Passivt delefilter JBL 2446J + TAD 2001

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Per i dag kjører jeg denne kobinasjonen i et fireveis aktivt oppsett med miniDSP 4x10 og Dirac romkorreksjon.

Egentlig er jeg strålende fornøyd og har også fått mange positive tilbakemeldinger fra de som har vært innom og hørt på.

Mange på Sentralen "klager" over at 4x10 ikke er oppløst nok i toppen. Dette kunne jeg tenke meg å undersøke litt nøyere,men trenger råd fra folk som har kunnskap eller praktisk erfaring med denne kobinasjonen. Per dato deles det ved 2500 Hz. Har funnet det som en god løsning, hvor JBL 2445 spiller fint i det området den behersker godt og lar TAD 2001 gjøre det samme videre oppover. Jeg er først fremt ute etter et helt konkret forslag til delefilter.
PS. Glemte å få med at 2446 deles nedover ved 500Hz. Den må beholdes.

Eivind S
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Hva horn?
Hvordan er det med fase?
Hva deler du i dag(filtersteilhet)? Bruker du eq i dsp på noen av driverne? Ble mange spørsmål :)
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Hva horn? Seos 19 på TAD og Seos 30 på 2446

Hvordan er det med fase? Usikker på hva du eksakt lurer på. TAD og JBL er ikke fasevendt i forhold til hverandre. Det er tatt høyde for at JBL har positiv kontakt farget sort og negativ farget rød.


Hva deler du i dag(filtersteilhet)? Benytter et såkalt Harch filter som er en blanding av Butterworth og Bessel (12 og 24 dB)

Bruker du eq i dsp på noen av driverne? Nei, det tar Dirac romkorreksjon seg av.

Eivind S
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg er LANGT utenfor min komfortsone her...

Men med fase mener jeg løpetidskorrigering. Om magnet på 2446 og TAD står fysisk likt plassert i lengde retning.

Du skulle hatt en Grelv her! :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Orso har skrevet tidligere at 4x10HD er mer oppløst/låter bedre enn Groundsound.
Vanskelig å vite eksakt hva du oppnår med å gå passivt. Det krever kompetanse å lage et passivt filter som funker like bra som dsp.
Jeg tror at omfattende digital korrigering kan ta litt liv fra musikken men at forsiktig / fornuftig bruk ikke høres særlig annerledes ut enn passive komponenter.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg tror jeg er enig med Hornlyd.

4x10 har høy utgangsimpedans.
Kan du bygge buffer i steddt for løse dette?
Buffer er ting du er ekspert på lilya! :)
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.792
Antall liker
3.433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har tidligere brukt 4x10 HD på min 4 veis ultrakompakte rigg.
Derfra gik jeg til Hypex DLCP som ga et vesentlig løft i lydkvalitet over hele fjøla.
Groundsound har jeg ikke prøvd.
Nå er det hele tungt korrigert med audiolense og det ble en minst like stor oppgradering som fra Mini dsp til hypex.
Jeg kan ikke merke noe mangel av liv grunnet omfattende digital korrigering.
Tvert i mot, det spiller mer oppløst, homogent og sømløst en noen sinne før.
Det gjelder såklart mine ting, i mit rom i mine ører.
lilya bruker så vit jeg vet Dirac i tilllegg til Mini dsp, hvordan systemet er skrudd sammen kan han bettre forklare selv.
Personlig tviler jeg på fordelen å gå delvis passivt i hans tilfelle.

H
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Dirac gir et ørlite slør har jeg inntrykk av men som regel gjør den mere gagn enn skade.
Når jeg var hos deg E hørte jeg ikke at det manglet oppløsning på noen måte.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kan eller ikke si jeg er overbevist over Minidsp HD ,gikk fra noe som i utgangspunktet skulle låte dårligere.

Men si meg en ting, forforsterker etter Minidsp?er ugangsimpedansen fra Minidsp gal?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Les manual til miniDSP.
Den har høy utgangsimpedans.

Jeg plasserer Malmin preamp 4 kanaler mellom miniDSP og effektamper. Den har 50ohm utgangsimpedans. Hjelper mye i mine ører.
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
"Kan du bygge buffer i steddt for løse dette?" Joda, jeg har liggende nesten ferdigbygd 8 kanaler(2x4) Mezmerize(Direct coupled B-1 Buffer with Shunt Reg. by Salas) nettopp tiltenkt det formålet du antyder. Mangler attenuatorer for nøyaktig innstilling til hver høyttalerenhet. At jeg ikke har fått "surra" meg til ferdigstillelse har egentlig vært ; såre fornøyd med slik det er og at det er så gøy å spille musikk.

"Vanskelig å vite eksakt hva du oppnår med å gå passivt". Det krever kompetanse å lage et passivt filter som funker like bra som dsp. Nok et godt argument for å beholde dagens løsning.

"Du skulle hatt en Grelv her!" Just det, men han er nok ikke så lett å få på banen.

Eivind S
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Da ville jeg fullført buffer prosjektet og hørt om det gir gevinst :)

Mvh
Oks
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Er det bare minidsp uten HD som har behov for buffer?

Ser den har 0,9Vrms ut men minidspHD har 2Vrms ut

image.jpg
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Se side 43 i manualen(2x4HD) på nett.
Der står at 2x4hd har utgangsimpedans på 560ohm.

Dette gjelder også de andre miniDSPene.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
4x10 har over 1kohm med balansert ut.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kan en utgangsimpedans på 560 ohm kalles høy da?
Tar da utgangspunkt i at minidsp er koblet rett til slutttrinn.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Til sammenligning har First Watt B4 utgangsimpedans på 125ohm.

Jeg fikk bedre lyd med putte pre etter miniDSP. Men kan ikke si om dette vil fungere i andre tilfeller. :)
Opp til hver enkelt om en vil prøve.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Til sammenligning har First Watt B4 utgangsimpedans på 125ohm.

Jeg fikk bedre lyd med putte pre etter miniDSP. Men kan ikke si om dette vil fungere i andre tilfeller. :)
Opp til hver enkelt om en vil prøve.
Vet du hvorfor NP har lagt den så lavt, eller er det bare et resultat av kretsdesignet? Ser at B1 også ligger lavt, 50 ohm etter det jeg skjønner, men det er jo en buffer.

Har ikke sjekket utgangsimpedansen på all verden av f.eks preamps men har inntrykk av at det ikke er uvanlig at den ligger rundt 400-700. Og at man da kommer bra ut av det hvis forholdet pre/effekt er 1/10 eller mer.

Men som du sier, det er jo bare å prøve.
 
Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Jeg veit ikke angående Pass sine konstruksjoner.
Bare ser en tendens til at pre/buffer/DSP med lavere utgangsimpedans gjerne driver effektrinn bedre.

Likevel gjerne ikke en universal sannhet :)

I tilfellet til lilya så kan han jo bare ta en helt ok preamp og putte mellom dsp og effektrinn som driver horn og høre om det er noen forskjell.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er ikke MiniDSP såååå forbasket lavimpedant, heller. Den vil ikke trives med å få en bufferløs Hypex UcD3x på utgangen, men for normale forsterkere funker det greit.

trosse: utgangsspenningen på 2x4 er vel egentlig ikke noe problem, med mindre du har for lite gain etter den?

Det at Hypex DLCP har bedre lydkvalitet, har jeg en teori om at årsaken ligger hovedsakelig på dac (med analogdel) og strømforsyninga. Selve digitaldelen til MiniDSP er kurant nok.

Det som kunne vært interessant å se på er hva en får slags resultat av å kjøre en MiniSharc med gode I2S-dacer - f.eks. 3-4 Twisted Pear Opus eller en Buffalo 8-kanals løsning.

Det får bli et prosjekt til mørke høst- og vinterkvelder...

Johan-Kr
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Rådene går vel egentlig i retning av å varme opp loddebolten å gjøre ferdig bufferene som ligger og venter. Først må jeg bli ferdig med mitt nyeste Slewmaster prosjekt.

Eivind S
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Krysser alle fingrer og tær for at det gir positivt resultat! :)
 
Topp Bunn