Patentsøknad

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg har et par ting jeg har lyst å ta patent på. Er det noen som kan gi tips om den beste fremgangsmåten her?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Ta kontakt med innnovasjon Norge. Det tidligere Statens veiledningskontor for oppfinnere er innfusjonert her.

http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Etablerere-og-oppfinnere/Oppfinnere/

Dernest har du patentstyret. Dette er den norske institusjonen som godkjenner patenter. I første omgang kan de hjelpe deg med å få et bilde over hva som kreves og hva som finnes av alternative framgangsmåter for å patentere i utlandet.

Patentering koster oftest en pen slump penger, men hvis du har noe som Innovasjon Norge er villig til å støtte så får du muligens litt finansiell drahjelp.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.122
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Med mindre du skal brenne av en lotto-million, GOOGLE !!!
Sjekk at ingen andre har samme ide, patent-søknader koster. Advokater koster.
Og sjekk at det faktisk kan være værd innsatsen!
Lykke til!

Arne K

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
En bekjent av meg, en kvinne, forsøkte på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90 tallet å ta patent på et spesielt mensbind, med en slags flyvinge som gikk opp mot baken.
Det viste seg å være en tungvint og kostbar prosess, og endte med at hun ga opp.

I dag har en kjent bindprodusent patent på tilsvarende design og de selges i store volum.

Verden er urettferdig, pass på!

K

KindOfBlue

Gjest
Hvor mye koster det å søke patent i Norge?

Når du leverer inn en patentsøknad, skal du betale en søknadsavgift som består av:
a) grunnavgift: kr 1100
b) granskingsavgift: kr 3100
c) tilleggsavgift for hvert patentkrav utover ti: kr 200

I tilfeller hvor søkeren er en enkeltperson eller småbedrift, med 20 årsverk eller mindre, består søknadsavgiften av:
a) grunnavgift: kr 800
b) tilleggsavgift for hvert patentkrav utover ti: kr 200
Du betaler ikke granskningsavgift.

Før patentet endelig kan godkjennes må du betale en meddelelsesavgift på kr 1100 + eventuelle tillegg for hver side over 14.

Ø

Øivind

Gjest
..og da begyner klokka å gå....

Dersom du skulle få gjennomslag for såkalt "verdenspatent"(Egentlig ingen ting som heter det) og fortsatt ønsker å gå vider, da blir det dyrt!

..og om du må takke nei da, så er det ikke din patent lenger...

Ø

Øivind

Gjest
Husker ikke helt sikkert, men prisen er vel i "selge huset"klassen mener jeg å huske.
EDIT: Etter bortimot et års behandlingstid (hvor andre ikke har lov til å rappe ideen din). Da er det nok lettere å diskutere ideen med flere, men da går klokka også....

En samarbeidspartener er sikkert ikke dumt.

Lurer selv på å bare lage en prototype først (uten noen patent søknad), men i mitt tilfelle vil jeg kunne gjøre det uten at alle kan se hvordan det virker bare ved å se på prototypen... (Så jeg vet ikke hvor aktuelt det kunne være for deg..)

Offetliggjør du ideen, får du aldri patent på den..........................

Inovanor har sånne "hemmeligholds kontrakter" som du bør få eventuelle samarbeids partere til å skrive under på.

Ø

Øivind

Gjest
Du kan søke om støtte hos Inovanor.

Men da trenger du, tro det eller ei, omtrent kunder som allerede står i kø for å kjøpe produktet ditt(stadig uten at du har offentliggjort noe som helst)(, i tillegg til en businessplan).

Derfor jeg tenkte på å lage en prototype først og bare måle prestasjonene til denne, fortelle dem til alle andre først og Inovanor til sist. Men det er klart; det vil jo ikke være mulig for alle slags typer ideer. Men det finnes kanskje andre mulige løsninger?......

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Patentering eller ikke er et strategivalg. Dessuten er det forskjell på å søke patent og å få innvilget patent. Og det er også stor forskjell på å få innvilget patent og å oppnå en reell beskyttelse. Det finnes også andre måter å beskytte IP (intellektuelle rettigheter) på.

Snakk med noen som kjenner spillet i bransjen før du bestemmer deg for hva du skal gjøre. Men sørg for at de signerer en taushetserklæring før du forteller om ideen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.772
Sted
Østfold
Her er en ganske ok artikkel om patentering:
http://www.hardware.no/artikler/hva_er_et_patent/49713

Jeg tar selv utgangspunkt i at det koster omkring 20 000 i snitt pr land man ønsker patent i. Grunnavgiftene er ikke så voldsomme, men formuleringen er viktig, de kan være avgjørende for hvor lett det er å omgå patentet eller angripe det som ufullstendig, prior art eller liknende. Et dårlig formulert patent er verdiløst.

Forøvrig må du huske på at patentet i seg selv ikke gir deg noen beskyttelse. Dersom noen produserer, markedsfører eller selger noe du har patent på i et marked du har patent i sender du først en henvendelse der du påpeker at produktet strider mot ditt patent. Du får da nærmest automatisk til svar at dette ikke er i tråd med ditt patent hvorpå prosessen begynner. Det er da din jobb å reise sak og dette er ikke noe man uten videre får rettsstøtte til. Noe som i utgangspunktet ser ut til å være en liten og enkel sak kan lett gjøres til en stor sak av en ressurssterk motpart. Når kassa er tom kan du sove i telt og møte opp uten advokat mens motparten stiller med en hel buss av advokater som hver for seg lager argumentasjon, krav, påstander osv som du må forholde deg til.

Det jeg forsøker å si er at patentet er ikke verdt så forbasket mye mer enn hva du kan reise av ressurser for å forsvare det.

Dette er et moment som ikke gjør at man ikke bør patentere, men man bør tenke seg om før et helt produkt eller en hel fungerende teknologi legges ut til offentlig beskuelse. Coca Cola valgte jo som kjent å holde oppskriften for seg selv, og hadde de patentert den ville den for lenge siden ikke bare ligget til offentlig beskuelse i patentregistrene men patentet ville for lengst ha vært gått ut på dato slik at hvem som helst kunne laget en identisk cola.

Intervallvindusviskerne skal etter sigende ha blitt patentert av to menn som ventet til dette senere var et etablert tilbehør på biler før de gikk ut med sine krav. Man kan anta at et profilert advokatkontor var villige til å ta en slik sak mot 50% av utbyttet.

Forøvrig er det viktig at du sjekker om dette er noe som kan patenteres eller om det hører inn under andre beskyttelses/opphavskategorier.

Og som noen nevnte her, pass på så du ikke blåser patentet ved å fortelle noen om det. Dersom noen kan dokumentere at du har offentliggjort kjernen i patentet kan de kreve patentet opphevet i ettertid. De som ville finne på noe slikt kan godt finne på å gjøre dette når du har påpekt at de produserer eller markedsfører noe basert på din teknologi.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
BalticThor skrev:
Jeg har et par ting jeg har lyst å ta patent på. Er det noen som kan gi tips om den beste fremgangsmåten her?
Bumper denne igjen da slike patent tanker pleier å gå over lengere tid.

Har du stor tro på ideene dine BalticThor, så lar du et firma som driver med patentsøknader skrive papirene for deg. Har akkurat kommet hjem fra et foredrag om dette og makan til dirty business det kan være... :eek:

Det er en rekke måter å bli fullstendig overkjørt på, og bli sittende igjen uten noe som helst, om en søker helt på egen hånd uten noen hjelp.

Vil råde deg til å spørre om en gratis konsultasjonstime hos et firma som driver med dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.772
Sted
Østfold
Jeg er helt enig med deg ØivindJ. Det er en skitten business. Men det jeg kanskje synes er verre er at det ikke er lovregulert. Rettighetene man har er ikke beskyttet av åndsverksloven eller liknende. Har man skrevet en låt, en tekst, laget et bilde eller liknende later det til at alle kommersielle, private og offentlige mekanismer står i kø for å stille opp for akkurat deg. Telenor skal jo etter sigende hjelpe til i kampen mot fildelere osv. Politiet har visstnok en ganske omfattende myndighet i forhold til å slå ned på kopiering av åndsverk, ja sågar driver etter sigende tollvesenet med beslag av Levis og Diesel-kopier m.m., alt i myndighetenes navn og på statens bekostning.

Men hva med han som har en god ide, har brukt sine surt erhvervede kroner på et patent, og blir trykket opp i et hjørne av en aktør som ønsker å utnytte patentet uten å betale for seg. Da sitter staten og tvinner tommeltotter. Har du 100k til rekker det kanskje til å få møte motpartens advokater en gang, bare for å få gleden av å bli enda mer motløs, om du ikke har planer om å henge på helt til høyesterett... i et land du kanskje ikke kjenner språket og definitivt ikke sitter med inside info om kulturen. Hadde det nå bare vært et registrert varemerke så hadde man hatt hele den norske staten i ryggen, men nei, regjeringer som liksom satser på utvikling, ny teknologi, tekniske fremskritt, you name it. Her er altså hva vi får tilbake.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Jepp, har fått et helt annet syn på dette (Inovanor kan ryke og reise forresten).

Grunnet det du nevner Snickers, så kan en mulig fremgangsmåte kanskje bli noe slikt som:

- Lage en prototype som ikke røper virkemåte.

- Kontakte en mulig investor eller (stort) firma å samarbeide med.
(fortsatt uten å røpe for mye)

- Snakke med et patent firma om hvilke deler av oppfinnelsen det kansøkes patenter på (konfidensielt).

- Utvide ideen(e) til å omfatte flere bruksområder, flere detaljer, flere mulige måter å løse samme problem på, definere hver nødvendige del av løsningen, osv osv..., sende flere mer og mindre overlappende patentsøknader(skrevet av profesjonelle) på samme ide (for å holde andre ute så mye som mulig).

- Sørge for å bli sittende på minst en av de mest vesentlige søknadene selv, slik at samarbeids partner ikke kan produsere noe uten ens samtykke.

Aldri i verden om jeg noen gang kommer til "å bare" skrive en enkelt søknad på egenhånd.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.772
Sted
Østfold
La oss si man har funnet opp et høyttalerelement slik vi kjenner dem i dag og ønsker å patentere det (selvsagt gitt at det ikke fantes fra før). Da har man to muligheter:

"Blabla Audio AS har søkt følgende patent:

...en elektromagnetisk inretning som ved hjelp av et audiosignal kan sette en spole i bevegelse som dernest setter en membran i bevegelse for således å skape lyd..."

Eller:

"Hans Hansen, Blabla construction and building technology

...en elektromagnetisk innretning som ved hjelp av tilpasset vekselstrøm kan komprimere fyllmaterialer, betong...

...testing av tretthet, støy...

...generere vibrasjoner transportert via faste materialer og/eller luft..."

Nr 2 er fullstendig "kuk" å søke etter fordi den mangler nøkkelord, søker er ikke et åpenbart audiofirma, patentet må leses i sin helhet for å forstå at ideen omhandler akustisk reproduksjon.

En variant man også kan gjøre, gjerne samtidig, er å plukke ut deler av patentet som verken avslører hvordan den fullstendige praktisk anvendbare konstruksjonen ser ut, og som gir få eller ingen hint om hvilken rolle den beskrevne teknologien spiller i et ferdig produkt.

Sånn sett kan man, selv etter å ha postet et patent og gitt ut et produkt man hevder å ha patentert, gjøre det nesten umulig å finne patentet, og finner man det er det om mulig enda vanskeligere å relatere det til produktet og tilsvarende svært vanskelig å finne ut hvordan man bruker patentet til audioapplikasjoner.

Topp Bunn