylen, eller? Og med hvilken lakk?
    [/quote]
    Hei ja,
    Å male patos Lyric 301 går fint. Jeg brukte svart oljemaling høyblank 90, 2 strøk. Jeg malte med slik vinduslistkost for å få jevnt og fint lag. Pass på at det kan renne. Husk også på at det må påføres med minimalt med støv i rommet ellers setter støvet seg. 8)
     
    K

    kathrine

    Gjest
    Hei!

    Noen av dere "Patoser" som vet noe om den nye Mk II modellen til Basic 510?

    Denne selges svært fordelakig på "netthandelen"!

    Vh

    S
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Er det noe jeg har gått glipp av? Er det slik at basic mk2-modeller som er solgt på netthandelen ikke har serienummer, mens andre har det?

    Følte plutselig et søkk i magen her...

    Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Det kan tenkes, men det er i så fall en tråd jeg ikke har fått med meg.. Jeg klarer ikke finne det via søk heller, så kanskje du har en link? :p
     

    FrB68

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Da er jeg endelig medlem av Patosfamilien. Fikk tilbud på et par Lyric 402 mk3 til kr 6995,-, demobrukt hos Elkjøp Finnsnes. Det kunne jeg bar ikke si neitakk til.
    Nå er det bare å begynne sikle på bedre elektronikk for å yte dem rettferdighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn