Passive linjefiltre/ preamp

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Funderer litt på det her med passive linjefiltre og samspill med preamp. Hvis en tenker seg fler effektrinn og dertilhørende passive linjefiltre på alle, vil disse i seg selv medføre at en må gå på litt hardføre preamp løsninger , de som driver 600 ohm ?

En ting er 6 db ( som jeg antar er å foretrekke ? , en kan jo kombinere dette med 6 db. passive filtre også- dvs etter effektrinn ), men 12db. eller mer passive linjefiltre - er de vanskeligere å drive / lyttemessige kjennetegn ?

Innspill ?

mvh per morten

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Dersom du kan finne elementer som kan klare seg med 6 dB filtre burde det ikke være noe problem å bygge/modifisere effektforsterkere som faller av med 6 dB. Spesielt om du bruker rørforsterkere med seriekondensatorer som alltid gir seg nedover i frekvensområdet. Til slutt vil utgangstrafoen gi seg om du bruker dette og det gjør alle utenom OTL forsterkere. Seriekondensatoren er mye lettere å beregne som et RC ledd mellom trinnene i forsterkeren og da kan man kjøpe gode kondensatorer uten å bli fullstendig ruinert. Dessverre finnes det få elementer som kan brukes med 6 dB og da er visstnok 24 dB RL det med minst feil.
Om du bruker paralellkoplede forsterkere er det inngangsmotstanden som avgjør hvor lav motstand Preamp-en må drive. De fleste forsterkere har mer enn 10 K inngangsmotstand. VH. Bernt

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
sluttrinn finnes jo fra 600 ohm til ihvertfall 100kohm, og preamper beregnet for tilsvarende, jeg lurte altså på hvor stor betydning selve linjefiltrene hadde mht. impedansen, hvis man f.eks har tre effektrinn alle med sine linjefiltre..

mvh per morten

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
10
sluttrinn finnes jo fra 600 ohm til ihvertfall 100kohm, og preamper beregnet for tilsvarende, jeg lurte altså på hvor stor betydning selve linjefiltrene hadde mht. impedansen, hvis man f.eks har tre effektrinn alle med sine linjefiltre..

mvh per morten
Et passivt filter må designes ut fra konkrete utgangs- og inngangs-impedanser. Alt annet blir i beste fall flaks...

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
ok, la oss ta et praktisk eksempel, tre effektrinn med 20 kohm ville vel gi en samlet belasting på 20/3 : 6,7 k ohm ? , men hvis det sitter passive linjefiltre på alle tre og to er kansje også båndpass filtre , vil preampen fortsatt se 6.7 kohm ? la oss si utgangsimpedansen på pre er 300 ohm.

Åraken til problemstillingen er vel at jeg vurderer akkurat en slik oppstilling, men ser at endel gode preamper har tydelige begrensninger mht. lave impedanser på effektrinn.

mvh per morten

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
10
Er på tynn is mht konkret beregning av belastning. Det må nok de skolerte ta seg av...

Du vil måtte designe de passive filterne ut fra effektrinnenes konkrete inngangsimpedanse. Disse vil da få en vesentlig lavere impedanse enn effekttrinnene (for å kunne drive dem noenlunde fornuftig). Pre-ampen vil se den samlede belastningen som filterne gir når de er koblet til effektrinnene.

Hvor tett er dette matchet i dag? Altså - hvor langt opp må volumkontrollen før effektrinnene når maks. Hvis du har mye å gå på, vil jeg tro du har en fair mulighet til å komme i mål. 300Ohm utgangsimpedanse på en preamp er et bra utgangspunkt.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.710
Det kan hende det er like bra med en buffer før og etter den passive filterdelen.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Det med buffer er sikkert riktig, men personlig har jeg ti tommeltotter når det gjelder aktive kretser, kan dette tolkes som en litt trøblete problemstilling , lite oversiktlig og vanskelig å forutsi resultatet av ? ser at hvis en tenker fler passive linjefiltre bør en kansje gå for en litt " hardfør" pre.

mvh

yggdrasill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
10
I sammenhengen buffre er dette en meget enkel greie: B1 Buffer Preamp - diyAudio

Det har såpass høy inngangs impedanse at det vil være tilstrekkelig å kjøre buffer etter passivt filter.

Har brukt det ved flere anledninger, både i DAC og aktivt filter.

A

audiosan

Gjest
Det med buffer er sikkert riktig, men personlig har jeg ti tommeltotter når det gjelder aktive kretser, kan dette tolkes som en litt trøblete problemstilling , lite oversiktlig og vanskelig å forutsi resultatet av ? ser at hvis en tenker fler passive linjefiltre bør en kansje gå for en litt " hardfør" pre.

mvh
se for deg en 2veis høyttaler med 8ohm nominell ellementer. va er den totale nominelle impedansen til denne?
fremdeles 8ohm.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6

mvh
se for deg en 2veis høyttaler med 8ohm nominell ellementer. va er den totale nominelle impedansen til denne?
fremdeles 8ohm.
riktig det , og kansje mer enn 8 ohm i delingen, ( en annen ting er jo at vi da innfører ulineær impedanse ? og hvordan reagerer en pre på slikt ..) du mener dette er overførbart ?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
I sammenhengen buffre er dette en meget enkel greie: B1 Buffer Preamp - diyAudio

Det har såpass høy inngangs impedanse at det vil være tilstrekkelig å kjøre buffer etter passivt filter.

Har brukt det ved flere anledninger, både i DAC og aktivt filter.
Uff ser det kansje blir et lenger løp enn jeg håpet på, uansett takk for alle innspill

mvh per morten

A

audiosan

Gjest
det jeg mener er, at du ikke får en lavere impedanse. (så fremt alle effekt trinnene har lik impedanse).
litt ulinær rundt delefrekvens vil det bli. men det betyr nada. fleste preamper takler fint efektamper fra 10K til 100K. eller enda større område:)
mulig rør pre'er er litt mere sensitiv.

mvh
fremdeles 8ohm.
riktig det , og kansje mer enn 8 ohm i delingen, ( en annen ting er jo at vi da innfører ulineær impedanse ? og hvordan reagerer en pre på slikt ..) du mener dette er overførbart ?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Det finnes preamp trafoer fra f.eks. Audio Note som har en "stepdown ratio" på 33:1. Sammen med 5687 røret kan nok denne drive det meste av effektforsterkere.
Disse trafoene er nok beregnet for 2 trioder i serie for nok gain.
Med buffer før filtret kan du få nærmest det du vil. VH. Bernt

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Forstår det finnes løsninger, men personlig henger jeg nok ikke helt med. Konstruksjoner med trioder etc. er upløyd mark.

mvh per morten

Topp Bunn