Passende stepup trafo eller phono stage til MC pickup

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
17
Sted
Oslo
Hei

Jeg har nylig kjøpt en platespiller med en Clearaudio Concept MC pickup. Denne skal koble til en Yamaha A-S1100 forsterker. Se specs for begge nedenfor (gi beskjed hvis noe vesentlig mangler). Jeg tyder fra tallene at disse kanskje ikke er perfekt match, men hva (om noe?) burde jeg skaffe i tillegg?

Det ligger eksempelvis to sett SUTs på torget (Xindak MC 10): https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/2-sett-xindak-mc-10.233237/ - er en av disse passende i mitt oppsett?

Jeg har ikke noe låst budsjett, men ønsker å kjøpe brukt og lettsolgt, da jeg funderer på å bytte litt komponenter i oppsettet snart.

Når sant skal sies så har jeg ikke fått hørt hvordan det høres ut ved å koble platespilleren rett i forsterkeren, men jeg ønsker at dette skal spille ålreit ved første lytting.

MC pickup med følgende specs: https://clearaudio.de/en/products/cartridges-mc-concept_mc.php
OUTPUT VOLTAGE (AT 5CM/SEC)0.4mV
CHANNEL SEPARATION> 30dB
CHANNEL BALANCE< 0.5dB
TRACKING ABILITY80μm
RECOMMENDED TRACKING FORCE2.0g (± 0.2g)
CARTRIDGE IMPEDANCE11Ω
CANTILEVER / STYLUS SHAPEBoron / Micro Line
COMPLIANCE9μ/mN

Phono-inngangen på forsterkeren min: https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/1/421731/A-S1100_om_U.pdf
MC: 100 μ Vrms/ 50 Ω.
MM: 2.5mVrms/47k Ω.

Maximum input signal:
MC: 1khz 2.2 mVrms
MM: 1khz 50mVrms

Mvh,
Ola

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Antall liker
540
Torget vurderinger
4
11 ohm på pickup og 50 ohm på MC på phono delen på forsterkeren. Det skal funke fint sånn som det er. Jeg hadde stilt inn på MC på forsterkeren og kjørt på.
Jeg har en Line Mgnetic LP-33 i daglig bruk. Den har også 50 ohm på MC som din phono del i forsterkeren.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.413
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det skulle gå helt fint å kjøre phonosignalet rett inn i forsterkeren din uten noen omvei om en SUT.

SUTer er også noen rare dyr, og det er ingen automatikk i at det blir en bedre match.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.686
Torget vurderinger
28
Kjøper du SUT så har du mulighet for å velge🤣

SUT-en vil gi deg 47000/10^2=470 ohm. Altså langt høyere impedance enn MC-inngangen. Du kunne hatt litt mer enn 10X forsterkning, men jeg tipper du er innenfor.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.536
Torget vurderinger
1
Heisann. Impdanse og nivå på pu er helt ok til mc inngangen på Yamahaen. Har hatt as2100 og har essence pu. God forsterker og god pu. For å få det aller beste fra clearaudio må du være pinlig nøyaktig med innstilling og vtf. Om armen er ørlite lavere bak enn fremme ved pu er det også anbefalt.

Lykke til

Hålandinho

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Antall liker
17
Sted
Oslo
Takk for svar. Da har jeg litt is i magen og tester hvordan det høres ut med platespiller rett i phono in.

Topp Bunn